Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Soort van poll: Dit heeft Reiki mij gebracht.  (gelezen 3122 keer)

Menno

• Forumcafé barman
  • Geslacht: Man
  • Goooodmorning life!
Soort van poll: Dit heeft Reiki mij gebracht.
« Gepost op: oktober 07, 2014, 05:34:26 pm »

Dit is best een persoonlijke vraag, dus als je niet wilt reageren, alle begrip: maar heeft Reiki je voldaan aan de verwachtingen die je ervan had vóór de cursus?
En heeft het je leefstijl veranderd?

Voor mij wel, ik wilde een evenwichtiger persoon worden, die zich niet meer zoveel aan zou trekken van wat anderen over hem denken.
Het gezondheidsaspect was voor mij van minder belang.

Het eerste is me zeker  gelukt.
Ben ook niet meer zo "bozig"als vroeger.
Gaf iedereen altijd de schuld van alles.
Dat is over.
Mensen doen nog steeds gemeen, maar het raakt me niet meer.

Wat gezondheid betreft?
Tja.
Weinig verschil.
Naarmate ik ouder word, word ik ook steeds een beetje ongezonder.
Voor de gezondheid van anderen heb ik wel menigmaal al wat kunnen betekenen.

Mijn leefstijl is niet veel veranderd.
Ik heb mijn "relaxkamer" maar veel meer dan een wierrookplankje en gezellige lampjes staat er niet.
Behangetje met warme kleuren en wat mooie natuurfoto's en klaar was Menno.
Geen boedabeelden, geen bamboeplantjes, geen vaandels met Japanse tekens.
(Vat dit niet verkeerd op, ik bedoel niets denigrerends daarmee. Geef slechts aan dat ik het niet heb)
Kortom: Reiki/Spiritisme is niet "mijn leven"geworden.
Het zal het ook nooit worden, vermoed ik.
Mijn warme belangstelling heeft het wel.

Wat overigens wel van invloed zal zijn is hoe lang je Reiki beoefent en hoe intensief?
« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2014, 05:36:06 pm door Menno »
Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
Re: Soort van poll: Dit heeft Reiki mij gebracht.
« Reactie #1 Gepost op: oktober 07, 2014, 06:25:15 pm »

Ta Menno als je al 24 jaren met Reiki bezig bent mag je even nadenken.
Leuke vraag overigens ik hoop dat velen reageren.
Wat heeft het mij gebracht?
meer mededogen
meer intuitie
meer begrip voor anderen
meer invoelen van andere personen
meer dankbaarheid over mijn eigen leefsituatie
meer vertrouwen in mezelf
meer bewust"zijn"
meer aanvaarding van situaties zonder oordeel
meer verbonden voelen met mezelf en anderen en de natuur
meer dankbaarheid in vele situaties die mijn deel zijn
dingen die minder belangrijk waren belangrijk vinden en andersom
Dat is het voorlopig even.
Eigenlijk heeft reiki mij nog veel meer gebracht maar helaas is niet alles onder woorden te brengen
In onze behandelkamer staat een behandeltafel ,hangt een afbeelding
en een overzicht van de chakra's thats it.
Mijn gevoel hoe minder je er neerzet des te meer rust het geeft.
In dank naar REIKI :gassho2:
Ik ben in allerlei vormen dagelijks met Reiki bezig het is voedsel voor de ziel.
Groet
Dick

« Laatst bewerkt op: oktober 07, 2014, 06:49:36 pm door Dick Zuiderduin »
Heling gaat verder dan genezing

Pola

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: oktober 07, 2014, 07:20:20 pm »

In een tijd dat mijn wereld veranderde in chaos. Niets meer was wat het eens was,
kwam reiki op mijn pad.
Het leerde mij aanvaarden. Staande te blijven in de storm die door en in mijn leven raasde  om uiteindelijk de weg naar mijzelf terug te vinden.
Reiki hield en houdt mij staande, leert mij geduld en laat zien wat nu werkelijk belangrijk is in dit leven.
Geeft me kracht en licht/liefde om te doen wat ik moet doen in mededogen.
Kortom reiki bracht mij een manier van leven.
En neen, ik zit niet heilig te doen en niet elk uur te mediteren en heus ik wordt nog steeds wel eens boos en vind lang niet iedereen aardig. Och, ik ben maar een mens, een reiki-mens. En ik ben daar heel erg blij en dankbaar voor.

