Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Reiki & Yang energie  (gelezen 98 keer)

Tynana

• Lid
Reiki & Yang energie
« Gepost op: januari 19, 2021, 10:20:26 am »

Hallo iedereen

Ik ben nieuw op dit forum en vroeg me af of jullie me misschien kunnen helpen?
Uitgaande van het principe dat alles uit yin en yang-energie bestaat (maar de verhouding varieert), zei mijn acupuncturist dat Reiki-energie (energie van de universele bron) voornamelijk yang-energie is. Hij vertelde ook dat aarde-energie voornamelijk yin is. Omdat een mooi evenwicht tussen yin & yang nodig is, concludeerde hij dat een goede Reiki-behandelaar zowel met de universele als met de aarde-energie werkt. Dus niet alleen de energie van de universele bron. Ik heb dit anders geleerd en lees hierover andere zaken, dus ik ben benieuwd naar jullie mening hierover?

Alvast bedankt!
Tineke

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
Re: Reiki & Yang energie
« Reactie #1 Gepost op: januari 19, 2021, 10:51:33 pm »

Hai Tineke,

Wat een mooie vraag!
Als ik je vraag lees en daar even over nadenk, dan is volgens mij de kern van je vraag: wat is Reiki?

Vanuit mijn ervaring zou ik zeggen dat Reiki zelf de perfecte balans tussen yin en yang zal zijn. De vraag is alleen of een Reikibeoefenaar dat eigenlijk wel doorgeeft.
Dat klinkt misschien een beetje gek, maar ik wil wel proberen het uit te leggen. Het hangt namelijk allemaal af van hoe je het een en ander definieert.

Oorspronkelijk onderwees Usui een spirituele leer dat gericht was op harmonie, geluk en uiteindelijk de spirituele verlichting. Verlichting wordt gezien als de 'hoogste' staat van spirituele ontwikkeling; de grote tot rust gekomen geest, een staat waarin je geen vragen meer hebt, waarin je zonder ego één bent met 'alles' en je ware natuur hebt ontdekt. Een soort boeddha. Eigenlijk onbeschrijflijk en ieder woord doet afbreuk aan die staat, maar we proberen er toch zo goed en kwaad als het gaat woorden voor te vinden. Iemand die deze staat heeft gerealiseerd straalt een energie uit die je kunt omschrijven als een helder wit Licht.

Zo iemand is net als bij zonlicht een stralende bron van Licht dat in iedere richting schijnt (in iedere richting evenveel, zonder oordeel of begrenzing).
In zonlicht kun je veel verschillende kleuren herkennen; als je het door een prisma laat vallen zie je dat het ogenschijnlijk witte zonlicht bestaat uit het volledige spectrum van heel veel kleuren. Iedere kleur is een bepaalde frequentie en iedere frequentie is anders. Die verschillen kun je vooral goed zien bij de effecten van ultraviolet licht en infrarood licht.
Dat witte Licht van degene die verlichting heeft gerealiseerd is ook zoiets. De energie van die persoon (voor zover je nog van een persoon kan spreken als iemand zonder ego is :P ) is een helder wit Licht. En dat Licht is het volledige spectrum van spirituele energieën in perfecte harmonie.

Dát witte Licht is wat Usui oorspronkelijk bedoelde met het woord "Reiki."
Usui leerde mensen om Reiki (= het witte Licht) te -zijn- (een pad dat jaren kon duren, overigens). In die spirituele leer kwamen geen chakra's of inwijdingen voor. Wel veel meditatie, een spirituele zegening om je ontwikkeling te ondersteunen en handoplegging.

In Usui's filosofie was de energie die je uitstraalde en doorgaf afhankelijk van je spirituele ontwikkeling en je staat van zijn.

In die definitie zou ik nooit zeggen dat ik Reiki aan iemand geef als ik een hand opleg. Dan zou ik namelijk impliceren dat ik dicht bij die verlichting zou zijn en dat zou ik nooit over mezelf durven beweren.
Ik zou zeggen dat zolang ik niet dichtbij de verlichting ben, ik ook niet dat pure witte Licht doorgeef. Niet dat volledige spectrum, maar een deel ervan. En welk deel van dat spectrum ik dan doorgeef... dat is afhankelijk van m'n ontwikkeling. Hoe meer mijn bewustzijn ontwikkelt en hoe dichter ik bij m'n 'ware natuur' kom, hoe groter het deel van het spectrum dat ik kan doorgeven.

