Ik beoefen, net als andere mensen hier op het forum, meerdere systemen. En ik was hier eens over na aan het denken. Waarom zou iemand ervoor kiezen om meerdere systemen te beoefenen. Als ik naar mijzelf kijk, dan zie ik meerdere reden. Ik ben zelf erg nieuwsgierig en toen las over afstandsinwijdingen wilde ik het graag ervaren. Ik vond gold reiki en dat sprak mij erg aan. En zo ben ik begonnen met gold reiki, naast mijn usui reiki beoefening. Een keuze waar tot op heden erg blij mee ben.
Ik heb recentelijk ook de New paradigm mdt basic master cursus gedaan. Waarom had ik hiervoor gekozen? Ik koos hiervoor, omdat ik merkte dat het reikisysteem dat ik beoefende niet 100% bij mij aansloot. In de vorm zoals ik het geleerd had, waren er geen meditatie. Iets dat ik erg apart vond en ook mistte. Verder merkte ik ook dat er veel zaken onduidelijk waren in deze stroming. Er waren verschillende interpretaties van de symbolen en de geschiedenis kent ook vele varianten. Dit begon mij te irriteren, maar ook onzeker te maken. Verder merkte ik ook dat ik niet graag met symbolen werkte (als heb ik veel aan reiki-2 gehad en ik ben er ook erg dankbaar voor), aangezien ik niet geloof ik de werking van symbolen. Ik vond het gebruik ervan een beetje een poppenkast (ik hoop niet dat ik iemand hiermee tegen de benen schop). Om die reden kwam ik bij new paradigm, een systeem dat niet (meer) met symbolen werkt.
New paradigm heeft mij ook al veel gebracht. Ik kreeg de meditaties die ik miste en ik hoefde niet met symbolen te werken. Een hele bevrijding voor mijn beoefening. Mijn beoefening is daarom ook intensiever geworden. En de energie(ën) die ik doorgeef voelen nu ook veel zuiverder (geld voor alle systemen die ik nu beoefen). Ik werk zelf nu voornamelijk met new paradigm en ik gebruik usui reiki veel minder. Naja, minder? Het heeft mij altijd de basis gegeven en daardoor komt het eigenlijk dagelijks weer terug.
Als laatste vond ik het bijzonder wat het effect was wat het beoefenen van meerdere systemen op elkaar had. Neem nu bijvoorbeeld gold reiki. Na gold reiki heb ik reiki-2 gedaan. Dit zorgde ervoor dat de energie van gold reiki intenser werd, waardoor het dieper in iemand doordrong. Na de basic master cursus voelde de energie veel zuiverder, maar ook liefelijker (terwijl het net zo diep bleef doordringen).
Ik ben nu eigenlijk benieuwd wat de reden van andere mensen is, om andere stromingen te gaan beoefenen. Verder ben ik dan eigenlijk ook benieuwd naar wat het je heeft mogen brengen. Als laatste ben ik benieuwd het effect was van de beoefening van het ene systeem op het andere systeem.
Ik ben benieuwd naar jullie verhalen!
Groetjes
Martijn