Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: heb ik reiki  (gelezen 2493 keer)

Sander vd brink

• Lid
  • Geslacht: Man
heb ik reiki
« Gepost op: januari 02, 2015, 08:48:06 am »

ik heb al best wel lang reiki 1.  mijn vraag is. hoe conroleer ik of echt reiki heb.

Pola

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
Re: heb ik reiki
« Reactie #1 Gepost op: januari 02, 2015, 08:03:51 pm »

Heb ik reiki, vraag je op dit forum. Waarom niet gevraagd aan je master? Hij/Zij weet.(ik niet)
En eigenlijk(volgens mij) zou je dat toch moeten voelen!

Maar goed. Heb je een cursus reiki 1 gedaan en ben je ingewijd door een reikimaster?

Zo ja, dan heb je reiki 1.

Kreeg je een certificaat?

Ik weet niets van je master, je stroming, je lesmateriaal, duur van je cursus enz. Goed of slecht.
Als je er verder niets mee gedaan hebt en je intentie is om dat wel te gaan doen. Zou je kunnen beginnen met jezelf elke dag te behandelen. Lesmateriaal na te slaan. Opfriscursus te volgen. Naar terugkomavonden te gaan.

Suc6.

Nicola Inanna Romme

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
  • Atlas Reiki, verbinding met je levenskracht
    • Atlas Reiki, persoonlijke begeleiding voor hooggevoelige ondernemende vrouwen
« Reactie #2 Gepost op: januari 02, 2015, 11:08:14 pm »

ha Sander,

reiki is reiki. Reiki is een spirituele beoefening. 3 pijlers

- Reiki wordt doorgegeven van mens op mens
- reiki werkt met inwijding. Je 'hebt' reiki als je een reiki inwijding bent aangegaan
- reiki is terug te voeren op Mikao Usui

Wat maakt dat je de vraag stelt of je Reiki hebt?
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2015, 11:16:15 pm door Nicola Inanna Romme »

Frank

• Administrator
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2015, 12:44:57 pm »

Hai Sander,

Wat een prachtige vraag!
Het lijkt een simpele vraag, maar er komt zoveel meer bij kijken dan op eerste oog.
Er komen veel gedachten en vragen bij me op.

Heb je Reiki?

Allereerst, volgens mij is "hebben" niet het goeie woord als het gaat om Reiki.
Vervolgens, wat is Reiki eigenlijk?

Als je bedoelt: kan ik energie doorgeven via mijn handen in een behandeling met handoplegging?
Dan is het meest voor de hand liggende en simpelste antwoord: als je een Reikicursus hebt gevolgd en bent ingewijd waarschijnlijk wel.

Maar, het ligt veel complexer dan dat. Eigenlijk geeft iedereen energie door, de hele dag. Sterker nog, als je aan iemand denkt ontstaat er al een soort energieuitwisseling. Of je het nu voelt of niet, die stroom is er. Ook als je bij een begroeting zonder bijbedoelingen iemand de hand schudt. Ook als je enkel nog maar gewoon naast iemand zit in de bus.

Daar hoef je dus vrij weinig voor te doen. Ik beschouw het als een soort natuurwet. Energie is de hele tijd in beweging. Tussen mensen, dieren, planten, maar ook dingen en de muren van je huis. Er is altijd interactie. Een basisprincipe van energie, dat helaas niet altijd in een Reikicursus wordt behandeld.

Als je nu bezig bent met het geven van een behandeling ben je veel geconcentreerder bezig en heb je expliciet de intentie om energie over te brengen. Door er zo bewust mee bezig te zijn krijg je ook een specifiekere energiestroom. De energieuitwisseling die er van nature al is wordt daarmee intenser en specifieker, in dit geval van jou naar degene die je behandelt.

Maar, of je je bewust bent van die energiestroom is iets anders.

Een inwijding zoals je die krijgt in Reikicursussen maakt jouw eigen energiehuishouding wat schoner en maakt het makkelijker om energie door te geven. Ook de theorie die je leert over het geven van een behandeling tijdens zo'n cursus helpt je daarbij.

