Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Ego versus Reiki (esoterie)  (gelezen 2160 keer)

Sebas34

• Lid
  • Geslacht: Man
Ego versus Reiki (esoterie)
« Gepost op: november 09, 2015, 03:39:36 pm »

Hallo Lezer Sebas hier,

Ik begin met de hoop uit te spreken dat lezers niet gaan vallen over mijn 'lef' om reiki en esoterie in 1 zin te zeggen.
(waar reiki volgens mijn opvatting, een begrip is onder esoterie)

Ik ben nieuw hier op dit forum, dus ik ga lezen, de verschillende topics, de verschillende reacties.

Ik werd net heel nieuwsgierig naar de reactie die iemand had op het stellen van kritische vragen aan iemand, die vertwijfeld en onzeker was over een onderwerp omtrent reiki.
Haar advies was juist op je gevoel af te gaan!

Nu is voor mij je karakter, je persoonlijkheid, je EGO,  de brug die je vanaf baby zijn cultiveer om contact te maken met je omgeving, met alle facetten die het met zich meebrengt.

Nu ga ik niet zeggen dat we allemaal niet authentiek zijn, maar dat we heel hard moeten werken voor we ons Ware ik tonen aan de wereld, en dat gebeurt pas wanneer je je EGO hebt
onderzocht, geëvalueerd en in lijn met je hart hebt aangepast.
(iets wat moeilijk is omdat je het gevecht met jezelf aangaat, en de intentie van het ego is om voort te bestaan)

Dus dan is het toch juist zaak dat je in tijden van twijfel kritische vragen moet stellen, om de intentie helder te krijgen?

Het is bij reiki toch ook zaak, dat je eerst jezelf 'glad strijkt', voordat je gaat trekken aan de losse eindjes van een ander?
(bovenstaande zin zal reactie opleveren, omdat deze schat ik als vaag word beschouwd, ik zal proberen te beantwoorden).

Nu ben ik niet helemaal 'glad gestreken', eerlijk gezegd komen er steeds meer vouwen in mijn visage.
Maar er zijn wel een hoop levensgebieden waar ik dat wel heb bereikt en vandaar uit kan ik mijn ervaring wel genuanceerd dan wel objectief delen of gebruiken.

Verder blijf ik altijd leren soms snel, dan langzaam, soms met horten en stoten, dan weer geleidelijk en gladjes.
Ik ben gelukkig nieuwsgierig en gezond sceptisch, maar 'het leven om mij heen' vraagt ook aandacht.
Daarom moeten we toch niet altijd alles op gevoel doen zoals gesteld werd, maar moet er toch een balans zijn tussen Ratio en Emotie?

dankjewel!

Pola

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Ego versus Reiki (esoterie)
« Reactie #1 Gepost op: november 09, 2015, 05:45:49 pm »

Sebas.
Als ik je stukje goed lees?
Vind jij dat er een balans moet zijn tussen Ratio en Emotie.
En lees je ergens hier op het forum? als antwoord op een vraag: dat men op gevoel/emotie moet afgaan.( dus anders)

Ja, ik weet niet in welke context die vraag en dat antwoord staan, dus kan er niets mee.

Voor mij persoonlijk, ik probeer vanuit mijn gevoel(lees hart) te kijken naar mens/dier/situatie.
Dan ziet het er anders uit dan als mijn verstand erbij komt.

Sebas34

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: november 09, 2015, 06:25:54 pm »

Dankje voor het reageren Pola,

Emotie/ratio balans was niet mijn directe vraag nee.

Eerder de vraag of kritische vragen gesteld moeten worden, aan onszelf of anderen om helderheid te krijgen.
Mogelijk omdat we eerst op fysiek of mentaal niveau een situatie moeten( of beter kunnen..) benaderen ipv direct emotioneel er op in te gaan.

Misschien maak ik het moeilijker door niet het topic erbij te halen.

het ging om een topic van een gast:
http://www.reikistromingen.nl/forum/index.php?topic=1987.msg19053#msg19053

(btw ik ben een computerduts, dus ff kopiëren en plakken met de link denk ik)

aan het eind van de 2e pagina zegt Libel iets waarop Nyncke reageert.

