Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: een onderzoek dat Reiki plaats in de Japanse sociaal culturele context  (gelezen 2868 keer)

Nicola Inanna Romme

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Atlas Reiki, verbinding met je levenskracht
    • Atlas Reiki, persoonlijke begeleiding voor hooggevoelige ondernemende vrouwen
een onderzoek dat Reiki plaats in de Japanse sociaal culturele context
« Gepost op: februari 12, 2016, 10:58:30 am »

Voor wie het boeit:

Hier een radio interview van 5 minuten erover:
http://www.bnr.nl/radio/bnr-spitsuur/wetenschap-vandaag/798449-1602/reiki-is-minder-japans-dan-je-zou-denken?fb_action_ids=10204439480822076&fb_action_types=og.likes

Over de promotie:
http://www.ru.nl/nieuws-agenda/agenda/promoties-oraties/@1017794/reiki-the-transmigration-japanese-spiritual/

Jonker reconstrueert in dit proefschrift de spiritualiteit van Reiki, een Japanse spirituele heelwijze uit de jaren twintig. Hij plaatst Reiki in de Japanse sociaal-culturele context en beschrijft hoe deze spiritualiteit zich ontwikkelde gedurende de migratie naar Noord Amerika in de jaren dertig en uiteindelijk naar Nederland in de jaren tachtig.

Hartegroet  :hart: Nicola Rian

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
Re: een onderzoek dat Reiki plaats in de Japanse sociaal culturele context
« Reactie #1 Gepost op: februari 12, 2016, 10:55:16 pm »

Dit boeit me zeker.

Interessant onderwerp.
Ook interessant om hem daarover te horen. Hij heeft ook zeker gelijk dat het huidige populaire systeem verwesterd is. Wat hij beschrijft over de reis van Japan naar het Westen en het via het Westen terug importeren in Japan lijkt me ook zeker waar.
Dat in Japan bepaalde dingen vanzelfsprekend zijn en voor Westerlingen niet per se is ook een mooi punt dat hij noemt.
Ook heel mooi dat hij zegt dat het ontstaan is rond 1900; dit omvat dan ook Usui's vroegste leringen terwijl de meesten beginnen bij de jaren twintig. Dat vind ik wel echt heel goed.

Ik hoor de interviewer zeggen dat volgens Jonker de essentie van Reiki niet veranderde en dat "ook de handelingen bleven".
De essentie van het hele 'Reiki onderwijs' is naar mijn idee en ervaring juist wel veranderd. De definitie van Reiki is in het moderne Reikisysteem heel anders dan de definitie uit Usui-sensei's oorspronkelijke spirituele leer. En er zijn zo ontzettend veel handelingen weggelaten toen 'Reiki' naar het Westen kwam, dus dat deel is ook niet helemaal waar. Maar bovenal is het doel en de focus van het moderne Reikisysteem heel anders dan de oorspronkelijke spirituele leer.

Wel grappig dat je hierop kan promoveren.

Hij plaatst Reiki in de Japanse sociaal-culturele context en beschrijft hoe deze spiritualiteit zich ontwikkelde gedurende de migratie naar Noord Amerika in de jaren dertig en uiteindelijk naar Nederland in de jaren tachtig.

Maar het is niet nieuw wat hij beschrijft. Dit is allemaal al beschreven door Petter (& Rand & Lübeck), Doi, Yamaguchi, Stiene.
Een beschrijving van de reis naar specifiek Nederland zou wel nieuw zijn, volgens mij. Dat wil zeggen, een beschrijving van de ontwikkelingen in Nederland heb ik nog niet heel uitvoerig gelezen ^.^
Dat zou ik wel heel interessant vinden.

Nicola Inanna Romme

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: februari 12, 2016, 11:14:12 pm »

Ik quotte " Hij plaatst Reiki in de Japanse sociaal-culturele context en beschrijft hoe deze spiritualiteit zich ontwikkelde gedurende de migratie naar Noord Amerika in de jaren dertig en uiteindelijk naar Nederland in de jaren tachtig. "

Citaat
Maar het is niet nieuw wat hij beschrijft. Dit is allemaal al beschreven door Petter (& Rand & Lübeck), Doi, Yamaguchi, Stiene.

