Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: weinig effect van aan jezelf reiki geven en ontvangen.  (gelezen 4926 keer)

Heerda

• Lid
  • Geslacht: Man
weinig effect van aan jezelf reiki geven en ontvangen.
« Gepost op: augustus 20, 2014, 08:56:18 pm »

De kracht die ik ervaar bij Reiki geven neemt nog dagelijks toe. Heerlijk! Zo ook de effecten van Reiki die ik geef. Algeheel welbevinden na een slechte dag. Opheffen pijnlijke artrose c.a..
Wonderlijk is dat ik bij zelf reiki bij voorbeeld tijdens meditatie weinig effect ervaar. Ook tijdens de cursus Reiki 1 in februari 2012 heb ik weinig ervaren anders als de overige deelnemers die  de behandeling als weldadig ervaarden. Natuurlijk ervaar ik het geven van Reiki wel als weldadig. Heerlijk om die kracht in mijn handen te voelen stromen. Dus wat klaag ik? :yes:

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
Re: weinig effect van aan jezelf reiki geven en ontvangen.
« Reactie #1 Gepost op: augustus 21, 2014, 04:22:29 pm »

Hallo Heerda,
Adviesje van mij. Probeer eens een ding tegelijk te doen. Dus of mediteren of jezelf reiki geven.
Overigens ervaren velen met jou dat de eigen behandeling minder sterk aanvoelt dan dat ze van anderen een behandeling krijgen.
Tis natuurlijk niet zo maar het voelt zo. Reiki is Reiki. Reiki werkt op diverse nivo's niet alleen fysiek. Zo zou het kunnen komen dat je het minder voelt terwijl het toch net zo effectief is. Daarnaast zijn sommige effecten pas op de lange duur merkbaar.
Groetjes en fijne dag
Dick
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2014, 04:25:39 pm door Dick Zuiderduin »
Heling gaat verder dan genezing

Libel

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: augustus 23, 2014, 11:04:38 am »

De kracht die ik ervaar bij Reiki geven neemt nog dagelijks toe. Heerlijk! Zo ook de effecten van Reiki die ik geef. Algeheel welbevinden na een slechte dag. Opheffen pijnlijke artrose c.a..
Wonderlijk is dat ik bij zelf reiki bij voorbeeld tijdens meditatie weinig effect ervaar. Ook tijdens de cursus Reiki 1 in februari 2012 heb ik weinig ervaren anders als de overige deelnemers die  de behandeling als weldadig ervaarden. Natuurlijk ervaar ik het geven van Reiki wel als weldadig. Heerlijk om die kracht in mijn handen te voelen stromen. Dus wat klaag ik? :yes:

Wat fijn dat Reiki zo goed voelt voor jou, Heerda!  :gassho2:

Adviesje van mij. Probeer eens een ding tegelijk te doen. Dus of mediteren of jezelf reiki geven.

Voor mij lopen Reiki en meditatie heel vaak in elkaar over. Ik zit op mijn meditatiebankje, leg m'n handen op het chakra waarvan ik voel dat het wel wat extra aandacht kan gebruiken en blijf zo een minuut of 20 à 30 zitten. Soms verplaats ik na een tijdje m'n handen naar een ander chakra en soms leg ik m'n handen in m'n schoot. Dat gaat bijna ongemerkt. Ik vind het heerlijk om zo te zitten en te zijn. :yy:
The moment I gave up the need to be right, the suffering turned into healing and learning (Iyanla Vanzant)

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #3 Gepost op: augustus 23, 2014, 06:27:46 pm »

Hallo Libel,
IK kom van Mars :D
2 dingen tegelijk voelt voor mij niet goed.
Of ik mediteer of ik geef mezelf Reiki.
Ik zou het ook niet anders kunnen.
Maar ieder zijn of haar beleving.
Fijn weekend
Dick

Heerda

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: augustus 23, 2014, 11:21:49 pm »

Hallo Libel,
Fijn weekend
Dick
Ja  mannen kunnen maar 1 ding tegelijk...
Bij Kundalini Reiki gaat het echt ook samen...