Reiki heeft mij veel geholpen in mijn zelfontdekking.
Naar mijn beste weten heb ik ook URR mogen volgen.
en werd mij door mijn master diepgaande dingen gevraagd, en mocht ik mij ook verantwoorden alvorens verder te gaan me reiki 2
(ik wacht op reactie Frank)

De situatie van de gast die het topic begon, en de reacties van Nyncke op Libel, deden mij met betrekking op puur dat topic doen denken
dat de zachte aanpak mogelijk de groei van die gast in de weg zou staan.

Terwijl ik het eens ben met een iets meer kritische aanpak.
(elke situatie is anders)

Maar reiki is toch een pad van zelfontdekking met mogelijk hoogste goed om verlichting te behalen.

Dus Pola terwijl ik dit schrijf bedenk ik me dat ik mogelijk net iets te impulsief en te gevoelig reageer op wat ik heb gelezen, dan mogen de lezers hier ook zeker op reageren, en mij corrigeren.

Pola

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: november 10, 2015, 08:38:26 am »

Sebas. Verkeerd antwoord, maar kon de vraag niet helemaal uit je post halen.

Begrijp nu dat je reageert op de "kritische vragen" die Libel wil laten stellen en de" zachte aanpak" van NYncke op een vraag van Kit.

Ieder mens is anders/reageert anders/pakt iets anders aan.
Wat voor de 1 goed is werkt niet voor de ander.
Elk van de mensen die antwoorden op een topic doen dat vanuit hun eigen overtuiging en de kunst voor de vrager is daar het goede uit te halen voor zichzelf.

En inderdaad:Maar reiki is toch een pad van zelfontdekking met mogelijk hoogste goed om verlichting te behalen.(door Sebas).

Dat is het doel.

Sebas34

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: november 10, 2015, 02:10:21 pm »

Thanx Pola

Dit was voor mij weer even een opfris cursus: impulsiviteit, wanneer wel, en wanneer niet.

Lesson learned

Frank

• Administrator
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #5 Gepost op: november 12, 2015, 06:23:22 pm »

Ik begin met de hoop uit te spreken dat lezers niet gaan vallen over mijn 'lef' om reiki en esoterie in 1 zin te zeggen.
(waar reiki volgens mijn opvatting, een begrip is onder esoterie)

Dat soort termen hebben vaak zoveel overlap en overeenkomsten. Ik denk niet dat we hier over vallen hoor :P

Het is bij reiki toch ook zaak, dat je eerst jezelf 'glad strijkt', voordat je gaat trekken aan de losse eindjes van een ander?

Daar ben ik het wel mee eens. Eerst jezelf voldoende helpen en dan pas kun je beginnen aan het denken aan anderen te helpen wat betreft Reiki. Je dient in een 'zuivere staat' te zijn, gebalanceerd en in harmonie, als je iemand een behandeling geeft bijvoorbeeld. Als je dat niet kan, dan is het zaak om eerst aan jezelf te werken. Net zo lang als nodig is, tot je wel in harmonie en balans kunt zijn tijdens het geven van een behandeling.

Er bestaat een boekje dat in de oorspronkelijke Japanse vereniging (Usui Reiki Ryōhō Gakkai) wordt gegeven aan de beoefenaars, de Reiki Ryōhō Hikkei, waarin een gedeelte vraag en antwoord met Usui is opgenomen. Hij zegt daarin: "Als je jezelf niet kunt helen, hoe kun je dan anderen helen?"

Daarom moeten we toch niet altijd alles op gevoel doen zoals gesteld werd, maar moet er toch een balans zijn tussen Ratio en Emotie?

Ik denk inderdaad dat het 't beste is om balans te creëren tussen ratio en gevoel/emotie (tussen 'hoofd' en 'hart').
Een belangrijk onderdeel van veel spirituele stromingen, en ook zeker het oorspronkelijke onderwijs van Mikao Usui, gaat over het realiseren van de eenheid van alles, het voorbijgaan aan grenzen en de dualiteit van alledag.

Spirituele ontwikkeling begint denk ik bij het brengen van balans en harmonie in jezelf, in de persoon die je bent.

Je hoort inderdaad vaak in 'spirituele kringen' het advies om niet naar het hoofd (de ratio) te luisteren en enkel op het gevoel af te gaan.
Dat advies deel ik zelf ook niet. Enkel op het hart afgaan is één kant van de medaille.

