Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Oefenmomenten belangrijk?  (gelezen 2912 keer)

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
Oefenmomenten belangrijk?
« Gepost op: december 20, 2014, 11:35:56 pm »

Op verzoek én om de activiteit hier iets te prikkelen zet ik dit ook op dit forum: hoe belangrijk zijn oefenmomenten? (Middagen/avonden) Zijn ze überhaupt belangrijk? Waarom wel, of niet?

Zijn oefenavonden of oefenmiddagen belangrijk voor jou persoonlijk?
In het algemeen?

Pola

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Oefenmomenten belangrijk?
« Reactie #1 Gepost op: december 22, 2014, 03:35:21 pm »

Oefen/terugkomavonden/middagen waren voor mij als "leerling" heel belangrijk. Ik kon er mijn vragen stellen. Leerde bij/werd sterker.
Later als master waren ze even belangrijk. Zag en hoorde waar ik(leraar)op moest letten bij het overbrengen van de lesstof. Want over die onderwerpen kwamen vragen. Kon corrigeren waar nodig en zag mensen groeien. Prachtig. Soms voelde/zag ik dat er mensen waren met een enorme energie. En dat gebeurde ook als men "slechts" reiki 1 had. En ook toen leerde ik bij!

Of deze avonden belangrijk zijn? Ik vind van wel. Zeker als je verder wil met reiki. Toen ik nog praktiseerde moest een leerling minimaal 1 jaar met me mee lopen voordat ik reiki 3 doorgaf. Dus ook al de oefenavonden. Zo leerde men het organiseren/plannen/vragen beantwoorden enz.

TheoVr

• Lid
  • It is a long and winding road.
« Reactie #2 Gepost op: december 23, 2014, 11:32:07 pm »

Voor mij persoonlijk zijn contacten met andere Reiki beoefenaars heel belangrijk.
Ik heb nog veel te leren, maar ook veel te geven. Ik zoek daarom naar een mix van mensen die (veel) meer weten/kunnen dan ik, mensen aan wie ik dingen mag/kan leren en mensen die beide kansen bieden.
Vooral met een onderwerp als Reiki of zoals in mijn geval (heel mooie) bijverschijnselen kun je het niet alleen doen.

Ennuh niet onbelangrijk.... het is nogeens heel leuk om met min of meer gelijkgestemden met Reiki bezig te zijn????
It is a long and winding road.

Jacobus

• Lid
    • Mijn fotografie
« Reactie #3 Gepost op: december 24, 2014, 08:37:14 pm »

Wat betekent belangrijk? Noodzakelijk? Onmisbaar?

:) Jacobus
Je kunt beter niets doen dan heel druk bezig zijn met niets... (Lao Tse)

TheoVr

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: december 24, 2014, 08:45:09 pm »

Onmisbaar vond ik een te zware betekenis...
Wat ik heb geleerd kan ik ook zonder oefenmomenten doen.
Maar leren hoe anderen ergens mij omgaan of nieuwe dingen leren kan ik niet alleen.
Ook kan ik toetsen of ik dingen juist interpreteer en goed overbreng.

Frank

• Administrator
« Reactie #5 Gepost op: december 24, 2014, 08:53:46 pm »

Ik denk dat het in lijn van dit topic ligt om daarvan zelf een beschrijving te geven. Het gaat in dit topic om je eigen beleving van de oefenmomenten.
Vind je het zelf belangrijk? Vind je het noodzakelijk? Onmisbaar?

Het belang van iets lijkt me altijd afhankelijk van je doel.

Als ik de cursus Reiki 1 heb gedaan om eens te ervaren wat het is, maar er verder geen ambities mee heb, zijn de oefenmomenten dan belangrijk?
Als ik een cursus heb gevolgd en ik wil een goede behandelaar worden, zijn de oefenmomenten dan belangrijk? Of nuttig? Nutteloos?
Als ik zelf cursussen geef, zijn die momenten dan belangrijk? (voor jezelf als 'master' en voor je leerlingen?)
Als je zelf al 20 jaar Reiki beoefend en al jaren zelf cursussen geeft, is het dan nuttig om zelf oefenmomenten te bezoeken? (naast het geven voor je eigen leerlingen)

Als je weinig met het woord "belangrijk" kunt, kan je ook denken aan woorden als: bevorderlijk, stimulerend, onmisbaar, van weinig of grote invloed, waardevol, relevant, van veel of weinig belang, nuttig, nutteloos, nodig, onnodig etc.

