Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: Reiki en psychologie  (gelezen 2573 keer)

Frank77

• Lid
Reiki en psychologie
« Gepost op: september 04, 2016, 02:47:28 pm »

Hallo allemaal,

Als je reiki ziet als een spirituele helingsmethode, kun je reiki dan ook in een psychologisch kader zien? Zijn er theorieën, modellen en/of onderzoeken binnen de psychologie die jij voor je zelf ziet  als relevant voor reiki inzet algemeen zoals jij dat beoefent in het bijzonder?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en naar de dialoog die misschien ontstaat naar aanleiding van deze vraag.

:gassho2: Frank77

Menno

• Forumcafé barman
  • Geslacht: Man
  • Goooodmorning life!
Re: Reiki en psychologie
« Reactie #1 Gepost op: september 04, 2016, 03:45:13 pm »

Om die vraag te beantwoorden moet je in de psychologie zitten, of er op zijn minst interesse in hebben.
Anders heb je geen idee óf en wat voor onderzoeken er geweest zijn.
Dat zal bij weinigen hier het geval zijn.

Gewoon boeren koudegrondpsychologie gebruikend zeg ik:  alles wat je doet en laat en wat invloed heeft op je geest, je psyche, is daarmee psychologie.
Dus óók Reiki.
Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

Frank77

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: september 04, 2016, 03:52:22 pm »

Bedankt Menno voor je reactie,

Ik volg een hbo opleiding psychologie, vandaar mijn interesse. Persoonlijk vind ik het jammer dat er (nog) zo een kloof is tussen reiki en de psychologie, dit terwijl er toch degelijk raakvlakken zijn. De kloof blijft helaas in stand als er niet eens geprobeerd wordt om onderzoek te doen naar de psychologie van het reiki systeem. Misschien zijn er wel leden die weet hebben van dit soort initiatieven of misschien zelf bezig zijn met iets. De body-mind connectie wordt in verschillende onderzoeken bevestigd( bijvoorbeeld relatie tussen stresssysteem en imuumsysteem, biopsychologische effecten door meditatie, de voordelen van visualisatie bij fysieke ziekte, et cetera)

Het gezonde boeren verstand is één, maar reiki een stap dichter brengen bij het domein psychologie komt daarna pas.

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #3 Gepost op: september 04, 2016, 04:16:06 pm »

Dat vermoedde ik al een beetje, dat je psychologie studeerde.
Maar ik denk dat slechts weinigen hier een bredere kennis hebben dan een goede interesse.
Dat uit zich bij mij in het lezen van de Quest psychologie of andere tijdschriften.
Verder kijk ik wel eens een docu of zo...

Daarin heb ik nooit iets gelezen over Reiki.
Reiki is immers kwakzalverij uitgeoefend door zwevers,  in de ogen van de goegemeente?
Dus waarom zullen we daar nou geld aan besteden?
Toen ik er op mijn lerarenopleiding over begon werd het gelijk afgekapt.
Ik bedoel maar.

Dus wellicht is het een leuk onderwerp voor je eindscriptie?

Frank77

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: september 04, 2016, 04:19:38 pm »

Ha Menno,

Het wordt inderdaad een voorstel voor mijn afstudeerscriptie; ik durf die uitdaging wel aan. :)
Vandaar ook mijn vraag; bedoelt als crowdsourcing, wie weet wat het oplevert. Mocht mijn voorstel goedgekeurd worden, dan zal ik in het besloten deel konde doen van definitieve vorm, vraagstelling et cetera. En wie weet volgt er wel een onderzoek hier onder de leden ;-)

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #5 Gepost op: september 04, 2016, 05:07:39 pm »

Dat zou ik heel leuk vinden.
Mijn medewerking heb je bij dezen.

Frank77

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: september 04, 2016, 05:41:23 pm »

top! Samen sta je sterk en doet recht aan de eenheidsgedicht van het mooie systeem dat reiki is, in welke vorm dan ook beoefent....

