Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Goede lectuur  (gelezen 4162 keer)

Menno

• Forumcafé barman
  • Geslacht: Man
  • Goooodmorning life!
Re: Goede lectuur
« Reactie #15 Gepost op: augustus 16, 2015, 04:02:16 pm »

Inderdaad, van mijn eigen hand.
En inderdaad, Erika, ik zit hier in andermans draadje schaamteloos reclame te maken voor dat boekje. :p
And proud of it! :yahoo:
Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

Frank

• Administrator
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #16 Gepost op: augustus 16, 2015, 04:24:52 pm »

Hai,

Interessante vraag.
Ik raad vaak af om boeken over Reiki te lezen.

Hoewel, er zijn twee opties, met voor mij een ander antwoord:

*) Wil je "Reiki" (= de energie, het bewustzijn; jezelf) begrijpen? Leg de boeken weg.
(Be)oefen jarenlang regelmatig. Als het even kan iedere dag. En misschien leer je 'Reiki' steeds meer begrijpen.

Lees geen boeken om 'Reiki' te begrijpen of je kennis van 'Reiki' te verdiepen. De verdieping zit 'm in jarenlange beoefening.
Net als met pianospelen... je leert het door het te doen. En te doen. En door nog veel meer doen.

*) Wil je je verdiepen in de geschiedenis en/of structuur van het 'Reiki'onderwijs?
Dan zijn er wel verschillende boeken die ik zou kunnen aanraden. Maar het hangt er ook weer vanaf of je geïnteresseerd bent in een algemeen beeld van de geschiedenis, achtergronden wat betreft Japanse cultuur, specifiek het onderwijs van Usui of de URR Gakkai, of misschien van Hayashi of het verhaal van Takata.

Dus eigenlijk is mijn vraag, wat wil je weten?
Oh, en ook niet onbelangrijk om voor mij te weten bij het aanraden van boeken: wil je wel of geen Engelstalige literatuur?

En inderdaad, Erika, ik zit hier in andermans draadje schaamteloos reclame te maken voor dat boekje. :p

Zolang je er geen gewoonte van maakt om andermans topic te kapen... :P

*Gasshō*
Frank

B-Adroit

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: augustus 16, 2015, 04:50:37 pm »

Hai,

Interessante vraag.
Ik raad vaak af om boeken over Reiki te lezen.

Hoewel, er zijn twee opties, met voor mij een ander antwoord:

*) Wil je "Reiki" (= de energie, het bewustzijn; jezelf) begrijpen? Leg de boeken weg.
(Be)oefen jarenlang regelmatig. Als het even kan iedere dag. En misschien leer je 'Reiki' steeds meer begrijpen.

Lees geen boeken om 'Reiki' te begrijpen of je kennis van 'Reiki' te verdiepen. De verdieping zit 'm in jarenlange beoefening.
Net als met pianospelen... je leert het door het te doen. En te doen. En door nog veel meer doen.

*) Wil je je verdiepen in de geschiedenis en/of structuur van het 'Reiki'onderwijs?
Dan zijn er wel verschillende boeken die ik zou kunnen aanraden. Maar het hangt er ook weer vanaf of je geïnteresseerd bent in een algemeen beeld van de geschiedenis, achtergronden wat betreft Japanse cultuur, specifiek het onderwijs van Usui of de URR Gakkai, of misschien van Hayashi of het verhaal van Takata.

Dus eigenlijk is mijn vraag, wat wil je weten?
Oh, en ook niet onbelangrijk om voor mij te weten bij het aanraden van boeken: wil je wel of geen Engelstalige literatuur?

*Gasshō*
Frank

Ik wist het, Frank komt met tegen vragen :-)

Reiki beoefen ik op gevoel, dit gevoel word steeds beter. Dit doe ik ook bijna dagelijks, soms uit gevoel soms uit noodzaak (hier komt nog een draadje van)

Wat ik wil lezen, heeft te maken met het voorbereiden op mijn reiki 3, zoals ik het zie: leren over te dragen van kennis (kan dus ook over houtbewerken gaan) De geschiedenis, stamboom (wil die van mijn master terug gaan volgen), verschillen in stromingen, waar is de aftakking begonnen. Maar ook zoals Dick benoemde les materiaal samenstellen, heeft dus ook als taak een algemeen ontwinkkeling en ik kan hier goed met mijn master over spreken, bel haar soms dagelijks, maar ik wil ook zelf ontdekkingen doen.

