Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Reiki gesch. interesse?  (gelezen 2349 keer)

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
Reiki gesch. interesse?
« Gepost op: maart 13, 2015, 12:43:47 am »

Hai,

Geschiedenis van het "Reiki onderwijs" is één van mijn passies. Het kan me ontzettend boeien.
Soms spreken bronnen elkaar tegen, soms valt alles perfect op z'n plaats.

Toen ik voor het eerst ontdekte dat Reiki niet was wat ik geleerd had, dat Usui iets heel anders deed, dat de graden anders waren etc. bracht me dat best in verwarring. Heel wat boeken, artikelen, forumvragen en gesprekken later werd het me helderder en kwam ik op mijn huidige pad en beoefening.

In de afgelopen jaren heb ik heel wat onderwerpen van de Reiki geschiedenis voorbij zien komen en ik vind het nog steeds erg boeiend.
Af en toe duikt er ook nieuwe informatie op en het is interessant om dat in te passen in de info die er al was. Waar ik laatst erg enthousiast van werd was een afbeelding van een passagierslijst van een bootreis naar Hawaï die Hayashi met zijn dochter had genomen, gepubliceerd door een Britse Reikibeoefenaar. Naar aanleiding daarvan ben ik zelf in een archief gedoken en heb ik allerlei passagierslijsten gevonden van reizen die Takata heeft gemaakt tussen Amerika en Japan.
Bijzonder interessant.

Op dit moment ben ik wat bezig me in Shintō te verdiepen, omdat het Shintoïsme naar verluid één van de invloeden op Usui-sensei's spirituele leer is geweest.

Wat me leuk lijkt voor dit topic is de vraag of jullie ook geïnteresseerd zijn in Reiki geschiedenis?
En zo ja, welke dingen houden je op dit moment bezig, of waar zou je meer over willen weten?

lydia

• Actief Master
  • Geslacht: Vrouw
    • Lydia en Reiki
Re: Reiki gesch. interesse?
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2015, 08:34:09 am »

De geschiedenis van Reiki vind ik erg boeiend. Ben er ook een tijd mee bezig geweest.
Maar er vooral uit leren wat ik te leren heb is dan geweldig.  :)
Het gaat voor mij niet alleen om de feiten of feitjes, maar vaak om de boodschap daarachter.
Alles loopt zoals het lopen moet.
www.lydia-en-reiki.nl

Jacobus

• Lid
    • Mijn fotografie
« Reactie #2 Gepost op: maart 13, 2015, 09:16:51 am »

Hoi Frank,

Ik beoefen meerdere keren per week Aikido, en Reiki en Aikido gaan meer dan uitstekend samen. Het schijnt dat Usui een gerespecteerd krijgskunstenaar was. Het schijnt ook dat Usui en Ueshiba, de grondlegger van Aikido, elkaar gekend hebben. Mede door hun gezamenlijke belangstelling voor de Omoto ryu van Onisaburo Deguchi. Ook Ueshiba heeft in zijn leven een helder moment van inzicht beleefd waarna Aikido meer de spirituele kant op ging. Omoto ryu is gebaseerd op het Shintoïsme en dat vind ik dan weer een interessant stuk van de geschiedenis. Wat is de invloed van Omoto ryu op Usui geweest en natuurlijk op Ueshiba.

:) Jacobus
Je kunt beter niets doen dan heel druk bezig zijn met niets... (Lao Tse)

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #3 Gepost op: maart 13, 2015, 10:09:38 am »

Het zal jullie niet verbazen, maar Reiki is voor mij een luxe auto.
Ik maak er dankbaar gebruik van.
Op regelmatige basis.
Maar waar de fabriek staat (nou ja, dat weet ik nog net, en de oprichter ervan ook) en hoe de auto precies gebouwd werd en wordt, dat weet ik niet.
Interesseert me ook niet zo veel.
Als hij maar rijdt.