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #7 Gepost op: september 09, 2016, 07:15:35 pm »

Hoi Frank 77,
Als jij afgestudeerd bent en je wilt richten op de symbiose van psychologie en Reiki zou ik dit bijzonder toejuichen.
Voordien mag je me altijd benaderen.
Ik wil Reiki niet kaderen onder spiritueel maar wel onder helingsmethode.
Ik ben er van overtuigt dat Reiki gezien kan worden-als men de ogen daarvoor durft te openen- in een psychologisch kader.
Ik wens je alle succes van de wereld en ik vind het heel bijzonder en ik juich het toe dat je deze uitdaging wilt aangaan.
Megasucces wens ik je toe.
Groet
Dick Zuiderduin
Heling gaat verder dan genezing

Frank77

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: september 10, 2016, 09:56:51 am »

Hallo Dick en Menno,

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb inmiddels de studie van Jojan Jonker aangeschaft (http://repository.ubn.ru.nl/bitstream/handle/2066/150150/150150.pdf?sequence=1)  ben me aan het inlezen. Hoewel deze studie zich op spiritualiteit en zingeving richt, heeft dit zeer zeker een raakvlak en overlap met de psychologie. Interessant is om te zien hoe hoe hij het spirituele model van Fred Maas aanhaalt en hier een zingevingsvraagstuk(spiritueel uit herleidt) Vanuit deze zingeving zijn er mijns inziens zeker lijnen te vinden die overlopen in psychologische modellen: contemplatieve psychologie, positieve psychologie en ook zeker de biologische psychologie. Voorlopig even materiaal genoeg voor een voorstudie voor mijn plan van aanpak. Waar ik mij concreet op il gaan richten vind ik nog een beetje lastig; maar ik vermoed dat ik beter eerst naar de diverse elementen van reiki kan gaan kijken en hoe deze als coachen toegepast kunnen worden. Ik denk hierbij aan meditatie, visualisatie, zelfrapportage (sommige beoefenaars houden een dagboek bij, de effecten van het hanteren van de leefregels, et cetera. Stof genoeg dus. Nu even kijken of er al een wetenschappelijke onderbouwing voor deze elementen is (tot nu toe toch al aardig wat gevonden) Kortom ik wil mij gaan richten op de coachen rondom reiki(behandelingen en kijken of en welke methodieken er door Nederlandse beoefenaars gehanteerd worden. Meelezen en -denken, feedback en advies zijn welkom, dus mocht je zin hebben dan kunnen we e-maiadressen uitwisselen. Ik hoop op nog wat meer reacties, zodat ik een draagvlak kan vinden voor een eventueel gericht onderzoek.
« Laatst bewerkt op: september 10, 2016, 10:06:29 am door Frank77 »

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #9 Gepost op: september 10, 2016, 06:14:32 pm »

Beste Frank 77
Laten we het vooral simpel houden. Ik snap je drive.
Kijk niet naar de elementen maar naar Reiki als een allesomvattend geheel.
Coachen rondom reikibehandelingen klinkt fantastisch maar in zijn/haar intensiteit staat het er los van.
Reiki is hands on hands off niet meer en niet minder.
De effecten daarvan zijn soms onnavolgbaar.
In de VS in ziekenhuizen is reiki alom geaccepteerd waarom omdat het voor verzekeringsmaatschappijen geld oplevert.
Meditatie, visualisatie staan los van de essentie van Reiki. Tuurlijk kan het bijdragen maar dat is een ander verhaal.
Methodieken er staan vele bomen in het bos maar als je hier niet in thuis bent loop je het risico door de bomen het bos niet meer te zien.
Ik wens je vertrouwen inzicht en nuchterheid.
Ik heb het voorrecht sinds 1990 met reiki bezig te mogen en kunnen zijn.
Tot op de dag van vandaag ben ik dankbaar in verwondering.
Kijk eens op onze site en lees de ervaringen waarover ik mij dag in dag uit aan de hand van steeds nieuwe ervaringen over verwonder.
http://www.reikicentrum.nl/anahata/
Heb je zelf al eens een reikibehandeling ondergaan en gevoeld.
Tis en must in jouw situatie.

Fijn weekend en heel veel succes
Dick

« Laatst bewerkt op: september 10, 2016, 06:49:06 pm door Dick Zuiderduin »

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #10 Gepost op: september 10, 2016, 07:03:26 pm »

Volgens mij is psychologie en welke genezingsmethode dan ook niet los van elkaar te zien.
Mijns inziens geneest Reiki niet.
Reiki geeft het lichaam energie om te genezen.
De patiënt merkt dat het beter gaat.
Dat werkt weer op de psyche, waardoor het genezingsproces nog beter gaat.

Een medicijn doet niets anders.
Het is een tool om het lichaam te helpen beter te worden.

Bij mij helpt Reiki ook niet erg bij mijn lichamelijke klachten.
Na al die jaren Reiki zijn ze er allemaal nog.
Maar ik ben er stellig van overtuigd dat Reiki me wel helpt er niet te veel mee te zitten.

