Hai,
Wat betreft meditatie en Reiki (met "Reiki" lijkt men de behandeling te bedoelen):
Er zijn natuurlijk allerlei vormen van meditatie. Sommige daarvan zullen je afleiden en zullen geen goede invloed op de behandeling hebben. Het hangt ook heel erg af van wat je doel is met een meditatie. Andere vormen van meditatie hebben er juist een positieve invloed op.
Dick, voor zover we kunnen zien van Usui-sensei's oorspronkelijke onderwijs en dat van de Usui Reiki Ryōhō Gakkai, stond meditatie niet los van de behandeling. Een symbiose. En vanuit mijn ervaring zou je het een cruciaal onderdeel kunnen noemen.
Usui-sensei's spirituele leer was een levenswijze, een levenskunst, gericht op (ultiem) geluk, balans, harmonie, spirituele ontwikkeling en uiteindelijk de spirituele verlichting. In die spirituele leer is de behandeling één van de elementen en zoals alle elementen van dit pad had de behandeling ook als doel het ondersteunen op het pad naar de eenheid, de harmonie, de verlichting.
Alle elementen grijpen in elkaar en gaan in elkaar over. In Usui-sensei's onderwijs, althans. En ik vind dat een onbeschrijflijk interessant onderwerp. Zo zijn impliciet ook de Gokai (de 5 principes) aanwezig in iedere behandeling (in Usui-sensei's onderwijs, andere stromingen kunnen er anders mee omgaan). En zo zit ook de meditatie in de behandeling. Het één staat niet los van het ander. Juist op de weg naar eenheid.
Als ik mediteer ben ik intens en louter alleen met mediteren bezig en kan ik daarnaast niet met iets anders zoals Reiki bezig zijn.
Uiteraard zijn er verschillende stijlen van mediteren en daarbinnen ook weer verschillen. De ene meditatie is de andere niet. De ene meditatie is geschikter voor het ene doel, een andere meditatie voor een ander doel.
Vanuit mijn ervaring met de meditaties van Usui-sensei/de URR Gakkai: deze meditaties zijn onderdeel van een spirituele leer, een levenswijze, een levenskunst. Ze zijn er op gericht je bepaalde dingen te leren, je bewuster te laten worden van jezelf, je omgeving, de wereld, de essentie van leven/energie/bewustzijn. Gaandeweg leert men door de meditatie(s) bepaalde staten van bewustzijn kennen. Eerst is zo'n verhoogde staat van bewustzijn meestal kort en wordt het enkel ervaren binnen de meditatie, als men er echt voor is gaan zitten. Naarmate de beoefenaar dit vaker doet is de kans groot dat hij/zij de verhoogde staat van bewustzijn vaker ervaart en iedere keer een beetje langer.
Na veel en lang beoefenen wordt het makkelijker en kan de beoefenaar steeds langer in dat bewustzijn 'zitten'. Hoe lang dat 'leerproces' duurt is uiteraard per persoon verschillend.
Uiteindelijk kan iemand, met voldoende ervaring, de bewustzijnsstaat de gehele meditatie volhouden. En nog een tijdje later kan je beginnen ervaren dat de verhoogde staat van bewustzijn ook aanhoudt nadat je van je meditatiebankje of kussentje bent gestapt en je verder gaat met het huishouden (om maar een voorbeeld te geven).
En net als eerst is het in het begin maar heel kort, nadat je opgestaan bent. Maar ook dat wordt met de juiste oefening steeds langer. En uiteindelijk kan je de bewustzijnsstaat steeds langer 'buiten meditatie' behouden.
En op dat punt is 'buiten meditatie' dus ook meditatief geworden. Langere perioden van de dag, van het 'dagelijks leven', kun je leven vanuit meditatie.
Het bewustzijn en de inzichten die je opdoet in meditatie, als je er echt voor zit en niet anders doet, is heel waardevol.
Maar het is te weinig als je de ervaringen, het bewustzijn en de inzichten uit de meditaties niet in je dagelijks leven kunt brengen.
Vanuit Usui-sensei's spirituele leer bezien heeft het weinig zin als het bewustzijn uit de meditatie enkel beperkt blijft tot het meditatiebankje (/kussentje).
Meditatie is -wat mij betreft- niet bedoeld om beperkt te blijven tot het meditatiebankje.
Voor de Gokai geldt hetzelfde; het is te weinig als je enkel in de ochtend een momentje aan de Gokai besteedt. De Gokai zijn bedoeld om mee te leven, als onderdeel van je lopen, je ademen, je schrijven, je spreken en zo ook je mediteren en behandelen.
Uiteraard is dit hoe ik het ervaar, geleerd heb en het doorgeef. Ik doe dit nu zo'n 6 jaar zo.
Het hoeft niet de beleving van anderen te zijn.
Soms ben je louter en zuiver met jezelf bezig soms ben je louter en alleen met Reiki bezig.
Het is ook mogelijk dat je ooit op een punt komt waarop er geen enkel onderscheid meer is tussen "jezelf" en "Reiki".
Als je in zo'n bewustzijn verkeerd wordt een behandeling iets heel anders.
--
Wat betreft waar dit topic mee is begonnen:
De kracht die ik ervaar bij Reiki geven neemt nog dagelijks toe. Heerlijk! Zo ook de effecten van Reiki die ik geef. Algeheel welbevinden na een slechte dag. Opheffen pijnlijke artrose c.a..
Prachtig!
Wonderlijk is dat ik bij zelf reiki bij voorbeeld tijdens meditatie weinig effect ervaar.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt.
Ervaar je de energie niet of ervaar je geen verbetering van klachten en welbevinden, of beide?
En wat voor meditatie doe je precies tijdens het behandelen?
Dit kan een enorme invloed zijn. Zo zou het kunnen zijn dat je een meditatie doet die je afleidt van de Reiki behandeling.
Sommige meditaties leiden af van andere bezigheden, sommige meditaties verhogen juist je opmerkzaamheid bij andere bezigheden. Het heeft ook te maken met hoeveel je in je hoofd bezig bent.
Ook tijdens de cursus Reiki 1 in februari 2012 heb ik weinig ervaren anders als de overige deelnemers die de behandeling als weldadig ervaarden.
Dat kan heel veel verschillende oorzaken hebben en er zijn veel factoren die er invloed op kunnen hebben. Afzonderlijk, maar ook in combinatie.
Iedereen ervaart een behandeling anders. Iedereen is anders en heeft iets anders nodig (en als je iets anders nodig hebt, stroomt er iets anders tijdens de behandeling). De energie die door jou heen stroomt raakt dingen in jou aan die heel persoonlijk voor jou zijn. Je hebt een andere geschiedenis dan iemand anders, je hebt je eigen eventuele problemen en behoeften. Het hangt ook samen met je aanleg, je eigen gevoeligheid, de emoties of mentale staat waarmee je er aan begint en op de behandeltafel gaat liggen.
En alsof dat nog niet genoeg is.. hangt het ook af van de gever/de behandelaar en zijn/haar mentale/spirituele staat en ontwikkeling.
Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op het verloop van een behandeling.
*Gasshō*
Frank