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2014, 07:22:35 am »

1 ding tegelijk?  Ha!
Ik kan TV kijken en chips eten, en bier drinken en aan sex denken.
Tegelijk!
Nu u weer :right:
Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

Libel

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: augustus 26, 2014, 03:33:27 pm »

1 ding tegelijk?  Ha!
Ik kan TV kijken en chips eten, en bier drinken en aan sex denken.
Tegelijk!
Nu u weer :right:

Klinkt wel als een 'echte man', wat dat dan ook moge zijn!  :p
The moment I gave up the need to be right, the suffering turned into healing and learning (Iyanla Vanzant)

Libel

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: augustus 26, 2014, 03:40:11 pm »

Hallo Libel,
Fijn weekend
Dick

In mijn beleving zijn het helemaal geen 2 verschillende dingen, Dick. Als ik mezelf of een ander Reiki geef, komen en gaan mijn gedachten en gevoelens vanzelf, zonder erin te blijven hangen en zonder dat ik iets van die gedachten en gevoelens vind. Ze mogen er allemaal gewoon zijn. En intussen stroomt de energie naar waar ze nodig is, zonder gehechtheid aan een eventueel resultaat.
Meditatiever dan dat kun je het volgens mij niet krijgen.  :gassho1:

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #8 Gepost op: augustus 26, 2014, 07:09:53 pm »

Beste Libel,
Meditatie en Reiki geven zijn echt 2 verschillende dingen.
Misschien zouden we eerst een definitie moeten aangeven over mediteren
Wellicht onhandig maar toch wil ik dit trachten uit te leggen.
Dat doe ik met een vraag.
Waar ben je als je aan het mediteren bent?
Waar ben je als je met Reiki bezig bent?
Met alle respect Libel naar jouw gevoel en ervaring.
Maar ik ben het echt niet met je eens.
Groet :bloemetje:
Dick

Libel

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: augustus 27, 2014, 04:37:25 pm »

Beste Libel,
Meditatie en Reiki geven zijn echt 2 verschillende dingen.
Misschien zouden we eerst een definitie moeten aangeven over mediteren
Wellicht onhandig maar toch wil ik dit trachten uit te leggen.
Dat doe ik met een vraag.
Waar ben je als je aan het mediteren bent?
Waar ben je als je met Reiki bezig bent?
Met alle respect Libel naar jouw gevoel en ervaring.
Maar ik ben het echt niet met je eens.
Groet :bloemetje:
Dick

We hoeven het ook helemaal niet met elkaar eens te zijn, Dick.  ;)  Elkaar bevragen dwingt ons bovendien tot het duidelijk(er) proberen te verwoorden wat we precies bedoelen en dat kan de zaken voor onszelf ook weer verhelderen.

In antwoord op jouw vragen:
Als ik met Reiki bezig ben, ben ik aandachtig in het hier en nu.
Als ik mediteer, ben ik aandachtig in het hier en nu.
Een duidelijke overeenkomst, lijkt me.

Als je met "Meditatie en Reiki zijn echt 2 verschillende dingen" bedoelt dat ze niet klakkeloos in- en uitwisselbaar zijn, ben ik het met je eens. Er is in mijn beleving echter wel een overlap. Door het in het hier en nu zijn tijdens een zelfbehandeling 'werkt' Reiki voor mij heel meditatief. En in een meditatie zonder Reiki ervaar ik ook heel duidelijk een energie, die voor mij voelt als Reiki.
Uiteraard hebben zowel Reiki als meditatie natuurlijk ook ieder nog hun eigen ingrediënten die het tot Reiki of juist tot meditatie maken.

Misschien hebben wij allebei ook inderdaad wel een andere opvatting over mediteren. Er zijn tenslotte veel verschillende vormen van meditatie. Transcendente meditatie is bijvoorbeeld wezenlijk anders dan Vipassana of christelijke meditatie (comtemplatie). Voor wie meer informatie over meditatie wil: zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Meditatie. (Ik heb geen bijdrage aan deze pagina geleverd en heb ook niet alles wat er staat op juistheid gecontroleerd maar in mijn optiek wordt het onderwerp hier heel mooi belicht.)

Mijn manier van mediteren neigt naar vipassana. Ik citeer uit de hierboven genoemde link: "Bij Vipassana-meditatie is men zich bewust van alle opkomende gedachten en emoties maar laat men ze zonder meer aan zich voorbijgaan. Men hecht er geen belang aan en kijkt er afstandelijk naar, alsof ze aan iemand anders toebehoren, of als naar een wolk die aan een heldere hemel voorbijdrijft. Jiddu Krishnamurti noemt deze meditatieve instelling "keuzeloos gewaarzijn".