Boeken lees ik liever niet, maar als ik ze lees dan liever in het NL

Gr.
Eric

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #18 Gepost op: augustus 16, 2015, 09:19:14 pm »

*Gasshō*
Frank
Wie, ikke?. ::) 8)
Nóóit
Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

Martijn

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: augustus 17, 2015, 11:48:30 am »

Leuke vraag :), maar over welk onderwerp zoek je boeken? En zoek je leesboeken of informatie boeken?

Groetjes,
Martijn

Onderwerp: paddenstoelen vangen met kunstaas :-)

Zonder grapjes, boeken over Reiki, informatie boeken, zodat ik me kan gaan verdiepen, om de stap te maken naar reiki 3

Gr.

Ik vind het zelf lastig om je hiervoor boekentips te geven. In de eerste instantie, omdat ik zelf nog lang niet toe ben om aan het usui-reiki masterschap te beginnen (ik ga binnenkort eerst reiki 2 doen). Maar verder vind ik het ook lastig om je tips te geven, omdat er in elk boek dat ik gelezen heb, wel iets staat dat mij getriggerd heeft en/of mij een nieuw inzicht heeft gegeven.

Wat ik je wel wil aanraden in om je te verdiepen in het aarden/gronden. Ik heb zelf ervaren dat dit toch wel de basis vormt bij energiewerk (niet alleen bij reiki, maar ook bij andere systemen). Tijdens mijn reiki-1 cursus is hier weinig aandacht aan geschonken en ik heb hier later wel problemen van ondervonden (problemen met mijn  gevoeligheid voor energie). Mijn aarding is nu een stuk beter en daardoor ervaar ik een stuk minder problemen met mijn gevoeligheid. In mijn ogen is dit dus een belangrijk onderwerp ;). Ik heb recentelijk een boek gekocht over dit onderwerp, maar ik durf nog niet te zeggen of dit een aanrader is. Ik ben er nog niet zo heel ver mee, maar ik zal je de titel wel geven. Misschien spreekt het je aan.
Het boek heet: 'met beide benen op de grond: herstel het contact met de aarde.' Het is geschreven door Jennifer Hinton. Volgens mij is het een nieuwere editie van het boek 'gronden'.

Groetjes,
Martijn

wimjaap

• Forumcafé barman
« Reactie #20 Gepost op: augustus 17, 2015, 03:18:36 pm »

Ik had deze wel verwacht van Frank....

http://www.usui-reiki-ryoho.nl/index.php

erg goede en informatieve website!
Time flies like an arrow, fruitflies like a banana!

Frank

• Administrator
« Reactie #21 Gepost op: augustus 19, 2015, 10:55:03 pm »

Hai,

Geen idee of je nu aan dit soort onderwerpen denkt en of je er de komende tijd aan toe komt, maar hopelijk heb je er iets aan op het moment dat je hier wel (weer) mee bezig gaat  :gassho1:

Ik wist het, Frank komt met tegen vragen :-)

Haha :P
Maar niet zonder reden :D Ik stel de tegenvragen in de hoop om zo een beter antwoord te kunnen geven. Dick geeft al aan dat het traject tot master maatwerk is. Ook in de stroming die ik beoefen is er maatwerk. Al vanaf het allereerste begin (Shōden niveau) is het helemaal maatwerk. Dat vind ik ook belangrijk en dat vertaalt zich naar een topic als dit.
Hoe meer ik van je weet hoe beter ik kan reageren op de vraag in je topic, dus vandaar een paar wedervragen ^.^
Misschien ook meteen een tip voor als je zelf leerlingen krijgt; zoveel mogelijk aansluiten op de achtergrond en (leer)behoefte/vraag van de leerling.

leren over te dragen van kennis (kan dus ook over houtbewerken gaan)

[..]

Maar ook zoals Dick benoemde les materiaal samenstellen

Aah! Didactiek!
Ikzelf zit in het onderwijs en heb daardoor wellicht een wat bredere kijk op didactiek dan sommige andere Reiki leraren.
Als je geïnteresseerd bent in didactiek in het algemeen, dan kan ik je zeker wel wat boeken aanraden. Leuk trouwens dat je dat algemene ook benoemt (en dat het bij wijze van spreke ook over houtbewerking kan gaan). Ik vraag me af hoeveel mensen zich echt specifiek met didactiek e.d. bezighouden als ze beginnen aan het masterschap.

