Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: ChatGPT (AI) en Reiki  (gelezen 225 keer)

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
ChatGPT (AI) en Reiki
« Gepost op: april 04, 2023, 09:41:09 pm »

Je hebt misschien inmiddels wel gehoord over de enorme opkomst van allerlei toepassingen van artificial intelligence (kunstmatige intelligentie).
Een van de bekendste voorbeelden van AI is ChatGPT; een programma waarmee je in gesprek kunt met de AI en die snel antwoorden genereert.

Vanavond heb ik eens aan ChatGPT gevraagd om Reiki te beschrijven.

Dit is waar die mee kwam:

Wat vind je van de omschrijving die de AI geeft?

Dancing Cloud

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
Re: ChatGPT (AI) en Reiki
« Reactie #1 Gepost op: april 05, 2023, 10:06:42 am »

Het spirituele aspect, de beoefening , etc mis ik hier in :gassho2:
Liefde, Wijsheid, Kracht

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #2 Gepost op: april 05, 2023, 09:47:27 pm »

Hier klopt in elk geval geen reet van:
"Zeeman aan Wal" is een boek geschreven door de Nederlandse auteur Menno Jacobs. Het is een autobiografisch verhaal over zijn ervaringen als zeiler en zijn reizen over de wereldzeeën. Het boek beschrijft ook de uitdagingen en ontberingen die hij onderweg tegenkwam en hoe hij hiermee omging. "Zeeman aan Wal" is in 2020 uitgegeven door uitgeverij De Arbeiderspers.
Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

Pola

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: april 06, 2023, 09:05:11 am »

Wat vind ik ervan:

kort/clean/ antwoord vanuit wetenschap.
Kan ook niet anders. AI is wetenschap. Komt geen gevoel of beleving bij kijken.

Catsquotl

• Lid
  • Jouw licht straalt naar alles om je heen
« Reactie #4 Gepost op: april 06, 2023, 11:00:22 am »

Chat GPT kan in ieder geval goed de wikipedia's en websites lezen.
Het zegt niets vreemds, boert op wat op nagenoeg elke beknopte beschrijving van Reiki te vinden is.

Alle diepgang mist, Al moet ik zeggen dat dat volgens mij ook zo was toen het net werd aangeboden. Veel prijs, weinig inhoud.

Ik zou zelf niet zover gaan om te zeggen dat het wetenschappelijk is wat Chat GPT te vertellen heeft. Meer de grootste gemene deler vinden en in een taalprogramma omzet naar een vorm van eigen bewoording..

Liefs Eelco
Om Shanti Shanti Shanti

Frank

• Administrator
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #5 Gepost op: april 06, 2023, 02:40:56 pm »

Klopt, ChatGPT leert van alles wat er op internet wordt aangeboden. En dat wat op het internet wordt aangeboden wordt door mensen geschreven.
Het zegt dus misschien ook wel iets over hoe wij als mensheid over het algemeen over Reiki spreken.

Omdat we het spirituele aspect misten heb ik eens gevraagd of ChatGPT daar specifiek wat over kan zeggen.
Dit is waar die mee kwam:

Citaat van: ChatGPT
FR:
Kan je het spirituele aspect van Reiki beschrijven?

ChatGPT:

Ja, Reiki heeft ook een spiritueel aspect. De grondlegger van Reiki, Mikao Usui, ontwikkelde Reiki als een spirituele praktijk om de geest en het lichaam te genezen en te ontwikkelen.

Volgens Reiki-praktijk geloven beoefenaars dat er een universele energie is die door alles stroomt en dat deze energie kan worden gebruikt om onszelf en anderen te genezen. Dit wordt soms aangeduid als de "universele levensenergie" of de "ki-energie".

Reiki-beoefenaars geloven dat deze energie ons kan helpen onze fysieke, emotionele, mentale en spirituele welzijn te verbeteren. De beoefenaar richt zich op het verhogen van zijn eigen energieniveau en het op een positieve manier overbrengen van deze energie op de ontvanger om hen te helpen hun eigen energiebalans te herstellen en hun zelfgenezend vermogen te versterken.

Veel Reiki-beoefenaars zien het als een spirituele praktijk die hen kan helpen bij persoonlijke groei en ontwikkeling. Ze gebruiken meditatie, affirmaties en visualisatie als hulpmiddelen om hun energie te versterken en in contact te komen met hun eigen spirituele zelf. Het doel is om meer bewustzijn en harmonie te creëren in ons leven en in de wereld om ons heen.

Het spirituele aspect van Reiki is echter niet voor iedereen relevant of belangrijk. Reiki kan ook worden beoefend zonder enig spiritueel aspect, als een eenvoudige techniek voor fysieke en emotionele genezing en ontspanning.

Wat vinden we hier van?  :-P

Hier klopt in elk geval geen reet van:
"Zeeman aan Wal" is een boek geschreven door de Nederlandse auteur Menno Jacobs. Het is een autobiografisch verhaal over zijn ervaringen als zeiler en zijn reizen over de wereldzeeën. Het boek beschrijft ook de uitdagingen en ontberingen die hij onderweg tegenkwam en hoe hij hiermee omging. "Zeeman aan Wal" is in 2020 uitgegeven door uitgeverij De Arbeiderspers.

Haha  (^_^;)
Welke vraag had je gesteld om tot dat antwoord te komen? :P

Dancing Cloud

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: april 06, 2023, 02:43:44 pm »

Frank, het 2e antwoord is een verbetering :gassho:
Liefde, Wijsheid, Kracht

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #7 Gepost op: april 06, 2023, 04:55:08 pm »

Gewoon: "Zeeman aan Wal".
Het klopt dat ik een blog heb met die titel.
Maar daar houdt het ook mee op.
Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.052 seconden met 23 queries.