Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Vandaag ben ik dankbaar..  (gelezen 2179 keer)

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
Vandaag ben ik dankbaar..
« Gepost op: december 18, 2014, 01:12:17 am »

Kyō dake ha*
(Alleen vandaag)

Kansha shite
(wees dankbaar)

Alleen vandaag, wees dankbaar.

Dankbaarheid, het derde principe van de vijf (uit het oorspronkelijke document van Usui-sensei).
Dit is een topic waarin we met elkaar kunnen delen wat dit principe in het algemeen voor ons betekent -maar ook- om te delen waar je juist vandaag dankbaar voor bent.
Om zo wat meer aandacht te vestigen op het dankbaar zijn en eventueel de dankbaarheid te delen.

*je schrijft "ha" maar zegt "wa"

Voor mij betekent het principe een streven naar zo vaak mogelijk proberen om bewust te zijn van waar ik dankbaar voor ben. De alledaagse dingen. Het betekent ook, voor mij, het positieve willen zien.
Aan het eind van iedere meditatie schenk ik expliciet even aandacht aan dankbaarheid voor de meditatie, de energie, Usui-sensei's onderwijs, mijn eigen pad etc. (iedere keer is het wel een beetje anders, maar dit is wel waar het over het algemeen voor mij om gaat). Zo ook aan het eind van het geven van een behandeling (voor de energie, voor de ontvanger e.d.), meditatie middagen (Shūyōkai), na het geven van Reiju.
Het is voor mij ook een onderdeel van een mantra; de Gokai (vijf principes) in zijn geheel en in de oorspronkelijke Japanse klanken is een mantra. Het mantreren van de Gokai brengt z'n eigen effect met zich mee. De mantra is bedoeld als geheel. De klanken van kansha shite is daarvan een onderdeel.

Ik ben benieuwd hoe jullie het principe beleven. Zoveel mensen, zoveel mogelijkheden. Ieder heeft zo z'n eigen beleving, natuurlijk.

En om het helemaal af te maken..
Vandaag ben ik dankbaar voor de ongelooflijke energie en het bewustzijn in de meditatie van vandaag en voor de chocolade die ik onlangs gekregen heb (was heerlijk :D ).

:gassho1:

Pola

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vandaag ben ik dankbaar..
« Reactie #1 Gepost op: december 18, 2014, 09:08:47 am »

Dankbaar ben ik in de ochtend als ik opsta en gezond ben.
Want daardoor kan ik zorgen voor(met een beetje hulp) mijn echtgenoot.
Dankbaar voor de kleine dingen van de dag, kopje koffie samen, als hij een beetje kan lopen, mij herkent.
Dankbaar voor mijn vriendinnen die me vaak in de middag(als mijn man slaapt)activeren om iets gezelligs te doen.
Dankbaar voor de koren waar ik bij zing(zingen maakt blij)
Dankbaar voor alle lieve leuke dingen of gewoon voor de glimlach van die vreemde die me op straat voorbijgaat.
Dankbaar als de nacht komt en alles is weer goed (af)gelopen.
Dankbaar dat ik leef, waar ik leef.

En bovenal dankbaar dat  ik reiki heb, zonder dat kon ik niet wat ik nu al meer dan 16 jaar doe.

Dancing Cloud

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: december 18, 2014, 01:56:55 pm »

Mooi Pola  :hart:
Liefde, Wijsheid, Kracht

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #3 Gepost op: december 18, 2014, 06:41:14 pm »

Hallo Frank,
Mooie topic maar in plaats van hier te reageren kan ik beter een boek daarover schrijven. Het is zoveel, waar ik dankbaar voor ben.
Soms elke minuut weer. :gassho1:
Het hangt er zo vanaf wat ik aan het doen ben, welke muziek ik hoor, wie ik tegenkom.

Dankbaar ben ik als:
Ik naar bed ga en mijn vrouwtje kruipt tegen me aan en ik sla mijn armen om haar heen
Ik wakker word en voel dat haar lichaam warm is en hoor dat ze nog ademt
Als ik 's-morgens wakker wordt en me bewust ben dat ik nog leef
Als ik 's-morgens naar de wc kan gaan en me bewust ben dat alles nog werkt
Als ik een  mens ontmoet die ik zonder woorden tegen mijn hart kan drukken waardoor we samen een allesomvattend gevoel ervaren
Als ik 2 keer per week ga sporten met mijn vrouwtje en we zonder woorden alleen door elkaar aan te kijken genieten
Als iemand lichamelijk en/ of geestelijk in onbalans is en ik daar een helpende hand in kan zijn
Als mijn kinderen een kerstboom kopen en die zonder dat we het weten thuis opzetten en het hele huis in kerstsfeer dompelen
Als ik de intense verbinding ervaar die ik zo vaak met mensen heb
Als ik gewoon voedsel tot mij kan nemen zonder me zorgen te maken over gluten etc.
Als ik ervaar 2 zielen een gedachte
Als ik me bewust wordt dat mijn lichaam nog vrij goed functioneert
Als ik eten voor mijn vrouwtje kook
Als ik een reikibehandeling mag geven
Als onze kinderen regelmatig thuiskomen en we genieten samen onder het genot van een wijntje
Als onze kinderen ons uitnodigen om thuis bij hun te eten en zie dat ze hun uiterste best hebben gedaan met kaarsen, lichtjes, prachtig gedekte tafel etc.
Als mijn schoonzoon onze dakgoot schoonmaakt, mij op allerlei manieren helpt
Als iemand mij door een bepaalde oorzaak huilend opbelt en ik kan luisteren waardoor de ander rustig wordt in aanvaarding en verbinding
Als ik kontakt heb met de exen van onze beide kinderen en ik ze beiden man en vrouw een knuffel kan en mag geven
Als ik in de natuur loop en voel welke schoonheid daarin schuilt
Als ik vogels zie en hoor fluiten
Als ik muziek hoor
Als ik me bewust ben dat ik kan zien, horen voelen en ruiken.
Als ik elke dag ervaar wat Reiki voor mij betekent
Als ik het gevoel heb dat schuld niet bestaat
Als ik dat vaak ervaren gevoel van verbinding, begrip en mededogen mag ervaren
Als ik een ontluikende bloem mag zien en haar onnavolgbare geur kan ruiken
Als Frank zijn uiterste best doet om deze site in de lucht te houden
Als wij in Deinze op 23 en 24 september 2000 een ontmoeting hebben met Chris Marsh en Andrew Bowling
Als ik een teruggaaf krijg van de belasting
Als ik korting krijg bij A.H. met mijn bonuskaart
Als ik een geintje kan maken met de caissière  en we beiden moeten lachen
Als iemand mijn verloren 50 euro vindt en een briefje achterlaat met telefoonnummer op de plek waar ik het heb verloren
Als ik een lange autorit maak en we zijn weer veilig thuis
Als ik de vuilnisbak voor de buurvrouw aan de straat kan zetten
Als ik naar de sauna kan gaan
Als mijn handen tijdens een reikibehandeling uit zichzelf op de juiste plek neergelegd worden.
Ik ben dankbaar dat mijn vrouw en onze kinderen en kleinkinderen en ikzelf in gezondheid mogen leven

