Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Verwachtingen van een cursus  (gelezen 1936 keer)

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
Verwachtingen van een cursus
« Gepost op: december 19, 2013, 07:59:46 pm »

Hai,

Misschien een mooi onderwerp om visies en ervaringen over uit te wisselen.

Wat verwacht je van een cursus Reiki?
Wat verwacht je van een master? Wel of geen begeleiding, cursusboek, achtergrond informatie etc.?
Kijkt de master naar je spirituele/persoonlijke ontwikkeling tussen verschillende graden of stappen/niveaus, zijn er ingangseisen, of maakt het allemaal niet uit en is je er zelf klaar voor voelen genoeg?

Zie je het graag als een workshop, een cursus, een opleiding, een traject? (allemaal subtiele en minder subtiele verschillen)
Of een spirituele leer? (weer een andere aanpak dan cursussen)

Hoeveel inspanning verwacht je van jezelf (en anderen) als leerling?
Of als je master bent; wat verwacht je van je leerlingen?

Hoe doe je het en wat zou je ideaalbeeld zijn? Zit daar verschil in?
Zou je graag dingen anders zien dan hoe je het zelf hebt geleerd?
Als je zelf cursussen geeft, zijn er dan dingen die je volgens je eigen ideaalbeeld graag anders zou zien?

Het lijkt een hoop ^.^
Om kort te gaan: dit topic gaat over je verwachtingen van een Reiki cursus. Wat en hoe zou dat nou moeten zijn?
Alle andere vragen zijn min of meer hulpvragen om aan te geven aan wat voor dingen je zou kunnen denken ^.^

*Gasshō*
Frank

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
Re: Verwachtingen van een cursus
« Reactie #1 Gepost op: december 19, 2013, 08:30:27 pm »

Hoi lieve Frank,
Hoe kun je verwachtingen hebben als je niets weet.....
Wat verwacht je van een cursus reiki
Wat verwacht je van een "master"

Om duidelijk te zijn ik verwacht niets van mijn zielsgenoten en verwonder mij slechts.
Een ideaalbeeld is een utopie.

Ik verwacht geen inspanning van mijzelf. Uiteindelijk ben ik bevoorrecht om met mijn cursisten om te mogen en kunnen gaan en dat geeft energie

Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik niet gefocused ben op een idiaalbeeld.

Ja er zijn ingangseisen. Ik vraag cursisten naar hun doelstellingen. Een certificaat meer aan de muur daar heb ik niets mee.!
In het bijzonder in R2 vind ik het belangrijk wat de motivatie is om daaraan te beginnen.
Regelmatig heb ik mensen afgeraden om hieraan te beginnen.
Soms is boosheid mijn deel geweest soms is begrip mijn deel geweest.
Tot slot ik citeer je:Of een spirituele leer?
Bijzonder belangrijk en een wezenlijk onderdeel in onze cursus
Tis onmogelijk om te vertellen hoe een reikicursus en dan komt mijn weerstand zou "moeten"zijn
Beste Frank ik volg mijn gevoel niet meer en niet minder.
Tot slot woorden kunnen niet vertalen wat een mens voelt beleeft en ervaart..
Groetjes
Dick

« Laatst bewerkt op: december 19, 2013, 08:41:08 pm door Dick Zuiderduin »
Heling gaat verder dan genezing

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #2 Gepost op: december 19, 2013, 08:52:27 pm »

Toen ik aan Reiki 1 begon had ik maar één doel: de balans, en de uitstraling (die ik niet goed kan omschrijven, 'mij maak je niks', benadert het maar dekt het geenszins) die ik zag en voelde  bij andere "reikiërs" ook bereiken.
Wat Reiki inhield wist ik maar voor een heel klein deel, aangezien ik een keer door iemand van een migraineaanval af geholpen was, dus dat je healend kon werken wist ik wel.
Verder wist ik niets en wilde ik ook niet weten, om open de cursus in te stappen.