Ik ben geen Japan deskundige maar 1 (steengoede) lezing door Shinto priester Paul de Leeuw die jaren in Japan heeft gewoond (en er nog vaak heen gaat neem ik aan) en twee diepgaande boeken over Shinto en over de priesteressen op Okinawa lezen, in combinatie met mijn eigen achtergrond als (media)historicus maakt dat ik de mannelijke auteurs  Petter (& Rand & Lübeck), Doi, Stiene erg mager en soms weinig kloppend  vind over het werkelijke klimaat in Japan ten tijde van Usui. O.a. te veel focus op boeddhisme.
Petter en Stiene erg vanuit hun westerse beleving en blik en als buitenstaanders vol niet begrijpen van de cultuur. Niet thuis in rituelen ook.
Yamaguchi overigens weer wel meer een inkijk in de Japanse cultuur en religieuze beleving zelf. En dat is knap om als Japanner je eigen cultuur over te kunnen brengen aan anderen.

Als ik de signalen goed begrijp gaat er van de verse nederlandse promovendus een boek uitkomen en ben ik er erg benieuwd naar.

Hartegroet  :hart: Nicola

Frank

• Administrator
« Reactie #3 Gepost op: februari 12, 2016, 11:48:34 pm »

Ik ben ook geen Japan deskundige hoor :)

De dingen die hij noemt over de reis van Japan naar het Westen staan ook in de boeken van de bekende auteurs.
Maar goed, het is een interview van 5 minuten. Ik snap ook wel dat hij daar niet zijn hele onderzoek in kwijt kan :P

Als ik de signalen goed begrijp gaat er van de verse nederlandse promovendus een boek uitkomen en ben ik er erg benieuwd naar.

Daar zou ik erg benieuwd naar zijn!
Ik dacht dat ik een tijdje geleden een publicatie van Jonker had gelezen, maar ik kan het nergens meer vinden.

Ik ben geen Japan deskundige maar 1 (steengoede) lezing door Shinto priester Paul de Leeuw die jaren in Japan heeft gewoond

Leuk! Ik kan me voorstellen dat het een interessante lezing was.
Ik ben vorig jaar naar een lenteceremonie geweest. Aardige man is het ^.^ Hij vertelde dat hij aan een nieuw boek bezig was. Ik heb tot op heden helaas nog niet gezien dat die is uitgekomen. Ik wacht met smart. Het is absoluut interessante materie.

Ik snap denk ik wel wat je zegt over de boeken van de bekende auteurs.
Toch vind ik ze ook wel waardevol.

*Gasshō*

lydia

• Actief Master
    • Lydia en Reiki
« Reactie #4 Gepost op: februari 13, 2016, 09:28:12 am »

Gisteren ben ik naar de promotie-plechtigheid van Jojan geweest. Indrukwekkend.  :applaus:
Er waren heel veel Reiki Masters aanwezig.
Daar werd ook zijn boek gepresenteerd. Een dikke Engelstalige pil.
Hier zijn de gegevens:
https://portal.dnb.de/opac.htm?method=showFullRecord&currentResultId=%22reiki%22%26any&currentPosition=2
ISBN:978-3-643-90728-8
Contact met Jojan: info@jojan.nl
Alles loopt zoals het lopen moet.
www.lydia-en-reiki.nl

Nicola Inanna Romme

• Lid

Frank

• Administrator
« Reactie #6 Gepost op: februari 14, 2016, 03:41:37 pm »

Ik was het volgens mij ook al tegengekomen ergens voor iets rond de €80. Het moet wel een heel dik boek zijn voor die prijs, denk ik dan.
Op zich ben ik er wel in geïnteresseerd. Wellicht in de toekomst dat ik het aanschaf. Hopelijk zijn de prijzen dan iets lager.

Leuk dat je er geweest bent Lydia!
Heeft hij ook iets inhoudelijk over het proefschrift / de reis van Reiki naar het Westen verteld? Heb je daarbij nog iets nieuws gehoord?