Als ik mij bewust ben van alles waar ik dankbaar voor mag zijn.

Als ik..........................................................nou dit kan nog veel langer worden, eigenlijk teveel om op te noemen, maar ik houd me in :gassho2:

Lieve mensen sfeervolle Kerstdagen en een in alle opzichten gezond Nieuwjaar.
Besef dat vele mensen eenzaam en verdrietig zijn in deze tijd vanwege allerlei redenen.
Als je iets kunt doen op welke manier dan ook om dit te verzachten, gewoon doen en niet twijfelen.
Volg je gevoel.
Lieve groet
Dick :bloemetje:

« Laatst bewerkt op: december 18, 2014, 07:36:32 pm door Dick Zuiderduin »
Heling gaat verder dan genezing

Jacobus

• Lid
    • Mijn fotografie
« Reactie #4 Gepost op: december 24, 2014, 08:45:46 pm »

Don Beckett heeft van dit advies "Dankbaar handel ik zonder te handelen" gemaakt. Er is onvoorstelbaar veel om heel erg dankbaar voor te zijn, maar ik ben heel dankbaar als het lukt de dingen te laten gebeuren zoals ze gebeuren en dat daar uiteindelijk altijd wel iets moois uit voortkomt.

Frank is dankbaar voor zijn chocola, maar ik ben héél, héél erg dankbaar voor borrelnootjes.

:p Jacobus
Je kunt beter niets doen dan heel druk bezig zijn met niets... (Lao Tse)

erwin

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: januari 12, 2015, 11:56:41 am »

dat ik de beslissing heb genomen om te stoppen met het werk waar ik al jaren niet gelukkig meer was en dat ik nu mijn dochter aan haar handje naar school kan brengen en ook weer kan ophalen om samen te gaan lunchen.
dankbaar dat reiki mij heeft geholpen om de kracht te vinden deze beslissing te nemen.
dankbaar dat reiki mij helpt vertrouwen te hebben dat het allemaal wel goed komt in de toekomst en dat er weer leuk werk op mijn pad komt.
dankbaar dat ik een vrouw heb die mij onvoorwaardelijk steunt.
dankbaar dat mijn ouders er nog steeds zijn en ook nog steeds gezond zijn.
dankbaar dat ik nu meer tijd heb om met reiki meer anderen te gaan helpen.
dankbaar dat ik dit topic tegen kwam zodat ik dit verhaal neer kon zetten.dat had ik op dit moment echt even nodig.
er is nog zoveel meer om dankbaar voor te zijn maar ik hou het hier even bij.
nogmaals dank. :gassho1:

Liefde is alles

Dancing Cloud

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: januari 12, 2015, 01:27:44 pm »

:hart:
Liefde, Wijsheid, Kracht

Nicola Inanna Romme

• Lid
  • Atlas Reiki, verbinding met je levenskracht
    • Atlas Reiki, persoonlijke begeleiding voor hooggevoelige ondernemende vrouwen
« Reactie #7 Gepost op: januari 14, 2015, 09:49:12 pm »

mooi topic, dank Frank  :gassho1:

voor mij betekent het derde principe dat het ieder moment, - het nu en het altijd -

een goed moment is om het gevoel van dankbaarheid in je hart te voelen.

Ik ben dankbaar voor jou, juist vandaag, dat je mijn tekst leest en we zo even wat van onze tijd op aarde delen

:hart:

Nicola Inanna Romme

• Lid
  • Atlas Reiki, verbinding met je levenskracht
    • Atlas Reiki, persoonlijke begeleiding voor hooggevoelige ondernemende vrouwen
« Reactie #8 Gepost op: januari 14, 2015, 10:25:59 pm »

dat ik de beslissing heb genomen om te stoppen met het werk waar ik al jaren niet gelukkig meer was en dat ik nu mijn dochter aan haar handje naar school kan brengen en ook weer kan ophalen om samen te gaan lunchen.
dankbaar dat reiki mij heeft geholpen om de kracht te vinden deze beslissing te nemen.

Waoh Erwin, wat een stap ! dapper ! Proficiat !

hartegroet, Nicola  :hart:
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.078 seconden met 23 queries.