Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Reiki energie 'sterker' maken  (gelezen 472 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Healing

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Besef het besef beseffen
Reiki energie 'sterker' maken
« Gepost op: juli 17, 2020, 03:50:42 pm »

Hoi allemaal,

Er zijn er paar dingen m.b.t de reiki-energie die ik niet goed begrijp.

Aan de ene kant wordt gezegd: "laat Reiki gewoon strómen. Maak jezelf leeg. Holle bamboestam. Het stroomt vanzelf, laat los, geef over".

Aan de andere kant: 'Visualiseer energie door je kruin gaan. Vraag om een zo krachtig mogelijke healing. Adem mee met de persoon. Voel het sterker worden. Nodig de Reiki uit".

Mijn vraag: wordt Reiki nou stérker als je die dingen toepast? Als ik de Hui Yin positie aanneem tijdens een behandeling, lijkt de energie sterker te worden. Klopt dit, en hoe kan dit?

Is het 'sterker' willen maken van de Reiki-energie niet gewoon een ego-dingetje?

Er lijkt dus een conflict te bestaan tussen het idee: "Reiki stroomt, laat los, probeer niet te proberen"  en: "nodig het uit, visualiseer". Wie kan dit conflict oplossen?


En mocht het echt sterker worden bij bepaalde handelingen: kom maar door! :)

Groetjes
Gelogd

Dancing Cloud

  • Lid
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.292
Re: Reiki energie 'sterker' maken
« Reactie #1 Gepost op: juli 18, 2020, 05:43:51 pm »

Ik heb het sterker willen maken van Energie, Reiki, Shamballa , Magnified Healing al lang los gelaten, ik laat los , laat God, ga uit de weg  en blijf nederig en dankbaar in wat het mag doen :hart:

Dancing Cloud
Gelogd
Liefde, Wijsheid, Kracht

Frank

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.549
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
Re: Reiki energie 'sterker' maken
« Reactie #2 Gepost op: juli 19, 2020, 02:47:16 am »

Hai Cariem,

Wat een moooie vraag! Ook een leuke en interessante, met verschillende lagen.
Het gevaar bij dit soort mooie vragen is dat ik een soort roman van m'n reactie maak, maar ik zal het proberen kort te houden :P

Ben je beide beweringen wel eens in dezelfde persoon tegengekomen?

Ik zou het logisch vinden als beide beweringen niet tegelijkertijd door dezelfde persoon worden gedaan, juist omdat het hier twee verschillende opvattingen betreft over wat Reiki is, hoe spirituele energie zich gedraagt etc.
In mijn beoefening en in wat ik aan anderen doorgeef is het ook één van deze twee en niet allebei. Voor mijzelf is er geen conflict.


Aan de ene kant wordt gezegd: "laat Reiki gewoon strómen. Maak jezelf leeg. Holle bamboestam. Het stroomt vanzelf, laat los, geef over".

Dit is ook min of meer hoe ik het zelf doe en aan anderen leer.

Ik leer ze er ook bij dat ze eerst in een bepaalde staat van bewustzijn moeten zijn en dan pas een ander behandelen.
In de stroming die ik beoefen richt ik me zoveel mogelijk op de oorspronkelijke spirituele leer van Mikao Usui. Die is vooral gericht op spirituele ontwikkeling (en uiteindelijk de spirituele verlichting) en minder op handoplegging of behandelen (al maakt het er wel onderdeel vanuit, het is niet de focus of het doel). Men doet dan eerst vooral ervaring op met meditatie en wat men daarin leert vormt de basis voor de geestestoestand om te behandelen.

Dus eerst meditatie, vervolgens behandelen vanuit een specifieke meditatieve staat. Zoveel mogelijk los van gehechtheden, verlangens, hoop, het willen bereiken van een doel, ego en dat soort dingen.
Dan de handen neerleggen (geen standaard handposities, maar zoveel mogelijk luisteren naar waar je waarneemt waar de handen nodig zijn) met enkel de intentie dat de ontvanger mag ontvangen wat er nodig is. Verder niets (dus zonder in te vullen wát iemand dan nodig zou hebben, hoeveel of hoelang).