Raar he? ::)
Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

Esther

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: maart 13, 2015, 10:57:46 am »

Het interesseert me zeker, maar ik ben op het moment gewoon druk met de kinderen, het huishouden, helpen op school (als leesmoeder en ik help met de Blazersklas, heb op het moment twee groepjes met gevorderde leerlingen waar ik les aan geef), een nieuwe kat in huis, dus op het moment ben ik van 's ochtends vroeg tot 's avonds bezig en val accuut in slaap zodra ik mijn matras raak. Dus ik lees nog lekker mee, geef mezelf af en toe een behandeling, maar daar houdt het verder wel mee op. Geeft niets, het gaat allemaal goed hier en dat is eigenlijk waarom ik hiermee begonnen ben, dus ik leef mijn doel eigenlijk en ik geniet ervan!  :hart:
Tell me, what is it you plan to do
with your one wild and precious life?  - Mary Oliver

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #5 Gepost op: maart 13, 2015, 05:37:05 pm »

Beste Frank,
Ik ben bijzonder geïnteresseerd in de geschiedenis van Reiki.
En dat is dan mild uitgedrukt.
Nu even een raar verhaaltje. Ik ben "getrouwd" met Reiki en ik vind het van levensbelang te proeven, te ervaren wat de roots van mijn partner :gassho2: zijn. Des te meer ik hierover informatie krijg des te meer zal mijn verbondenheid met mijn partner diepgang krijgen.
Was effe moeilijk uit te leggen maar het is me gelukt deze beeldspraak in simpele bewoordingen uit te leggen.
Dit alles natuurlijk volgens mijn gevoel.

Ja waar zou ik meer over willen weten, simpel de traditionele reiki , zijn achtergronden, zijn motivatie, zijn levenswijze, zijn wijze van les geven, zijn persoonlijke levensomstandigheden, zijn doelstellingen, zijn manier van omgang met onbalans in lichaam en geest, zijn aanpak in dit verband, zijn manier van diagnosticeren, zijn kijk op de "totale" mens, zijn motivatie om wel of niet zich te verbinden met de energie van de ander, de manier waarop hij heeft geleefd, waar hij trots op is geweest en waar hij het gevoel heeft gehad de plank te hebben misgeslagen, zijn wellicht halsstarrigheid en de oorzaak daarvan en uiteindelijk zijn weg van geboorte naar Reiki. ik stop er maar mee maar ik weet zeker dat ik nog veel meer wil weten waar ik nu niet op kan komen..
Tot slot die passagierslijsten zou ik heel graag in bezit krijgen Om met een citaat van Menno te eindigen
Raar he
Groet
Dick
« Laatst bewerkt op: maart 13, 2015, 06:38:44 pm door Dick Zuiderduin »
Heling gaat verder dan genezing

Frank

• Administrator
« Reactie #6 Gepost op: maart 13, 2015, 10:03:49 pm »

@Menno: haha, begrijpelijk ^.^
De beoefening zelf is uiteindelijk ook het belangrijkst in mijn ogen. Al kan de achtergrond en geschiedenis wel verdieping bieden.

Mooi verhaal Dick :aahw:

Het is me alleen niet helemaal duidelijk waar je aan refereert met "zijn" (zoals: zijn achtergronden, zijn motivatie, zijn wellicht halstarrigheid etc.).
Aan het begin lijkt het alsof je refereert aan de achtergronden (, motivatie, halstarrigheid etc.) van "simpel de traditionele Reiki" (de inleiding op de opsomming), maar door sommige dingen in de opsomming zou ik ook aan Usui/Hayashi/Takata kunnen denken.

Des te meer ik hierover informatie krijg des te meer zal mijn verbondenheid met mijn partner diepgang krijgen.
Was effe moeilijk uit te leggen maar het is me gelukt deze beeldspraak in simpele bewoordingen uit te leggen.

Je legde het duidelijk uit hoor vond ik ^.^
Dit ervaar ik ook zeker zo. Mijn eigen beoefening is bijzonder verdiept naarmate ik meer begreep van de herkomst en geschiedenis.
Natuurlijk is de beoefening zelf (behandelen, mediteren, omgaan met de energie, de Reiki principes e.d.) het belangrijkst, maar begrip van de herkomst en geschiedenis kan het zoveel meer verdiepen. Althans, dat deed het voor mij. En voor jou ook zoals ik het lees ^.^

Het interesseert me zeker, maar ik ben op het moment gewoon druk met [..]