De boeken die ik zelf heb en daarom kan aanraden gaan wel vooral over het echte voor de klas staan, zoals op middelbare scholen (omdat dit nu eenmaal mijn achtergrond is). Uiteraard is dat niet altijd helemaal toe te passen op een les in een Reikimethode, maar er zitten soms wel algemene onderwerpen bij die sowieso handig zijn bij spreken, schrijven en een boodschap overbrengen.

- Leer als een speer, Jan-Willem van den Brandhof
Dit boek gaat over o.a. lezen, luisteren, concentreren, belang van lichaamshouding bij leren, voeding, effect van klassieke muziek op hersengolven en leren e.d.

- Tips voor lesgevers, Hans de Waard & Daan King
(gaat wel erg over reguliere (middelbare) scholen)

- Spreken in het openbaar, Klaas Wiertzema & Patricia Jansen
Dit boek behandelt het geven van presentaties, het leerproces van onbewust-onbekwaam naar onbewust-bekwaam, het structureren van een presentatie, het schrijven van een tekst en houding. Als Reikimaster geef je ook presentaties; een les is in principe voor een deel ook een presentatie.

- Basisprincipes van communicatie, Klaas Wiertzema & Patricia Jansen
Dezelfde schrijvers als het boek hierboven. Dit boek gaat over communicatie, interpretatie, lichaamstaal, beïnvloeden van en hoe om te gaan met conflicten en gedrag, actief luisteren en geven van feedback

- Effectief leren basisboek, Sebo Ebbens & Simon Ettekoven
Delen uit dit boek zijn misschien interessant; hoe vragen stellen, iedereen betrekken

Verder heb ik zelf nog boeken specifiek over taalonderwijs en mentorschap (op middelbare scholen), maar ik weet niet hoe relevant dat is voor wat je wilt en vraagt.

De geschiedenis

Er zijn veel boeken over 'Reiki', maar er zijn naar mijn indruk maar weinig boeken die de geschiedenis van het Reikionderwijs goed en volledig behandelen. De meeste boeken belichten het vaak ook van één kant of zien het vanuit één bron.
En als je liever geen Engels wilt lezen, dan wordt de keuze uit goede boeken nog veel beperkter.

Één van de weinige boeken dat OK is wat betreft de geschiedenis én die in het Nederlands te krijgen is, is denk ik "Het Reiki Kompendium", dat Erika ook al aanhaalt.
Maar, het is wat mij betreft niet het beste boek dat je over de geschiedenis kunt lezen. Althans, niet meer in deze tijd. Het is op zich een prima boek hoor en je kunt er veel van leren. Maar het is oorspronkelijk geschreven in 2000 en we zijn inmiddels 15 jaar verder en in die 15 jaar is er nog weer meer bekend geworden over de geschiedenis. Ik beschouw het boek zelf dus een beetje als verouderd. Er zijn nu in ieder geval, wat beterft de geschiedenis specifiek, nog betere boeken.

"Reiki volgens de Japanse Traditie" is ook wel een goed boek. Het is geschreven door Frans & Bronwen Stiene (Nederlandse vertaling van The Japanese Art of Reiki). Dit boek legt de oorspronkelijke elementen uit (Gokai, Reiju, de Japanse/oorspronkelijke visie, welke spirituele stromingen Usui-sensei hebben geleid naar het samenstellen van zijn eigen leer e.d.)

Daar houdt het denk ik, voor Nederlandse boeken, wel op.
Als Engels geen probleem zou zijn dan zou ik je absoluut aanraden om "The Reiki Sourcebook" te gaan lezen (ook van Frans & Bronwen Stiene), maar ook "This is Reiki" (van Frank Arjava Petter).
Deze twee Engelstalige boeken zou ik eigenlijk nog liever aanraden dan de bovenstaande Nederlandse Reiki-boeken. En stel dat je maar één van beide zou willen lezen, lees dan The Reiki Sourcebook. In dat boek worden meerdere bronnen gebruikt en vergeleken, het is iets meer een onderzoek dan sommige andere boeken.