Dit raakt voor mij aan mijn beleving van Reiki. Ik geef mezelf altijd Reiki zonder vooropgesteld doel (dus niet als quick fix voor ziekten en kwalen) en zonder gehechtheid aan een bepaald resultaat. Ik signaleer tijdens een zelfbehandeling wel bepaalde gedachten en fysieke en emotionele gewaarwordingen maar blijf hier niet in hangen en trek hier geen conclusies uit. Reiki, Vipassana en de in Mindfulness vaak toegepaste Bodyscan lopen op die manier vaak naadloos in elkaar over. Ja, er zijn zeker verschillen maar gevoelsmatig zijn er, in ieder geval voor mij, ook veel overeenkomsten.

Pfff.... het valt nog niet mee om te verwoorden wat voor mijn gevoel voor mijzelf zo duidelijk is!

Zou jij eens iets willen vertellen, Dick, over hoe jij meditatie ziet en over waarom Reiki en meditatie voor jou 2 zulke verschillende dingen zijn? Je hebt me tot nu toe alleen 2 vragen gesteld en opgemerkt dat je het niet met me eens bent. Ik heb nog geen inhoudelijke argumenten van je gehoord.
Ik vraag dit overigens niet om jou van mijn 'gelijk' (voor zover er sprake is van een 'gelijk') te overtuigen of om een verhitte discussie te starten. Ik ben oprecht benieuwd naar hoe jij een en ander ziet en voelt.

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #10 Gepost op: augustus 27, 2014, 06:23:55 pm »

Beste Libel,
Het gaat niet om wie er gelijk heeft.
Waar het om gaat is om hoe wij vanuit ons gevoel dingen ervaren en dit vanuit respect naar elkaar met elkaar willen delen.
Over Transcendente meditatie gesproken..
Op 16 april 1985 heb ik in dit kader een getuigschrift ontvangen met als titel Burger van de tijd van Verlichting.
Ik heb daarnaast mij hier verder in verdiept en ik kon leraar worden als ik 3 weken intern in Vlodrop zou willen gaan.
Dat jouw definitie van mediteren je beleving van Reiki raakt snap ik.
Ik geef ook altijd reiki zonder vooropgesteld doel. Reiki weet het gewoon veel beter dan ik.
Ik snap dat er "gevoelsmatig" overeenkomsten zijn maar zoals je terecht opmerkt er zijn verschillen .
Beste Libel pfff ik ervaar hetzelfde.... het valt nog niet mee om te verwoorden wat voor mijn gevoel voor mijzelf zo duidelijk is!
Als ik met Reiki bezig ben ben ik intens verbonden met Reiki en wil en kan ik mij niet met iets anders verbinden.
Als ik mediteer ben ik intens en louter alleen met mediteren bezig en kan ik daarnaast niet met iets anders zoals Reiki bezig zijn.
Soms ben je louter en zuiver met jezelf bezig soms ben je louter en alleen met Reiki bezig.
Ik voel je oprechtheid in je vraagstelling en dat ervaar ik als een zuiver en bijzonder mooi gevoel.
Intense verbindingen lenen zich in mijn gevoel en ervaring niet om met 2 dingen tegelijk bezig te zijn.
Wij starten geen verhitte discussie wij proberen elkaar iets aan te reiken alles met respect naar elkaars gevoelens.
Hopelijk heb ik en klein beetje duidelijk kunnen maken hoe mijn gevoel en ervaring hierover is.
Dat je tijdens Reiki een gevoel van leegte en iets allesomvattend ervaart is voor mij herkenbaar maar betekent voor mij niet dat je aan het mediteren bent.
Dank je wel voor je reactie het heeft mij weer bewust gemaakt van Reiki en meditatie.
Groet
Dick
« Laatst bewerkt op: augustus 27, 2014, 06:37:07 pm door Dick Zuiderduin »

Libel

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: augustus 27, 2014, 06:46:34 pm »

Dank je, Dick!  :gassho2:

Frank

• Administrator
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #12 Gepost op: augustus 28, 2014, 03:07:15 am »

Hai,

Wat betreft meditatie en Reiki (met "Reiki" lijkt men de behandeling te bedoelen):
Er zijn natuurlijk allerlei vormen van meditatie. Sommige daarvan zullen je afleiden en zullen geen goede invloed op de behandeling hebben. Het hangt ook heel erg af van wat je doel is met een meditatie. Andere vormen van meditatie hebben er juist een positieve invloed op.

