Mooi gesprek inderdaad en mooi topic. Je hebt de topictitel goed gekozen.
Over Reiki en geld is al heel veel geschreven en er zijn heel veel meningen over.
"Waarom is het zo duur?" --> Is het duur dan? Weet je zeker dat het altijd duur is?
Er zijn masters die het voor weinig doen, er zijn masters die het voor veel doen. Daar zit heel veel verschil tussen. "Het is zo duur" is generaliserend.
Er zijn ook masters die enkel dit vragen voor een behandeling of een cursus: dat wat jij er voor over hebt.
En als iemand krap bij kas zit is er bij veel masters wel een andere oplossing te vinden. Dat gebeurt al sinds Takata als ik me niet vergis.
Het geld voor een cursus is vaak vooral een vergoeding voor de tijd en de materialen die de master/leraar er in steekt. Tijd is geld, in deze wereld, vaak. Zoals Pola al zegt, voor sommige masters is het hun broodwinning.
Als de leraar lesgeeft in het eigen huis maak je als leerling ook gebruik van gas, water en licht. Vaak is er een cursusboekje dat gemaakt en geprint moet worden, maak je gebruik van drinken, soms misschien een hapje, koekje o.i.d. en zo'n aparte ruimte in huis moet ook ingericht en onderhouden worden.
Sommige leraren/masters huren ergens een aparte ruimte voor een cursus. Dat kost ook geld.
Je kunt de vraag over Reiki en geld ook toepassen op kraanwater: mensen hebben het nodig, het houdt de mens in leven (sterker nog, een mens kan er niet erg lang zonder, anders sterft hij/zij). Als dat kraanwater zo goed is voor de mens, zo puur, zo gezond, waarom zouden we er dan voor betalen?
Omdat er bedrijven zijn die tijd, geld en energie steken in het winnen van dat water, in het zuiveren ervan en in het distribueren (zodat het uit je kraan komt).
Als je een goeie master hebt, dan heeft die master eerst jaren zelf geoefend om het eigen te maken, cursussen gevolgd en boeken gelezen. Vaak hebben ze zelf cursusmateriaal geschreven en soms zijn ze lid van een belangenvereniging.
Sommige masters vragen misschien wel heel veel geld en dat zou vast anders kunnen. Maar er zijn ook zoveel mensen die een laag bedrag vragen of voornamelijk als onkostenvergoeding.
waarom is het dan zo duur....
Vraag je er zelf veel voor?
Toen je jezelf voorstelde was je geloof ik nog niet ingewijd en stond je voor de keuze om een cursus te gaan doen.
Je hebt inmiddels de cursus gevolgd? Hoe was je ervaring?
*Gasshō*
Frank