Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1] 2   Omlaag

Auteur Topic: tijd tussen inwijding Reiki I en inwijding Reki II  (gelezen 5524 keer)

lenydorner

• Lid
tijd tussen inwijding Reiki I en inwijding Reki II
« Gepost op: januari 03, 2014, 09:11:50 pm »

Hallo,

Hoeveel tijd moet er tussen de inwijdingen van Reiki I en Reiki II zitten?

Staat daar een tijd voor?

Groetjes, Leny

Menno

• Forumcafé barman
  • Geslacht: Man
  • Goooodmorning life!
Re: tijd tussen inwijding Reiki I en inwijding Reki II
« Reactie #1 Gepost op: januari 03, 2014, 09:14:23 pm »

Heel simpel gezegd: nee.
Daar staat geen tijd voor.
Het is zoiets als besluiten met iemand te trouwen: je voelt op een gegeven moment dat het het juiste is om te doen.
Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

Dancing Cloud

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: januari 03, 2014, 10:22:21 pm »

Geef eerst de tijd en ruimte om reiki 1 helemaal eigen te maken ,  vroeger werd het advies gegeven om tenminste drie maanden actief met reiki 1 bezig te zijn. Overleg ook met je reikimaster wanneer jij er klaar voor bent.

Dancing Cloud
Liefde, Wijsheid, Kracht

Frank

• Administrator
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #3 Gepost op: januari 03, 2014, 11:27:35 pm »

Hai Leny,

Ja en nee. Het hangt heel erg van de master af, maar ook van de stroming en of de master is aangesloten bij een bepaalde organisatie die er regels voor heeft.

Heel simpel gezegd: nee.

Dat is inderdaad heel simpel gezegd :P
En op zich klopt het ook hoor.

Het is alleen dat het tegendeel ook wel een beetje waar is.

De Reiki Alliance (de vereniging die is opgericht door de masterstudenten van Takata en daarmee de eerste en oudste organisatie in het Westen) stelt dat er minimaal een jaar tussen moet zitten. Maar niet zomaar. Je moet een jaar actief bezig zijn geweest met de beoefening van Reiki 1.

Stichting Reiki Ryoho stelt dat er minimaal 3 maanden (ze verwoorden het als 90 dagen) tussen moet zitten. Ook hier geldt dat je er actief mee bezig moet zijn in die periode.
Stichting Reiki Ryoho focust zich overigens ook enkel op de Westerse beoefening, zoals dat via Takata naar het Westen is gekomen.

Maar er zijn ook belangenverenigingen of stichtingen van Reikistromingen die er geen eis aan stellen.
Hoe het bij de verenigingen Reiki Cirkel en De Groep zit heb ik zo snel niet kunnen vinden. Op de websites kon ik geen richtlijn vinden over een vastgestelde tijd. Misschien dat iemand anders van hier daar meer over weet.

En er zijn ook heel wat masters die niet aangesloten zijn bij een vereniging. Sommigen daarvan stellen een bepaalde minimale tijd in tussen de verschillende graden, sommige masters doen dat niet.

De tendens die de laatste jaren steeds populairder is geworden is, inderdaad wat Menno al zegt, dat je de volgende cursus doet als je jezelf er klaar voor voelt.

En dat is een tendens waarbij de master geen ingangseisen wil of durft te stellen en er eigenlijk niet op (spirituele) ontwikkeling wordt gelet.
Je moet het zelf maar aangeven.

En alsof dat nog niet verschillen genoeg zijn :P heb je ook nog leraren die geen vastgestelde tijd hebben, maar het af laten hangen van de ontwikkeling van de leerling.
In Usui Reiki Ryōhō (de wat meer oorspronkelijke spirituele leer van Usui-sensei) bijvoorbeeld. De enige voorwaarde om een volgende oefening/meditatie te krijgen is je eigen ontwikkeling. Als je de huidige meditatie/techniek/oefening beheerst kun je door naar de volgende. Het tempo volledig bepaalt door je eigen ontwikkeling. Dat geldt voor meditaties, maar ook voor de verschillende niveaus (of graden, zo je wilt).