Dus, zonder cursus zijn er al energiestromen die automatisch op gang komen tussen mensen (andere dieren, planten, dingen).
Mét een cursus en bijbehorende inwijding wordt het makkelijker en heb je meer kans dat je bewust wordt van de energiestroom. En door bewust te zijn van de energie wordt het nog makkelijker om energie door te geven.

Is het Reiki?
De meesten zullen zeggen van wel. In het Westen ziet men Reiki over het algemeen als een algemene universele energie waar je na een inwijding automatisch toegang toe hebt.

Ikzelf zie het anders en voel me meer aangetrokken tot de oorspronkelijke betekenis. De definitie van "Reiki" in de oorspronkelijke spirituele leer van Mikao Usui is te omschrijven als: de energie afkomstig van het allerhoogste bewustzijn. Daarmee wordt het Licht bedoelt dat iemand die spiritueel verlicht is 24 uur per dag, 7 dagen per week uitstraalt.

Vanuit deze definitie gezien, zou ik nooit zeggen dat ik Reiki doorgeef. Daarmee zou ik impliceren dat ik een staat van spirituele verlichting in kan gaan, en dat is nogal wat om over jezelf te zeggen.. :P

En je kan niet geven waar je zelf geen toegang toe hebt.

----

Dan heb je een vraag over het controleren of je 'Reiki' 'hebt'.
Ik zou de vraag zelf anders verwoorden (ook omdat ik zelf meer uitga van de oorspronkelijke definitie van "Reiki"): hoe kan ik controleren of ik energie door kan geven?

Daar zijn allerlei manieren voor.
- Je kan jezelf dagelijks behandelen en kijken naar wat het met je doet, of je de energie voelt en waar het naartoe gaat etc.
- Je kunt een aantal mensen een behandeling geven. Hopelijk kan je uit hun reactie een aanwijzing halen of er iets gebeurt.
- Je kan een behandeling geven aan iemand die zelf heel gevoelig is voor energie. Hij/zij zou misschien kunnen voelen wat voor energie je doorgeeft.

De beste manier is in ieder geval door te voelen en te kijken wat er gebeurt.
Voel je de energie zelf stromen?

Zo niet, dan is dat misschien het eerste om aan te werken.
Dat kan je doen door jezelf zoveel mogelijk dagelijks te behandelen (hoe meer je met energie bezig bent, hoe groter de kans dat je gevoeligheid ontwikkelt). Je kunt ook af en toe naar oefenavonden of oefenmiddagen gaan die je master (waarschijnlijk) organiseert en zelf behandelingen ontvangen.
Je kan je gevoeligheid ook oefenen door het energieveld van planten en edelstenen te scannen met je handen en op te letten wat je voelt. Als je niets voelt is dat helemaal niet erg. Het vergt tijd en aandacht om zoiets te ontwikkelen en niet iedereen is daar hetzelfde in. Bij de één duurt het heel lang terwijl de ander er bijna niets voor hoeft te doen. Die gevoeligheid heeft ook met aanleg te maken. Maar je kan het zeker verder ontwikkelen.

*Gasshō*
Frank

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2015, 07:01:58 pm »

Beste Frank,
Allereerst bedankt voor de moeite die je hebt genomen om de vraag te beantwoorden.

Maar voor mijn eigen interpretatie graag even antwoord op de navolgende quote van jou:

Vanuit deze definitie gezien, zou ik nooit zeggen dat ik Reiki doorgeef. Daarmee zou ik impliceren dat ik een staat van spirituele verlichting in kan gaan, en dat is nogal wat om over jezelf te zeggen.. :P

Wat geef jij dan door?
In mijn beleving energie
Maar jij noemt het dan geen Reiki
Resumerend Reiki doorgeven is voor nagenoeg voor niemand weggelegd, althans ik ken niemand die aan de definitie van jou voldoet.
Mijn voorstel is reikistromingen veranderen in energie uitwisseling :wanhoop:
Het woord reikimaster komt na jouw uitleg komisch over.
Evenals reikibehandeling.