Na de cursus wist ik eigenlijk nog niets.
In de kern had ik de handposities geleerd, een beetje theorie over de energie gehad (maar nog meer verteld wat ík dacht dat het was) en werden me twee boekjes aangeraden om te lezen, zelf aan te schaffen.
Na twee dagen was ik een paar handposities, een inwijding, en een hoop vragen rijker.
Je proeft het al: eigenlijke een deceptie.

Reiki 2 wilde ik halen om afstandsbehandelingen te kunnen geven.
Dat het om verdieping ging hoorde ik op de cursus pas, die ik bij een andere master heb gehaald.

Een ideaalbeeld is wellicht iets dat moeilijk te bereiken is, maar mijns inziens geen utopie.
Het mijne is een praktijk openen waarmee ik andere mensen kan helpen.
Tot nu toe (2,5 jaar later) heb ik twee klanten gehad: mijn vrouw en mijn buurman.
De laatste was gelijk zo enthousiast dat hij zélf zijn graad haalde.
Het loopt dus lekker, haha!

Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

TheoVr

• Lid
  • It is a long and winding road.
« Reactie #3 Gepost op: december 20, 2013, 12:24:41 am »

Leuk Frank.

Toen ik naar de Reiki 1 dagen ging was mijn intentie om mezelf te leren behandelen. Want in die dagen was ik tot de konklusie gekomen dat ik hulp nodig had. De reguliere therapien, zoals psycholoog, daar had en heb ik geen vertrouwen in.

En als echte Nederlander had ik al uitgerekend dat een kursus goedkoper was dan 3 behandelingen.

Wat ik kon of moest verwachten... geen idee.

Nu heb ik wel ideeen over wat ik mensen wil aanbieden.
Ik probeer dat dan ook zo goed mogelijk te doen en zoveel mogelijk afgestemd op de ontvangende partij en de fase waarin ik denk/voel dat die zit.
Maar alles wel in de zin zoals ik het zelf geleerd heb en zoveel mogelijk  de mensen proberen te motiveren en vooral nieuwsgierig te maken.

Er is zoveel te leren over Reiki en het valt mij weleens op dat veel mensen voordat ze echt veel van Reiki weten alweer een ander soort inwijding ondergaan.

Het verbaast mij enorm dat het zo'n moeite kost (op veel plaatsen zie ik op het forum) om een groep (je) mensen op regelmatige basis bij elkaar te krijgen voor een oefenavond.

Tot zover even.

Met warme groet.

TheoVr
It is a long and winding road.

Samiya

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: december 20, 2013, 09:02:17 pm »

Hai,

Misschien een mooi onderwerp om visies en ervaringen over uit te wisselen.

Wat verwacht je van een cursus Reiki?

Een korte geschiedenis, uitleg over wat er zal gebeuren, en vooral ook wat er na de cursus kan gedaan worden.
Ook had ik graag de uitleg gekregen dat ze zoveel soorten zijn, en wat 'die' soort dan specifiek maakt, waarom die soort 'ontstaan' is enz.

Van een westerse inwijding verwachtte ik indertijd een verandering in mijn energie of in mijn kanaal zijn.
Die verwachting is in mijn geval niet uitgekomen bij reiki 1 ;-)
Wat verwacht je van een master? Wel of geen begeleiding, cursusboek, achtergrond informatie etc.?
Kijkt de master naar je spirituele/persoonlijke ontwikkeling tussen verschillende graden of stappen/niveaus, zijn er ingangseisen, of maakt het allemaal niet uit en is je er zelf klaar voor voelen genoeg?

