Beste mensen ik krijg bij het behandelen van mijn achterhoofd kramp in mijn armen.
Hierdoor kan ik bijna de 3 minuten niet volhouden.
Datzelfde gevoel heb ik ook als ik mijn voor en achterhoofd tegelijkertijd behandel.
Daarom heb ik deze 2 oefeningen weggelaten.
Kan iemand mij hierin misschien een advies geven, en is het erg als ik die 2 oefeningen niet doe?
Grt Marcel
Dag Marcel,
Wat andere tips, die voor mij en mijn cursisten werken.
Ten eerste wat context: Reiki doorgeven is 'moet' nooit een kwestie van volhouden zijn, als je het nu aan jezelf doorgeeft, of aan iemand anders. Als je ana het volhouden bent, of met kramp Reiki aan het doorgeven benadeel je jezelf/de persoon die je behandeld
2. de 3 minuten zijn een richtlijn. Deze richtlijn hebben we in het gehaaste Westen nodig, anders zou het gros van de mensen te snel door de reiki posities heen gaan en niet Reiki genoeg de ruimte geven om te stromen.
Mijn advies: zodra je iets van ongemak voelt - kramp, moeheid etc - laat dan je armen zakken en uitrusten. Doe 'gewoon' even niets. Ben gewaar. Wat je voelt. Dat je zit of ligt. Wat je hoort. In zachte aandacht. Als je armen niet meer moe zijn ga je terug naar ze op je hoofd leggen.
Advies 2. Speel met aanraken en niet aanraken. Misschien willen je reikihanden niet aanraken maar een stuk ervandaan. Of een stukje
Zelf vind ik de hoofdposities ook de ongemakkelijkste van de zelfbehandeling posities. Maar als je ze niet doet mis je heel veel. Bij de hoofd behandelen kan zo goed doen ! Zonder is het niet compleet.
Hartegroet

Nicola