Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Reiki en meditatie.  (gelezen 2412 keer)

Heerda

• Lid
  • Geslacht: Man
Reiki en meditatie.
« Gepost op: september 01, 2015, 11:23:43 am »

Ik kan het niet meer scheiden. Zodra ik ga mediteren voel ik de kracht in mijn handen stromen. Sinds ik opnieuw ben ingewijd in Tera Mai 2 is die kracht onvergelijkbaar toegenomen. Mijn meditatie is sinds ik Reiki 'doe' op een ander niveau gekomen. Echter kan ik daardoor niet meer spreken van zen meditatie. Eerder Chakra meditatie. Ik ervaar dus een grote overeenkomst met Reiki omdat je daar ook door de chakra's heengaat.  Benieuwd naar jullie ervaringen/reacties.

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
Re: Reiki en meditatie.
« Reactie #1 Gepost op: september 02, 2015, 06:46:34 pm »

Beste Heerda,
Nu niemand antwoord wil ik toch proberen je een handvat aan te reiken.
Het is bijzonder belangrijk de gevoelens en ervaringen te scheiden ter voorkoming dat je alles door elkaar haalt.
Mediteren is mediteren
Reiki is Reiki.
Pas op voor de volgende valkuil.
Ik loop met mijn hoofd in de wolken maar ik ben niet meer met mijn voetjes op de grond.
Op chakra gebied:
Je kunt volledig je concentreren op je kruinchakra maar als je je basischakra tekort doet is onbalans je deel.
Niet boos op me worden ik meen het goed.
Mijn advies voorlopig:
Of met Reiki bezig zijn of met meditatie.
Weet je Heerda ik gun jou vertrouwen in Reiki en als je dat hebt bereikt in meditatie.
Groet
Dick
Heling gaat verder dan genezing

Frank

• Administrator
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #2 Gepost op: september 02, 2015, 10:28:32 pm »

Hai Heerda,

Leuk topic!
En mooi dat je een verband voelt tussen meditatie (uiteindelijk dus je geest of bewustzijn) en energie.

Voor mij zijn Reiki en meditatie bijna onlosmakelijk verbonden.

Via meditatie kwam Usui-sensei tot een verlichtende ervaring (satori) en daarna gaf hij zijn spirituele leer nog concreter vorm.
Usui had sowieso jarenlange en toegewijde ervaring met meditaties vanuit het Tendai boeddhisme en ik neem aan ook uit het Shintoïsme (gezien hij naast Tendai boeddhist ook Shintoïst was).

Hij deed en onderwees specifieke meditaties en niet zomaar iets als hij een keer zin had om te mediteren. Er zijn immers veel verschillende meditaties en de ene meditatie is beter geschikt voor het één, een andere meditatie voor het andere.

Usui onderwees een spirituele leer dat gericht was op (ultiem) geluk, balans, harmonie (met jezelf, je omgeving, het leven, met alles), spirituele ontwikkeling (groei van bewustzijn) en uiteindelijk op het bereiken van de spirituele verlichting.
Meditatie stond centraal in zijn spirituele leer. Er lag in die spirituele leer meer focus op meditatie dan op handoplegging. En het waren specifieke meditaties. Er was altijd een reden waarom hij je eerst de ene meditatie gaf en pas een andere meditatie als je de eerste helemaal beheerste. Er zit een mooie en logische opbouw en structuur in.

Nu beoefen ik zo'n 10 jaar deze, iets meer oorspronkelijke vorm, zoveel mogelijk zoals het toen werd beoefend, met dezelfde opbouw in de specifieke meditaties (voor zover dat bekend is - we weten er veel over tegenwoordig, maar niet alles).
Voor mij hoort meditatie er absoluut bij. Het 'Reiki-pad' zonder meditatie voelt leeg (voor mij, nu, na al die jaren wel mediteren). Meditatie leidt tot ontwikkeling in bewustzijn en energie. De ontwikkeling in bewustzijn/energie leidt naar 'Reiki'.
(Maar dat is een wat complexer onderwerp... de definitie van het woord Reiki is in de oorspronkelijker vorm van Usui anders dan de definitie die we tegenwoordig in het Westen gebruiken)

Of met Reiki bezig zijn of met meditatie.

