Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Alleen hoofd behandelen  (gelezen 2921 keer)

marcel

• Lid
Alleen hoofd behandelen
« Gepost op: februari 28, 2015, 09:03:06 am »

Kan ik door allren mijn hoofd te behandelen groeien, de reden hiervan is dat ik moeite heb met een totale behandeling.

Menno

• Forumcafé barman
  • Geslacht: Man
  • Goooodmorning life!
Re: Alleen hoofd behandelen
« Reactie #1 Gepost op: februari 28, 2015, 04:07:05 pm »

In wat voor zin heb er moeite mee,  Marcel?
Buiten dat, ik behandel regelmatig alleen het hoofd.
Even leeg scheppen, noem ik dat.
Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

Dancing Cloud

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: februari 28, 2015, 05:07:52 pm »

Ga eens je hart behandelen  Marcel  en groei van daar uit  :hart:

Dancing Cloud
Liefde, Wijsheid, Kracht

marcel

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: februari 28, 2015, 05:33:02 pm »

Hetgeen waar  ik moeite mee heb is me zelf een half uur concentreren op reiki.

Dancing Cloud

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: februari 28, 2015, 05:53:54 pm »

Ga niet concentreren en leg gewoon je handen neer.
Liefde, Wijsheid, Kracht

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #5 Gepost op: februari 28, 2015, 06:01:39 pm »

Je moet je juist níet concentreren.
Ziet een lekker muziekje op en luister dáár naar.
Dan gaat het Reikien vanzelf.

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #6 Gepost op: februari 28, 2015, 07:53:19 pm »

Beste Marcel,
Hoe sta jij hier in?
Ervaar je wel  dat het een geschenk is dat je met reiki bezig mag zijn en dat reiki met jouw bezig is. Als je intens vertrouwt op reiki verlies je de concentratie en neemt Reiki het over waardoor een half uur 5 minuten lijkt :gassho1:
Heel vervelend voor Menno maar ik ben het dit keer niet met hem eens.
Muziek mag je niet afleiden maar je terugleiden naar je hart waardoor mededogen en dankbaarheid je deel kan worden en je een kunt worden met het geheel en een universeel bewustzijn je deel kan zijn.
Tis mijn gevoel en beleving ieder zijn of haar beleving.
Fijn weekend
Dick
Heling gaat verder dan genezing

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #7 Gepost op: februari 28, 2015, 08:41:01 pm »

Muziek mag je niet afleiden maar je terugleiden naar je hart waardoor mededogen en dankbaarheid je deel kan worden en je een kunt worden met het geheel en een universeel bewustzijn je deel kan zijn

Goede muziek doet dat Dick.  :yes:

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #8 Gepost op: maart 01, 2015, 06:45:42 pm »

Hoi Menno,
Dank voor je reactie nu ben ik het volledig met je mee eens ;)
Groet
Dick
Heling gaat verder dan genezing

Frank

• Administrator
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #9 Gepost op: maart 02, 2015, 03:10:57 pm »

Hai,

Iedereen komt met een andere achtergrond, met andere behoeften, talenten en obstakels.
En ook al richt je je op hetzelfde doel, de weg er naartoe is uniek en vraagt daarom wel eens om een andere, meer gepersonaliseerde benadering.

Marcel, fijn dat je hier je vraag hebt neergezet.

Kan je alleen je hoofd behandelen en daardoor groeien? Ja, ik denk het wel.
Een beetje behandelen is sowieso altijd beter dan helemaal niet behandelen.

En volgens een leerlinge van Usui-sensei adviseerde Usui om altijd bij het hoofd te beginnen met behandelen en de rest te doen als het nodig was. Zijn leerlingen leerden om precies aan te voelen waar de energie nodig was, om zich te laten leiden door de energie. Soms was het voldoende om alleen het hoofd te behandelen, andere keren was het ook nodig om andere delen te behandelen.  Usui-sensei onderwees maar vijf posities en die waren rond het hoofd. Waarom was het hoofd zo belangrijk? Omdat het werd gezien als de plek waar de meeste klachten beginnen, de connectie met bewustzijn of omdat het een van de belangrijkste plekken is voor het zelfgenezend vermogen.
De behandeling van het hoofd als beginpunt wordt ook in de Usui Reiki Ryōhō Gakkai nog gedaan.

Die posities zijn:
- de eerste is het voorhoofd (ongeveer op de grens van waar de haarlijn begint)
- de tweede is het behandelen van beide slapen
- de derde is de bovenkant van je achterhoofd
- de vierde is de onderkant van je achterhoofd (ongeveer op de grens waar de nekwervels beginnen)
- de vijfde is de kruin

Dit werd in principe zittend gedaan.
Sommige posities kun je ook combineren, zoals voorhoofd en bovenkant van het achterhoofd.
Het beste is de handen net zo lang op de plek te houden als je voelt dat het nodig is. Als het goed is kun je dat voelen aan de energiestroom.

Maar ondanks dat zou ik wel adviseren om te oefenen en de behandeling langer te maken. Of eigenlijk: uiteindelijk te behandelen naar wat er nodig is; je laten leiden door de energie en de handen daar neer te leggen waar het nodig is, voor zo lang als nodig is. Maar dat is het uiteindelijke doel, zou ik zeggen. Je moet beginnen bij wat je kan. Het kan jaren duren voor iemand zover is, allemaal afhankelijk van achtergrond, aanleg en dergelijke.
Begin met wat je kan. Van daaruit kan je verder werken en steeds een beetje meer oefenen.

Dan wat betreft de concentratie..
Het gaat wat mij betreft niet om een harde concentratie bij het behandelen, maar meer om een liefdevolle en zachte aandacht.
Een beetje het verschil zoals tussen heel intensief naar iets staren en kijken met een zachte blik. Zo ook gaat het hier om een zachte aandacht.