WimJaap noemt ook mijn eigen website, usui-reiki-ryoho.nl
Daar zou je ook kunnen kijken voor informatie over de geschiedenis. In de artikelen die ik daar heb geplaatst probeer ik de geschiedenis zo volledig mogelijk te bekijken, een combinatie van verschillende bronnen.
Het is wel zo dat ik momenteel bezig ben de website volledig te vernieuwen. Als eerst de technische kant, maar daarna ook zeker de inhoud van veel artikelen. In de afgelopen jaren heb ik ook nog weer meer geleerd over de geschiedenis waardoor sommige artikelen nog iets meer nuance kunnen gebruiken (meer bronnen zorgt voor meer nuance, vaak :P )

stamboom (wil die van mijn master terug gaan volgen)

Daarvoor is geen boek geloof ik. Heeft je master zelf die stamboom of afstammingslijn niet?
Als je master het niet heeft, dan zul je rond moeten vragen. Je vraagt je master wie haar heeft ingewijd, dan zoek je contact met die persoon en vraag je naar diens master, en zo verder.

Ik wens je heel veel succes ^.^
Toen ik een Westerse vorm van Reiki beoefende wilde ik dit ook terug volgen. Helaas kon ik een bepaalde master in de lijn niet terugvinden en strandde daar mijn zoektocht.

Ik geloof overigens dat de Reiki Alliance, of iemand die daar lid van is, wel veel heeft uitgezocht en veel informatie heeft over verschillende afstammingslijnen. Maar veel meer weet ik er zo niet van. Ik geloof dat Nyncke je zou kunnen doorverwijzen.

verschillen in stromingen, waar is de aftakking begonnen.

Nu WimJaap toch mijn website al noemde, zijn er misschien een paar artikelen die je vraag kunnen beantwoorden. Op *deze* pagina vertel ik over het ontstaan van Usui's spirituele leer en op *deze* pagina hoe zijn onderwijs naar het Westen kwam en waar de allereerste aftakking of afsplitsing (ná Takata althans) is begonnen.

Zoals ik al aangaf is de website ook qua inhoud aan vernieuwing toe. Het gaat om wat extra nuance, maar ik wil ook verbeteringen aanbrengen in schrijfstijl en duidelijkheid.
Check over een tijdje dus nog eens. Grote kans dat het dan nog wat betere pagina's zijn :P

Ik had deze wel verwacht van Frank....

Haha, ach, ik voel niet meer zo de behoefte om meteen, overal en iedere kans aan te grijpen om m'n website ergens te spammen :P

erg goede en informatieve website!

Dankjewel! Dat waardeer ik erg  :gassho2:

*Gasshō*
Frank

Martijn

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: augustus 20, 2015, 10:04:59 am »

Daar houdt het denk ik, voor Nederlandse boeken, wel op.
Als Engels geen probleem zou zijn dan zou ik je absoluut aanraden om "The Reiki Sourcebook" te gaan lezen (ook van Frans & Bronwen Stiene), maar ook "This is Reiki" (van Frank Arjava Petter).
Deze twee Engelstalige boeken zou ik eigenlijk nog liever aanraden dan de bovenstaande Nederlandse Reiki-boeken. En stel dat je maar één van beide zou willen lezen, lees dan The Reiki Sourcebook. In dat boek worden meerdere bronnen gebruikt en vergeleken, het is iets meer een onderzoek dan sommige andere boeken.

Ik geloof dat er een Nederlandse vertaling is van "This is reiki". Het boek heet "Dit is reiki". Het gaat om dit boek: http://www.bol.com/nl/p/dit-is-reiki/9200000021240528/

Dit boek staat ook op de site van reikivereniging cirkel en volgens mij wordt het boek ook door deze vereniging uitgegeven (aangezien de uitgever 'reikicirkel'heet). http://www.reikicirkel.nl/materiaal/materiaal-reiki-cirkel/boek/38244#

Ik heb dit boek ook bij mij in de bibliotheek kunnen vinden. Misschien dat meerdere bibliotheken het boek in hun collectie hebben.

Groetjes,
Martijn

Frank

• Administrator
« Reactie #23 Gepost op: augustus 20, 2015, 12:31:13 pm »

Oohja, wat goed! Nu ik de voorkant van het boek zie herken ik het ook wel weer.
Ik was blijkbaar even vergeten dat 'ie er ook in het Nederlands was :P
Nou, blijft er één Engelstalig boek over in m'n post, dat maakt het misschien weer makkelijker.
Pagina's: 1 [2]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.105 seconden met 26 queries.