Hoe kun je dat los zien?
Usui kwam immers middels meditatie tot 'Reiki'.

Je kunt volledig je concentreren op je kruinchakra maar als je je basischakra tekort doet is onbalans je deel.

Ik ben het absoluut met je eens!
Er zijn zoveel mensen die met hun spirituele ontwikkeling enkel focussen op de hoger gelegen chakra's (als je het wilt verwoorden vanuit het chakrasysteem). Een goede en gezonde spirituele ontwikkeling begint aan de basis, de 'onderkant', de aarding, en ook zeker het menselijke.

Recentelijk las ik nog een mooi inzicht van een kennis van me. Het was iets in de richting van: het moeilijkste voor veel 'spirituele' mensen is het accepteren van de eigen menselijkheid.

Overigens, de meditaties zoals Usui-sensei die, voor zover we weten, onderwees beginnen aan de basis. Meditatie hoeft niet gelijk te staan aan "zweven" en niet met de voeten op de grond staan.
Hij werkte dan niet met chakra's, maar met de hara (eigenlijk een punt ín de hara: Seika Tanden). En nog twee andere punten (in totaal: één in de buik, één in het hoofd, één in het hart).
In Usui's leer begon het pad altijd aan de basis, in de buik. Zijn leerlingen kregen aan het begin één meditatie. Pas als een goede, brede basis was ontwikkeld kregen zijn leerlingen de volgende meditatie.

*Gasshō*
Frank

Heerda

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: september 02, 2015, 11:09:57 pm »

Beste Dick,
Boos? Waarom zou ik boos zijn? Misschien is et sprake van onbalans in onze communicatie. Ik heb het anders geleerd.  Je begint een Reiki behandeling bij voorkeur met meditatie om contact te maken met aarde,  kosmos en liefde energie. Ter illustratie de Grote Hemelse Omloop:
De grote hemelse omloop is een meditatieoefening die de Reiki-energie door je hele lichaam laat circuleren. Dit kan heel goed gecombineerd worden met een zelfbehandeling. Ik heb de syllabus van Terra Mai er nog even op nageslagen.
Groet Fer
« Laatst bewerkt op: september 02, 2015, 11:12:31 pm door Heerda »

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #4 Gepost op: september 03, 2015, 08:38:51 am »

Beste Frank
Ik schreef:Of met Reiki bezig zijn of met meditatie.

Ik citeer je:Hoe kun je dat los zien?
Klopt :gassho1:

De heenweg hoeft echter niet dezelfde te zijn als de terugweg.
Meditatie kan tot bewustzijnsverruiming leiden en in zoverre deelt het de leer maar............
Natuurlijk kom je tijdens Reiki wel in een meditatieve toestand maar dat wil nog niet zeggen dat je aan het mediteren bent.
Ik heb jaren gemediteerd en nu soms nog wel maar als ik daar volledig inzit kan ik niet met Reiki bezig zijn.

Kan zijn dat het komt omdat ik vroeger van Mars ben gekomen :D

Hopelijk heb ik je duidelijk kunnen maken wat ik bedoel.
Groet
Dick

« Laatst bewerkt op: september 03, 2015, 08:49:42 am door Dick Zuiderduin »

Heerda

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: september 03, 2015, 05:48:13 pm »

Beste Frank
Ik schreef:Of met Reiki bezig zijn of met meditatie.

Ik citeer je:Hoe kun je dat los zien?
Klopt :gassho1:

De heenweg hoeft echter niet dezelfde te zijn als de terugweg.
Meditatie kan tot bewustzijnsverruiming leiden en in zoverre deelt het de leer maar............
Natuurlijk kom je tijdens Reiki wel in een meditatieve toestand maar dat wil nog niet zeggen dat je aan het mediteren bent.
Ik heb jaren gemediteerd en nu soms nog wel maar als ik daar volledig inzit kan ik niet met Reiki bezig zijn.

Kan zijn dat het komt omdat ik vroeger van Mars ben gekomen :D

Hopelijk heb ik je duidelijk kunnen maken wat ik bedoel.
Groet
Dick
Dan wordt het tijd om toch eens op onze aarde te landen.
Hartelijke groet Fer

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #6 Gepost op: september 03, 2015, 06:55:49 pm »

Beste Fer,
Dank voor je bijdrage.
Ik ben het voor 100% met je eens het is goed om op deze aarde te landen.
Super dat je mij dit aanreikt :D
Dick

Frank

• Administrator
« Reactie #7 Gepost op: september 03, 2015, 07:43:54 pm »

Hai Dick,

Ik denk zeker dat ik begrijp wat je bedoelt.
Mijn eigen ervaring of de manier waarop ik dit pad beleef is echter totaal anders.