Heel begrijpelijk hoor!
In dit topic vraag ik in ieder geval naar interesse. En of je er tijd voor hebt om er in te duiken of niet, je kunt wel een bepaalde interesse hebben.
Je zou ook geïnteresseerd kunnen zijn in delen van de Reiki-geschiedenis die helemaal niet bekend zijn. Dan kan je er verder weinig mee, maar ben je nog wel geïnteresseerd :P
Dat heb ik wel eens... dat ik iets zou willen weten, maar waar geen (verifieerbare) informatie over is.

Ik beoefen meerdere keren per week Aikido, en Reiki en Aikido gaan meer dan uitstekend samen. Het schijnt dat Usui een gerespecteerd krijgskunstenaar was. Het schijnt ook dat Usui en Ueshiba, de grondlegger van Aikido, elkaar gekend hebben.

Klopt. Het schijnt ook dat Usui-sensei de grondlegger van Judō, Jigoro Kano, kende.
Usui beoefende in ieder geval worstelen en wapentuig en behaalde hierin naar verluid de hoogste graad.

Al weet ik niet bijzonder veel van Aikidō, ik kan me voorstellen dat het prima samengaat met Reiki (Reiki-hō).

Mede door hun gezamenlijke belangstelling voor de Omoto ryu van Onisaburo Deguchi. Ook Ueshiba heeft in zijn leven een helder moment van inzicht beleefd waarna Aikido meer de spirituele kant op ging. Omoto ryu is gebaseerd op het Shintoïsme en dat vind ik dan weer een interessant stuk van de geschiedenis. Wat is de invloed van Omoto ryu op Usui geweest en natuurlijk op Ueshiba.

Zeker interessant!
Ik kan me herinneren dat ik ooit wel gelezen heb over Deguchi. Ik kan me alleen niet meer herinneren wanneer, wat het was en waar ik het gelezen heb :P Ik kan me wel een foto van hem (Deguchi) herinneren.
Misschien kan je me op weg helpen dit weer terug te vinden. Waar heb jij de info vandaan dat Usui belangstelling had voor Omoto ryo (of kyu?)?

Op dit moment ben ik me dus wat meer aan het verdiepen in Shintō en ik hoop binnenkort ook een echte Shintō lenteceremonie bij te wonen ^.^

En in de toekomst wil ik me nog graag verdiepen in het Tendai Boeddhisme, ook vanwege de connectie met Usui-sensei.

Het gaat voor mij niet alleen om de feiten of feitjes, maar vaak om de boodschap daarachter.

Klinkt mooi ^.^
Kan je een voorbeeld geven van een boodschap achter de feiten dat voor jou belangrijk was?

Tot slot die passagierslijsten zou ik heel graag in bezit krijgen Om met een citaat van Menno te eindigen
Raar he

Ergens heb ik het gevoel dat juist ik dat wel snap en helemaal niet zo raar vind :P
Ik ben van plan binnenkort een artikel te schrijven voor m'n website over de passagierslijsten, inclusief enkele afbeeldingen ^.^

*Gasshō*
Frank

Pola

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2015, 02:43:03 pm »

Heb ik interesse in de geschiedenis van reiki? Ja en Neen.

Toen ik met reiki begon, leerde ik dat Usui een hoogleraar aan de Doshiha universiteit was.
Jullie kennen ongetwijfeld het verhaal. Later veranderde dat. Ook bleek dat ik niet het oorspronkelijke reiki beoefende maar de aangepaste versie voor het westen. Hier  gebracht door Takata.
En nu zoveel jaar later zijn er heel veel reiki-vormen in omloop.

Ik vind het interessant om te lezen hoe dat nu allemaal zo heeft kunnen gebeuren en hoe de beleving toen was.
Aan de andere kant(in tegenstelling tot Dick) voor mij doet het er niet toe of het uit het westen of oosten komt.
Wie het bracht enz.
Datgene wat telt is de beleving(door een ander ook al opgemerkt).Voor mij is die niet intenser als ik meer of minder van de geschiedenis weet.

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2015, 07:20:39 pm »

Pola

Dank voor je reactie.  Ieder zijn gevoel en ervaring.
Voor mij doet het er wel toe.
Voor mij wordt mijn beleving intenser als het mij is gegund en inkijk te mogen krijgen waardoor mijn zielsverbinding en boost krijgt.
Tis mijn innerlijke wens.
 :gassho2:
Dick

« Laatst bewerkt op: maart 14, 2015, 07:22:39 pm door Dick Zuiderduin »

Pola

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: maart 15, 2015, 08:58:34 am »

Dick.  Mooi verwoord. Respect voor jou altijd.