Frank77

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: september 10, 2016, 07:51:06 pm »

@Dick, bedankt voor je reactie. Als beoefenaar hou ik het voor mijzelf vrij basic, maar ik merk dat het voor mijzelf meer is dan alleen het behandelen en zelfbehandelen met reiki energie. Verder is  het niet zo zeer mijn persoonlijke drive, maar een beantwoording van de zwaarte van onderzoek en onderbouwing vanuit wetenschappelijke psychologische onderzoeken verplichte scoringsgebieden die dit nodig maken. Het mooiste zou zijn om een direct onderzoek te doen naar reiki met bijvoorbeeld hulp van MRI of EEG(zoals bij meditatie door boeddhistische monniken al gebeurd en die verrassende resultaten geven), om te zien wat er in de hersenen gebeurt voor, tijdens en na een reikibehandeling. Maar die mogelijkheden heb ik niet.

Wil ik af studeren, dan zal ik mij moeten richten op onderdelen binnen het systeem van reiki die vergelijkbaar zijn met wetenschappelijke onderzoeken.... Maar ik hoop dat de dialoog tussen wetenschap/psychologie en reiki mede hierdoor groeit en er interesse komt voor verder onderzoek. Door het geheel in meetbare elementen op te delen hoop ik op resultaten die na te meten zijn (een criteria) helaas zijn de onderzoeken naar reiki nog marginaal en voldoen verreweg de meeste onderzoeken niet aan wetenschappelijke criteria; grote onderzoekspopulatie, te kort in tijd, geen controlegroep, etc.. Desalniettemin is terug te lezen dat de interesse naar de toch gemeten effecten van reiki met name op het parasympatisch zenuwstelsel her en der aanwezig zijn. Maar daar kom ik binnen de opleiding niet mee weg. Nuchter is helaas niet voldoende voor een scriptie die aan deze criteria dient te voldoen. Bedankt trouwens voor je link; ik ga het lezen!

@Menno, ook jij bedankt voor je reactie. Inderdaad ik zie het vanuit holistisch standpunt dat psychologie een van de onderdelen is die nodig is voor heelwording (genezing heeft in de westerse wereld toch een wat meer fysiek resultaat gericht betekenis) Vanuit de psychologie weten we dat stresssysteem en imuumsysteem gekoppeld zijn en elkaar wederzijds beïnvloeden. Nieuwe onderzoeken op dit gebied laten zien dat dit sterker samenwerkt dan gedacht werd. Wat ikzelf o.a. interessant vind, is wat je zegt over dat het je helpt er niet veel mee te zitten. Dit is een kijk op wat je hebt en meemaakt en hoe je hier mee omgaat, een psychologisch te bezien proces dat een mooie vraagstelling op kan leveren ;-)

Anyway bedankt voor jullie reacties en de ontstane dialoog! Hopelijk  gaat deze nog even door. Hopelijk gaan we op een interessante ontdekkingstocht met elkaar!

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #12 Gepost op: september 11, 2016, 06:40:49 pm »

Beste Frank,
Ik studeer niet af..........
Ik heb totaal geen verstand van wat daarin nodig is.
Maar ik wens je megasucces toe in je afstudeerproject.
Mocht je me nodig hebben ik zal er zijn.
Vriendelijke groet
Dick

Frank77

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: september 11, 2016, 06:45:53 pm »

Hoi Dick,

Ik ga zeker een beroep op je doen! Mooie website trouwens en mooie ervaringen die er op staan. Ergens heb je wel een goed punt geraakt: KIS >Keep It Simple!  :)

Frank

• Administrator
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #14 Gepost op: september 22, 2016, 11:16:52 am »

Hai Frank,

Mooi topic! En leuk dat je je hier op gaat richten voor je afstudeeronderzoek. Ik ben heel benieuwd hoe je het gaat aanpakken en wat de uitkomsten zullen zijn.
Omdat je het vanuit je studie doet zal het onvermijdelijk heel objectief moeten zijn en dat vind ik heel mooi. Toch een meer wetenschappelijke, analytische kijk. Mooi dat je, neem ik aan, durft te kijken naar elementen binnen de beoefening of handoplegging die losstaan van de energie en een effect hebben op de mens die daar los van staat.

Als je reiki ziet als een spirituele helingsmethode, kun je reiki dan ook in een psychologisch kader zien? Zijn er theorieën, modellen en/of onderzoeken binnen de psychologie die jij voor je zelf ziet  als relevant voor reiki inzet algemeen zoals jij dat beoefent in het bijzonder?