We hebben ook allebei een totaal ander idee van wat Reiki is of wat de Reikimethode/het Reikisysteem inhoudt heb ik de indruk.
(Wat helemaal prima is natuurlijk.)

Dit vind ik dan ook wel weer grappig. Je zegt "natuurlijk kom je tijdens Reiki wel in een meditatieve toestand". Volgens mij is dat eigenlijk helemaal niet zo natuurlijk. In al die jaren dat ik beoefenaars tegenkom op forums, in het echt en in internationale Facebook groepen heb ik sterk de indruk dat een meditatieve staat tijdens het geven van een behandeling helemaal niet vanzelfsprekend is voor veel mensen.
Wel erg mooi dat het voor jou zo natuurlijk is ^.^

Ik neem overigens aan dat je met "tijdens Reiki" een behandeling bedoelt. Maar verbeter me als dit een foutieve aanname is.

Wellicht speelt ook mee dat niet iedere meditatie voor hetzelfde doel geschikt is. Er bestaan zoveel soorten meditaties.

Ik neem hier ook aan dat je een behandeling bedoelt als je het hebt over met Reiki bezig zijn. (Maar zeg het als ik het mis heb.)
In Usui Reiki Ryōhō is behandelen een kleiner onderdeel van het pad. Maar als er behandeld wordt dan wordt er van de beoefenaar verwacht dat hij of zij eerst in een meditatieve staat komt en vervolgens vanuit die staat gaat behandelen. De gehele behandeling dient vanuit een meditatieve staat te gebeuren (niet zomaar een willekeurige staat, maar een specifieke).

Daar sluit het volgende op aan:

wel in een meditatieve toestand maar dat wil nog niet zeggen dat je aan het mediteren bent.

Volgens mij ben je wel "aan het mediteren" als je in een meditatieve toestand bent.
"Mediteren" of "meditatie" moet niet alleen het specifieke moment zijn waarop je op een meditatiebankje of meditatiekussentje (of op wat dan ook) gaat zitten en een bepaalde meditatieve oefening doet. Volgens mij moet het breder zijn dan dat.

Wat heb je aan meditatie als het enkel beperkt blijft tot het moment op het meditatiebankje? Ja, het kan je voor dat moment helpen, zeker, maar het blijft beperkt. Je hebt niets aan meditatie als je dat wat je in of van de meditatieoefening leert niet ook buiten de oefening kunt gebruiken.

Een meditatieoefening is niet bedoeld om enkel op het meditatiebankje (bij wijze van spreken) te ervaren. Althans, dat is zo als het om de meditaties gaat die Usui doorgaf (uiteraard zijn er meditaties, zoals sommige geleidemeditaties en visualisaties, die enkel op het moment van de bewuste oefening of uitvoering relevant zijn).

Één van de meditaties die Usui-sensei zijn nieuwe leerlingen aanleerde had bijvoorbeeld een focus op een punt in de buik (hara). Het is mooi als een leerling het bewustzijn daar naartoe kan richten voor de duur van de meditatieoefening. Maar als hij of zij uiteindelijk niet (soms na weken of maanden) leert om die staat-van-zijn ook buiten het oefenmoment te brengen heeft diegene er niet veel aan.

De meditatieoefening is maar een oefening. Uiteindelijk is het de bedoeling om de geleerde inzichten of de geleerde staat van zijn te integreren in de dagelijkse bezigheden.