En wat het verstandigst is?
Daarbij sluit ik me aan bij iets wat Dancing Cloud al zegt: zorg eerst dat je Reiki 1 volledig eigen maakt. Geef het voldoende tijd.
En misschien zelfs.. als je denkt dat je er voldoende tijd aan hebt gegeven, moet je het nog even wat extra tijd nemen en dan pas besluiten Reiki 2 te gaan volgen.

*Gasshō*
Frank

erwin

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: januari 04, 2014, 09:34:14 am »

Hoi leny,
Bij reikivereniging de circel wordt aangeraden om minstens 3maanden te wachten en dit id ook precies de tijd die ik heb gewacht voor ik reiki  2 ging doen ,maar je hoort ook vaak genoeg dat anderen veel langer wachten dit is heel persoonlijk,vertrouw gewoon op je gevoel! jij weet het zelf meestal het beste.
Heel veel succes met je beslissing!
groetjes,
 :gassho2: erwin
Liefde is alles

lenydorner

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: januari 04, 2014, 01:13:07 pm »

Dank voor de reacties, ondanks dat ze zo verschillend zijn met het antwoord.

Er zitten sowieso drie maanden tussen, maar ik heb het gevoel dat behandelen op afstand meer toevoegd dan alleen Reiki I.
Daarom wil ik zo kort erop Reiki II doen.

Ik zal er nog even over nadenken.

Groetjes, Leny

adomuis

• Lid
    • Omael
« Reactie #6 Gepost op: januari 04, 2014, 01:36:05 pm »

Ik sluit me bij mijn voorgangers aan.
Neem je tijd. Bij mij persoonlijk zat er een 4 maanden tussen.

Je geeft echter aan dat voor jou gevoel het sturen van Reiki op afstand een toegevoegde waarde heeft.
Kun je dat hier meer uitleggen?
Hoe en waarom denk je dat dat een toegevoegde waarde heeft?
Reiki I heeft op zichzelf al ontzettend veel te bieden. Als je jezelf of anderen behandeld wordt er al zo ontzettend veel in gang gebracht in en om je heen.

:hart:
Het juiste woord of gebaar,
kan voor een ander een springplank zijn.

lenydorner

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: januari 04, 2014, 04:44:04 pm »

Ik wil me voornamelijk richten op Reiki bij dieren.
Tot nu toe lukt het me niet om bij dieren Reiki te geven. Ze zijn onrustig en lopen weg.
Zo heb ik zelf een paard, die ontzettend bang is. Niet tijdens het rijden, maar meer als er een dierenarts komt, een hoefsmid of een man op hem af komt lopen. Dit paard heeft een "gebruiksaanwijzing", zoals ik het noem.
Ik hoop om bij hem de angst voor een dierenarts of hoefsmid (gedeeltelijk) weg te kunnen nemen.
Ik probeer nu al te "oefenen" op hem, maar het lukt me niet. Hij is (en altijd geweest) wantrouwig als je een hand op hem laat liggen. Dan wordt hij bang.

Ik hoop dat als ik Reiki II heb, hem eerst rustig kan laten worden voordat ik mijn hand op hem leg.

adomuis

• Lid
    • Omael
« Reactie #8 Gepost op: januari 04, 2014, 05:00:11 pm »

Oké, duidelijk.
Maar je kunt het paard ook Reiki geven als hij in de box staat.
Heb zelf nooit contact met paarden, dus wat ik zeg kan misschien helemaal niet kloppen, maar als hij in de box staat en de deur is dicht, dan kun je hem vanaf een afstand ook rustig Reiki sturen hoor.
In principe werk je dan meer in de aura laag, wat net zo goed werkt voor het dier.
Het juiste woord of gebaar,
kan voor een ander een springplank zijn.

lenydorner

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: januari 04, 2014, 07:46:16 pm »

Het probleem is dat mijn paard nooit op stal staat. Hij heeft er wel een, maar als hij op stal moet en de deur gaat dicht, staat hij helemaal te shaken en te trillen van de stress.
Ik laat hem zelf kiezen of hij wel of niet op stal wil en tot nu toe gaat hij alleen in de zomer in zijn stal (deur blijft open) om te vluchten voor de steekvliegen.
Zoals ik al eerder vermeldde, is het een paard met een "gebruiksaanwijzing" en een heel vervelende voorgeschiedenis voordat ik hem kocht.
Ik heb inmiddels al veel met hem geprobeerd, o.a. bachbloesemtherapie, maar dat hielp niet echt.

