Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Reiki en symbolen...  (gelezen 765 keer)

TheoVr

• Lid
  • Geslacht: Man
  • It is a long and winding road.
Reiki en symbolen...
« Gepost op: april 07, 2018, 06:32:31 pm »

"Vroeger" had ik helemaal niets met symbolen.
Dat veranderde door Reiki.
Ik heb nooit beseft in welke mate...
Tot vanmiddag. Ik heb mijn trouwring afgedaan (met se nodige moeite).
En ook de ring gegeven door mijn schoonzus en haar toenmalige partner.
En dat kostte veel meer moeite.
Voor mij waren die ringen een symbool... van onze verbintenis.
En nu.... kapot, weg, finito.
Het doet pijn, maar tegelijkertojd is het besef van de realiteit er ook.
Jammer.
Maar het is zoals het is
Iemand bekend met dit gevoel over symbolen?
It is a long and winding road.

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
Re: Reiki en symbolen...
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2018, 07:57:22 am »

Ik heb weinig tot niets met symbolen.
Ik vind ze hooguit mooi van vorm.
Het Cho Ku Rei symbool bijvoorbeeld.

Symbolen en symboliek is bedacht door de mens.
Om moeilijke materie vatbaar te maken.
Of juist om simpele zaken wat meer cachet te geven.
Of om anderen te laten weten wie jij bent of hoe je denkt.

Ik geloof niet dat je niet kunt bidden in de kerk als je niet eerst een kruisje slaat bij de ingang.
Zo geloof ik ook niet dat energie niet gaat stromen bij een afstandsbehandeling als je niet eerst het Hon Sha Ze Sho Nen tekent/denkt/voor je ziet.
Ik doe het altijd netjes, hoor, omdat me dat zo geleerd is.
En ik geloof ook niet dat je meer van je partner houdt met een ring om je vinger.
Maar ook die heb ik.

Gewoon, omdat dat zo hoort.

Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

Dancing Cloud

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2018, 09:20:01 am »

Symbolen....
Na het overlijden van mijn moeder ( 10 jaar geleden) kreeg ik haar trouwring en deze heb ik met liefde gedragen totdat ik de ring verloor een paar jaar geleden.... vond dat toch wel lastig en voelde me schuldig dat ik deze had verloren.

De liefde blijft wel....

Dancing Cloud
Liefde, Wijsheid, Kracht

Frank

• Administrator
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2018, 06:35:19 pm »

Ja, het leven zit voor de mens vol met symbolen.
Ik ben het wel eens met Menno dat symboliek iets is dat door de mens bedacht (of in ieder geval beleefd) is. En er zijn zo ontzettend veel uitingen van symbolen.
Visuele symbolen (tekeningen) zijn natuurlijk heel makkelijk te herkennen, objecten ook (zoals ringen inderdaad). Maar ook muziek of geluid kan ergens symbool voor staan, denk aan het volkslied of wanneer een koppel iets bestempeld als "ons nummer."
Een verkeersbord is een symbool, de icoontjes op het bureaublad van je computer of op je smartphone zijn ook symbolen. En het ene symbool heeft iets meer betekenis voor je dan een ander symbool, en iemand anders kan weer een heel andere lading of associatie hebben.

Iemand bekend met dit gevoel over symbolen?

Ja, zeker. Het terugnemen van kaarsen uit het huis van mijn vriend toen we eens uit elkaar zijn gegaan was voor mij zoiets.
Maar er zijn ook vrolijke symbolen. Een voorbeeld is de extra vrolijkheid bij het in ontvangst nemen van mijn diploma leraar Engels. De studie was daarvoor natuurlijk al afgerond, en dat is waar het om gaat, maar het tekenen van het diploma is een symbool dat je daar op dat moment nog extra bewust van maakt. Het diploma is een symbool voor jaren werken en leren, maar ook een symbool voor het einde van die formele leerperiode.
Een minuut stilte voor oorlogsslachtoffers is ook een symbool.

Sterkte Theo met deze periode!