Roosje

• Actief Master
« Reactie #3 Gepost op: oktober 08, 2014, 08:52:59 am »

Goh ik zit dit zo te lezen en voor mij is het een boodschap.
Reiki heeft veel voor me betekend. En dat doet het natuurlijk nog. Maar ik zou even niet weten wat ik erover zou kunnen schrijven.
Ik lees mijn ervaringen in voorgaande berichten.
Ik heb ook heel intensief workshops gegeven. Heel veel zelfbehandeling, mijn gezin, meditatie.
En de laatste jaren nadat mijn man is overleden is het weggezakt.
Ben ik in een rollercoaster terecht gekomen van werken, veel werken en in 't weekend kapot en migraine enzo.
En nu ineens werkloos en bijna dakloos maar niet zo heel erg radeloos. Ik noem mezelf tegenwoordig Job.
Goh meid het wordt tijd Reiki weer een plek te geven in je leven. Dan gaan de andere zintuigen ook weer werken.
Dank je voor dit te beginnen Menno!

:gassho1:
In lak'ech ('Ik ben jou en jij bent mij')

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #4 Gepost op: oktober 08, 2014, 10:24:41 am »

Nou, kijk eens aan.
Zo zie je maar, alles gebeurd met een reden.
Ik wist ook niet waarom deze vraag opeens bij me op kwam.
 :)

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #5 Gepost op: oktober 08, 2014, 05:57:22 pm »

Hoi Menno,
Gehoor geven aan iets dat bij jezelf opkomt en niet eerst vragen waarom werkt heel vaak bijzonder goed.
Vaak is het gewoon doen en soms struikel je.
Waar ga je voor vaak of soms.
Ik kijk liever naar vaak waarvan ik heb genoten dan naar soms waar ik ben gestruikeld.
Het laatste heeft me dan zelfs ook vaak weer iets geleerd.
En no body is perfect.
Zonder plussen geen minnen, zonder minnen geen plussen.

Ik vind je vraag heel belangrijk, drie redenen
1. het maakt degene die reageert bewust wat hij of zij met Reiki doet en andersom
2. de lezer(es) die niet met Reiki bezig is kan door het lezen van der reacties zich een beeld vormen wat reiki kan en mag doen
3. De reacties kan reikivrienden/vriendinnen stimuleren vooral door te gaan op de ingeslagen weg.

Ik heb vaak spijt gehad dat ik mijn ingevingen heb laten filteren door mijn verstand en niet geluisterd heb naar mijn ingevingen!

Resumerend: mooie topic :gassho1:

Groet
Dick

« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2014, 06:03:25 pm door Dick Zuiderduin »

Franny33

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: oktober 13, 2014, 11:07:16 am »

:gassho2:

Sinds reiki in mijnleven is gekomen ben ik een heel stuk rustiger geworden.

Ik hield altijd rekening met hoe andere denken en deden.
ik kon daar zo kwaad om worden.
Zelfs thuis bij mijn man en drie zonen spatte de negativiteit eruit bij mij.
Ik kon me zo down voelen om wat er om me heen gebeurde......Bijv een zelfmoord van een vreemde persoon.
Ik was een en al negatief.

Via een groep op facebook kwam ik in aanraking met een mw,zij deed wekelijks een afstand behandeling verloten.
Ik kon de naam REIKI wel maar verder niets erover.
Dus zette ik mijn naam op het lijstje en zag wel wat er gebeurde.
Heel verrast had ik gewonen en we maakte een afspraak zodat ik avonds lekker ontspannen op bed kon gaan liggen.
Voor ik op bed ging liggen zat mijn nek vol spanning,ik voelde me zo down/negatief en mijn hoofd stroomde over van druk maken wat er om me heen gebeurde.

