Hai Dick,
Dat zijn mooie en terechte vragen.
Ik probeer er zo goed mogelijk op in te gaan.
Wat geef jij dan door?
In mijn beleving energie
Maar jij noemt het dan geen Reiki
Klopt als een bus!
Jaren geleden zei ik nog wel dat ik Reiki gaf of een Reikibehandeling. Tegenwoordig probeer ik om zoveel mogelijk te spreken in overeenstemming met wat ik geloof of ervaar.
Tegenwoordig zeg ik dus niet meer dat ik Reiki geef. Inderdaad, zoals je al aangeeft, zeg ik nu dat ik energie doorgeef. Of gewoon dat ik een behandeling geef, of handoplegging doe. Beetje afhankelijk van de situatie.
De energie die ik doorgeef (en naar mijn beleving geldt dat ook voor ieder ander), hangt af van mijn staat van zijn (dus gevoelens/emoties, gedachten, bewustzijn). Hoe meer ik ontwikkel hoe dichter mijn energie komt bij de energie die ik Reiki noem.
Het is soms wel moeilijk in gesprek met mensen uit andere stromingen. Het kan wel zijn dat ik dan de oorspronkelijke definitie even noem, maar ga vaak mee in de Westerse manier waarop het woord gebruikt wordt (om niet teveel verwarring te krijgen).
Het woord reikimaster komt na jouw uitleg komisch over.
Zeker. En ik kan je verzekeren, nog veeel meer dingen

Mikao Usui verlicht??????????????? Als je het mij vraagt ik dacht het niet.
Tja, wie weet het met zekerheid hè?
En dan hebben we ook nog het verschil tussen verlichting en satori (de verlichtende ervaring).
Ik ben er van overtuigd dat Usui-sensei minstens een satori/verlichtende ervaring heeft gehad.
Waarom? Ik ga daarin vooral af op de ervaringen die ik zelf heb mogen beleven door de afgelopen jaren wekelijks tot dagelijks de meditaties te doen die Usui en/of de Usui Reiki Ryōhō Gakkai ook onderwezen, het mantreren van de Gokai en het regelmatig ontvangen van Reiju.
Er wordt verteld dat Usui-sensei in de eerste plaats een spirituele leer doorgaf, gericht op harmonie, ultiem geluk en spirituele verlichting en dat zijn onderwijs nog meer concretiseerde na zijn ervaring op de berg Kurama. Op zijn gedenksteen en in de Gakkai wordt gesproken van een verlichtende ervaring (soms ook van verlichting).
De meditaties, de introductietekst van de Gainen, de kanji van het 3e en 4e 'symbool'.. wijzen allemaal naar harmonie/balans/geluk/spirituele verlichting. En dan ook nog de verhalen uit de hoek van Chris Marsh, Dave King en de URR Gakkai (zowel Doi, Koyama als Ogawa) over de ontstaansgeschiedenis en het leven van Usui die daarnaar wijzen.
Maar vooral het zelf volgen van het pad met de meditaties heeft een diepe indruk op me gemaakt waardoor ik er van overtuigd ben dat hij minstens een verlichtende ervaring heeft gehad.
Hayashi verlicht
Waar ik vooral aan moet denken is dat Hayashi-sensei maar 10 maanden had om van Usui te leren, voordat Usui-sensei overleed.
Ik heb ook de indruk dat de focus van Hayashi minder op verlichting lag en iets meer op de praktische toepassing van het handopleggen. En dat zijn echt twee verschillende dingen (al onderwees hij wel enkele meditaties die Usui-sensei ook doorgaf).
Resumerend Reiki doorgeven is voor nagenoeg voor niemand weggelegd, althans ik ken niemand die aan de definitie van jou voldoet.
Ik denk dat ook een verlichtende ervaring voldoende is. En dan zijn er opeens wat meer mensen die daaraan voldoen.
Iemand die een verlichtende ervaring heeft gehad is dan wel niet verlicht, maar heeft wel een glimp opgevangen. Iemand die verlicht is, is volgens mij 24 uur per dag, 7 dagen per week in die zijnstoestand (bewustzijn en energie). Een verlichtende ervaring is een stuk korter en na een tijdje ebt het weg en kom je weer naar iets dat lijkt op je normale bestaan of het bestaan van voor die ervaring. Je bent voor altijd veranderd, en toch nog steeds dezelfde.
Maar ik geloof wel dat je na zo'n ervaring naar een bewustzijnsstaat (terug) kunt gaan en die energie (of iets dat bijzonder dicht in de buurt komt) kunt doorgeven.
Of eigenlijk, in die staat is er niets meer te geven en is er enkel zijn.
Maar daar wordt zo'n gesprek nog complexer van

Ik denk dat het best lastig kan zijn om mensen te vinden die een keer een verlichtende ervaring hebben gehad. Ik denk namelijk dat men daar niet zo makkelijk of niet zo veel over praat.
Maar je bent wel van mening dat je kunt controleren of je Reiki hebt.
Waar ben ik in hemelsnaam mee bezig.
Je antwoord brengt mij in verwarring 
Ik schreef bij dat controleren het woord Reiki (maar ook het woord: hebt) tussen aanhalingstekens.
Misschien heb je daar overheen gelezen. Maken de aanhalingstekens het duidelijker?
Ik bedoel daar dus niet Reiki, zoals in de definitie die ik graag hanteer, maar in de zin van energie. Vandaar de aanhalingstekens.
Als je eenmaal de bewustzijnsstaat hebt bereikt dat je Reiki (zoals de definitie in Usui's spirituele leer) doorgeeft heb je geen controle meer nodig, denk ik

Net als met het ervaren van eenheid met alles, iedereen, het universum of eigenlijk met "het niets". Je weet het wel als het zover is.
Je weet het wel als het zover is... een (inmiddels overleden) lerares van me zei me dat ooit eens toen ik vragen had over eenheidservaringen. Op dat moment kon ik niet zoveel met haar antwoord, maar na jaren mediteren ben ik dat stapje voor stapje iets beter gaan waarderen en begrijpen.