Energie volgt de aandacht, dat is nog zo'n zin die je veel tegenkomt. En waar wat mij betreft. Ik verwoord het zelf graag zo: bewustzijn geeft vorm (of richting) aan energie.
Hoe meer "jouw persoon" een stapje opzij kan doen of hoe minder gehechtheden en verlangens je hebt, hoe opener je geest of bewustzijn is. En... hoe opener je bewustzijn is, hoe onbegrensder de energie kan stromen; hoe minder grenzen er zullen zijn, hoe meer er tijdens een behandeling kan gebeuren.

Een bepaald verlangen, sterk bepaald doel, het gehecht zijn aan een bepaalde uitkomst e.d. beperkt je aandacht (want je richt je op iets heel specifieks) en daarmee worden ook de mogelijkheden van de energie beperkter.Je zult minder open zijn voor andere mogelijkheden.

Een zin die je misschien ook wel bent tegengekomen, en die goed aansluit op het conflict dat je beschreef, is: "je bent (enkel) een doorgeefluik" - alsof jij en Reiki los van elkaar staan en de energiestroom niet beïnvloedt wordt door wie en hoe jij als beoefenaar bent.
Dat is in ieder geval wat mij betreft, in mijn ervaring (iedereen kan een andere ervaring hebben), onjuist. Naar verluid zou ook Usui-sensei aan zijn leerlingen hebben geleerd dat de energie die je doorgeeft afhankelijk is van de staat waarin je je bevindt. En dat is niet zo gek, gezien de invloed van boeddhisme, shintō e.d. op Usui-sensei's spirituele leer en de meditatieve oefeningen die hij aan zijn leerlingen doorgaf.
Veel van wat Usui doorgaf is gericht op het zuiveren en ontwikkelen van jezelf, zodat je stapje voor stapje dichter bij de kern van wie je bent uitkomt. De Gokai (de 5 principes) geven ook al een mooie  en sterke hint in die richting (alleen vandaag....). Dat "alleen vandaag" geldt ook voor het geven van behandelingen. De vijf principes nodigen je uit om in een zo zuiver mogelijke staat te zijn.

In die principes ligt eigenlijk al besloten dat het een verschil maakt of je wel of niet boos bent, of je wel of niet bezorgd bent, of je wel of niet vanuit dankbaarheid/toewijding/vriendelijkheid handelt...
Je straalt iets heel specifieks uit als je boos bent, of bezorgd, of dankbaar, of liefdevol, of...

Lang verhaal kort... ik zou zeggen, behandel zo open mogelijk, zonder je er mee te bemoeien maar wel door te luisteren naar wat de energie aangeeft.
In mijn ervaring is het zo dat hoe langer ik met deze spirituele leer bezig ben, hoe minder ik hoef te 'doen' en hoe meer er besloten ligt in 'zijn.' Dat klinkt misschien wat vaag ( :P ) maar het is wel hoe ik het ervaar.

Aan de andere kant: 'Visualiseer energie door je kruin gaan. Vraag om een zo krachtig mogelijke healing. Adem mee met de persoon. Voel het sterker worden. Nodig de Reiki uit".

Visualiseren kan heel leuk zijn en je kan er zeker richting mee geven aan energie. Je kan het gebruiken om energie te bundelen of focussen. Maar ik leer mijn leerlingen eigenlijk om helemaal niet te visualiseren. Ook als ze dat ergens anders wel geleerd hebben zou ik willen stimuleren om het af te leren.
Door visualiseren ga je sturen en controle uitoefenen. De energie gaat waar jij het wil hebben en stroomt niet meer vrij.

Stel dat je een hoofdpijn behandelt en visualiseert hoe de energie naar het hoofd toegaat. De oorzaak van de hoofdpijn ligt misschien wel heel ergens anders dan in het hoofd en de energie is misschien eigenlijk wel ergens anders nodig (een spier, houding, iets emotioneels, energetisch, iets...). Door de visualisatie geef je richting aan de energie en stroomt de energie minder vrij. Het doet waarschijnlijk wel iets en het verlicht vast wel wat, maar door de begrenzing van de visualisatie is er minder mogelijk dan wanneer de energie vrijelijk zou kunnen stromen.