Geloof het of niet.....
De behandeling duurde een half uur.
Na dit half uur voelde het aan of ik herboren was.
ECHT  :yes:
Al mijn klachten waren weg,ik gloeide ook nog heerlijk na,terwijl ik het altijd koud had.
Mijn vermoeden waren ook dat er een slechte enititeit in huis zat.
Alles was opeens anders,zelfs mijn man zag het gebeuren.

Dus mijn nieuwsgierigheid was gewekt en ik ging er 100 % volledig voor.

Inmiddels heb ik reiki 1 en 2,maar doe mij zelf alleen behandelen.
ik zit in te veel onzekerheid om het bij andere uit te voeren (dom he)
Ten eerste deed ik het ja allemaal voor MIJZELF

Ik voel me zekerder,rustiger,mijzelf.
Zelfs naar buiten wereld merkt het aan mij dat ik relaxter ben.
Ik maak me hele stukke minder druk ook om wat er om me heen gebeurd.
Heerlijk dat ik Reiki heb mogen kennen leren en nog steeds

Grt :gassho2:

Pola

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: oktober 13, 2014, 02:25:54 pm »

ik zit in te veel onzekerheid om het bij andere uit te voeren (dom he)Niet dom, Franny. Komt wel!
Ten eerste deed ik het ja allemaal voor MIJZELF.Dat is in mijn ogen ook de enige reden om te beginnen. Je kunt een ander niet helpen/blij maken als je dat zelf niet bent.

Frank

• Administrator
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #8 Gepost op: oktober 16, 2014, 11:02:41 pm »

Hai,

Mooi en interessant topic Menno!
Het is heel mooi om de mooie verhalen in dit topic te lezen. Erg leuk.

Heeft het voldaan aan de verwachtingen die ik had voor de cursus? Jazeker. Het heeft me meer gebracht dan ik had durven hopen.
Heeft het mijn leefstijl veranderd? Dat had niet anders gekund.

Ik ben op mijn 16e (2004) begonnen met Reiki 1, Westerse stijl. In 2006 bracht ik mijn beoefening op eigen houtje, aan de hand van wat ik gelezen had, al wat naar de meer oorspronkelijke Japanse technieken/meditaties en dergelijke. In dat jaar volgde ik ook een driedaagse cursus in die lijn. In 2008 begon ik formeel te leren van een leraar die zelf zo veel mogelijk naar de oorspronkelijke bedoeling van de spirituele leer van Mikao Usui beoefende en onderwees.

Die verschillende fases hebben me allemaal wat gebracht. De ene fase wel wat meer dan de andere, of op het ene gebied wat meer in de ene fase dan in de andere fase.
Alles op hun eigen manier. Niet beter of slechter. Ik ben er van overtuigd dat het me gaf wat ik op dat moment nodig had of aankon. Het tempo waarin het ging past heel erg bij mij. Sommige ontwikkelingen ervoer ik als langzaam, maar dat was precies wat ik nodig had.

Reiki, Westerse stijl, heeft me wat spirituele ontwikkeling betreft niet zoveel gebracht. Het heeft me echter wel een aantal andere belangrijke dingen gebracht en geleerd.
Ik werkte al met energie voordat ik met Reiki begon en Reiki (Westerse stijl) heeft me meer geleerd over behandelen. Mijn behandelingen gingen stabieler, misschien beter, en ik hield geen energie meer van anderen vast. Het bood een kader en dat was erg prettig. Het heeft me vooral ook gewoon veel meer ervaring met energie gebracht. De zelfbehandelingen waren ook erg prettig.

Wat het me ook heeft gebracht..
.. een grote interesse in en passie voor Reiki-geschiedenis
.. rust, balans, stabiliteit (niet dat ik heel erg ongebalanceerd was hoor, maar toch is dat wel verbeterd)
.. een andere energie dan die ik voor de cursus kende

Nadat ik begon met Usui Reiki Ryōhō begon mijn persoonlijke en spirituele ontwikkeling meer en lag de nadruk minder op handoplegging.