Het hart zonder het hoofd is geen balans, harmonie of eenheid.
Ratio zonder gevoel is ook geen balans, harmonie of eenheid. Het zijn uitersten.

Als je spiritueel wilt groeien heeft het geen zin om een bepaalde kant van jezelf te negeren.
De ratio of het hoofd is net zo goed onderdeel van je als gevoel of het hart. Het één kan niet zonder het ander. Het mooist is wanneer beide met elkaar in overeenstemming zijn en de ratio het eens is met het hart.

Eerder de vraag of kritische vragen gesteld moeten worden, aan onszelf of anderen om helderheid te krijgen.

In het topic dat je linkte ging het wat betreft de kritische vragen om het kiezen van een leraar/master. Kritische vragen mogen denk ik zeker gesteld worden.
Door een gesprek aan te gaan kan je iemand beter leren kennen en kan je beter een weloverwogen keuze maken. Als je kiest voor een 'master' dan doe je dat hopelijk niet enkel voor een cursusje, maar ga je de verbinding voor langere tijd aan. Liefst is het iemand die je bij kan staan op je pad en die je van advies kan voorzien (in ieder geval op het gebied van Reiki/de beoefening die er wordt onderwezen). Je moet het met diegene kunnen vinden en je moet -denk ik- een idee hebben van wat diegene je kan bieden én of dat is wat je graag wilt.
Die beslissing maak je dan het best -denk ik- met ratio én gevoel.

Dus mijn advies zou in zo'n situatie zijn om te kijken naar je gevoel (voel je je goed bij deze leraar/master, voel je dat dit het pad is dat je in moet gaan e.d.) en ook met je ratio.

Vragen stellen is heel prima. Je moet overigens ook niet teveel in het stellen van vragen blijven hangen, want dan krijg je het andere uiterste. Het gaat om de gulden middenweg, wat mij betreft.

Mogelijk omdat we eerst op fysiek of mentaal niveau een situatie moeten( of beter kunnen..) benaderen ipv direct emotioneel er op in te gaan.

Ik denk dat het wel goed is om bewust te zijn van het verschil tussen emotie en gevoel. Al kan dat erg subtiel zijn.
Op je gevoel afgaan bij het maken van een bepaalde beslissing is niet per se hetzelfde als meegaan in emotie.

Reiki heeft mij veel geholpen in mijn zelfontdekking.
Naar mijn beste weten heb ik ook URR mogen volgen.
en werd mij door mijn master diepgaande dingen gevraagd, en mocht ik mij ook verantwoorden alvorens verder te gaan me reiki 2
(ik wacht op reactie Frank)

Ik weet niet zeker of ik begrijp wat voor reactie je van me zou willen hebben.
Wil je weten of dat wat je geleerd hebt URR was of iets anders bijvoorbeeld? Dan zou ik iets meer moeten weten over wat je geleerd hebt, of (en wat voor) meditatie onderdeel is van wat je hebt geleerd, of er inwijdingen waren, of je Reiju hebt gekregen, of Takata wel of niet onderdeel van je afstammingslijn is en dergelijke.

Diepgaande vragen herken ik ook in de training die ik zelf heb gehad. Een mate van beschouwing en reflectie is ook onderdeel van hoe ik het zelf weer doorgeef. Bepaalde dingen moeten begrepen/ervaren/ingezien zijn alvorens hij of zij verder kan met een volgende oefening. Dit gaat aan de ene kant door te kijken naar de leerling, de meditatie en diens energie, maar daarnaast ook door gesprek. Ook hier is het weer beide: kijken wat ik voel (gevoel/hart) en spreken met de leerling over ervaringen en concepten (gevoel & ratio).

Dit was voor mij weer even een opfris cursus: impulsiviteit, wanneer wel, en wanneer niet.

Lesson learned

Impulsiviteit kan best leiden tot interessante en leuke topics hoor ^.^ Niets mis mee ^.^

*Gasshō*
Frank

Sebas34

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: november 13, 2015, 09:46:36 am »

Ten eerste weer bedankt Frank voor je allesomvattende reactie, vind ik prettig.

En waar ik reactie op verwachtte was mijn vermeende urr stroming.
Daar mijn master na mijn 'reiki2' okuden, terug verhuisde naar brabant, en later ook uit de reiki-vereniging-benelux gegaan is is mij spoor doodgelopen.

