Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: In de war..  (gelezen 1181 keer)

Patricia

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Geloof in jezelf"
In de war..
« Gepost op: juli 20, 2015, 01:15:08 am »

Ik heb sinds 26-06-2015 Reiki 1: reiki shiki ryoho. Hier lees ik zo veel nieuwe dingen over Reiki dat ik er helemaal van in de war raak..

Voordat ik de cursus Reiki ging doen wist ik eerlijk gezegd niet beter dan dat er maar 1 cursus was, nu lees ik van een heleboel verschillende..

Ik lees over inwijdingen, maar lees ook dat dit op verschillende manieren gedaan wordt. Bij mij in 4 keer, na elk dagdeel, ik lees hier ook van mensen die 1 inwijding hebben gehad op een speciale dag en plaats.. Wat betekend dit?

Ik lees ook een meer spirituele weg die mensen heel bewust ondergaan of mogelijk verkiezen, terwijl dit bij mij niet nadrukkelijk aan de orde is geweest tijdens mijn cursus (ik ben er wel meer mee bezig, maar zie / zag dat los van Reiki). Tijdens mijn cursus Reiki 1 was de nadruk meer geschiedenis, zelf behandelen met handopleggingen, anderen behandelen met handopleggingen en inwijdingen.. Heb ik nu iets gemist of past dit juist bij reiki shiki ryoho en wordt het bij anderen juist anders aangeboden en zit daarin nu juist het verschil??

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties  :hart:
Lieve groetjes Patricia

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
Re: In de war..
« Reactie #1 Gepost op: juli 20, 2015, 03:01:39 am »

Ooh Patricia, ik kan me je verwarring zó goed voorstellen!
Iets meer dan 10 jaar geleden (denk ik) heb ik een hele periode van verwarring meegemaakt. Ik zag door de bomen het bos niet meer en leerde langzaam dat wat mij geleerd was over de geschiedenis van 'Reiki' eigenlijk heel anders was.
Dat markeerde het begin van een groeiende passie voor Reiki-geschiedenis, voor mij.

Er bestaan tegenwoordig ongelooflijk veel verschillende Reiki-stromingen. Hónderden.
Sommigen lijken erg op elkaar, anderen verschillen als dag en nacht.

Maar ze vinden allemaal hun oorsprong bij Mikao Usui (Usui-sensei). In meer of mindere mate.

Je zult tijdens je Reiki I cursus ongetwijfeld gehoord hebben van Usui, Hayashi en Takata.
Heeeeel kort door de bocht en in vogelvlucht zou je de geschiedenis van de 'Reikimethode' zo kunnen samenvatten:

- Mikao Usui begint te onderwijzen (al voor 1915). Eerst nog niet heel formeel. Door zijn persoonlijke beoefening ontwikkelt hij en daarmee ook zijn onderwijs. leerlingen van hem beginnen het Usui Dō te noemen (betekent zoveel als "de weg van Usui"). In 1922 bereikt Usui-sensei een bijzondere spirituele staat; hij heeft een verlichtende ervaring ("satori"). Dit zorgt voor nog meer ontwikkeling in de spirituele lessen die hij doorgeeft. Rond 1922 staat zijn spirituele leer bekend onder de naam Usui Reiki Ryōhō.
Hij onderwees een spirituele leer dat gericht was op het bereiken van (ultiem) geluk, eenheid van het Zelf, harmonie, balans, spirituele ontwikkeling en uiteindelijk de spirituele verlichting. Specifieke meditatie was één van de belangrijkste elementen van de beoefening. Handoplegging was hierin niet het hoofddoel. Usui-sensei gaf geen inwijdingen, maar "Reiju" (een soort spirituele zegening dat -tijdens- meditatie werd gegeven; deze Reiju werd gegeven bij iedere formele ontmoeting tussen leraar en leerling).

- Usui-sensei overleed in 1926. Een deel van zijn leerlingen ging verder in een vereniging met de naam Usui Reiki Ryōhō Gakkai. ("Gakkai" is Japans voor vereniging). Deze vereniging wordt vaak afgekort tot URR Gakkai of heel simpel "Gakkai".
Deze vereniging bestaat nog steeds maar is erg gesloten naar buiten toe.