Tot nu toe heeft het me gebracht..
.. meer rust (voor zover dat nog kon)
.. goede en duurzame balans en weten hoe ik mijn balans en harmonie snel kan herstellen mocht het toch 'mis' gaan
.. inzicht in wie ik ben, waarom, wie anderen zijn
.. inzicht in energie en bewustzijn
.. vertrouwen in mijn eigen gevoel en waarneming (was in het begin erg moeilijk)
.. hogere gevoeligheid voor energie en buitenzintuiglijke indrukken
.. een interesse in Japanse taal en Japanse kalligrafie (heb inmiddels ook een echt Japans kalligrafiepenseel)
.. dankbaarheid, compassie/mededogen
.. 'verbinding' (althans... zo kan je het verwoorden. Verbinding gaat uit van scheiding. Verbinding drukt te weinig de eenheid van alles uit, in mijn ervaring)
.. harmonie, een immense innerlijke stilte, een niet onder woorden te brengen liefde
.. leren mediteren en omgaan met energie in drukke omgevingen, voornamelijk treinen (maar ook eens een disco en pretparken)

Het heeft me ook spirituele ervaringen gebracht die ik moeilijk onder woorden kan brengen of waarbij ieder woord afbreuk doet aan de ervaring.
Ik had, toen ik aan dit pad begon, in ieder geval nooit kunnen dromen wat ik allemaal zou ervaren en zien. Daar ben ik diep dankbaar voor.

Wat leefstijl betreft.. ik mediteer wekelijks tot dagelijks. Dat is denk ik al best een impact.
Mijn spiritualiteit heeft z'n weerslag op vrijwel alles wat ik doe.

En no body is perfect.

Mijn Reiki-pad heeft me juist de sterke overtuiging en het gevoel gegeven dat juist alles 'perfect' is zoals het is, dat er geen objectief perfect of imperfect bestaat en dat juist daarin de perfectie gevonden kan worden (klinkt paradoxaal, maar kan het niet anders zeggen). Dat betekent niet dat er geen verandering mogelijk is. Dat is een natuurlijk proces en goed zoals het is, perfect op z'n eigen manier.

ik zit in te veel onzekerheid om het bij andere uit te voeren (dom he)
Ten eerste deed ik het ja allemaal voor MIJZELF

Neee Franny, helemaal niet dom. Absoluut niet.
Dat is juist waar het allemaal voor bedoeld is. Het is bedoeld als een persoonlijk pad, voor je eigen ontwikkeling.
Dat je er op een gegeven moment anderen mee zou kunnen behandelen, is heel mooi meegenomen, maar het gaat vooral om je eigen pad. Je eigen ontwikkeling helpt op zijn beurt ook je omgeving weer. Dus werken aan jezelf betekent ook iets voor de mensen in je omgeving en zo help je misschien indirect ook weer anderen.

Anderen behandelen is niet het doel en is ook geen must. Het kan prima zijn dat je dat nooit gaat doen. En dat is helemaal goed.

Er zijn heel veel mensen die zich op anderen richten, terwijl ze nog lang niet genoeg aandacht aan zichzelf hebben besteed.
Oorspronkelijk lag de focus in de spirituele leer van Mikao Usui op je eigen ontwikkeling, maar langzamerhand toen het van leraar op leraar werd overgebracht en uiteindelijk bij ons is beland is de focus steeds meer naar buiten ("de ander") gericht dan naar binnen ("naar jezelf").

*Gasshō*
Frank

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #9 Gepost op: oktober 17, 2014, 05:48:19 pm »

Je kent me:
Korte reactie op deze zin:Mijn Reiki-pad heeft me juist de sterke overtuiging en het gevoel gegeven dat juist alles 'perfect' is zoals het is, dat er geen objectief perfect of imperfect bestaat en dat juist daarin de perfectie gevonden kan worden (klinkt paradoxaal, maar kan het niet anders zeggen). Dat betekent niet dat er geen verandering mogelijk is. Dat is een natuurlijk proces en goed zoals het is, perfect op z'n eigen manier.

Objectief perfect of imperfect bestaat het niet. l00 procent mee eens. En ja je hebt weer gelijk daarin mogen we en kunnen we onze perfectie vinden en ervaren. Perfectie is maatwerk en persoonsgebonden.