Erika

• Lid
    • Reiki, Seichem en Inca Sjamanisme
« Reactie #7 Gepost op: februari 14, 2016, 08:57:19 pm »

<---- leest mee  ;)
"Het bewust worden van jezelf om te zijn wie je werkelijk bent"

lydia

• Actief Master
    • Lydia en Reiki
« Reactie #8 Gepost op: februari 15, 2016, 09:03:38 am »

Het is een ruim 600 bladzijden-tellend boek. Ik heb gehoord dat het makkelijk leest. Ik ben er zelf net in begonnen.
Het is onderverdeeld in allemaal kleine hoofdstukjes. Handig !
Op de promotie-dag heeft Jojan alleen globaal over de inhoud van het boek verteld, dus niets gehoord wat jij (Frank) bedoelt.  ;)
We zullen het boek echt moeten gaan lezen (het Japan-gedeelte schijnt erg uitgebreid te zijn).
Alles loopt zoals het lopen moet.
www.lydia-en-reiki.nl

Nicola Inanna Romme

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: februari 15, 2016, 10:25:01 am »

Ik kreeg net een email van Jojan Jonker, hij schrijft:

Het boek is te bestellen direct bij de uitgever
http://www.litwebshop.de/index.php?main_page=product_info&cPath=40&products_id=12354

maar ook gewoon bij bol.com ook al staat het nog aangeduid als 'verwacht'.
https://www.bol.com/nl/s/algemeen/zoekresultaten/Ntt/transmigration%2Bof%2Ba%2Bjapanese/N/0/Nty/1/search/true/searchType/qck/defaultSearchContext/media_all/sc/media_all/index.html

Hartegroet  :hart: Nicola Rian

Frank

• Administrator
« Reactie #10 Gepost op: februari 15, 2016, 04:59:50 pm »

Dat is dan inderdaad een dik boek!
Ik ben erg benieuwd. Gezien het geschreven is ook vanuit Buddhist and Asian studies en gezien de omschrijving ga ik er vanuit dat er veel (culturele) achtergrondinformatie in zal staan. Dat vind ik altijd een interessant en ook belangrijk perspectief voor de beoefening. Het geeft context aan de beoefening. Wellicht klonk ik eerder in dit topic wat negatief, maar zo is het niet bedoeld.

Gezien de prijs denk ik dat ik er met mijn verjaardag een bijdrage voor ga vragen  :p

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #11 Gepost op: februari 15, 2016, 06:34:55 pm »

Hoi Frank,
Als jij dat boek nu vertaalt krijg jij van mij een bijdrage op je verjaardag.
Met jouw achtergrond ben je het uitgelezen figuur dit boek te vertalen. :yes:
Frank ik heb je nog niet kunnen betrappen- heb er ook niet naar gezocht overigens, -tis niet nodig!- op klank van negativiteit.
Betrap mij maar:)
In 30 bladzijden kan meer staan dan in een heel dik boek.
Ik nodig een ieder hier uit dit boek te lezen en objectief een review te geven.
In guldentjes kost dit boek 143,-- gulden.
Wie geeft wie energie?.
Delen is helen maar kan ook veel geld kosten waardoor het delen verandert in ?! :??:
Ben benieuwd naar objectieve reacties van mensen die dit boek hebben gelezen.
Nou dat was het dan weer.
Groet
Dick

« Laatst bewerkt op: februari 15, 2016, 06:53:26 pm door Dick Zuiderduin »
Heling gaat verder dan genezing

Erika

• Lid
    • Reiki, Seichem en Inca Sjamanisme
« Reactie #12 Gepost op: februari 18, 2016, 10:47:18 am »

Hoi Frank,
Als jij dat boek nu vertaalt krijg jij van mij een bijdrage op je verjaardag.

Sluit ik mij bij aan :)
"Het bewust worden van jezelf om te zijn wie je werkelijk bent"

Frank

• Administrator
« Reactie #13 Gepost op: februari 18, 2016, 02:04:40 pm »

Haha :D Dat is wel een erg leuk idee, maar een enorme klus om "er even naast te doen" zeg maar. Bijzonder interessant en leuk wel, maar een enorme klus. 600 pagina's :O
Ik ben op dit moment cursusboeken van en voor Frans Stiene aan het vertalen naar het Nederlands en daar ben ik ook wel een tijd zoet mee. Het moet allemaal naast mijn normale werkzaamheden ^.^

Misschien zou Jojan het zelf kunnen vertalen naar het Nederlands. Hij is immers Nederlander en weet het beste wat hij met zijn tekst bedoelt ^.^

Tot ik het boek zelf heb blijf ik met interesse dit topic volgen ^.^

Nicola Inanna Romme

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: februari 26, 2016, 12:44:48 am »

omdat het een dissertatie is, een proefschrift, zal een groot deel over wetenschappelijke theorie gaan, en niet over Reiki of sociale en culturele geschiedenis van Japan.

Ik ben wel erg benieuwd.
Pagina's: [1] 2   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.115 seconden met 23 queries.