Hai Erwin,
Een zeer begrijpelijke vraag.
Een vraag die veel meer mensen tegen zijn gekomen of nog tegen gaan komen.
En er zijn veel mensen die van de ene stroming naar de andere gaan en willen ontdekken wat dat allemaal te bieden heeft. Dat is uiteraard prima en als je het gevoel hebt dat je een andere stroming wilt onderzoeken, dan moet je dat misschien ook gewoon doen.
Er zijn veel mensen die op een bepaald moment iets missen in hun eigen Reiki-beoefening.
In wat ik door de jaren daarvan bij anderen, maar ook deels bij mezelf, heb gezien is dat dit gemis uiteindelijk vaak terug te voeren is op een gemis aan spirituele verdieping; bewustwording, inzicht, spirituele groei, begrip, ervaring, zekerheid e.d.
En dat is ook niet zo gek. Denk ik.
Oorspronkelijk onderwees Mikao Usui een spirituele leer. Helemaal geen systeem voor handoplegging. Een spirituele leer, met als kern spirituele groei/bewustwording, balans, (ultiem) geluk, harmonie in jezelf en met je omgeving en het uiteindelijke doel was het bereiken van de spirituele verlichting. Dat is nogal een verschil in focus of insteek.
Handoplegging, het leren omgaan met spirituele energie en dit kunnen inzetten in behandelingen (om het zelfgenezende vermogen van zichzelf of de ontvanger te ondersteunen), was een bijproduct, een neveneffect van de spirituele ontwikkeling die je bij Usui-sensei kon doormaken.
Alle elementen die Usui-sensei aanreikte waren op die spirituele groei en uiteindelijk het ondersteunen bij je pad naar de verlichting gericht.
Zelfs de behandelingen. Natuurlijk kon je er mooi een ander mee helpen, maar ook dit kon worden gebruikt als hulpmiddel op je pad naar ultiem geluk en verlichting.
Je mediteerde, leefde volgens de Gokai, ontving Reiju etc. De beoefening was dagelijks en dat vaak jarenlang.
Door het lopen van dat spirituele pad groeide als vanzelf je mogelijkheid om met energie te werken.
En door het verhoogde bewustzijn, dat Usui-sensei's leerlingen leerden bereiken, wisten ze precies waar ze de handen moesten neerleggen, konden ze 'luisteren' naar de energie en zich er door laten leiden.
En hoe hoger je eigen bewustzijn, hoe meer energie (meer energiefrequenties) je tot je beschikking had. In dat meer oorspronkelijke onderwijs werd/wordt geleerd dat de kwaliteit en kwantiteit van de energie die je doorgeeft afhankelijk is van je spirituele ontwikkeling.
Als je dus aan je spirituele ontwikkeling werkt verbetert automatisch je vermogen om energie door te geven.
Wat wij nu de 'Reiki methode' of het 'Reiki systeem' noemen, komt uiteindelijk voort uit dat wat Usui zijn leerlingen leerde, maar het is heel anders.
Hayashi was (voor zover we weten hooguit 1 jaar) een leerling van Usui. Na Usui's dood (1926) gingen veel van zijn leerlingen door met wat ze geleerd hadden in de vereniging Usui Reiki Ryōhō Gakkai. Hayashi ook. Hij scheidde zich daar in 1931 van af om zich helemaal te richten op zijn eigen praktijk.
Door de achtergrond van Hayashi was hij zelf al meer gefocust op gezondheid. In het onderwijs dat hij doorgaf was de focus daarom ook al wat verschoven. Hier en daar deed hij wat dingen anders, of niet meer, dat Usui-sensei of de Gakkai wel deed.
Maar er waren nog steeds meditaties en er werd nog steeds wel aandacht besteed aan dagelijkse beoefening, meditatie, etc.
Dit onderwijs leerde Hawayo Takata. Uiteindelijk mocht ze het ook doorgeven en bracht het zo naar het Westen.
Haar onderwijs, echter, verschilde ook weer iets van dat van Hayashi. Zo gaf ze vrijwel geen meditaties door en lag de focus nu vrijwel geheel op handoplegging. En na haar dood is de Reiki methode verder verspreid over de wereld, zijn er organisaties ontstaan die dingen hebben gestandaardiseerd, zijn er veel masters geweest die het op hun eigen manier hebben doorgegeven (met soms toevoegingen of weggelaten elementen) etc.
Zo is een spirituele leer geleidelijk aan veranderd in een methode voor handoplegging. In de oorspronkelijke leer was het een klein element, in het moderne/Westerse systeem is het de focus.
Niets ten nadele van het Westerse systeem overigens! Het is een mooi systeem en we mogen Hayashi en Takata dankbaar zijn voor hun inspanningen. Laat dat duidelijk zijn en laat daar geen misverstand over ontstaan ^.^
Ik ben zelf erg geïnteresseerd in de verschillende vormen, zowel die van Hayashi als dat van Takata.
Maar het heeft geleidelijk aan wel de intensieve basis aan persoonlijke, spirituele ontwikkeling min of meer verloren. En juist dat was oorspronkelijk de basis voor goed en vol zekerheid behandelen.
Voor heel veel mensen maakt dat niet uit. Voor hen biedt het genoeg om mee te werken en dat kan ook heel goed. Dat is heel mooi.
Voor andere mensen biedt het soms niet genoeg en ontstaat er een gemis.
En wat ik bij enkele anderen, en deels bij mezelf, heb gezien, is dat het gemis voortkomt uit een gemis van een spirituele basis.
Veel van deze mensen gaan op zoek naar andere systemen en proberen op die manier de basis te versterken. Sommigen vinden daar bevrediging in, sommigen niet en die blijven zoeken.
Uiteindelijk kom je in de zoektocht er misschien achter dat alles wat je nodig hebt al in jezelf zit en er geen externe dingen meer nodig zijn om die kracht aan te boren.
Dat zou denk ik heel mooi zijn.
Dit is hoe ik het zie hè. Ik wil geenszins beweren dat dit voor jou of iedereen zo werkt.
Kijk voor jezelf of je er iets mee kunt of dat je vindt dat ik onzin uitkraam

mijn gevoel zegt dat de reiki energie meer een energie is voor zelfheling en ik wil zo graag anderen gaan helpen .
Wil je wel meegeven dat wat je ook beoefent of door wil geven je allereerst zelf in balans moet zijn.
Dan pas kun je proberen anderen te helpen.
Hier wil ik wel op aanhaken.
Usui-sensei heeft ook ooit in een interview (dat onderdeel is van de handleiding die in de Usui Reiki Ryōhō Gakkai wordt doorgegeven) gezegd:
als je jezelf niet kunt helen, hoe kun je dan een ander helen?Daaruit blijkt ook weer de focus: eerst jezelf. Zelf ontwikkelen. Daarna zou je een ander kunnen helpen met ontwikkelen.
Erwin, waarom lukt het niet een ander te helpen?
Lukt het niet om de handen op iemand neer te leggen en de energie te laten stromen?
Lange tekst... ik brei er nu maar een eind aan

Veel succes met je zoektocht!
Ik hoop dat we met onze reacties iets kunnen bijdragen.
*Gasshō*
Frank