- Chūjirō Hayashi was een leerling van Usui-sensei (waarschijnlijk van 1925 tot Usui's dood in 1926). Hij had zich ook bij de Gakkai aangesloten, maar scheidde zich daar in 1931 vanaf om zich volledig te richten op zijn eigen praktijk: Hayashi Reiki Kenkyū Kai.
Wat Hayashi-sensei onderwees leek in het begin heel veel op dat wat Usui onderwees, maar gaandeweg bracht hij wat veranderingen aan; de focus verschoof van spirituele ontwikkeling en meditatie naar handoplegging, symbolen werden belangrijker en wat we vandaag de dag als een inwijding zien vindt z'n oorsprong bij Hayashi. Nog steeds waren specifieke meditaties onderdeel van Hayashi-sensei's onderwijs, maar de focus lag wat anders.

- Hawayo Takata was een leerlinge van Hayashi. Ze kwam in 1935 bij hem terecht vanwege ernstige gezondheidsproblemen. Ze kreeg maandenlang behandelingen in zijn kliniek en uiteindelijk trok ze bij het gezin van Hayashi in en mocht ze het ook leren. In 1937 ging ze terug naar Hawaï (waar ze vandaan kwam). Hayashi en zijn dochter vlogen er ook naartoe en in 1938 benoemde Hayashi Takata tot “Master of the Usui system of natural healing”. Dit was de eerste keer (voor zover we weten) dat de term "master" werd gebruikt.

- Takata-sensei startte een praktijk en verspreide wat ze geleerd had door de Verenigde Staten. Wat ze onderwees kwam bekend te staan onder de naam "Usui Shiki Ryoho", of als "Usui systeem van natuurlijke genezing". Dit was de eerste Reiki-stroming dat in het Westen bekend werd. Pas in 1976 had ze haar eerste Reiki master opgeleid.
Takata onderwees ook niet helemaal wat Hayashi onderwees. Ze maakte nog een aantal aanpassingen. De focus lag nu nog meer op handoplegging en de specifieke meditaties waren inmiddels verdwenen uit het onderwijs, ook onderwees ze een iets andere versie van de Reiki principes dan Usui-sensei.
[Usui Shiki Ryoho, van Takata, is dus wel geïnspireerd op het onderwijs van Usui, maar wezenlijk anders dan de Usui Reiki Ryoho van Usui-sensei en de Gakkai]

- Takata had uiteindelijk 22 masters opgeleid. Toen ze in 1980 overleed voelden haar master-leerlingen zich stuurloos. Ze kwamen een aantal keren bij elkaar en uit deze bijeenkomsten ontstond rond 1982 de vereniging "Reiki Alliance". De masters vergeleken in deze bijeenkomsten ook dat wat ze van Takata hadden geleerd en kwamen er achter dat er verschillen waren in hoe en wat ze precies hadden geleerd van Takata.
Via deze vereniging is de Reikimethode nog verder over de wereld verspreid en is het uiteindelijk naar Europa gekomen. Inger Droog was volgens mij de vrouw die Reiki naar Nederland en België bracht. Deze vorm van Reiki wordt over het algemeen als de meest traditionele vorm in het Westen beschouwd. Het wordt ook wel "traditioneel Usui systeem" genoemd (hoewel het gezien de geschiedenis meer een Takata systeem is dus).
Deze vorm van Reiki is volgens mij de meest beoefende vorm in de wereld. Niet iedereen is aangesloten bij de Reiki Alliance. De meeste beoefenaars beoefenen deze vorm van Reiki of een vorm die er erg op lijkt.

Verreweg de meeste stromingen focussen op handoplegging.