Ik verwacht ergens wel dat een master een voorbeeld kan zijn voor mij.  Dat hij de dingen die hij me leert grotendeels ook zelf 'be-leeft'. 
Daar horen ook waarden en normen bij waardoor ik haar/hem kan vertrouwen.  Een energie-uitwisseling is toch iets intens/intiems en dan wil ik me ook veilig voelen bij mijn master. 
Zelf ben ik voorstander dat de master ook aangeeft wanneer ik klaar ben. Vind ik het te traag gaan en voel ik mezelf klaar dan moet daar ook over kunnen gesproken worden.  Inzicht is belangrijk.  Waarom wel/ waarom niet klaar...
Een master die gewoon steeds maar inwijdt zonder meer, voelt voor mij soms te commercieel aan.  Een maand na de eerste inwijding bv.
Het kan altijd dat iemand heel snel evolueert, ik heb het dan over vaak snel de ene inwijding na de ander toestemmen of zelfs aanmoedigen.

Zie je het graag als een workshop, een cursus, een opleiding, een traject? (allemaal subtiele en minder subtiele verschillen)
Of een spirituele leer? (weer een andere aanpak dan cursussen)

Ik hou meer van een traject, een langdurig pad...

Hoeveel inspanning verwacht je van jezelf (en anderen) als leerling?

Ik vermoed dat daarom zoveel stromingen zijn; om aan ieders wens en verwachtingen te voldoen.  Sommigen doen reiki vanuit een drang iemand anders snel te kunnen helpen, andere doen reiki om hunzelf te ontwikkelen. 
Een lang traject is een heel engagement en vraagt wel wat meer dan gewoon nieuwsgierig zijn naar energie, of naar vooral reiki willen doorgeven.
Voor die mensen is een kortere cursus wel beter.

Ik heb wel een gezonde discipline, maar wil ook de vrijheid voelen om eens even niets te doen.  En net daardoor voel ik het grote verschil en krijg ik vanzelf weer zin om de draad weer op te pakken.  Er gaat zeker geen week voorbij dat ik niet mediteer. Alleen soms een periode van elke dag korter of langer naargelang de goesting en dan soms eens een dag of 3 niet... het word wel een levenswijze en dat is toch een belangrijke keuze en veel meer dan een cursus reiki.

Ik vind het goed dat beiden bestaan en dat ieder kan kiezen.
Wél vind ik het belangrijk dat de stromingen zuiver blijven en vind ik het wel jammer dat er zoveel zijn.  Dat voelt voor mij dan te commercieel.

Een lang traject of een kortere cursus zou voor mij genoeg zijn en mssn zou het dan zuiverder blijven.

Of als je master bent; wat verwacht je van je leerlingen?

Wat zou jij verwachten van je leerlingen Frank?

Hoe doe je het en wat zou je ideaalbeeld zijn? Zit daar verschil in?
Zou je graag dingen anders zien dan hoe je het zelf hebt geleerd?

Ik zou zeker de info delen over alle verschillende mogelijkheden en vragen naar hun doel.
Willen ze een korte cursus met de focus op reiki delen, een lang traject met de focus op innerlijke groei... wat is hun doel?
Ik zou deze vraag willen stellen en ik had graag gehad dan men deze vraag stelde en mij dan eerst liet nadenken zodat ik kon beslissen. Uiteraard gaan beiden ook vaak samen, je groeit via het werken met energie, maar waar ligt de focus?
Nu wist ik niet van het bestaan van verschillende soorten en wat de verschillen hierin dan waren.

Moest ik zelf master zijn zou ik in elk geval regelmatig willen samen komen, zeker als er energie gedeeld word.
Ondersteunen in bepaalde oefeningen kan zeker via pc. Maar energie overdracht zou ik altijd face to face willen en niet op afstand.

Als je zelf cursussen geeft, zijn er dan dingen die je volgens je eigen ideaalbeeld graag anders zou zien?

Het lijkt een hoop ^.^
Om kort te gaan: dit topic gaat over je verwachtingen van een Reiki cursus. Wat en hoe zou dat nou moeten zijn?
Alle andere vragen zijn min of meer hulpvragen om aan te geven aan wat voor dingen je zou kunnen denken ^.^

*Gasshō*
Frank
« Laatst bewerkt op: december 20, 2013, 09:05:59 pm door Samiya »
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.095 seconden met 23 queries.