Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Waarom zijn er zoveel vormen van Reiki?  (gelezen 1623 keer)

jpeach

• Gast
Waarom zijn er zoveel vormen van Reiki?
« Gepost op: oktober 31, 2015, 11:48:02 am »

Ik heb vaker hier over nagedacht. Kan zijn dat je er niet mee eens bent, is maar een mening ;-)

Sinds de introductie in het Westen in de jaren 1970 hebben de mensen het beeld van Reiki voortdurend aangepast, waardoor het verschillende kleuren en smaken heeft gekregen en nieuwe ingrediënten toegevoegd zijn aan de mix. In onze postmoderne cultuur waarderen wij diversiteit en het gevoel dat het zinvol is voor mensen om ideeën en werkwijzen aan te passen aan hun eigen manier. Dit geldt met name op het gebied van spirituele en persoonlijke ontwikkeling, waar we de neiging hebben om uit de buurt van dogma’s en autoriteiten te blijven die ons vertellen hoe het 'zou moeten' volgens een bepaalde doctrine.

Maar hoe belangrijk diversiteit ook is, er komt een punt waarop je door de bomen het bos niet meer ziet. Vandaag de dag zijn er veel vormen van Reiki in een nieuw jasje (haal diep adem); Tera Mai Reiki, Dolfijn Reiki, Karuna Reiki, Gendai Reiki, Angelic Reiki, Rainbow Reiki en Kundalini Reiki en dit zijn slechts enkele van de vormen die je aandacht willen trekken. Velen beweren dat ze de beste zijn of dat ze krachtiger zijn dan anderen, mmm. . . de dingen die er het mooist uitzien kunnen vaak de meest verleidelijke zijn. Nou, na meer dan 15 jaar ervaring te hebben met Reiki en de mogelijkheid te hebben gehad om de Reiki energie te ontvangen van mensen van veel verschillende Reiki achtergronden en tradities kan ik bevestigen wat je vast al vermoedde, dat er eigenlijk maar één Reiki is en dat geen van deze vormen inherent beter zijn dan de andere.

Dus wat is Reiki en waarom hebben we al deze verschillen vormen hoor ik je al denken. Nou, laten we eerst eens kijken naar wat Reiki is. Van buitenaf gezien is het een vorm van helende energie, die de zelfgenezende mechanismen van het lichaam stimuleert. Van binnenuit, en hiermee bedoel ik de manier waarop Reiki ons als beoefenaars helpt om het niveau van bewustzijn te ontwikkelen, is Reiki een oefening die ons in staat stelt om onze intuïtie te verdiepen en meer bewust te worden. Met deze twee elementen die de kern van Reiki vormen, hoe belangrijk is de verpakking dan nog? Ik denk dat dat aan jou is om te beslissen.

Cultuur bepaalt de context van Reiki. In Zuid-Amerika bijvoorbeeld wordt Reiki beoefend binnen de context van de katholieke godsdienst. Kaarsen, kruisen en de deelnemers in het wit gekleed zijn onderdeel van Reiki in deze regio, een groot contrast met Reiki tegen een boeddhistische achtergrond, maar Reiki vindt het niet erg, het wil gewoon gedeeld worden. In onze cultuur hebben we veel van de spirituele lessen en gebruiken die in de loop der tijd uit het oosten kwamen omarmd; vandaag de dag zijn Yoga en meditatie gemeengoed en vaak beschikbaar op onze lokale sportschool. Ook hier zijn de vormen van deze twee pijlers van de oosterse leer gediversifieerd en aangepast aan onze cultuur, zo goed en zo kwaad als dat gaat - afhankelijk van jouw standpunt. Mindfulness, een uitloper van de meditatieleer, is bijvoorbeeld een entiteit in haar eigen recht geworden, een deel van dat heeft gewoon te maken met hoe we hulpmiddelen voor persoonlijke ontwikkeling op de markt brengen.

Reiki werd oorspronkelijk in onze cultuur omarmd door de New Age bewegingen en heeft daarom delen van haar symbolen en waarden geërfd. Maar dat is slechts een stap in haar ontwikkeling en Reiki, die nu Yoga en meditatie volgt, wordt algemeen aanvaard en is dus nuchter en toegankelijk geworden.
Dus hopelijk helpt dat om veel van de verschillende vormen van Reiki te verklaren, maar belangrijker dan het 'type' Reiki dat wordt aangeboden is, denk ik, de Reiki meester die je begeleidt. De persoon die je de initiatie geeft en je helpt je diepere lagen van het innerlijk weten te vinden moet iemand zijn die je vertrouwt en waarmee je resoneert. De vorm is niet zo belangrijk als het doel dat Reiki ons kan helpen bereiken, en dat is uit te vinden wie we zijn op een dieper niveau van bewustzijn, wat ons in staat stelt om onze innerlijke kompas beter te lezen en sturen.
Veel mensen voelen zich tot Reiki aangetrokken omdat hun intuïtie hen vertelt dat dit hen kan helpen meer bewust te worden, voorbij de mind te gaan en in contact te komen met een dieper niveau van bewustzijn. Dus als je op zoek bent naar Reiki klassen, laat je dan niet afschrikken door de vele verschillende aanbiedingen, maar neem de tijd om de juiste Reiki meester te vinden, ga het gesprek aan, stel vragen, maar vertrouw uiteindelijk op je eigen intuïtie.