Er staat mij goed bij dat ze zo zuiver mogelijk wilde werken, en dat ook zo doorgaf.
Maar als ik me nu meer verdiep snap ik dat de nuances beter verschillen genoemd worden.

En als ik het begrijp kan ik beter zeggen dat ik hayashi/takata reiki heb mogen volgen.
Hoewel ik dan toch weer iets meer heb meegekregen van de oorspronkelijke leer dan zoals takata's leer word verwoord.
(Dus ja heb de inwijdingen gekregen, de Reiju, de grote hemelse omloop meditatie, en hatsurei ho(mij beter bekend als droog baden) heb ik meegekregen.)
Gelukkig heb ik afgezien van mijn onzekerheden over wat ik heb meegekregen, zeker een sterk begrip over zelfontwikkeling, verantwoording, en zelfrealisatie ontwikkeld over de jaren.

En dat is begonnen met reiki!

hmm, ik zal vaak nog de antwoorden zoeken buiten mezelf, met de wetenschap de antwoorden binnen mijzelf te hebben, maar laat dat mijn nieuwsgierige perfectionistische geest
aan het werk zijn.

Frank

• Administrator
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #7 Gepost op: november 16, 2015, 12:06:15 pm »

Het is heel mooi dat je die onzekerheid hebt losgelaten!
uiteindelijk is je eigen ontwikkeling en zijn je eigen ervaringen het belangrijkst. Daar leer je het meest of best uit.

En als ik het begrijp kan ik beter zeggen dat ik hayashi/takata reiki heb mogen volgen.

Zoals ik in mijn vorige post ook vroeg: zitten Hayashi en Takata in je afstammingslijn?
Of heb je misschien geen afstammingslijn gekregen? (Dat gebeurt ook nog wel eens)

Hoewel ik dan toch weer iets meer heb meegekregen van de oorspronkelijke leer dan zoals takata's leer word verwoord.
(Dus ja heb de inwijdingen gekregen, de Reiju, de grote hemelse omloop meditatie, en hatsurei ho(mij beter bekend als droog baden) heb ik meegekregen.)

Interessant! De Grote Hemelse Omloop komt dan weer uit een andere hoek: de Diane Stein (Reiki)methode.
Deze meditatie werd niet door Takata, Hayashi of Usui onderwezen.

Droogbaden is waarschijnlijk Kenyoku Hō. Droogbaden en Hatsurei Hō is niet hetzelfde. Droogbaden is maar een klein onderdeel van Hatsurei Hō (eigenlijk enkel de voorbereiding, en niet alleen voor Hatsurei Hō maar Kenyoku Hō wordt ook gedaan voor het geven van een behandeling of het binnenstappen van een dōjō bijvoorbeeld).

En het is dan ook nog wel weer interessant hoeveel inwijdingen je gekregen hebt. Heb je bij Reiki 1 bijvoorbeeld vier inwijdingen gekregen of was het er één? En bij Reiki 2?

hmm, ik zal vaak nog de antwoorden zoeken buiten mezelf, met de wetenschap de antwoorden binnen mijzelf te hebben, maar laat dat mijn nieuwsgierige perfectionistische geest
aan het werk zijn.

We bevinden ons allemaal denk ik ergens op die reis  :gassho2:

Sebas34

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: november 24, 2015, 10:44:51 am »

Goed het duurde even,

eerlijk gezegd is het voor mij moeilijk een eenduidend antwoord te geven op de afstammingslijn.
Want in de boeken die ik heb meegekregen en de verdieping methodes word Diane Stein ook vermeld, dus ik schat dat mijn master van alles bij elkaar geraapt heeft.

Sorry kan niet onder het feit uit dat er een ondertoon door mijn schrift te merken is.
Dat is toch een beetje frustratie over de onduidelijkheid die ik ervaar (jegens mijn master)
(uhm hou ook rekening met het feit dat ik het me mogelijk niet meer kan herinneren, in alle eerlijkheid)

De inwijdingen heb ik er wel 4 gehad bij graad 1 verdeeld over 2 dagdelen, en bij graad 2 geloof ik dat dat er 2 waren verdeeld over 2 dagdelen.

Nogmaals excuses voor de late reactie, de wind van verandering waait nogal hard momenteel.
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.088 seconden met 24 queries.