Ik ben heel benieuwd vanuit welk perspectief je dat wilt benaderen.
Er zijn uiteraard overeenkomsten tussen de honderden stromingen, maar veel stromingen bevatten ook elementen die andere stromingen weer niet hebben. En doe je het vanuit de beoefenaar van handoplegging, de ontvanger van handoplegging of de beoefenaar van een spirituele leer (waar handoplegging niet de focus is)?

Een aantal dingen waar ik aan denk als het gaat om raakvlak met psychologie:

Algemeen:
  • Placebo: hoewel ik overtuigd ben van de werkzaamheid en heilzaamheid van spirituele energie op lichaam en geest (en algeheel welbevinden) zal er ook ongetwijfeld wel eens een element van het placebo-effect optreden
  • Sfeer: het creëren van een bepaalde sfeer in een praktijk of behandelruimte, het aanslaan van een bepaalde toon, een vriendelijk luisterend oor, een muziekje... het zal ongetwijfeld meehelpen om ontvankelijk te zijn voor nieuwe ideeën, inzichten, adviezen of om zich open te stellen voor het eigen heelproces en te kijken naar zichzelf. Er is ook weer eventueel een link tussen sfeer en suggestie.
  • [beoefenaar] Principe "wees dankbaar" - één van de oorspronkelijke Gokai (de 5 principes) is "wees dankbaar." De principes zijn bedoeld om te gebruiken als leidraad voor het leven, om je regelmatig bewust mee bezig te houden om zo bewuster te worden van wie je bent en hoe je op bepaalde dingen reageert. Ik heb wel eens gelezen dat er een link is tussen het bewust worden of zijn van dankbaarheid en het verbeteren van geluk. Even snel iets opgezocht: https://www.psychologytoday.com/blog/hide-and-seek/201409/the-psychology-gratitude
  • Sommige behandelaars gebruiken affirmaties tijdens behandelingen
  • Aanraking: een basale manier van communiceren , iets dat we al heel vroeg meekrijgen en wat na een bepaalde leeftijd steeds minder voorkomt. Een behandeling met handoplegging staat natuurlijk bol van de aanraking. Ik kan me goed voorstellen dat ook hier iets meespeelt dat losstaat van de energie, maar wel een positieve bijdrage levert. https://www.psychologytoday.com/articles/201303/the-power-touch
  • Sommigen gebruiken visualisaties tijdens behandelingen om bijvoorbeeld voor te stellen hoe negativiteit het lichaam verlaat. Niet iedere behandelaar doet dit overigens.

Als je vanuit Usui Reiki Ryōhō kijkt zie ik ook nog wel een link:
  • [beoefenaar] Zingeving: URR is in de eerste plaats een spirituele leer gericht op (ultiem) geluk, balans en uiteindelijk de verlichting. Wezenlijk anders dan de stromingen die focussen op handoplegging. Door het concept van verlichting kan ik me voorstellen dat hier voor sommigen ook een noemenswaardig aandeel zingeving in zit.
  • Er zijn enkele behndeltechnieken zoals Nentatsu Hō waarbij er gewerkt wordt met intenties en affirmaties.
  • [beoefenaar] De invloed van specifieke meditaties op de beoefenaar (staat los van handoplegging of cliënten o.i.d.)

--

Of meditatie los staat van de essentie van 'Reiki' geeft weer mooi het verschil aan tussen de moderne/Westerse en de oorspronkelijke/Japanse benaderingen.

In de oorspronkelijke benadering is Usui-sensei's onderwijs een pad naar de verlichting. En meditatie maakt een wezenlijk onderdeel uit van dat pad. Sterker nog, dat had of heeft de grootste focus in de beoefening.
"Reiki" is daarin "de energie afkomstig van het allerhoogste bewustzijn", het Licht, de energie die de verlichte uitstraalt. In de oorspronkelijke definitie is "Reiki" geen methode of systeem.

Als je die definitie aanhoudt kan je ook zeggen dat handoplegging volledig losstaat van Reiki (het gaat daarbij immers om de energie/het bewustzijn van verlichting).

Als je "Reiki" ziet als een "methode dat werkt met energie ten behoeve van fysiek/geestelijk (holistisch) welbevinden" o.i.d. dan snap ik wel dat je meditatie daar los van ziet. Takata heeft dat immers niet doorgegeven en de focus ligt daarin voornamelijk op handoplegging.

Het is maar net welke invalshoek je daarin neemt.

*Gasshō*
Frank
« Laatst bewerkt op: september 22, 2016, 11:22:38 am door Frank »
Pagina's: [1] 2   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.146 seconden met 23 queries.