Dick, voor zover we kunnen zien van Usui-sensei's oorspronkelijke onderwijs en dat van de Usui Reiki Ryōhō Gakkai, stond meditatie niet los van de behandeling. Een symbiose. En vanuit mijn ervaring zou je het een cruciaal onderdeel kunnen noemen.
Usui-sensei's spirituele leer was een levenswijze, een levenskunst, gericht op (ultiem) geluk, balans, harmonie, spirituele ontwikkeling en uiteindelijk de spirituele verlichting. In die spirituele leer is de behandeling één van de elementen en zoals alle elementen van dit pad had de behandeling ook als doel het ondersteunen op het pad naar de eenheid, de harmonie, de verlichting.
Alle elementen grijpen in elkaar en gaan in elkaar over. In Usui-sensei's onderwijs, althans. En ik vind dat een onbeschrijflijk interessant onderwerp. Zo zijn impliciet ook de Gokai (de 5 principes) aanwezig in iedere behandeling (in Usui-sensei's onderwijs, andere stromingen kunnen er anders mee omgaan). En zo zit ook de meditatie in de behandeling. Het één staat niet los van het ander. Juist op de weg naar eenheid.

Als ik mediteer ben ik intens en louter alleen met mediteren bezig en kan ik daarnaast niet met iets anders zoals Reiki bezig zijn.

Uiteraard zijn er verschillende stijlen van mediteren en daarbinnen ook weer verschillen. De ene meditatie is de andere niet. De ene meditatie is geschikter voor het ene doel, een andere meditatie voor een ander doel.

Vanuit mijn ervaring met de meditaties van Usui-sensei/de URR Gakkai: deze meditaties zijn onderdeel van een spirituele leer, een levenswijze, een levenskunst. Ze zijn er op gericht je bepaalde dingen te leren, je bewuster te laten worden van jezelf, je omgeving, de wereld, de essentie van leven/energie/bewustzijn. Gaandeweg leert men door de meditatie(s) bepaalde staten van bewustzijn kennen. Eerst is zo'n verhoogde staat van bewustzijn meestal kort en wordt het enkel ervaren binnen de meditatie, als men er echt voor is gaan zitten. Naarmate de beoefenaar dit vaker doet is de kans groot dat hij/zij de verhoogde staat van bewustzijn vaker ervaart en iedere keer een beetje langer.

Na veel en lang beoefenen wordt het makkelijker en kan de beoefenaar steeds langer in dat bewustzijn 'zitten'. Hoe lang dat 'leerproces' duurt is uiteraard per persoon verschillend.
Uiteindelijk kan iemand, met voldoende ervaring, de bewustzijnsstaat de gehele meditatie volhouden. En nog een tijdje later kan je beginnen ervaren dat de verhoogde staat van bewustzijn ook aanhoudt nadat je van je meditatiebankje of kussentje bent gestapt en je verder gaat met het huishouden (om maar een voorbeeld te geven).
En net als eerst is het in het begin maar heel kort, nadat je opgestaan bent. Maar ook dat wordt met de juiste oefening steeds langer. En uiteindelijk kan je de bewustzijnsstaat steeds langer 'buiten meditatie' behouden.

En op dat punt is 'buiten meditatie' dus ook meditatief geworden. Langere perioden van de dag, van het 'dagelijks leven', kun je leven vanuit meditatie.

Het bewustzijn en de inzichten die je opdoet in meditatie, als je er echt voor zit en niet anders doet, is heel waardevol.
Maar het is te weinig als je de ervaringen, het bewustzijn en de inzichten uit de meditaties niet in je dagelijks leven kunt brengen.

Vanuit Usui-sensei's spirituele leer bezien heeft het weinig zin als het bewustzijn uit de meditatie enkel beperkt blijft tot het meditatiebankje (/kussentje).
Meditatie is -wat mij betreft- niet bedoeld om beperkt te blijven tot het meditatiebankje.

Voor de Gokai geldt hetzelfde; het is te weinig als je enkel in de ochtend een momentje aan de Gokai besteedt. De Gokai zijn bedoeld om mee te leven, als onderdeel van je lopen, je ademen, je schrijven, je spreken en zo ook je mediteren en behandelen.

Uiteraard is dit hoe ik het ervaar, geleerd heb en het doorgeef. Ik doe dit nu zo'n 6 jaar zo.
Het hoeft niet de beleving van anderen te zijn.

Soms ben je louter en zuiver met jezelf bezig soms ben je louter en alleen met Reiki bezig.