Door Justin Peach
Reiki Cursus

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
Re: Waarom zijn er zoveel vormen van Reiki?
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2015, 02:08:05 pm »

Hai Justin,

Ik zou graag willen beginnen met iets huishoudelijks (daar ben ik nou eenmaal voor hier; ik stofzuig het forum ook af en toe en zorg voor voldoende welkomstdrankjes in de forumkoelkast :P )

Je bent sinds 2011 op het forum geregistreerd en je hebt in totaal 7 zichtbare berichten geplaatst tot nu toe. In drie daarvan noem je al expliciet je website (naast dat het ook al in je onderschrift en onder je avatar d.m.v. het wereldbolletje staat). Dit zou de indruk kunnen wekken dat je enkel een account hebt op het forum om je website/cursussen te promoten. De link die je nu onder je tekst in dit topic plaatst vind ik ook niet per se relevant voor het onderwerp van dit topic, wat die indruk zou kunnen versterken.

Ieder forum heeft zo z'n eigen sfeer en gebruiken. Het is een eigen omgeving met eigen gewoonten. Ik kan me voorstellen dat als je hier zo weinig komt, dat je dit nog niet helemaal hebt kunnen oppikken. Dat is niet erg, daarom leg ik het gewoon uit.

Het is niet de bedoeling dat dit forum een reclamezuil wordt; het gaat in eerste instantie om het delen van ervaringen, discussiëren en het (online) ontmoeten van elkaar.
Er zijn voldoende forums waar het promoten van cursussen en noemen van je website helemaal niet mag. Zo ver wil ik hier niet gaan. Zoals in de huisregels te lezen is, is het voor alle leden helemaal prima om links en reclame te plaatsen mits er niet de indruk wordt gewekt dat iemand hier alleen is om reclame te maken; als een lid ook op de rest van het forum gewoon meedoet is het prima om af en toe iets van reclame te maken.

Dit is geen waarschuwing hoor. Ik wil je wel vragen om er op te letten dat je posts niet teveel een adverterend karakter krijgen.
En uiteraard wil ik je uitnodigen om lekker met ons mee te doen op het forum, zodat we meer van je zien dan eens in de zoveel jaar :D

Het ontstaan van vele Reikivormen is een heel interessant onderwerp. Daar zal ik in mijn volgende post in dit topic op ingaan, zodat we de huishoudelijke mededeling van de inhoud kunnen scheiden ^.^

*Gasshō*
Frank

Frank

• Administrator
« Reactie #2 Gepost op: oktober 31, 2015, 03:07:07 pm »

Hai,

Bijzonder interessant onderwerp.
Ik heb hier in het verleden zelf ook over geschreven (deze week op het forum nog in een topic over Soul Reiki).

Sinds de introductie in het Westen in de jaren 1970 hebben de mensen het beeld van Reiki voortdurend aangepast, waardoor het verschillende kleuren en smaken heeft gekregen en nieuwe ingrediënten toegevoegd zijn aan de mix.

Er zitten een aantal geschiedkundige (objectieve) fouten in deze bewering.
- het Reikisysteem of Reiki-onderwijs is niet in de jaren 1970 in het Westen geïntroduceerd (Takata begon haar praktijk in het Westen in 1938).
- Het echt bewust aanpassen, weglaten en toevoegen van bepaalde elementen is pas gebeurd na 1980. (Tenzij je Hayashi als voorbeeld neemt, maar dan is het zelfs rond 1931 of eerder)

Nou, na meer dan 15 jaar ervaring te hebben met Reiki en de mogelijkheid te hebben gehad om de Reiki energie te ontvangen van mensen van veel verschillende Reiki achtergronden en tradities kan ik bevestigen wat je vast al vermoedde, dat er eigenlijk maar één Reiki is en dat geen van deze vormen inherent beter zijn dan de andere.