Voorbeeld.

Ik weet je bent getrouwd al een tijd en je houdt van haar ook al een tijd.
Je weet waarschijnlijk wat haar achtergrond is.
Zou je nu minder van haar houden als je dat niet wist?

Ook ik ben getrouwd, al heel lang.
Ook ik houd van mijn man.
Nu kwamen wij er door een sterfgeval 8 jaar geleden achter dat zijn achtergrond niet is zoals wij dachten.
Natuurlijk probeerden wij te achterhalen. Maar dat lukte niet helemaal. Houdt ik nu minder van hem?
Neen, hij is nog steeds dezelfde persoon. Voor mij.

Ditzelfde ervaar ik bij reiki en de achtergrond ervan.

Frank

• Administrator
« Reactie #10 Gepost op: maart 15, 2015, 03:18:38 pm »

Ik spreek natuurlijk niet voor Dick, maar als ik naar mijn eigen beoefening kijk dan zie ik hoe de kennis van de geschiedenis me geholpen heeft.
Het is niet zo dat ik meer van mijn Reiki beoefening houd nu ik er meer van weet, zoals in je voorbeeld met het houden van je man of vrouw. Het bracht wel meer verdieping, voor mij.

De vergelijking met een relatie of huwelijk kan tot op zekere hoogte wel, maar dekt niet helemaal de lading voor mij.
Maar als ik wel even bij die vergelijking blijf:
Hoe meer ik van mijn vriend weet (favoriete eten, series, kijk op leven en dood, samenstelling en beleving van familie, wensen, hobby's, passies, irritatiefactoren, eventuele trauma's/ziekenhuisbezoeken/verbroken relaties/succeservaringen in het verleden etc.) hoe beter ik hem begrijp.
Natuurlijk houd ik van hem, of ik al die dingen nu wel of niet weet (al speelt het toch ergens vast een rol). Echter, doordat ik dat wel weet stijgt mijn begrip van hem, kan ik mij beter inleven en verdiept dat de sociale dynamiek van onze relatie, we weten wat we aan elkaar hebben etc.

Sommige dingen lenen zich natuurlijk wel beter voor een verdieping dan andere dingen.

Hoe meer ik weet van de Reiki geschiedenis, hoe beter ik het begrijp. Des te meer ik het begrijp, des te beter ik kan omgaan met tegenstrijdige bronnen, ik beter een afweging kan maken in wat ik wel wil beoefenen en wat niet, ik leerlingen beter kan helpen met vragen en dergelijke.

Als ik dan nadenk over hoe kennis van de Reiki geschiedenis mijn beoefening concreet heeft beïnvloed, kom ik in ieder geval op het volgende uit:
- het verschil tussen wat ik in (bij gebrek aan een beter woord) Westerse Reiki leerde en wat ik ontdekte over de meer oorspronkelijke Japanse beoefening heeft me laten nadenken over wat ik zelf deed en heeft uiteindelijk tot de keuze geleid zo ver mogelijk terug te willen gaan naar de oorsprong.

- kennis over de meditaties zoals Usui-sensei en de URR Gakkai die beoefen(d)en stelde me in staat die meditaties zelf te beoefenen (met begeleiding van mijn eigen leraar). Het beoefenen daarvan heeft mijn bewustzijn en mijn energie doen ontwikkelen op een manier die ik nooit voor mogelijk heb gehouden voor mezelf.

- doordat mijn leraar kennis en ervaring had op het gebied van de volgorde waarin bepaalde meditaties en technieken werden aangeleerd in Usui-sensei's tijd en de URR Gakkai bestaat er een logische structuur en een natuurlijke opbouw in wat ik van hem leerde. Deze kennis en ervaring kan ik op mijn beurt weer doorgeven.

- Kennis over het verschil tussen de versie van de Jōshin Kokyū Hō meditatie zoals Hiroshi Doi die tegenwoordig doorgeeft en hoe Fumio Ogawa (URR Gakkai leraar, overleden in 1998) die onderwees aan zijn leerlingen stelde me in staat om te vergelijken en te ervaren en een (beargumenteerde!) keuze te maken in welke versie ikzelf beoefen en doorgeef, maar vergroot ook mijn begrip van waarom mensen die de ene variant beoefenen op een andere manier ontwikkelen dan mensen die de andere variant beoefenen.
Van onschatbare waarde.