Het is ook mogelijk dat je ooit op een punt komt waarop er geen enkel onderscheid meer is tussen "jezelf" en "Reiki".
Als je in zo'n bewustzijn verkeerd wordt een behandeling iets heel anders.

--
Wat betreft waar dit topic mee is begonnen:

Prachtig!

Wonderlijk is dat ik bij zelf reiki bij voorbeeld tijdens meditatie weinig effect ervaar.

Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt.
Ervaar je de energie niet of ervaar je geen verbetering van klachten en welbevinden, of beide?

En wat voor meditatie doe je precies tijdens het behandelen?
Dit kan een enorme invloed zijn. Zo zou het kunnen zijn dat je een meditatie doet die je afleidt van de Reiki behandeling.
Sommige meditaties leiden af van andere bezigheden, sommige meditaties verhogen juist je opmerkzaamheid bij andere bezigheden. Het heeft ook te maken met hoeveel je in je hoofd bezig bent.

Ook tijdens de cursus Reiki 1 in februari 2012 heb ik weinig ervaren anders als de overige deelnemers die  de behandeling als weldadig ervaarden.

Dat kan heel veel verschillende oorzaken hebben en er zijn veel factoren die er invloed op kunnen hebben. Afzonderlijk, maar ook in combinatie.
Iedereen ervaart een behandeling anders. Iedereen is anders en heeft iets anders nodig (en als je iets anders nodig hebt, stroomt er iets anders tijdens de behandeling). De energie die door jou heen stroomt raakt dingen in jou aan die heel persoonlijk voor jou zijn. Je hebt een andere geschiedenis dan iemand anders, je hebt je eigen eventuele problemen en behoeften. Het hangt ook samen met je aanleg, je eigen gevoeligheid, de emoties of mentale staat waarmee je er aan begint en op de behandeltafel gaat liggen.
En alsof dat nog niet genoeg is.. hangt het ook af van de gever/de behandelaar en zijn/haar mentale/spirituele staat en ontwikkeling.

Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op het verloop van een behandeling.

*Gasshō*
Frank

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #13 Gepost op: augustus 28, 2014, 06:01:22 pm »

Beste Frank,
Ben jij van mening dat je bewust kunt kiezen voor mediteren en tegelijkertijd Reiki kunt geven.
Ik ben mij bewust dat mediteren een onderdeel is van de leer en leidt tot een bewustwording van eenheid en kosmisch bewustzijn, maar tegelijkertijd?
Zal vast aan mij liggen maar als ik mediteer ben ik niet in staat tegelijkertijd mijzelf een zelfbehandeling te geven.
Evenzo geldt dit voor mediteren en een ander een behandeling geven.
Tuurlijk ervaar je een meditatieve gewaarwording tijdens behandelen maar dat vind ik iets heel anders dan bewust kiezen voor mediteren. Op dat moment ben ik niet met mediteren bezig het meditatieve gevoel overkomt je.
Hopelijk begrijp je wat ik bedoel.
Ligt aan mij, ik ben mij daarvan bewust,  maar ik kan vele voorbeelden geven van situaties waarin ik niet met het ene en tegelijkertijd met volledige overgave met het andere bezig kan zijn.
Situaties waarin je eenheid ervaart en verbinding de boventoon voert en gelukzaligheid tezamen met dankbaarheid je deel is geven mij geen ruimte om daarnaast nog met iets anders bezig te zijn.
Ik begrijp volledig en ervaar dit ook dat er geen onderscheid is tussen jezelf en Reiki maar..................
Als ik mediteer is het toch echt iets anders dan met Reiki bezig zijn.
In beide gevallen ben ik met mezelf bezig maar de weg is een andere, althans naar mijn bewustzijn.
Pfffft.

Namaste:gassho1:
Dick
« Laatst bewerkt op: augustus 28, 2014, 07:01:40 pm door Dick Zuiderduin »

Esther

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: augustus 28, 2014, 09:28:27 pm »

"Tuurlijk ervaar je een meditatieve gewaarwording tijdens behandelen maar dat vind ik iets heel anders dan bewust kiezen voor mediteren. Op dat moment ben ik niet met mediteren bezig het meditatieve gevoel overkomt je.
Hopelijk begrijp je wat ik bedoel."

Volgens mij is dit precies wat er bedoeld wordt met mediteren en een zelfbehandeling tegelijkertijd.
Tell me, what is it you plan to do
with your one wild and precious life?  - Mary Oliver
Pagina's: [1] 2   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.112 seconden met 22 queries.