Uiteraard enkel vanuit mijn beleving geschreven.
Natuurlijk zijn er stromingen (genoeg) die geen structurele meditatie in de beoefening hebben opgenomen en bijvoorbeeld enkel focussen op handoplegging/behandelingen geven. En dat is prima. Maar ook daar kan meditatie een gunstig effect hebben op de staat waarin je behandelt, op je bewustzijn, op je persoonlijkheid, je energie. De energie die je doorgeeft is (mede) afhankelijk van je staat van zijn, je bewustzijn. Dat is iets wat Usui zijn leerlingen ook leerde, naar verluid.
Natuurlijk kan je behandelingen leren geven zonder ooit maar iets met meditatie te doen. Zeker. Maar het kan absoluut een goede invloed hebben als je het wel doet.
(En in het geval van Usui Reiki Ryōhō is het onontbeerlijk)

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #8 Gepost op: september 03, 2015, 08:19:10 pm »

Hoi Frank,
Dit vind ik een uitdagende reactie van jou.
Ik citeer jou:
We hebben ook allebei een totaal ander idee van wat Reiki is of wat de Reikimethode/het Reikisysteem inhoudt heb ik de indruk.
(Wat helemaal prima is natuurlijk

Ik hecht veel aan jouw ervaringen maar het woord totaal triggert mij. Waarin verschil jij met mij en waarop baseer je mening dat wij een totaal ander idee hebben over de reiki? en dan komt mijn moeite met het reikisysteem.

Dit vind ik helemaal niet prima.
Ik citeer je nogmaals:
Één van de meditaties die Usui-sensei zijn nieuwe leerlingen aanleerde had bijvoorbeeld een focus op een punt in de buik (hara).
Volgens mij komt dit uit het boek in nederlands dit is Reiki.

Ik ben het niet met je eens dat je aan het mediteren bent als je je in een meditatieve toestand voelt.
Ik heb niet gezegd dat meditaties niet bevorderend zijn voor de reikibeleving.

Wat ik geschreven heb is het navolgende:
Ik ben de laatste die meditatie niet ervaart als een opening naar andere ervaringen. Meditatie is niet meer dan een oefening maar veel meer.

Met tijdens reiki bedoel ik inderdaad een reikibehandeling.

De specifieke staat is mij duidelijk in mijn ervaring.

Maakt verder niet uit hoor ik heb een rotsvast vertrouwen in Reiki.

Binnen de Gakkai waren er allerlei meningsverschillen en zijn er allerlei nieuwe reikigeloven ontstaan, Hayashi heeft er ook zijn eigen vorm aan gegeven, Hawayo Takata evenzo en zo zou ik er nog vele kunnen noemen.

:gassho2:
Dick

Frank

• Administrator
« Reactie #9 Gepost op: september 03, 2015, 10:19:01 pm »

Hai Dick,

Je vraag vind ik dan ook wel weer uitdagend!  :D

Ik hecht veel aan jouw ervaringen maar het woord totaal triggert mij. Waarin verschil jij met mij en waarop baseer je mening dat wij een totaal ander idee hebben over de reiki? en dan komt mijn moeite met het reikisysteem.

Bij nader inzien is "totaal" ook wel wat rigoureus. Misschien had ik moeten zeggen dat ons idee over wat Reiki is en wat de methode of het systeem inhoudt in grote mate verschilt. Uiteraard zullen er overeenkomsten zijn, we zijn het immers ook best wel eens met elkaar eens in topics.
Mijn excuses voor het ongenuanceerde woord "totaal". Het had genuanceerder gekund. Ik probeer mijn woorden zorgvuldig te kiezen, maar soms glipt er iets tussendoor.

Wat ik aangaf is echt alleen een verschil in opvatting over Reiki en de inhoud van de lessen/de leer/de beoefening hoor. Verder niets.

Een voorbeeld van een verschil in opvatting in dit topic al is dat je met "tijdens Reiki" een behandeling bedoelt.
Ik zou er iets anders mee bedoelen of zou het vanuit mijn eigen beoefening niet zeggen. "Reiki" is voor mij "de energie afkomstig van het allerhoogste bewustzijn"; de energie van de verlichte. Dat is de definitie die ik in mijn eigen beoefening gebruik. Vanuit die definitie zou ik nóóit zeggen dat ik "Reiki" doorgeef (wat impliceer ik dan wel niet, als ik dat met die definitie in het achterhoofd zou zeggen?).
Bovendien is "Reiki" in die definitie niet iets dat je kunt beoefenen (geen systeem of methode), zeker niet iets waar je zomaar toegang toe kunt hebben middels een inwijding, maar alleen iets dat je kunt "zijn".

Volgens mij verschillen onze opvattingen dus al bij het woord "Reiki".
En dat is zo fundamenteel. Daar is de rest zowat op gebouwd.

