Ze vertelde ook dat ze het afraadt om Reiki 2 of 3 te doen als je partner geen Reiki heeft.
Dit omdat je dan qua ontwikkeling te ver van elkaar af komt te staan. Wat uiteindelijk kan resulteren in het uit elkaar gaan. (haar letterlijke woorden)
Onzin. Echt grote onzin. Normaal gesproken doe ik graag mijn best heel genuanceerde teksten te typen, maar dit kan ik alleen ongenuanceerd onzin noemen.
Ik ben het eens met de mensen die al in het topic gereageerd hebben.
Mijn vriend heeft weinig met Reiki en meditatie. Hij heeft geen enkele interesse in het beoefenen ervan. Hij laat me wel in mijn waarde en gunt me mijn ervaringen en gunt me om er anderen in les te geven. En hoewel hij het zelf niet beoefent en dat ook niet wil, heeft hij in het verleden al wel eens gevraagd wat ik bijvoorbeeld vond van de energie in een bepaalde ruimte of in een gebouw.
Zo zijn er ook dingen waar hij in geïnteresseerd is of die hij graag doet, waar ik niet per se voor mezelf in geïnteresseerd ben of die ik zelf niet zou doen. Maar ik houd van hem en ben geïnteresseerd in wat hem beweegt, wat hem bezighoudt, dus ik kijk en vraag er graag naar.
Ik denk dat dat belangrijk is in een relatie. Je hoeft niet dezelfde hobby's of interesses te hebben, zolang je elkaar maar in elkaars waarde laat en geïnteresseerd bent in elkaar.
Ander voorbeeld; een leerlinge van mij heeft een man die spiritualiteit absolute onzin vindt (hij houdt zich bezig met exacte vakken). Maar hij houdt van haar en laat haar in haar waarde, vindt het prima dat ze naar cursussen gaat of dat ze bij hen thuis bepaalde spirituele activiteiten organiseert.
Wat wél kan, is dat door een bepaalde persoonlijke ontwikkeling je uit elkaar groeit. Misschien kom je er door je eigen groei achter dat de relatie je niet geeft wat je nodig hebt. Misschien kom je er achter dat je altijd al in een ongezonde relatie hebt gezeten en voor jezelf moet kiezen en er geen plaats meer is voor de ander.
Maar het probleem is dan eerder dat je niet met elkaar mee kunt groeien en dat er onderling onbegrip en onvrede ontstaat. Of het inzicht dat het er eigenlijk altijd al iets mis was maar je dat niet kon of durfde zien.
Die problemen worden niet veroorzaakt door je persoonlijke ontwikkeling, en al zeker niet door Reiki of een specifieke Reiki graad, maar het kan wel onderliggende problemen blootleggen die er al langere tijd waren.
Wat ze nog meer zei was dat door Reiki je trillingsgetal/vibratie omhoog gaat. Die van je partner kan dat soms niet bijbenen waardoor het dus problemen kan geven. Het komt er dus inderdaad op neer dat je door Reiki een hoger bewustzijn krijgt
Daar is ook wat nuance nodig, naar mijn idee. Een hoger bewustzijn ontstaat veelal door je eigen beoefening, door zoveel mogelijk met de energie bezig te zijn, door het te integreren in je leven, door de Reiki principes een onderdeel te maken van je leven, door te mediteren, door inzichten op te doen en die te integreren en dat soort dingen.
Een inwijding -geeft- geen hoger bewustzijn. Ja, je energie wordt wel even 'opgetilt' voor het moment, maar als je vervolgens niets meer doet met dat wat je geleerd hebt dan zakt je energie en je bewustzijn weer terug naar een niveau dat lijkt op wat er voor de inwijding was. Echte ontwikkeling ontstaat en beklijft enkel door je eigen acties en voortgang.
Trouwens, een bepaalde Reiki graad zegt in de meeste gevallen helemaal niets over iemands spirituele ontwikkeling of bewustzijn. In de tijd van Usui was dat wel zo, omdat er streng werd gelet op of de leerling wel toe was aan de volgende stap. Van de honderden leerlingen van Usui zijn er maar 22 geweest die zo ver kwamen dat ze er les in konden geven, dus kun je nagaan.
Maar tegenwoordig wordt er niet altijd echt op gelet. Mensen kunnen vaak een cursus volgen als ze zichzelf er aan toe vinden, in plaats van dat de leraar kijkt of je er aan toe bent. Er worden tegenwoordig veel cursussen in een weekendje gegeven. Je kunt in erg korte tijd 'master' worden.
Waarom vertel ik dit? Omdat graad niet altijd iets zegt over ontwikkeling of iemands kunde. Er zijn mensen die een Reiki 1 cursus gevolgd hebben die qua energie en bewustzijn veel 'verder' ontwikkeld zijn dan iemand die een Reiki 3 inwijding heeft gehad.
En dat komt onder andere omdat ontwikkeling in energie en bewustzijn vooral te maken heeft met je eigen inzet, hoeveel tijd je in oefening en beoefening stopt, hoe je met de Reiki principes omgaat etc.
Niet de inwijding maakt het verschil, maar jij als persoon en wat jij doet met wat je geleerd hebt. Iemand zou in theorie met de juiste toewijding en inspanning alles uit Reiki I kunnen halen, zonder dat er andere technieken nodig zijn. Er is zoveel te ontdekken puur door heel veel met de energie bezig te zijn. De energie kan je alles leren. Je hoeft 'alleen maar' naar binnen te keren.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
*Gasshō*
Frank