Er zijn weinig mensen die beoefenen op een manier dat lijkt op wat Usui-sensei onderwees of wat de URR Gakkai onderwees. Er zijn ook weinig mensen die beoefenen wat Hayashi onderwees (al wordt dat steeds populairder doordat er de laatste jaren onderzoek naar is gedaan en meer over naar buiten is gekomen). De meeste mensen beoefenen een vorm dat voortkomt uit Takata of de Alliance.

Na de oprichting van de Reiki Alliance is het grote afsplitsen begonnen. Na 1982 zijn er langzaamaan steeds meer stromingen ontstaan.
Één van Takata's 22 masters was het niet eens met de gang van zaken in de groep die de Reiki Alliance ging oprichten. Er waren twee vrouwen die claimden dat ze de opvolger van Takata zouden zijn, terwijl Takata nooit formeel een opvolger had benoemd. De één was Phyllis Furumoto (en zij werd het hoofd van de Reiki Alliance). De andere was Barbara Weber Ray (zij richtte haar eigen stroming op; the Radiance Technique).
En daarna zijn er steeds meer stromingen en afsplitsingen ontstaan (niet uit deze groep van 22 masters, maar onder hun leerlingen, en de leerlingen van hun leerlingen etc.)

// dit was héél kort door de bocht hè //

Ik lees over inwijdingen, maar lees ook dat dit op verschillende manieren gedaan wordt. Bij mij in 4 keer, na elk dagdeel, ik lees hier ook van mensen die 1 inwijding hebben gehad op een speciale dag en plaats.. Wat betekend dit?

4 inwijdingen in 4 dagdelen klinkt heel erg als Usui Shiki Ryoho (soms inderdaad ook wel "Reiki Shiki Ryoho" genoemd, zoals je zelf al noemt) en past heel erg bij de stijl van Takata en de Reiki Alliance. Dit is dus één van de meest beoefende stromingen en de eerste vorm die in het Westen bekend was.

Er zijn inderdaad ook stromingen waarbij er maar 1 inwijding wordt gegeven voor Reiki I.
Dat zijn dan stromingen die ná Takata en de Reiki Alliance zijn ontstaan.

Ik lees ook een meer spirituele weg die mensen heel bewust ondergaan of mogelijk verkiezen, terwijl dit bij mij niet nadrukkelijk aan de orde is geweest tijdens mijn cursus (ik ben er wel meer mee bezig, maar zie / zag dat los van Reiki). Tijdens mijn cursus Reiki 1 was de nadruk meer geschiedenis, zelf behandelen met handopleggingen, anderen behandelen met handopleggingen en inwijdingen..

De spirituele weg met dagelijkse meditatie is wat hoort bij de oorspronkelijke spirituele leer die Usui-sensei uitdroeg. Dit is overigens geen kwestie van "ondergaan", maar heel bewust lopen van dit pad.

Heb ik nu iets gemist of past dit juist bij reiki shiki ryoho en wordt het bij anderen juist anders aangeboden en zit daarin nu juist het verschil??

Geschiedenis, jezelf behandelen, anderen behandelen en inwijdingen past helemaal bij de traditionele Westerse vorm.

Wat ik hier van je lees sluit daar helemaal op aan. Het lijkt me dat je Usui Shiki Ryoho hebt geleerd. Daarin heb je denk ik niets gemist. Ik vermoed dat je gekregen hebt wat gebruikelijk is in deze stroming.

Er zijn dus allerlei stromingen. De ene is niet beter dan de andere. Ze zijn wel verschillend.
En de ene stroming is ongetwijfeld iets beter geschikt voor het ene doel en de andere stroming is weer meer geschikt voor een ander doel. Niet meer of minder waard, wel anders. Op hun eigen manier ^.^

*Gasshō*
Frank

Patricia

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
  • "Geloof in jezelf"
Re: In de war..
« Reactie #2 Gepost op: juli 20, 2015, 06:45:35 pm »

Frank super bedankt. Hier heb ik wat aan. Wat goed is is goed en wat ik heb geleerd voelt goed en past bij mij. Fijn dat je zo uitgebreid mijn vraag hebt beantwoord. Dank je wel!
Lieve groetjes Patricia
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.066 seconden met 23 queries.