Leg met aandacht je handen neer.
En maak je geen zorgen als het niet lukt om in het hier & nu met je aandacht bij de behandeling te blijven (het is niet voor niets één van de principes). Je hoeft niet gedachteloos te zijn. Het is helemaal niet erg als je af en toe even ergens anders aan denkt, zolang je maar met je aandacht weer terug gaat naar de behandeling zodra je er van bewust wordt dat je bent afgeleid. Mijn advies zou zijn om niet actief naar muziek te luisteren, want dan is je aandacht bij muziek en niet bij de behandeling. Muziek is prima op de achtergrond, maar wees er niet met je geest mee bezig.
Als je merkt dat je aandacht afdwaalt, breng dan gewoon je aandacht weer terug naar de behandeling.

Denk je aan je boodschappenlijstje? Prima. Merk het op, laat het gaan en ga weer terug met de aandacht naar de behandeling.
Hoe vaker je dit op deze manier doet, hoe beter het uiteindelijk gaat om met de aandacht hier te blijven.

Je kunt ook proberen te mediteren. Er zijn best wel wat meditaties die uiteindelijk kunnen helpen bij het trainen van je geest.
Maar zoals met iedere training, het kan een tijd duren voor je merkt dat je beter wordt. En net als met iedere training moet je het regelmatig oefenen in het begin, anders kom je niet verder.
De hoofdgedachte bij dit soort meditaties is vaak dat je je ergens op concentreert (geen harde concentratie, maar zachte aandacht) en dat als je merkt dat je afgeleid raakt is het enige wat je hoeft te doen je aandacht weer te richten op je "meditatieobject". Dat kan een kaarsvlam zijn, dat kan het tellen van je ademhaling zijn, het volgen van de ademhaling, een punt in je lichaam (zoals de hara) etc.

Dus er zijn verschillende stappen die je kunt nemen en die je kunnen helpen om verder te ontwikkelen.
Eerst (is althans mijn advies) beginnen bij wat je al kan en dat verbeteren: het behandelen van je hoofd. Maar ook: zorgen dat je zachte, liefdevolle aandacht voor de duur van die behandeling voor het grootste gedeelte bij de behandeling is (nogmaals, je hoeft niet gedachteloos te zijn, zolang je steeds je aandacht maar weer richt op je behandeling zodra je merkt dat je afgeleid raakt). En laat de handen net zo lang op de plek als het nodig is. Soms ben je in 10 minuten met het hele hoofd klaar, soms zal je misschien merken dat je aan drie kwartier nog niet genoeg hebt.
Meditatie kan een onderdeel zijn van de verbetering van de aandacht.

Ik zou me in die fase vooral op zelfbehandeling focussen. Het behandelen van anderen kan wel tegen de tijd dat de zelfbehandelingen beter gaan.

Daarna kan je proberen of je de zelfbehandeling kunt uitbouwen en naast je hoofd ook steeds iets meer van de rest van je lichaam meenemen in de behandeling.

En als je voldoende voeling hebt met de energie, kan je beginnen met oefenen om je energieveld te 'scannen' met je handen en enkel je handen daar te leggen waar het nodig is.

Ik ben benieuwd welke weg je kiest.

*Gasshō*
Frank

marcel

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: maart 03, 2015, 08:13:59 am »

Beste Frank
met deze tips van jou daar kan ik heel veel mee.
Het geen jij schrijf daar kan ik me helemaal in vinden.
ik ben een denker ik ben heel veel met mijn hoofd bezig.
Mijn reiki master had dit ook gemerkt. Zij vertelde mij je hoofd die moet jij goed gaan behandelen.
Ik heb in het verleden een heel zwaar auto ongeluk gehad waar bij er nu nog een deuk in mijn hoofd zit. heb 25 jr last van migraine gehad heb letterlijk toender tijd het licht gezien. Ik had zoveel pijn dat ik bij mezelf dacht ik wil dooddood.Ik schrok van deze gedachte en dacht toen ja ik heb zoveel pijn ik wil geen pijn meer en toen sloot ik mijn ogen en toen zag ik een heel wit licht en even later was ik weer terug. Er zat een zuster aan mijn bed en die zei ben je er weer het ging niet goed he. Waarop ik antwoorde het ging geweldig.  Ik had een hersen schudding 2 gebroken ribben en mijn bekken was gebroken ik heb 2 en een halve week in het ziekenhuis g er legrn heb opnieuw moeten leren lopen. En dat allemaal door iemand die met alcohol achter het stuur zat. Ik ben volledig hersteld.Mhersteld.Maar mijn hoofd blijft een zwakke schakel dit is inmiddels ruim 30 jaar geleden gebeurd.
Grt Marcel.

Dancing Cloud

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: maart 03, 2015, 08:29:58 am »

Dank voor je delen Marcel  :hart:
Liefde, Wijsheid, Kracht

lydia

• Actief Master
    • Lydia en Reiki
« Reactie #12 Gepost op: maart 03, 2015, 09:17:32 am »

Goh Marcel,

Wat een heftig verhaal  :(

Wens je mooie ervaringen met jezelf behandelen toe.

Reiki-groetjes van Lydia
Alles loopt zoals het lopen moet.
www.lydia-en-reiki.nl

Nicola Inanna Romme

• Lid
  • Atlas Reiki, verbinding met je levenskracht
    • Atlas Reiki, persoonlijke begeleiding voor hooggevoelige ondernemende vrouwen
« Reactie #13 Gepost op: maart 04, 2015, 11:45:04 pm »

Frank , mijn complimenten met hoe je uitlegt en het verwoord !  :jeej:

:hart: Nicola
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.079 seconden met 22 queries.