Ik zou zeggen: luister naar je handen (als dat is waar je de energie waarneemt). Daarmee kun je (leren) voelen op welke plek je moet zijn en je kunt aan de energiestroom merken wanneer je op die plek klaar bent en je naar de (eventuele) volgende plek kunt.

Aan de andere kant: 'Visualiseer energie door je kruin gaan. Vraag om een zo krachtig mogelijke healing. Adem mee met de persoon. Voel het sterker worden. Nodig de Reiki uit".

Mee ademen met de persoon... ik heb geen idee wat daar het doel van zou zijn.
Heb je daar ooit een uitleg van gekregen? Ik ben wel benieuwd ^.^

Aan de andere kant: 'Visualiseer energie door je kruin gaan. Vraag om een zo krachtig mogelijke healing. Adem mee met de persoon. Voel het sterker worden. Nodig de Reiki uit".

Ook dit is iets dat ik veel tegenkom, maar absoluut zou afraden. Veel mensen die een Reikistroming of andere vorm van handoplegging (of iets anders spiritueels) onderwijzen verwoorden bij het lesgeven dingen als "voel nu hoe je..." of "voel nu hoe de energie..."

Dat raad ik af omdat je daarmee iets voor de leerling invult. Ook daarmee wordt de geest begrensd. Je gaat invullen en je loopt het risico dat je geest een bepaalde ervaring gaat verzinnen en dat je niet de authentieke, eigen ervaring hebt.
Je loopt ook het risico dat je blind wordt voor andere mogelijkheden. Als iemand tegen je zegt dat je energie in je handen gaat voelen en dat het warm zal zijn, dan zou het best eens kunnen dat je zo op je handen bent gefocust dat je blind bent voor de energie in de rest van je lichaam of in je omgeving. Of misschien ben je wel iemand die energie 'ziet' of hoort of ruikt... maar doordat je 'master' het voor je invult kan het best zijn dat je daar pas laat of helemaal niet achterkomt. (En dan hebben we het er nog niet eens over dat de energie ook kan aanvoelen als koude, tintellingen, schokjes, draaiingen etc. etc. :P )

Aan de andere kant: 'Visualiseer energie door je kruin gaan. Vraag om een zo krachtig mogelijke healing. Adem mee met de persoon. Voel het sterker worden. Nodig de Reiki uit".

Dit vind ik dan wel weer heel goed :D
Het uitnodigen betekent voor mij dat het ego een stapje opzij doet. En hoe minder ego, hoe vrijer het bewustzijn, hoe vrijer de energie, hoe onbegrensder de mogelijkheden  :aahw:

Mijn vraag: wordt Reiki nou stérker als je die dingen toepast? Als ik de Hui Yin positie aanneem tijdens een behandeling, lijkt de energie sterker te worden. Klopt dit, en hoe kan dit?

Wat vertelt je ervaring je, als je zo onbevooroordeeld mogelijk zou kijken of proberen?

Is het 'sterker' willen maken van de Reiki-energie niet gewoon een ego-dingetje?

Yep! :D

Wie kan dit conflict oplossen?
Jij  :aahw:

En mocht het echt sterker worden bij bepaalde handelingen: kom maar door! :)

Er zijn in mijn beleving wel bepaalde handhoudingen (of visualisaties in het algemeen) die de energie meer kunnen concentreren/focussen. De hui-yinpositie is daar denk ik ook een voorbeeld van (járen geleden dat ik dat heb gedaan).
De vraag is of een behandeling er béter van wordt. Of dat het nodig is.

En dat is een moeilijker vraag misschien. Visualiseren en focussen begrenst de energie. Maar dat hoeft niet per se slecht te zijn. Soms kan dat prima zijn.
Daar ligt veel nuance en een mogelijke moeilijkheid. Voor alles is een tijd en plaats en soms kan het nodig zijn energie wat gerichter aan te bieden. Maar wel alleen als je geleerd hebt te luisteren naar de signalen van de energie (en de energie in de behandeling aangeeft dat die focus nodig is) en niet omdat het in een soort routine is opgenomen. En ook niet omdat het is ingegeven door gehechtheid aan een uitkomst of iets anders vanuit het ego... en dat onderscheid is soms moeilijk te maken, ook na jaren van ervaring trouwens.
Het is de kunst om te focussen, maar niet teveel te begrenzen.