Interessante ervaring en conclusie. Ik heb precies de tegenovergestelde ervaring. Althans, als je "Reiki" ziet als de energie die men doorgeeft.
Door het ontvangen van behandelingen en het 'spelen' met energie met verschillende mensen, heb ik juist gemerkt dat de energie die mensen doorgeven verschilt van persoon tot persoon, afhankelijk van iemands spirituele ontwikkeling en staat van zijn ("zijnstoestand") op dat moment.
Mijn ene leerling geeft een andere mix aan energiefrequenties door dan mijn andere leerling; daarin speelt hun eigen achtergrond, voorgeschiedenis en huidige spirituele ontwikkeling absoluut een rol.

Ik ben het zeker met je eens dat de ene vorm niet per definitie beter is dan de andere.

Wél zijn de vormen verschillend. En soms werken ze ook naar een ander doel. De ene stroming kan daardoor beter geschikt zijn voor het ene doel en minder voor een ander doel.

De ene stroming zou bepaalde technieken of meditaties kunnen hebben die een bepaald effect hebben op iemands ontwikkeling. Als je dat naast een stroming zet die daar niets mee heeft, dan heb je toch twee verschillende vormen met een ander pad, een andere leeropbrengst.

Met deze twee elementen die de kern van Reiki vormen, hoe belangrijk is de verpakking dan nog? Ik denk dat dat aan jou is om te beslissen.

Het is heel 'spiritueel correct' (als variatie op politiek correct) om te doen alsof alles gelijk is en verschillen niets uitmaken. Zolang we leven in een dualistische wereld is dit volgens mij niet de realiteit.
Dat geldt volgens mij op spiritueel vlak, maar ook in andere vormen van onderwijs en de rest van het dagelijks leven.

In het reguliere onderwijs (basisscholen, middelbare scholen, hoger onderwijs etc.) zien we dat er steeds meer en meer aandacht komt voor differentiatie; het kiezen van een aanpak die aansluit bij de manier waarop leerlingen het beste leren, rekening houdend met de verschillende individuen in de klas. Waarom? Omdat de manier waarop je iets aanbiedt (de verpakking?) wel degelijk iets uitmaakt voor het effectief leren. De ene leerling is gebaad bij een tekstuele uitleg, terwijl de ander daar niets aan heeft en het best leert door het voor zich te zien, of zelfs door iets uit te spelen of door voelen.

De verpakking wat betreft Reiki waar je het over hebt verwijst denk ik naar verschillen in inhoud, verschillen zoals verschillende inwijdingen, handposities, technieken en eventueel meditaties.
Sommige stromingen leren hun leerlingen om volgens een vast stappenplan te behandelen en daar niet vanaf te wijken. Sommige stromingen leren hun leerlingen juist geen standaard te volgen. Het gaat bij beide om het geven van een behandeling. Daarin zijn ze gelijk. Toch krijg je twee heel verschillende behandelingen. Wat mij betreft maakt zo'n verschil wel degelijk uit. (En dat is helemaal niet erg - geen oordeel - maar het is wel gewoon verschillend)

En zo zijn er meer verschillen tussen stromingen die er volgens mij best wel toe doen, omdat ze een andere ontwikkeling in een leerling teweeg kunnen brengen.

Als je een lege band wilt oppompen kan je proberen om zelf heel hard in het ventiel te blazen. Je kan ook een fietspomp gebruiken of een elektrische pomp. Hetzelfde doel, drie verschillende manieren of vormen. Het één net iets effectiever voor je doel dan het andere :P
En zo is dat in mijn ervaring ook een klein beetje met verschillen in Reikistromingen (al zijn daar de verschillen niet altijd net zo groot als bij het voorbeeld met een fietsband :P ).

En dan hebben we ook nog de stromingen die voelbaar met een andere energie (energiefrequentie) werken. Als je de energie van Gold Reiki voelt dan is die bijvoorbeeld voelbaar anders dan waar men bij Dolphin Reiki mee inwijdt.

In onze cultuur hebben we veel van de spirituele lessen en gebruiken die in de loop der tijd uit het oosten kwamen omarmd; vandaag de dag zijn Yoga en meditatie gemeengoed en vaak beschikbaar op onze lokale sportschool.

Klopt. Het is omarmd, maar tegen een torenhoge prijs.
In het voorbeeld van Yoga: in bijna ieder dorp kun je wel een yogaleraar/lerares vinden. De meeste mensen die Yoga beoefenen, beoefenen een vorm van bewegen, rekken en strekken.
Oorspronkelijk was en is Yoga een weg naar de spirituele verlichting. Daar zie je bij de meeste mensen die Yoga beoefenen helemaal niets van terug. Er zijn veel beoefenaars die niet eens weten dat het oorspronkelijk voor de verlichting is bedoeld. Alleen het bewegen is overgebleven.