En nu ben ik het niet met je eens niet alles is perfect!.
Isis die mensen vermoord en onthoofd en hun geloof als het heilige geloof opeist is niet perfect.
De vluchtelingen die de wereld overspoelen dat kan ik niet als perfect ervaren
Ebola die zich alom verspreidt en wie weet nog hoeveel slachtoffers nog gaat eisen vind ik niet perfect

Kortom vriend, ik hoop niet dat je het erg vind dat ik je zo noem, vaak eens soms niet.

Als het een zooitje is in deze wereld kun je zeggen de kosmos streeft naar perfectie, evenzo kun je zeggen we dwalen steeds meer af van de kosmos.

Een ieder zijn of haar belevingswereld hierin.

Lieve groet :gassho2:
Dick
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2014, 06:03:41 pm door Dick Zuiderduin »

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #10 Gepost op: oktober 18, 2014, 09:23:11 am »

Ik interpreteer Frank als volgt:
Perfect of niet, maakt eigenlijk niet zoveel uit.
Als jij je balans in de situatie kan vinden is het wel perfect.

Heb ik de perfecte baan?
Nee.
Ben ik tevreden met mijn werk, ga ik er met genoeg plezier heen?
Ja.
Dan is het perfect.

Heb ik het perfecte huwelijk?
Vast niet.
Maar wij zien elkaar graag, mogen onszelf zijn bijelkaar, hebben zelden tot nooit ruzie en verschillen nauwelijks van mening over de opvoeding van de kinderen.
Dus: ben ik tevreden?
Ja.
Dus is het perfect.

Zo kan ik nog een hele opsomming doen.
Financieën, gezondheid, toekomstplannen, om maar een paar dingen te noemen.
Allemaal niet perfect.
Maar wel naar tevredenheid en voor balans in mijn leven zorgend.
En daarom, mijns inziens, perfect.

ISIS, Ebola, intolerantie, honger en overbevolking...
Het is te groot voor mij om te bevatten.
Dan kan je twee dingen doen: je erin verdiepen en proberen er wat aan te doen of het laten voor wat het is en het op je af laten komen.
Ik heb, heel defaitistisch, voor het laatste gekozen.
Dat is niet perfect, maar zo kan ik het leven blijven behappen en zorgt het wederom voor balans, en dus perfectie.

Zo zie ik het.
Of praat ik nu wartaal? :huh:

Jacobus

• Lid
    • Mijn fotografie
« Reactie #11 Gepost op: oktober 18, 2014, 11:34:25 am »

Toen ik in 1999 mijn Reiki 1 cursus "deed" had ik niet veel verwachtingen. Ik was gewoon heel nieuwsgierig. Nu ik over een drietal weken 42 wordt is het wel leuk om even terug te kijken. In 1999 Reiki I, waarna ik vond geen Reiki 2 nodig te hebben. In 2002 Reiki 2 waarna ik vond geen Reiki 3 nodig te hebben. In 2012 dus Reiki 3a waarna ik vond geen Reiki 3b nodig te hebben. Daarna heb ik, ook in 2012, Reiki 3b gedaan om de cirkel rond te maken. Omdat ik als volgende stap een eigen praktijk niet nodig vond, heb ik nu sinds 3 weken een eigen praktijk.

Het belangrijkste wat Reiki mij heeft geleerd in al die jaren is dat je niet al te veel naar het gekwebbel in je hoofd moet luisteren, maar dat voelen je verder helpt. Stop met redeneren, volg je gevoel, volg je hart, volg de flow van het leven. Stop met er tegenin gaan. Als je jezelf daar voor openstelt komen er ineens hele bijzondere dingen voorbij. Ik weet nu dat ik een onderdeel van het geheel ben, en dat dingen gebeuren omdat ze gebeuren. Dat alles verbonden is. Ik leer steeds meer om mijn "wijzende vingertje" naar mijzelf te wijzen omdat wat ik buiten mijzelf zie een weerspiegeling is van mijn eigen gedachten daarover.