Zo geloof ik ook niet dat energie niet gaat stromen bij een afstandsbehandeling als je niet eerst het Hon Sha Ze Sho Nen tekent/denkt/voor je ziet.

Daar ben ik het zeker mee eens.
Sterker nog, ik denk dat Usui dat symbool zelf helemaal niet gebruikte. In Usui-sensei's meer oorspronkelijke spirituele leer werd er sowieso heel anders met symbolen omgegaan dan wat we veelal in huidige/moderne (of op Hayashi's / Takata's  lessen gebaseerde) stromingen leren.

In Usui's spirituele leer was het naar verluid zo... Het is een symbool; het staat symbool voor iets. De tekening zelf is niet waar het om gaat, maar het verwijst ergens naar. Je kunt het zien als een aanwijsbord, zo'n bord dat je op een bospaadje ziet staan. Het bord wijst naar een plek en die kun je bereiken door het pad te volgen waar dat bord naartoe wijst. Wat wij vaak doen in de Westerse/moderne Reikistromingen is dat we al onze aandacht richten op het aanwijsbord (het symbool) en dat we geloven dat het bord ons brengt wat we verwachten of bedoelen als wij het aanwijsbord tekenen (>> het symbool tekenen tijdens een behandeling bijvoorbeeld). Wat we veelal zijn vergeten is dat het maar een aanwijsbord is en dat we eigenlijk onze benen moeten gebruiken om in de richting te lopen van waar het bord naartoe wijst. Het aanwijsbord of de richtingaanwijzer heeft geen enkele kracht van zichzelf, we moeten zelf lopen.

Ook interessant: Hon Sha Ze Shonen is een Japanse zin en niet zomaar een tekeningetje. Een Japanner kan die zin in principe gewoon lezen :P
Hetzelfde geldt voor Dai Komyo. Beide symbolen bestaan uit kanji en zijn Japanse zinnen. Het is taal. Het is niet het zinnetje waar het om gaat, maar waar Usui naar verwees met de zinnetjes...
De andere twee symbolen zijn wel tekeningen en geen onderdeel van taal op die manier.

Het symbool dat we vandaag de dag Hon Sha Ze Shonen noemen verwijst naar een bepaalde staat van bewustzijn. Die staat bereik je niet door het tekeningetje te maken, maar door een bepaald pad van bewustzijnsontwikkeling te lopen.

Goed, dit leidt misschien wat af van waar Theo dit topic voor is begonnen, maar je stipte het aan en ik denk dat het wel interessant is ^.^

*Gasshō*
Frank

Edda

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
  • and I say to myself .... what a wonderful world
    • Eiða's Essence
Reiki en symbolen...
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2018, 08:43:47 pm »

Ik heb meer met het ene symbool dan met het andere. CKR is mijn anker en mijn absoluut favoriete Reiki symbool. DKM in de klassieke vorm, met de betekenis Groot wit Licht vind ik prachtig. Vooral de middelste Kanji: Hikari doet me wat. Ten eerste is het een link naar de wijze lessen van Peet Senseï. Daarnaast is het een link naar mijn vader. De DKM volgens Diana Stein vind ik ook een fijn symbool. Het heeft een band met het vrouwelijk-Goddelijke. En als het niet-Reiki-symbolen gaat: Ik heb wat met de Ankh. Vorig jaar kreeg ik tijdens een geleide meditatie een Ank "geïmplementeerd". Dit was geen onderdeel van de meditatie, maar het gebeurde gewoon spontaan.
Aardig om te weten is dat Doi Senseï zegt (in de eerste uitgave van zijn boek) dat je de reiki symbolen moet zien als de oefenwieltjes op een kinderfiets: Een hulpmiddel om met een bepaald aspect van de Reiki energie in contact te komen. Als je het vaak genoeg gedaan hebt, kan je ook zonder de symbolen contact maken.
@Frank, heb jij van Peet Senseï ook nog geleerd om de energie die gelinkt is aan een bepaald symbool op een plek in je lichaam te voelen en om dan via die plek contact te maken?

Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.052 seconden met 23 queries.