Theo en Dick, ik ben het met jullie beide eens. Oefenmomenten kunnen mensen doen realiseren dat ze er nog zoveel meer mee kunnen en tegelijkertijd dat ze niets kunnen, doorgeefluik zijn en de mogelijkheden met Reiki onbegrensd zijn.
Al zou ik een heel verhaal kunnen typen over "doorgeefluik". Het woord "doorgeefluik" impliceert dat de energie die we doorgeven volledig los van ons staat, terwijl in mijn ervaring juist het tegendeel waar is.
Hoe ik de oefenmomenten zelf zie had ik hier nog niet beschreven geloof ik
Over het algemeen vind ik ze nuttig en waardevol. Het ligt er natuurlijk aan hoe de master/leraar de momenten invult en ieder doet dat ook op z'n eigen manier.
Of je nu een Westerse of Japanse stroming volgt, meestal is er gelegenheid voor het uitwisselen van ervaring, het stellen van vragen, het ontvangen van een behandeling en het geven van één of meerdere behandelingen, in contact komen met mensen die min of meer in een zelfde fase zitten als jij. Soms wordt er dieper ingegaan op een aspect van de beoefening of worden er technieken beoefend die niet in de cursus(sen) aan bod zijn gekomen. Ook op die manier kan een oefenavond, of terugkomdag zoals het ook wel eens wordt genoemd, verdieping bieden.
En niet alleen dat. Oefenmomenten kunnen ook structuur bieden en je motivatie om met Reiki bezig te blijven ondersteunen.
Niet per se onmisbaar, maar wel erg waardevol allemaal.
Ikzelf beoefen Usui Reiki Ryōhō en de oefenmomenten die daarbij horen komen voor een deel overeen met wat ik net beschreef, maar het heeft nog een element. Binnen URR zijn de oefenmomenten ook de momenten waarbij je samen met de leraar mediteert en Reiju ontvangt. Het zijn de momenten waarbij je een aanvullende techniek of meditatie kunt krijgen.
Als je begint aan URR (in ieder geval op de manier waarop ik het heb geleerd en beoefen) dan duurt de introductie tot het allereerste niveau ongeveer een week. Iedere dag oefen je samen met de leraar en krijg je op het moment waarop je er klaar voor bent een nieuwe stap. Na die introductieweek ga je zelf aan de slag in je eigen tijd en tempo. URR is niet zozeer een cursus, maar meer een spirituele leer. Dat betekent dat je na die introductie niet opeens "klaar" bent. Het is een pad dat je loopt.
Eens in de zoveel tijd kom je weer samen, vertel je je ervaringen, mediteer je en ontvang je Reiju. Het is bij uitstek het moment dat de leraar aan de hand van je verhaal maar ook aan je energie je vorderingen kan zien. Op het moment dat je er klaar voor bent krijg je de volgende techniek of meditatie of krijg je een variatie op de meditatie waar je op dat moment mee bezig bent.
Het aanreiken van de nieuwe meditaties gebeurt op zo'n samenkomst en is daarom noodzakelijk voor iemand die deze weg verder wil volgen.
Verder stimuleert het regelmatig ontvangen van Reiju je spirituele groei en helpt ook de groepsenergie bij het gezamenlijk mediteren daarin mee. Dat maakt het in mijn ervaring erg waardevol.
Voor mij persoonlijk zijn de oefenmomenten, of liever be-oefenmomenten, ook belangrijk en niet alleen in algemene zin. Het heeft veel voor me betekend in de jaren dat ik binnen Usui Reiki Ryōhō ontwikkelde en van fase naar fase ging (van Shōden, na jaren beoefenen door Okuden en uiteindelijk naar Shinpiden bedoel ik) en ik heb de momenten bij mijn leraar als heel waardevol ervaren. De groepsenergie, het samen mediteren, de structuur en motivatie die het biedt, het ontvangen van Reiju, de tips en het ontvangen van een nieuwe meditatie op het moment dat ik er aan toe was en de huidige meditatie beheerste. Allemaal heel waardevol.
Ook nu nog, na iets meer dan 10 jaar werken met energie en nu ik de spirituele leer in principe ook mag doorgeven, blijf ik de samenkomsten erg waardevol vinden.
*Gasshō*
Frank