In mijn beoefening richt ik me zoveel mogelijk op dat wat er bekend is over de oorspronkelijke spirituele leer van Usui-sensei.
Daarom zou ik zeggen dat Reiki dat witte Licht is. En als je vraagt naar yin en yang dan zie ik Reiki als de perfecte balans tussen beide. Of eigenlijk... de absolute eenheid van yin en yang. Geen verschil tussen aarde of hemel, licht of donker, wit of zwart, yin of yang, maar: één. Non-duaal.
Maar ik zou ook zeggen dat dit niet de energie is die de meeste mensen doorgeven als ze zeggen dat ze Reiki geven. Wat ze doorgeven is een deel van het spectrum. Iedereen staat ergens anders in diens ontwikkeling, dus iedereen geeft ook een iets ander deel van het spectrum door.

Sommige Reikibeoefenaars zullen meer van het aarde gedeelte van het spectrum doorgeven en sommigen iets meer van het hemelse deel van het spectrum. Sommigen geven alleen maar yin, of deels yin en yang met ietsje meer van het ene dan het andere, of voornamelijk yang. Sommigen geven meer een zware energie, anderen iets heel verfijnds. Sommigen meer rood, anderen meer geel, of groen, blauw, of ...

En dan verschilt het overigens ook nog per behandeling. Iedere kwaal vraagt een iets andere energiefrequentie. Soms voel je misschien een heel warme energie, soms koud, prikkelend, pulserend of iets anders. En dat verandert gedurende de behandeling ook nog wel. Dat zijn allemaal verschillende energiefrequenties.

Het hangt er dus maar net vanaf wie je treft of de energie die iemand aanbiedt als Reiki meer yin of yang is (of aarde/hemel, zwaar/verfijnd, warm/koud etc.).

Heeft je acupuncturist zelf eens energie geanalyseerd die werd gegeven onder de noemer "Reiki" of heeft hij het uit theorie?

De definitie van Reiki zoals ik het hierboven heb beschreven is meestal niet zoals men het tegenwoordig beoefent overigens. In Usui-sensei's tijd moest je veel en toegewijd mediteren om zelf te ontwikkelen om tot dat Licht te komen. Je kunt niet een stralende bron van Licht worden door een inwijding, omdat het gaat om jouw staat van bewustzijn en dat is iets dat je alleen zelf kunt ontwikkelen.

Tegenwoordig wordt Reiki vaak omschreven als universele levensenergie waar je vrij over kunt beschikken na een inwijding, waarbij je een kanaal bent voor energie dat van buiten jezelf komt. Dat is iets wezenlijk anders (ook prachtig, overigens). Maar ik geloof dat ook in die definitie Reiki, als universele levensenergie, wordt gezien als een energie van liefde, balans, harmonie en heling en niet voornamelijk yang of yin.

Hoe dan ook, en welke definitie je ook hanteert, welke graad je ook hebt of welke stroming je ook beoefent, hangt de energie die iemand doorgeeft volgens mij sowieso samen met de staat van zijn waarin je verkeert op het moment dat je een behandeling geeft en de ontwikkeling die iemand heeft doorgemaakt. Én van wat de ontvanger van de behandeling nodig heeft.

Wat is je eigen visie op (of ervaring met) Reiki, Yin en Yang?

*Gasshō*
Frank

Dancing Cloud

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: januari 20, 2021, 07:53:59 am »

Frank uitstekend geschreven wat Reiki is en kan zijn.  :gassho2:

Dancing Cloud
Liefde, Wijsheid, Kracht

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #3 Gepost op: januari 20, 2021, 05:25:09 pm »

Dankjewel Dancing Cloud  :*^^*: :gassho:

Nog een aanvulling voor Tineke, om nog extra te onderstrepen dat de definitie van "Reiki" best kan verschillen:

Er zijn vandaag de dag honderden, zo niet duizenden, stromingen die het woord "Reiki" gebruiken.
Zo is er bijvoorbeeld de stroming Tera Mai. Ze kennen verschillende cursussen en verschillende energieën waarin je ingewijd kunt worden, bijvoorbeeld: Reiki, Sophi-El, Sakara en Angeliclight. Zij omschrijven de energie die ze Reiki noemen als een aarde-energie.

In Celtic Reiki wordt er in de beschrijving van de energie ook gefocust op de aarde.

Een andere stroming is Angelic Reiki. Daar wordt beschreven dat het de energie van Usui, Shamballa en 'de engelen' samenbrengt of combineert. Weer iets heel anders dus.

Bij Gold Reiki vind je weer een andere beschrijving van de (Gold) Reiki energie. Daar zegt men dat je op één van de 'transformerende energiestralen uit de kosmos' wordt afgestemd en dat je na de inwijding de beschikking hebt over de 'zuiverende werking van het edelmetaal goud.'