- doordat ik twee versies van oude URR Gakkai Reiju rituelen ken, een Reiju uit het onderwijs van Chris Marsh en een Reiju van Hiroshi Doi kan ik vergelijken (en ervaren). Dit bracht meer inzicht in de aard van Reiju. Hoe meer ik Reiju begrijp, hoe beter ik Reiju kan geven.

- kennis over het gebruik van de symbolen in Usui-sensei's tijd, Hayashi-sensei's onderwijs, dat van Takata en van de huidige Usui Reiki Ryōhō Gakkai praktijk gaf me meer inzicht in de aard van de symbolen en hoe het gebruik ervan in de loop der jaren is veranderd. Dit heeft implicaties voor spirituele beoefening en bewustzijn. Het geeft me bovendien inzicht in groepen mensen, voorkeuren en inzet die men bereid is te tonen.

- weten welke spirituele achtergrond Usui-sensei had en wat hij zoal beoefende zorgt voor een groter begrip van wat ik nu zelf beoefen, zorgt ervoor dat ik vragen van mezelf en anderen beter kan beantwoorden, dat ik anderen beter kan begeleiden, dat ik flexibeler ben in mijn eigen beoefening. Maar bovenal zorgt het voor inlevingsvermogen en een gevoel van verbondenheid.

En zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer dingen me me heel concreet geholpen hebben.
Het zijn zo ontzettend veel dingen, teveel om op te noemen en soms misschien ook onmogelijk te verwoorden. Dit hierboven zijn in ieder geval de eerste en de makkelijkst uit te leggen naar mijn idee ^.^

Kennis hebben van de geschiedenis is natuurlijk één ding. Het gebruiken en toepassen van die informatie is wat voor mij de meeste verdieping heeft gebracht.
Niets doen met die informatie/kennis leidt denk ik niet tot veel verdieping, het gaat er om wat je vervolgens met die info doet. Al kan het gevoel van zekerheid en verbondenheid wel toenemen ook al doe je er nog niets concreets mee denk ik.

Er zijn natuurlijk ook dingen die ik gewoon interessant vind om te weten, maar die mijn beoefening op zich marginaal of helemaal niet verdiepen.
Het zien van een passagierslijst van een vliegtuig dat Takata in 1954 nam (van Tokyo naar Honolulu) leidt tot de conclusie dat ze na Hayashi's dood ook nog weer naar Japan is geweest (geen idee alleen waarvoor natuurlijk). Dat vind ik wel bijzonder interessant en leuk om te weten, maar het leidt niet tot meer verdieping, voor mij. Het geeft hoogstens een extra bevestiging dat Takata-sensei echt heeft bestaan :P

Nou, het is weer een hele roman geworden zie ik :P
Ik kan er uren over praten ^.^ (zolang die uren niet ten koste gaan van meditatie is er niets aan de hand :P  ;) )

*Gasshō*
Frank

Pola

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: maart 15, 2015, 05:08:52 pm »

Ah, Frank, mooi zoals jij altijd zo bevlogen over reiki schrijft.
Mag dat graag lezen.

De vergelijking relatie/huwelijk haalde ik aan door de post van Dick.

Begrijpen heeft (in mijn ogen) niets met houden van te maken. Je houdt onvoorwaardelijk van iets/iemand.

Door de geschiedenis van iets/iemand te kennen weet je beter met dat iets/iemand om te gaan.
Heb je meer handvatten en gaat alles je beter af. Weet je wat je wel en niet kan/wil.
Dus zou je kunnen zeggen dat je door de kennis van de reikigeschiedenis je in staat zou moeten zijn makkelijker keuzes te maken(in reiki systemen)beter zou moeten worden in beoefening ervan en daardoor weer verdieping te vinden in wat je doet.

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #12 Gepost op: maart 15, 2015, 07:17:03 pm »

Hoi Pola,
Wil je mijn lieve schatje hier even buiten laten welke ik nu ruim 53 jaren ken. :bye:
Ik had het wel over Reiki he :D
Fijne avond
Dick
« Laatst bewerkt op: maart 15, 2015, 07:18:41 pm door Dick Zuiderduin »
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.091 seconden met 22 queries.