Je vindt dat je niet aan het mediteren bent als je in een meditatieve staat bent. Ik vind dat het begrip "mediteren" breder is. Dat lijkt me op zich ook al een verschil in opvatting :P

Maar ik denk niet dat ik een hele lijst zou hoeven maken (en ik oude topics door hoef om het aanschouwelijker te maken). Ik word niet per se heel vrolijk van het expliciet opschrijven van de verschillen.

Ik word vrolijker van de overeenkomsten. Bijvoorbeeld wat je zei over focus op het kruinchakra en niet op het basischakra en de onbalans die het creëert. Ben ik het helemaal mee eens.

Meditatie is niet meer dan een oefening maar veel meer.

En daar zijn we het dan ook over eens :D

Ik citeer je nogmaals:
Één van de meditaties die Usui-sensei zijn nieuwe leerlingen aanleerde had bijvoorbeeld een focus op een punt in de buik (hara).
Volgens mij komt dit uit het boek in nederlands dit is Reiki.

Niet per se.
Een versie van de meditatie die ik bedoel staat wel in dat boek inderdaad. Maar er is wel in meer boeken over geschreven (en "Dit is Reiki" van Petter ken ik nog niet heel erg lang). Deze meditatie of variaties daarvan. Ik heb het niet uit dat boek in ieder geval.
Referenties naar die meditatie kunnen gevonden worden in boeken van Petter, Yamaguchi, Stiene, Doi en Inamoto. Ook Fumio Ogawa (inmiddels overleden Shihan van de URR Gakkai) onderwees het aan zijn leerlingen. En in de lijn van Suzuki-san en Chris Marsh wordt het volgens mij ook beoefend.

Het belang van de hara is trouwens ook genoemd door Takata (alleen noemde ze de meditatie zelf niet).
En ook al onderwees Takata niet de specifieke meditaties zoals Suzuki-san of de URR Gakkai, ze noemde blijkbaar wel in haar dagboek dat "Om je te concentreren moet je je gedachten zuiveren in woorden en mediteren om de ware "energie" van binnenuit te laten komen".

En: "Het ligt onderin de buik, ongeveer 5 centimeter (2 inches) onder de navel" (hiermee geeft ze het punt in de buik (hara) aan).

http://www.ihreiki.com/blog/article/inside_or_outside_-_mrs_takata_was_right

Dit vind ik helemaal niet prima.

Wat voor verschillen en overeenkomsten in opvatting we ook maar hebben, volgens mij is dat prima zoals het is. Ieder heeft z'n pad en het één is niet beter/slechter dan het ander. Anders misschien, maar meer ook niet. Goed zoals het is ^.^

*Gasshō*
Frank

Heerda

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: september 04, 2015, 11:23:34 am »

Dank... Ik leer hier veel van. Ben me nu  bewuster van het verband tussen  meditatie en het behandelen met Reiki. Door meditatie kom ik in balans wat een goede basis geeft om een behandeling te starten.

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #11 Gepost op: september 04, 2015, 06:21:06 pm »

Beste Frank,
Wat ben je daar weer goed in.
Dank voor je reactie.
Het was een goede insteek om de overeenkomsten te belichten.
Geloof me als ik je vertel dat ik niet op zoek ben naar de franje van reiki maar naar de ziel van reiki.
Net zoals jij daar naar op zoek bent.
Ik ben me intens bewust van de hara, ik heb er een boek over die daar alleen over gaat.
Des te meer je je daarin verdiept des te meer je je bewust wordt van de intensiteit van leven en einde leven.
En nu niet direkt weer vragen stellen aub. ;)
Dit is zo moeilijk uit te leggen.
Vorige week op intensive care iemand behandelt waarbij dit punt het belangrijkste was.
Inmiddels is deze persoon overleden hetgeen een zege is voor dit lieve mens.

Groet
Dick

Beste Fer,
Ik ben bijzonder blij dat je bewuster bent geworden van het verband.
Je conclusie is volkomen juist
Dan hebben de diverse reacties je toch wat opgeleverd.
Vriendelijke groet
Dick
« Laatst bewerkt op: september 04, 2015, 06:56:28 pm door Dick Zuiderduin »
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.076 seconden met 22 queries.