Maar goed, om het verhaal niet nog langer te maken... :P
In mijn ervaring heb ik zelden gevoeld dat er een focussende handhouding nodig is. Ik leg de handen neer en laat gebeuren wat er gebeuren moet en als er meer energie nodig is dan gaat er vanzelf meer energie stromen.

Er zijn er paar dingen m.b.t de reiki-energie die ik niet goed begrijp.
De beste leerschool is oefenen, oefenen en oefenen. (Of... doen, doen, doen. Het is maar hoe je het verwoord :P)
Hoe meer je beoefent en hoe meer je zelf groeit, hoe groter de kans wordt dat de energie, de werking en de aard, steeds duidelijker worden.

Nouja, my two cents :P
Helpt dit topic je een beetje om het conflict op te lossen?

*Gasshō*
Frank
Gelogd

Healing

  • Lid
  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Besef het besef beseffen
Re: Reiki energie 'sterker' maken
« Reactie #3 Gepost op: juli 19, 2020, 03:50:41 pm »

Ha Frank en Dancing Cloud, dankjulliewel voor jullie antwoorden!

Hier heb ik zeker veel aan! Ik ben nog een jonkie in de oefening. Ik merk zelf dat ik aan de ene kant alleen maar 'resultaten' wil zien. Zo warm mogelijke handen, zo sterk mogelijke reacties...

Gelukkig weet ik dat het hier niet om gaat. Zoals jij steeds mooi zegt, Frank, is Reiki eigenlijk echt een 'leer', niet een wedstrijd wie de warmste handen krijgt....

Ik stap hier steeds geleidelijker vanaf. Ben nog jong natuurlijk, en leer elke dag zoveel! Ik probeer steeds meer te 'zijn' en steeds minder te 'willen'.

Ja, ik hoorde van een reiki-beoefenaar dat als je met de persoon mee-ademt, 'diepere' healings kan geven. Ivm met meer op een golflengte te zitten met die persoon. Maar ikzelf volg dat niet, ik let op mijn eigen adem.

Ja, dat verrekte ego he! Als ik mijn vrienden een sessie geef, wil ik natuurlijk ze de energie duidelijk laten zien. Een soort 'zie je wel, kijk! Hoe fijn! Hoe krachtig! Hoe mooi!'- gevoel. Maar ook dat lijkt me niet echt nodig. Gewoon zijn, zijn in dat wat is. Niets meer, niets minder.

En inderdaad, ik denk dat als je zelf aanvoelt dat een plek meer energie kan gebruiken, je misschien bepaalde technieken kan toepassen. Ik denk wel dat er een gevaar in schuilt: je kan het hartstikke fout hebben.

Reiki doet toch precies wat nodig is voor jou op dat moment? ;)

Nodig uit, let it flow toch?
Gelogd

Frank

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.549
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
Re: Reiki energie 'sterker' maken
« Reactie #4 Gepost op: augustus 07, 2020, 09:26:29 pm »

Je enthousiasme spat van het scherm en dat is fantastisch om te zien :D

@ Mee-ademen: grappig! Leuk om te horen. Ik had dat nog nooit gehoord.
Ik doe het zelf dus ook niet. Ik kan me voorstellen dat het vooral een afleiding zou zijn.

Ja, dat verrekte ego he! Als ik mijn vrienden een sessie geef, wil ik natuurlijk ze de energie duidelijk laten zien. Een soort 'zie je wel, kijk! Hoe fijn! Hoe krachtig! Hoe mooi!'- gevoel. Maar ook dat lijkt me niet echt nodig. Gewoon zijn, zijn in dat wat is. Niets meer, niets minder.
Haha ja, herkenbaar hoor.
Wat dat betreft kun je het geven van behandelingen ook heel goed zien als een grote uitdaging in loslaten :D

Reiki doet toch precies wat nodig is voor jou op dat moment? ;)
Afhankelijk van je staat van zijn en als dat je intentie is wel ^.^

Nodig uit, let it flow toch?
Ik zou zeggen van wel  :aahw:
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Pagina opgebouwd in 0.091 seconden met 28 queries.