Reiki algemeen > Algemeen Reiki

Zorgenvrij leven

(1/2) > >>

Frank:
Het tweede principe van de Reiki principes (Gokai) is "shinpai suna" - vertaald naar het Nederlands "maak je geen zorgen" of "wees niet bezorgd."

Lukt het je? Hoe ga je er mee om?
Wat vind je van het principe?

Een leuk filmpje dat ik vandaag tegenkwam:

Menno:
Bobby McFerrin verkondigde in 1988 feitelijk hetzelfde :yes:
https://www.youtube.com/watch?v=d-diB65scQU
(Ik kan het niet als filmpje plaatsen, maar slechts als hyperlink.)

Een leuk principe.
"Ik maak mij, althans vandaag, geen zorgen."

Meestal lukt het me wel aardig.
Maar er zijn nu eenmaal zaken waar je je wel zorgen over maakt.
Een geliefde die de diagnose kanker krijgt? Maak je dan maar eens geen zorgen.
Zwaar in de schulden zitten, zeker buiten je eigen schuld om (oplichting bijvoorbeeld), zodanig dat je je huis uitgezet wordt?
Probeer je je dan maar eens geen zorgen te maken.

Dit is mijns inziens weer zo'n heerlijke contradictie tussen theorie en de praktijk die Het Leven heet.
De mensen die zich nooit ergens zorgen over maken hebben meestal ook geen zaken waar ze zich echt zorgen over moeten maken.

TheoVr:
Hallo allemaal.

Dit onderwerp triggert mij om te reageren.

Eigenlijk dacht ik "vroeger" net zoals ik denk dat Menno bedoelt.
Tegenwoordig denk ik " het is makkelijker gezegd dan gedaan".

De laatste tijd (jaren) heb ik best wat voor mijn kiezen gehad. Nog is niet alle narigheid voorbij.

Maar mijn beleving van een en ander is zodanig veranderd dat ik de toekomst met vertrouwen tegemoet zie.

Niet in de laatste plaats door de steun van mede Reiki-cursisten en regelmatige meditatie (precepts, maar ook andere).
En vooral het boek Gezondheid van Esther en Jerry Hicks met de daarbij behorende positieve meditatie hebben mij geleerd en in staat gesteld om negatieve gedachten te vergeten en te vervangen door positieve.
Dus..... Shinpai Suna ????

Het grappige/fijne is dat er zich nu ook sinds lange tijd echt positieve ontwikkelingen in mijn leven voordoen.

Namasté

Menno:
Vaak is wat wij "zorgen maken " noemen ook niet veel meer dan gefrustreerd zijn dat je de grip op bepaalde zaken aan het verliezen bent, hè?

TheoVr:

--- Citaat van: Menno op juni 03, 2018, 03:51:52 pm ---Vaak is wat wij "zorgen maken " noemen ook niet veel meer dan gefrustreerd zijn dat je de grip op bepaalde zaken aan het verliezen bent, hè?

--- Einde van citaat ---

Ja klopt. Maar weet je niet alleen als dingen dan verkeerd gaan.
Het verliezen van de contrôle is al erg genoeg (ego reactie?).

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie