Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1] 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Mensen die reikicurus hebben gedaan helpen?  (gelezen 6977 keer)

Dick Zuiderduin

• Lid
  • Geslacht: Man
    • Reikicentrum "Anahata"
Mensen die reikicurus hebben gedaan helpen?
« Gepost op: november 20, 2014, 06:48:43 pm »

Er zijn Reiki cursussen in allerlei vormen. Reikimaster in een weekend. R1 en R2 in een dag.
Als deze mensen vragen hebben- en die hebben ze natuurlijk- vindt dit forum dat we dan klaar dienen te staan om deze mensen te helpen?
Ik heb gehoord over een cursus R1 waar eerst gewinkeld was en daarnaast ook nog werd ingewijd.
Uit een boek het volgende. Tijdens het eten werden we ingewijd
Vraag me niet naar het boek ben het effe kwijt.
Ben benieuwd, verras me :D
Groet
Dick
« Laatst bewerkt op: november 20, 2014, 07:06:50 pm door Dick Zuiderduin »
Heling gaat verder dan genezing

Pola

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Mensen die reikicurus hebben gedaan helpen?
« Reactie #1 Gepost op: november 20, 2014, 07:28:35 pm »

Dick, in antwoord op jouw vraag: Moeten we helpen?

Eerst iets anders, ik was/ben (net als jij?) een reikimaster van de oude stempel.
R.1: 4 dagdelen of 4 avonden/oefenen/terugkomavonden.
Na zo 9/12mnd.
R. 2 enz.enz.
masteropl. 1jaar meelopen met cursus geven/behandelen/evalueren enz.

En dan lever je gedegen masters. Die hun mannetje/vrouwtje staan.En weten.
En als ze het niet weten, weer wel weten waar en hoe ze het antwoord kunnen vinden.

Tegenwoordig gaat het er soms heel anders aan toe.
Gevolg(in mijn ogen) reikibehandelaars die weinig basis en kennis hebben.
En die moeten inderdaad naar hun master met hun vragen. Want alleen die weet wat er bij de initiatie is getekend en geplant.

Maar soms willen of kunnen de vragers daar niet meer terecht. En dan denk ik waarom zullen wij hen dan niet verder helpen of een link geven naar waar ze het antwoord kunnen vinden?
Omdat wij nu misschien een betere opleiding, meer kennis van reiki kregen? Laten we het delen. Wordt de wereld misschien een stukje beter van(hoop ik)

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #2 Gepost op: november 21, 2014, 09:59:49 am »

Beste Pola,
Bedankt voor je reactie. Ik hoop nog meerdere reacties te krijgen waarna ik er op terugkom.
Groetjes
Dick

lydia

• Actief Master
    • Lydia en Reiki
« Reactie #3 Gepost op: november 21, 2014, 10:43:00 am »

Hallo Dick,  :zwaai:

Boeiende vraag.
Ik vind wel dat deze mensen geholpen dienen te worden, maar voor mij is een forum niet de geschiktste manier omdat je dan, zoals Pola al schreef, niet weet wat de student precies wel en niet geleerd en ervaren heeft.'
Daarom bied ik voor mensen die al eerder een cursus hebben gedaan, maar met vragen zitten, een "hernieuwingscursus" aan.
Zie: http://www.lydia-en-reiki.nl/index.php/reiki-cursussen/hernieuwings-cursus
In een uitgebreid gesprek en tijdens een Reiki-behandeling kunnen we samen bepalen wat ik voor de vraagsteller kan betekenen.
Dit werkt beter dan vragen op een forum beantwoorden waarvan je de preciese achtergrond niet weet en alleen gebruik kunt maken van het geschreven woord.

Dick, ik hoop dat ik je heb verrast  ;)

groetjes Lydia

Alles loopt zoals het lopen moet.
www.lydia-en-reiki.nl

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #4 Gepost op: november 21, 2014, 12:48:31 pm »

Ik  vat  de vraag als volgt op:
(Bij voorbaat sorry voor de bagger-  directe bewoordingen)
Mensen volgen een snelcursus reiki,  krijgen niet genoeg info en vervolgens mogen wij het hier gratis oplossen.'

Of zie ik het nu te negatief?
Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #5 Gepost op: november 21, 2014, 06:10:29 pm »

Lieve mensen ik ben zo blij met jullie reacties ze hebben allemaal een eigen verhaal zo bijzonder!
Er zijn vast en zeker nog vele forumgebruikers die hierover een mening hebben.
Graag nodig ik jullie uit om gewoon en simpel hier te vertellen wat je mening is.
Het gaat hier niet om goed of fout het gaat hier om hoe voel ik dit en zoals je wilt hoe denk ik hierover

Beste Lydia,
Je hebt met verrast  :gassho1:
Ontzettend bedankt voor je reactie. :hart:
We hebben raakvlakken waar ik nog dieper op zou willen ingaan.
Maar ik wil graag nog meerdere meningen hier horen.
Reikihug
Dick

Hoi Menno,
Ik waardeer het bijzonder  dat je gewoon voor zijn raap zegt wat bij je binnenkomt. ;)
Ik ken je ook niet anders en het voelt goed.
Ik bedoel het niet zo zoals jij het verwoord maar ik kom graag op je antwoord terug als deze topic uitgekristalliseerd is.
Fijn dat je hier deelneemt aan deze discussie
Welgemeende groet
Dick

« Laatst bewerkt op: november 21, 2014, 06:50:45 pm door Dick Zuiderduin »

F.W.

• Lid
  • Praktijk Feeling Well
    • Massage / Reiki  / Shambhala praktijk Feeling-Well
« Reactie #6 Gepost op: november 23, 2014, 12:10:46 pm »

@ Dick
Mis in je opsomming de mensen die schriftelijke cursus deden en online inwijding.

Je vraag: we MOETEN niks, we mogen. Voor mezelf: wil altijd tijd vrijmaken voor gesprek, mits geen 24/7 activiteit gaat worden. Mensen hebben altijd een goede reden waardoor ze de keus maakten die ze maakten. En soms lopen ze dan tijdens of na een cursus tegen benoemingen of dingen aan die ze zo tegen staan dat ze verder gaan zoeken in gunstigste geval of helaas gaan afhaken. Er rust een mega verantwoordelijkheid op cursus gevende Masters. IK heb de wijsheid niet in pacht, mag kennis delen en stukje begeleiden op levenspad. Daarin voel ik me enorm bevoorrecht!

Jacobus

• Lid
    • Mijn fotografie
« Reactie #7 Gepost op: november 23, 2014, 12:59:37 pm »

Beste Dick,

Je stelt slechts één vraag..., "vindt dit forum dat we klaar dienen te staan om deze mensen te helpen?" Ik begin met een opmerking. Je dient niet te staan. Je staat, of je staat niet. Mijn antwoord op je vraag is "ja". Waarom zou ik iemand uitsluiten van hulp? Omdat iemand slechts een andere keuze heeft gemaakt dan ikzelf gedaan heb? Als ik ooit, vanuit die gedachte, iemand geen hulp ga geven ga ik direct mijn Reikipapiertjes met die mooie vergulde karakters weer inleveren.

:) Jacobus
Je kunt beter niets doen dan heel druk bezig zijn met niets... (Lao Tse)

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #8 Gepost op: november 23, 2014, 08:46:24 pm »

F.W bedankt voor je bijdrage ik kom er op terug
Jacobus
Ook alle respect naar jouw gevoel en beleving.
Ook daar kom ik op terug.

Waar ben ik aan begonnen :yes:
Toch nodig een ieder uit om te reageren.

Groet Dick

Jacobus

• Lid
    • Mijn fotografie
« Reactie #9 Gepost op: november 23, 2014, 09:17:38 pm »

Waar ben ik aan begonnen :yes:
Groet Dick

Je hebt in ieder geval een op z'n minst heel interessante vraag gesteld. Ik ben benieuwd naar alle reacties, en zie uit naar de uitleg van jouw beleving.

:) Jacobus
Je kunt beter niets doen dan heel druk bezig zijn met niets... (Lao Tse)

Esther

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: november 24, 2014, 10:41:48 am »

Misschien beter hier ook nog reageren. Ik ben in 2007 door een hele leuke master ingewijd, lief mens, grote klik, maar als ik een vraag stelde zei ze dat ik het wel wist.
Dat ik op mezelf kon vertrouwen. Mails beantwoordde ze sporadisch. Snap ik wel, ook een druk leven met kinderen enzo. Maar soms heb je toch behoefte aan antwoorden en vond ik het fijn dat ik hier op het forum mijn vragen kon stellen. Omdat ik blijkbaar toch niet bij mijn master terechtkon, ook al zeiden ze hier dat ik dat wel kon.
Tell me, what is it you plan to do
with your one wild and precious life?  - Mary Oliver

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #11 Gepost op: november 25, 2014, 08:40:19 am »

Mijn eerste master gaf mij een kennismakingsbehandeling van een half uurtje.
Tot mijn verbazing moest ik daarna een x bedrag betalen.
Deze zou gekort worden op het cursusgeld mocht ik besluiten een cursus te volgen.

Ik vond het maar raar.
Voelde me een beetje in de val gelokt.
Maar had geen idee wat "normaal" was in dit soort situaties.
Ik heb dus betaald, mijn eerste graad daar gehaald en heb nog één of twee keer e-mail contact gehad.
Daarna was ik degene die afhaakte.

(Achteraf stonden ergens onderaan de infopagina op de site deze kosten wel vermeld.
Maar ja, die had ik in mijn enthousiasme niet gezien, aangezien je vóór dat zinnetje het inschrijfformulier voor een 'gratis' kennismakingsbehandeling kreeg.
En na het invullen van zo'n formulier sluit je de pagina, nietwaar?)
Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

Frank

• Administrator
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #12 Gepost op: november 26, 2014, 10:45:06 pm »

Moeten we helpen?
Korte antwoord: nee, dat -moet- niet.

Je hebt de vrijheid te kiezen waar je wel of niet op reageert, wat je wel of niet vertelt etc.
Als je de behoefte hebt of als je denkt dat je iets kunt bijdragen, reageer dan gerust. Als je het niet wilt, dan hoeft het niet.

Er staat ook niets in de voorwaarden/huisregels (waar iedereen met een account bij het registreren mee akkoord is gegaan) dat je verplicht bent te helpen :P haha :P

Één van de redenen dat ik dit forum heb opgericht is om een plek te creëren waar men vrij en met respect kan praten, discussiëren, waar men vragen kan stellen en ervaringen en verhalen kan delen, vanuit allerlei stromingen en achtergronden.
Als niemand wil praten/discussiëren/vragen/antwoorden/ervaringen uitwisselen, dan heeft het weinig zin dat deze online plek bestaat.
Dat betekent niet dat iedereen overal op moet reageren, trouwens. Als een deel op het één reageert en een ander deel van de aanwezigen op iets anders reageert, is dat natuurlijk prima.

Wat ik ook mooi vind aan het stellen van een vraag op een forum, is dat je meerdere antwoorden kunt krijgen. Vaak verschillende antwoorden, van verschillende mensen. Er zit ook veel verschil in spirituele ontwikkeling tussen masters, wat ook tot andere inzichten kan leiden.
En soms geven verschillende mensen allemaal hetzelfde antwoord, maar net met een andere insteek of een andere formulering/verwoording.
Zoveel mensen, zoveel manieren om iets uit te leggen. Ook al heb je het over hetzelfde, de één verwoordt het misschien op een manier waar je iets meer mee kan dan met de verwoording van een ander.

Het kan helpen bij het vormen van je eigen visie.

De master zou het eerste aanspreekpunt moeten zijn. Daar ben ik het zeker mee eens.
Maar daarnaast mag iemand wel nieuwsgierig zijn naar hoe anderen het beleven. En dat kan soms heel interessante én mooie dingen opleveren. Soms misschien ook verwarring (dat is zeker bij mij een aantal jaren zo geweest, op mijn zoektocht naar de oorsprong en oorspronkelijke toepassing van Reiki). Maar verwarring kan je ook zien als een reis naar duidelijkheid, een bijeffect van de zoektocht en je groeiproces. Een fase op weg naar duidelijkheid en begrip.

Sommige vragen lenen zich wel beter voor beantwoording via een forum dan andere vragen. Vind ik dan.

Moeten we helpen? Nee, dat moet niet.
Maar het is denk ik wel mooi als je dat wel wilt. En in mijn aanvoelen past het willen helpen van anderen ook heel goed bij de Gokai (Reiki principes).

Die hulp, overigens, kan bestaan uit verschillende dingen. Een gedetailleerde reactie kan de hulp zijn die nodig is.
In een andere situatie is de beste hulp die je geven kunt een doorverwijzing naar de eigen master, of een bezoek aan een andere master, verwijzing naar een huisarts, psycholoog, praten met vrienden, de eigen partner. Soms is de beste hulp die je kunt geven het advies om vooral veel zelf te oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Soms is het beste advies om vooral niets meer te lezen en soms juist weer wel. Allemaal afhankelijk van de situatie. Iedere situatie is anders en daarmee de vorm van hulp vaak ook.

Als het gaat over Reiki geschiedenis, de achtergrond van stromingen, lezen over de persoonlijkheden en karakters van personen uit de Reiki geschiedenis, dan juich ik mijn leerlingen alleen maar toe om naar die specifieke dingen op zoek te gaan (of ik help met een link, uittreksel of eigen antwoord).
Als het gaat over de inhoud, de meditaties, ervaringen van anderen, dan raad ik ze (tot een bepaald punt) af om dat te lezen, omdat het behoorlijk kan afleiden (maar ook inkleuren!) van eigen ervaringen; het kan afleiden van het eigen pad.
Ik raad ze sowieso af om boeken over Reiki te lezen in de eerste jaren van het pad. Een aantal jaren later, volledig afhankelijk van iemands ontwikkeling uiteraard, raad ik ze wel aan om boeken te lezen. Het heeft dan een logischer plaats in de ontwikkeling en ze hebben op dat punt voldoende zelf ervaren om zich niet meer zo snel van het eigen pad af te laten leiden of ervaringen te laten kleuren.
Dan zijn er natuurlijk nog de shūyōkai; de oefenmomenten waarbij men wordt uitgenodigd of gestimuleerd om iedere maand of op z'n minst eens in de zoveel maanden naartoe te komen om samen te beoefenen, vragen te stellen en de beoefening te verdiepen.

Maar de begeleiding van eigen leerlingen is een compleet andere zaak dan het reageren op vragen op een forum.

Moet ik helpen? Nee.

Wil ik helpen? Heel vaak wel.
En het maakt me dan niet uit of iemand een snelcursus, online inwijding zonder cursusboek of gedegen cursus van enkele weken heeft gevolgd. Het maakt me bij de beantwoording ook niet uit of het een zogenaamde master is of iemand die net aan het pad begonnen is.
Uiteraard heb ik net als iedereen onderwerpen waar ik liever op reageer dan andere onderwerpen, maar een poging tot helpen doe ik graag. Dat zal ook wel de reden zijn dat ik in het onderwijs zit.

*Gasshō*
Frank

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #13 Gepost op: november 27, 2014, 06:52:54 pm »

Beste Frank,
Dank voor je uitvoerige bijdrage. Ik wacht nog even af in de hoop dat meer mensen hun gevoel en ervaring hier neerleggen.
Graag zal ik dan zo goed als ik kan reageren.
Groet
Dick

wimjaap

• Forumcafé barman
« Reactie #14 Gepost op: november 28, 2014, 10:53:20 am »

dan zit je te denken om te reageren, maar weet niet hoe je het zal verwoorden en dan zet Frank precies neer wat je wil zeggen.

Thanks Frank!!
Time flies like an arrow, fruitflies like a banana!
Pagina's: [1] 2 3   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.069 seconden met 22 queries.