Hayashi verlicht, Mikao Usui verlicht??????????????? Als je het mij vraagt ik dacht het niet.
Als je het mij vraagt ervaar ik Sensei Usui niet als een makkelijk mannetje :D

Maar je bent wel van mening dat je kunt controleren of je Reiki hebt.
Waar ben ik in hemelsnaam mee bezig.
Je antwoord brengt mij in verwarring ;)

Bijzonder bedankt voor je reactie.

Intense groet
Dick
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2015, 07:06:31 pm door Dick Zuiderduin »
Heling gaat verder dan genezing

Frank

• Administrator
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2015, 09:25:54 pm »

Hai Dick,

Dat zijn mooie en terechte vragen.
Ik probeer er zo goed mogelijk op in te gaan.

Wat geef jij dan door?
In mijn beleving energie
Maar jij noemt het dan geen Reiki

Klopt als een bus!

Jaren geleden zei ik nog wel dat ik Reiki gaf of een Reikibehandeling. Tegenwoordig probeer ik om zoveel mogelijk te spreken in overeenstemming met wat ik geloof of ervaar.
Tegenwoordig zeg ik dus niet meer dat ik Reiki geef. Inderdaad, zoals je al aangeeft, zeg ik nu dat ik energie doorgeef. Of gewoon dat ik een behandeling geef, of handoplegging doe. Beetje afhankelijk van de situatie.

De energie die ik doorgeef (en naar mijn beleving geldt dat ook voor ieder ander), hangt af van mijn staat van zijn (dus gevoelens/emoties, gedachten, bewustzijn). Hoe meer ik ontwikkel hoe dichter mijn energie komt bij de energie die ik Reiki noem.

Het is soms wel moeilijk in gesprek met mensen uit andere stromingen. Het kan wel zijn dat ik dan de oorspronkelijke definitie even noem, maar ga vaak mee in de Westerse manier waarop het woord gebruikt wordt (om niet teveel verwarring te krijgen).

Het woord reikimaster komt na jouw uitleg komisch over.

Zeker. En ik kan je verzekeren, nog veeel meer dingen :P

Mikao Usui verlicht??????????????? Als je het mij vraagt ik dacht het niet.

Tja, wie weet het met zekerheid hè?

En dan hebben we ook nog het verschil tussen verlichting en satori (de verlichtende ervaring).

Ik ben er van overtuigd dat Usui-sensei minstens een satori/verlichtende ervaring heeft gehad.
Waarom? Ik ga daarin vooral af op de ervaringen die ik zelf heb mogen beleven door de afgelopen jaren wekelijks tot dagelijks de meditaties te doen die Usui en/of de Usui Reiki Ryōhō Gakkai ook onderwezen, het mantreren van de Gokai en het regelmatig ontvangen van Reiju.

Er wordt verteld dat Usui-sensei in de eerste plaats een spirituele leer doorgaf, gericht op harmonie, ultiem geluk en spirituele verlichting en dat zijn onderwijs nog meer concretiseerde na zijn ervaring op de berg Kurama. Op zijn gedenksteen en in de Gakkai wordt gesproken van een verlichtende ervaring (soms ook van verlichting).

De meditaties, de introductietekst van de Gainen, de kanji van het 3e en 4e 'symbool'.. wijzen allemaal naar harmonie/balans/geluk/spirituele verlichting. En dan ook nog de verhalen uit de hoek van Chris Marsh, Dave King en de URR Gakkai (zowel Doi, Koyama als Ogawa) over de ontstaansgeschiedenis en het leven van Usui die daarnaar wijzen.

Maar vooral het zelf volgen van het pad met de meditaties heeft een diepe indruk op me gemaakt waardoor ik er van overtuigd ben dat hij minstens een verlichtende ervaring heeft gehad.

Hayashi verlicht

Waar ik vooral aan moet denken is dat Hayashi-sensei maar 10 maanden had om van Usui te leren, voordat Usui-sensei overleed.
Ik heb ook de indruk dat de focus van Hayashi minder op verlichting lag en iets meer op de praktische toepassing van het handopleggen. En dat zijn echt twee verschillende dingen (al onderwees hij wel enkele meditaties die Usui-sensei ook doorgaf).

Resumerend Reiki doorgeven is voor nagenoeg voor niemand weggelegd, althans ik ken niemand die aan de definitie van jou voldoet.