Natuurlijk wordt je rustig aan elk jaar een jaartje ouder. En heb je er weer een jaar levenservaring bij. Niet alle inzichten komen alleen maar door Reiki. Maar Reiki is er wel al heel lang bij geweest. En heeft mij laten inzien dat je nooit uitgeleerd bent. Dat je nooit een "master" bent maar altijd een leerling blijft. Elke dag weer.

:) Jacobus

Je kunt beter niets doen dan heel druk bezig zijn met niets... (Lao Tse)

Frank

• Administrator
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #12 Gepost op: oktober 18, 2014, 09:51:17 pm »

Hai Dick,

Het verwoorden van die "perfectie van alles" is bijzonder moeilijk, het spreken er over ook.
Ik vind de voorbeelden die je noemt ook vreselijk. Maar het blijft een beoordeling van een situatie. En het oordeel over een situatie is bijzonder relatief en heel erg afhankelijk van je perspectief of het niveau waarop je kijkt.

Als ik er naar kijk vanuit het slachtoffer, zou ik iets anders zien dan vanuit de dader.

Als ik kijk vanuit een dagelijks bewustzijn, vanuit ego en afgescheidenheid, bezie ik de wereld compleet anders dan wanneer ik zou kijken vanuit diepe meditatie, eenheid (bevrijd van de grenzen van het ego) en Licht, bijvoorbeeld.

Geweld, agressie en pijn vind ik overigens op geen enkel bewustzijnsniveau dat ik in de afgelopen 10 jaar heb leren kennen fijn.

En toch is er ook een diepe spirituele ervaring geweest waarin ik heel helder de afwezigheid of de eenheid van perfectie/imperfectie - en daarmee juist de perfectie van alles - zag en ervoer. Maar ieder woord daarover doet afbreuk aan de ervaring.

:gassho2:

Ik interpreteer Frank als volgt:

[...] *knipperdeknip* [...]

Zo zie ik het.
Of praat ik nu wartaal? :huh:

Geen wartaal, maar ook niet helemaal waar ik op doelde.
Maar ondanks dat kan ik me wel weer vinden in een groot deel van wat je schrijft.

Toen ik in 1999 mijn Reiki 1 cursus "deed" had ik niet veel verwachtingen. Ik was gewoon heel nieuwsgierig. Nu ik over een drietal weken 42 wordt is het wel leuk om even terug te kijken. In 1999 Reiki I, waarna ik vond geen Reiki 2 nodig te hebben. In 2002 Reiki 2 waarna ik vond geen Reiki 3 nodig te hebben. In 2012 dus Reiki 3a waarna ik vond geen Reiki 3b nodig te hebben. Daarna heb ik, ook in 2012, Reiki 3b gedaan om de cirkel rond te maken. Omdat ik als volgende stap een eigen praktijk niet nodig vond, heb ik nu sinds 3 weken een eigen praktijk.

Je verwoordt het heel mooi!

*Gasshō*
Frank

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #13 Gepost op: oktober 19, 2014, 06:22:29 pm »

Hoi Frank,
Beste man je hebt op mijn reactie gereageerd in een vorm die ik wel begrijp.
Maar.........................halleluja het gaat niet over scheermesjes alles heeft een achterliggende reden en alles dient een plek te krijgen oftewel uitgekristalliseerd te worden.
Maar voorlopig worden mensen verkracht en hoofdjes in de bomen triomfantelijk opgehangen.
Ik snap je wel maar ik volg je niet.
Ook snap ik jouw diepe spirituele ervaring die jouw de perfectie van alles wat niet klopt heeft laten voelen.
Daardoor is de cirkel rond.
Maar is het niet een opgaaf voor iedereen om dit level te verbannen en te doorbreken.
Alles wat klopt klopt niet altijd maar zijn tekenen des tijds en daardoor kun je zeggen het klopt dus :gassho1:
Jouw woord is niet nodig ik kan het zonder woorden voelen.
Dank voor je reactie.
Dick
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2014, 06:46:29 pm door Dick Zuiderduin »
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.09 seconden met 22 queries.