Iets soortgelijks zie je bij 'Reiki' terug: Usui-sensei's oorspronkelijke onderwijs was gericht op de spirituele verlichting (de focus lag op specifieke meditaties die op specifieke momenten aan de leerling werden geïntroduceerd).
Met de reis naar het Westen is eigenlijk alleen de handoplegging overgebleven.

---

Als je de vraag wil beantwoorden waarom er vandaag de dag zoveel verschillende stromingen zijn, dan moet je denk ik vooral naar de geschiedenis van de Reikistromingen kijken. Veel meer dan wat je nu in de tekst doet.

Afhankelijk van je perspectief zou je kunnen zeggen dat het veranderen al bij Chūjirō Hayashi begon; hij focuste al meer op het fysieke, behandelende aspect, waarschijnlijk vanuit zijn medische achtergrond. Daar begon het al; door persoonlijke interesse een kleine verschuiving. Hij scheidde zich op een gegeven moment ook af van de Japanse vereniging Usui Reiki Ryōhō Gakkai waarin hij en andere leerlingen van Usui waren verenigd, om zich helemaal op zijn eigen praktijk te richten. Hayashi onderwees nog wel veel van de meditaties die Usui-sensei ook onderwees, maar er lag minder focus op.

Hawayo Takata bracht het naar het Westen (eerst Hawaï, daarna de rest van de VS). Zij had les gekregen van Hayashi. Wat ze doorgaf in het Westen was nog weer iets meer gericht op handoplegging. De meditaties had ze wel geleerd, maar gaf ze niet meer door aan haar leerlingen.

En daarna zou je, denk ik zelf, nog moeten kijken naar wat er na Takata's dood gebeurde toen haar 22 master-leerlingen vergeleken wat ze van haar hadden geleerd, ze uiteindelijk de Reiki Alliance hebben opgericht en er één van de 22 masters daar niet aan wilde meedoen en haar eigen stroming begon.

De persoon die je de initiatie geeft en je helpt je diepere lagen van het innerlijk weten te vinden moet iemand zijn die je vertrouwt en waarmee je resoneert.

Daar ben ik het absoluut mee eens  :aahw:

neem de tijd om de juiste Reiki meester te vinden, ga het gesprek aan, stel vragen, maar vertrouw uiteindelijk op je eigen intuïtie.

Dit is denk ik heel waardevol advies!

*Gasshō*

jpeach

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: oktober 31, 2015, 05:59:13 pm »

Hallo Frank,

Zou je het post willen verwijderen? Ik heb overal gezocht maar kan geen delete knopje vinden.

Alvast bedankt en warme groet,

Justin Peach

Frank

• Administrator
« Reactie #4 Gepost op: november 02, 2015, 12:36:35 pm »

Hai Justin,

Bedoel je daarmee dat je eigenlijk niet gewoon van het forum gebruik wilt maken en je vooral voor reclame een account had geregistreerd?
Dat zou ik zonde vinden. Zoals je zegt heb je jaren ervaring. Je zou een aanvulling kunnen zijn voor het forum.

Als je dit topic echt verwijdert wilt hebben dan zal ik dat natuurlijk doen.
Maar het onderwerp (de vraag waarom we zoveel stromingen hebben) is wel een erg interessante en kan ook voor andere forumleden interessant zijn. Zou je het niet liever laten staan? Zou je niet liever met elkaar en met argumenten over deze boeiende vraag praten en nadenken?

Het klopt dat er geen delete-knop is. Iedereen kan zijn of haar berichten aanpassen gedurende 60 minuten. Dit moet voldoende zijn om eventuele spelfouten te corrigeren of aanvullingen te doen.
In het verleden kon iedereen onbeperkt de eigen berichten aanpassen, maar dit heeft op den duur tot chaos en onleesbaar onoverzichtelijke topics geleid, waardoor dat beleid is veranderd en het nu nog 60 minuten is.

*Gasshō*

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #5 Gepost op: november 07, 2015, 07:26:22 am »

Hai Justin,

Bedoel je daarmee dat je eigenlijk niet gewoon van het forum gebruik wilt maken en je vooral voor reclame een account had geregistreerd?

Het verbaasd mij niets, eerlijk gezegd.
Ik had het hele verhaal gelezen, vond het reuze interessant totdat ik las: "Justin Peach, Reikicursus"
En dat Reikicursus ook nog als link.

Toen besloot ik meteen: ik reageer niet.
Anders kunnen we allemaal wel zo beginnen.

Groetjes.
Menno
http://www.gigaboek.nl/content/puffie/puffie.htm
(En dan had voor het effect die URL Leuk boekje zijn, maar ik weet niet hoe dat moet. ::)
Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.105 seconden met 24 queries.