Ik denk dat ook een verlichtende ervaring voldoende is. En dan zijn er opeens wat meer mensen die daaraan voldoen.
Iemand die een verlichtende ervaring heeft gehad is dan wel niet verlicht, maar heeft wel een glimp opgevangen. Iemand die verlicht is, is volgens mij 24 uur per dag, 7 dagen per week in die zijnstoestand (bewustzijn en energie). Een verlichtende ervaring is een stuk korter en na een tijdje ebt het weg en kom je weer naar iets dat lijkt op je normale bestaan of het bestaan van voor die ervaring. Je bent voor altijd veranderd, en toch nog steeds dezelfde.
Maar ik geloof wel dat je na zo'n ervaring naar een bewustzijnsstaat (terug) kunt gaan en die energie (of iets dat bijzonder dicht in de buurt komt) kunt doorgeven.

Of eigenlijk, in die staat is er niets meer te geven en is er enkel zijn.
Maar daar wordt zo'n gesprek nog complexer van :P

Ik denk dat het best lastig kan zijn om mensen te vinden die een keer een verlichtende ervaring hebben gehad. Ik denk namelijk dat men daar niet zo makkelijk of niet zo veel over praat.

Maar je bent wel van mening dat je kunt controleren of je Reiki hebt.
Waar ben ik in hemelsnaam mee bezig.
Je antwoord brengt mij in verwarring ;)

Ik schreef bij dat controleren het woord Reiki (maar ook het woord: hebt) tussen aanhalingstekens.
Misschien heb je daar overheen gelezen. Maken de aanhalingstekens het duidelijker?
Ik bedoel daar dus niet Reiki, zoals in de definitie die ik graag hanteer, maar in de zin van energie. Vandaar de aanhalingstekens.

Als je eenmaal de bewustzijnsstaat hebt bereikt dat je Reiki (zoals de definitie in Usui's spirituele leer) doorgeeft heb je geen controle meer nodig, denk ik :P

Net als met het ervaren van eenheid met alles, iedereen, het universum of eigenlijk met "het niets". Je weet het wel als het zover is.
Je weet het wel als het zover is... een (inmiddels overleden) lerares van me zei me dat ooit eens toen ik vragen had over eenheidservaringen. Op dat moment kon ik niet zoveel met haar antwoord, maar na jaren mediteren ben ik dat stapje voor stapje iets beter gaan waarderen en begrijpen.

:gassho1:

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #6 Gepost op: januari 16, 2015, 07:00:22 pm »

Beste Frank,
Dank voor je duidelijke en uitvoerige reactie :gassho1:
De aanhalingstekens had ik over het hoofd gezien ::)
Over sensei Usui gesproken.
Volgens mij was deze man bepaalt niet gemakkelijk en zijn de interne verhoudingen niet bepaald harmonisch geweest.
Als ik de overleveringen teminste mag geloven. De satori is bij Usui er ongetwijfeld geweest, althans in mijn gevoel.
Maar ik ben los van alles ontzettend dankbaar voor zijn leer :gassho2:

Dit vind ik zo mooi en waar. Ik citeer je:

Een verlichtende ervaring is een stuk korter en na een tijdje ebt het weg en kom je weer naar iets dat lijkt op je normale bestaan of het bestaan van voor die ervaring. Je bent voor altijd veranderd, en toch nog steeds dezelfde.
Zo mooi omschreven en zo waar.

Nog een citaat van jou:
Ik denk dat het best lastig kan zijn om mensen te vinden die een keer een verlichtende ervaring hebben gehad. Ik denk namelijk dat men daar niet zo makkelijk of niet zo veel over praat.
Helemaal gelijk als je die die ervaring hebt gehad koester je die ervaring en wordt stilte je deel.

Eenheidservaringen zijn balsem voor de ziel en voor mij is het niets alles.

Ondanks alles blijf ik de ernergie doorgave Reiki noemen als was het alleen vanuit respect naar Usui.
Groet
Dick
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2015, 07:46:29 pm door Dick Zuiderduin »
Heling gaat verder dan genezing
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.067 seconden met 22 queries.