Uiteindelijk gaat het in dit topic over jouw eigen kijk op oefenmomenten/oefenmiddagen/oefenavonden.
Wat betekenen ze voor jou? Heb je er zelf baat bij gehad?
En in het algemeen?

Ik heb dit topic geopend omdat dit een onderwerp is waar veel verschillende visies en meningen over kunnen zijn. Het is denk ik een interessant onderwerp om over van gedachten te wisselen.
Hoe je er over denkt hangt ook samen met wat voor stroming je zelf volgt, wat jouw eigen doel is met Reiki, hoe je eigen master dit soort momenten heeft ingevuld/wat je gewend bent etc.

En dat verschilt heel erg tussen de verschillende stromingen, maar ook tussen masters onderling binnen dezelfde stroming.

Voor de één zijn ze onmisbaar en een ander kan het complete tijdverspilling vinden.
Allemaal afhankelijk van de inhoud van de oefenmomenten, wat de master te bieden heeft, wat je zelf kunt begrijpen en ervaren, je doel en ook je achtergrond en eerdere ervaringen.

Jacobus

• Lid
    • Mijn fotografie
« Reactie #6 Gepost op: december 24, 2014, 08:54:49 pm »

Ik vind "belangrijk" een beetje een lastig woord. Ik organiseer met fantastisch veel plezier oefenavonden en bezoek met op z'n minst evenveel plezier oefenavonden van anderen. Samen ervaringen uitwisselen en behandelen is prachtig. En natuurlijk kan ik oefenavonden belangrijk noemen. Maar wat ik veel belangrijker vind is het besef dat Reiki er altijd is. Ook zonder oefenavonden.

:) Jacobus
Je kunt beter niets doen dan heel druk bezig zijn met niets... (Lao Tse)

TheoVr

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: december 26, 2014, 09:37:51 pm »

Ach Jacobus.
Wat zou ik hier graag verder op in gaan.
Helaas heb ik weinig tijd en ik vind ook een forum lastig voor dit soort "gesprekken".
Natuurlijk is Reiki er altijd.
Maar zo veel mensen die iets met Reiki doen zouden er zoveel meer mee kunnen als ze regelmatig contact hadden met andere beoefenaren (oefenmomenten bedoel ik).
Groetjes TheoVr

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #8 Gepost op: december 29, 2014, 06:36:01 pm »

Ach TheoVr
Wat zou ik hier dieper op in willen gaan maar wat in het vat zit...........
In mijn ervaring kunnen mensen via oefenavonden er niet meer mee maar worden ze zich juist bewust dat zij helemaal niets kunnen maar dat via het doorgeefluik mens de mogelijkheden van Reiki onbegrensd zijn. :hart:
Dick
Heling gaat verder dan genezing

Frank

• Administrator
« Reactie #9 Gepost op: februari 25, 2015, 05:37:17 pm »

Theo en Dick, ik ben het met jullie beide eens. Oefenmomenten kunnen mensen doen realiseren dat ze er nog zoveel meer mee kunnen en tegelijkertijd dat ze niets kunnen, doorgeefluik zijn en de mogelijkheden met Reiki onbegrensd zijn.
Al zou ik een heel verhaal kunnen typen over "doorgeefluik". Het woord "doorgeefluik" impliceert dat de energie die we doorgeven volledig los van ons staat, terwijl in mijn ervaring juist het tegendeel waar is.