Ik lees ook iets over Lightarian Reiki. Men zegt daar dat er 8 'banden' bestaan van helende Reiki-energieën. Usui Reiki zien zij als de eerste band en de anderen komen daarna pas aan de orde. Hoe je dat moet zien in de context van yin en yang weet ik niet.
(Ze gebruiken dan een eigen interpretatie van Reiki en niet de manier waarop Usui of zijn directe leerlingen het uitlegden.)

Zoveel stromingen, zoveel interpretaties. En ook binnen dezelfde stroming verschilt men soms nog een beetje in hoe men Reiki ziet.
Het wordt er misschien allemaal niet duidelijker op, maar je krijgt zo wel een breder beeld denk ik :P

Misschien moeten we het maar samenvatten door te zeggen dat er heel veel mensen en stromingen het woord "Reiki" gebruiken en dat de definitie, maar ook de energie of energieën die daarmee worden bedoeld soms best een beetje (of heel erg) kunnen verschillen.
En het is maar net welke je daar uit pakt hoe dat zich verhoudt ten opzichte van yin en yang.

Tynana

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: januari 22, 2021, 03:12:14 pm »

Hallo Frank,

Vooreerst bedankt voor je uitgebreid antwoord!

Als antwoord op je vraag over mijn acupuncturist: Ondanks dat hij bij behandelingen verschillende technieken gebruikt, vertrekt hij steeds vanuit de oude kennis over acupunctuur - yin & yang. Zijn conclusie over Reiki heeft hij hieruit afgeleid.

Mijn kennis over yin & yang is beperkt, maar hij heeft me wel getriggerd om er meer over te leren. Zeker vanwege zijn overtuiging dat Reiki vnl. yang-energie is. Hij vindt het spijtig dat een groot deel van de huidige Reiki-beoefenaars via een korte inwijding aan de slag gaan en dus enkel maar universele levensenergie doorgeven. Volgens hem is hun kennis dan vaak ook beperkt tot de info die ze tijdens een inwijding leren of wat tegenwoordig overal te lezen is.
Afgeleid van zijn overtuiging, is het doorgeven van vnl. universele levensenergie/kosmische energie, dus yang-energie. Maar aangezien hij het belangrijk vindt om zoveel mogelijk een balans tussen yin & yang te hebben, vind hij dat Reiki-beoefenaars zich hiervan bewust moeten zijn en dus ook aarde-energie = yin-energie zouden moeten 'gebruiken'. Een oude kennis van hem die master is, deed het op die manier. Mijn acupuncturist vertelde dat hij zowel universele als aarde-energie doorgaf tijdens Reiki-behandelingen. Indien je bij die master in de leer ging om zelf master te worden, duurde dit bijgevolg ook jaren tot wanneer je de nodige kennis en ervaring had.

Gebaseerd op het bovenstaande raadt mijn acupuncturist af dat ik continu Reiki doe en dus enkel maar universele levensenergie (yang) doorgeef. Want dit heeft een invloed op mijn eigen yin-yang evenwicht. Hij stelt niet dat ik geen Reiki mag doen, maar wel dat ik ook met voldoende aarde-energie (yin) moet werken om zo een balans te behouden. Op dit moment heb ik namelijk een tekort aan yin-energie en is het noodzakelijk dat ik dit meer in mijn leven breng.

Zoals ik hierboven vermeldde, heeft deze uitspraak mijn interesse gewekt om enerzijds meer te leren over yin & yang en anderzijds over wat Reiki-energie nu precies is. Op vlak van Reiki (de toepassing en kennis ervan) voel ik me nog heel nieuw en beperkt. Wanneer ik Reiki toepas, volg ik meestal mijn gevoel en intuïtie (niet louter de vooropgestelde handposities). Mijn intentie is dan ook om te ontdekken welke stroming of stromingen me aanspreken en mijn eigen weg hierin te vinden. Echter, zoals je zegt, zijn er zoveel stromingen dat ik soms niet weet waar te beginnen :)
Ik vind het wel heel interessant om jouw informatie over de oorsprong van Reiki volgens Usui te lezen! En dit resoneert wel met me :)

Wat ik me nog afvraag is het volgende:
Volgens deze definitie is ‘Reiki = het witte licht = de energie van de persoon’. Dit licht bevat het volledige spectrum van energieën in totale harmonie.
Reiki tegenwoordig = ‘je bent een kanaal voor energie die van buiten jezelf komt’.
> Moet ik dan afleiden dat iemand die Reiki doet volgens de oorspronkelijke leer van Usui, zijn eigen energie doorgeeft (~de energie van de persoon)? Ik vermoed van niet, maar wou dit toch even aftoetsen.

Bedankt!
Groetjes, T
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.075 seconden met 27 queries.