Maarre ..., ook bij mijn katten lukt het niet echt om Reiki te geven. En ik heb ook nog een hond en als ik het bij hem doe, dan wordt hij zo vrolijk dat ik geen Reiki kan geven, haha.

Al met al, was dat mijn insteek. Eerst Reiki op afstand te geven (dat leer je bij Reiki II, toch) en dan als het dier rustig is, Reiki geven.

Dancing Cloud

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: januari 04, 2014, 08:05:50 pm »

Met reiki 1 kun je je paard ook op afstand behandeling door een foto van je paard tussen je handen te gegen en de energie =reiki te laten stromen , of de naam van je paard op een briefje schrijven en het briefje behandelen met reiki dit zal jouw reikimaster je ook wel verteld hebben .

Dancing Cloud
Liefde, Wijsheid, Kracht

Esther

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: januari 04, 2014, 08:18:34 pm »

Met RI merkte ik dat het voldoende was als ik in de buurt was, voor mijn kinderen en dieren. Ik  ging altijd gewoon rustig zitten en liet het stromen met de intentie dat het voor een specifiek kind of dier was en dan ging het prima hoor. Volgens mij werkt het voor je paard op die manier ook goed. Als je in de buurt bent, in de wei neem ik aan, dat je hem het aanbiedt, in gedachten aan hem vragen of hij het wil ontvangen en dan laten stromen. Je merkt vanzelf of het welkom is of niet.
Tell me, what is it you plan to do
with your one wild and precious life?  - Mary Oliver

lenydorner

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: januari 04, 2014, 09:13:00 pm »

@dancing cloud nee dat is mij niet verteld. Ik ga dat eerst proberen. Dank je.

Samiya

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: januari 05, 2014, 10:09:14 am »

Mssn willen zij gewoon geen reiki maar wil jij dit wel of denk je dat ze dit willen/nodig hebben?

Heeft het paard hulp nodig?
Mssn is dit gewoon zijn aard en wil hij gewoon zo blijven?
Angst is voor een dier ook gewoon een overlevingsmechanisme, waarom zou hij dit 'moeten' opgeven?

Als ze wel hulp willen of nodig hebben dan kun je hen, volgens mij, het beste helpen door eerst 'jouw wil'  los telaten.. je wil mssn te hard iets bereiken en dan lukt het meestal niet.  Reiki is geen hocus pocus...  het niet willen, maar een leeg kanaal trachten te zijn, dus zonder 'wil' maar in overgave.

Mssn kun je eerst leren mediteren en leren 'niets te willen' zodat het vanzelf meer gaat stromen...

Veel suc6

vdboor

• Lid
  • Behandelaar Reiki en VortexHealing®
    • Healing in Practice
« Reactie #14 Gepost op: januari 22, 2014, 11:43:41 pm »

Ik heb zelf vroeger van 6 maanden tussen Reiki 1 en 2 gehoord.

Mijn master deed vroeger ook een kort interview om te horen of iemand er klaar voor is, tegenwoordig voelt ze het al aan of iemand er klaar voor is.

Ik heb het idee dat een gezonde tijd tussen Reiki 1 en 2 ook goed is, het gaat wat iemand al zegt over ontwikkeling. Reiki 2 heeft een behoorlijke impact, waar je op een bepaald moment klaar voor bent.  Het is geen ego-verhaal van wat je er allemaal wel en niet mee kan. Bij mij had ik al 10 jaar Reiki 1, gebruikte het dagelijks, en na een aantal stappen op persoonlijk vlak ineens hang naar Reiki 2. Ben heel blij met de stap, en ook geen spijt dat ik die keuze zo gemaakt heb.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2014, 12:00:31 am door vdboor »
Open jezelf en laat maar stromen
https://healinginpractice.nl/
Pagina's: [1] 2   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.077 seconden met 23 queries.