Hoe ik de oefenmomenten zelf zie had ik hier nog niet beschreven geloof ik :P

Over het algemeen vind ik ze nuttig en waardevol. Het ligt er natuurlijk aan hoe de master/leraar de momenten invult en ieder doet dat ook op z'n eigen manier.
Of je nu een Westerse of Japanse stroming volgt, meestal is er gelegenheid voor het uitwisselen van ervaring, het stellen van vragen, het ontvangen van een behandeling en het geven van één of meerdere behandelingen, in contact komen met mensen die min of meer in een zelfde fase zitten als jij. Soms wordt er dieper ingegaan op een aspect van de beoefening of worden er technieken beoefend die niet in de cursus(sen) aan bod zijn gekomen. Ook op die manier kan een oefenavond, of terugkomdag zoals het ook wel eens wordt genoemd, verdieping bieden.
En niet alleen dat. Oefenmomenten kunnen ook structuur bieden en je motivatie om met Reiki bezig te blijven ondersteunen.
Niet per se onmisbaar, maar wel erg waardevol allemaal.

Ikzelf beoefen Usui Reiki Ryōhō en de oefenmomenten die daarbij horen komen voor een deel overeen met wat ik net beschreef, maar het heeft nog een element. Binnen URR zijn de oefenmomenten ook de momenten waarbij je samen met de leraar mediteert en Reiju ontvangt. Het zijn de momenten waarbij je een aanvullende techniek of meditatie kunt krijgen.
Als je begint aan URR (in ieder geval op de manier waarop ik het heb geleerd en beoefen) dan duurt de introductie tot het allereerste niveau ongeveer een week. Iedere dag oefen je samen met de leraar en krijg je op het moment waarop je er klaar voor bent een nieuwe stap. Na die introductieweek ga je zelf aan de slag in je eigen tijd en tempo. URR is niet zozeer een cursus, maar meer een spirituele leer. Dat betekent dat je na die introductie niet opeens "klaar" bent. Het is een pad dat je loopt.
Eens in de zoveel tijd kom je weer samen, vertel je je ervaringen, mediteer je en ontvang je Reiju. Het is bij uitstek het moment dat de leraar aan de hand van je verhaal maar ook aan je energie je vorderingen kan zien. Op het moment dat je er klaar voor bent krijg je de volgende techniek of meditatie of krijg je een variatie op de meditatie waar je op dat moment mee bezig bent.

Het aanreiken van de nieuwe meditaties gebeurt op zo'n samenkomst en is daarom noodzakelijk voor iemand die deze weg verder wil volgen.
Verder stimuleert het regelmatig ontvangen van Reiju je spirituele groei en helpt ook de groepsenergie bij het gezamenlijk mediteren daarin mee. Dat maakt het in mijn ervaring erg waardevol.

Voor mij persoonlijk zijn de oefenmomenten, of liever be-oefenmomenten, ook belangrijk en niet alleen in algemene zin. Het heeft veel voor me betekend in de jaren dat ik binnen Usui Reiki Ryōhō ontwikkelde en van fase naar fase ging (van Shōden, na jaren beoefenen door Okuden en uiteindelijk naar Shinpiden bedoel ik) en ik heb de momenten bij mijn leraar als heel waardevol ervaren. De groepsenergie, het samen mediteren, de structuur en motivatie die het biedt, het ontvangen van Reiju, de tips en het ontvangen van een nieuwe meditatie op het moment dat ik er aan toe was en de huidige meditatie beheerste. Allemaal heel waardevol.
Ook nu nog, na iets meer dan 10 jaar werken met energie en nu ik de spirituele leer in principe ook mag doorgeven, blijf ik de samenkomsten erg waardevol vinden.

*Gasshō*
Frank

henksiks

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: april 03, 2015, 12:46:58 pm »

Ja
oefenmomenten zijn belangrijk voor mij om de reikistroom op gang te houden
voor mijzelf heb ik ook het gevoel dat mijn energie sterker wordt

reiki groetjes

Frank

• Administrator
« Reactie #11 Gepost op: april 03, 2015, 12:52:59 pm »

Leuk dat je weer langskomt Henk!
En bedank voor het delen van je ervaring.
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.081 seconden met 23 queries.