Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  

Poll

Verwijder de oorzaak en er zal geen effect zijn

Volledig mee eens
- 1 (9.1%)
Niet volledig mee eens
- 10 (90.9%)

Totaal aantal stemmen: 11

Pagina's: 1 2 3 [4]   Omlaag

Auteur Topic: [Stelling] verwijderen oorzaak  (gelezen 9726 keer)

Polleken

• Lid
  • Geslacht: Man
  • FREE TIBET Om Ah Hum Vajra Guru Padme Siddhi Hum
Re: [Stelling] verwijderen oorzaak
« Reactie #45 Gepost op: februari 24, 2013, 02:49:21 pm »

Dick,

Zoals ik het schreef en bedoelde zijn Ziel en Bewustzijn hetzelfde.

Maar wanneer we " Ziel " interpreteren zoals in De Bijbel, heb Je gelijk, volgens Hen is de Ziel een onveranderlijke entiteit, en is vast aan een welbepaald lichaam, welke ooit bij het laatste oordeel de kans zal krijgen om Christus te volgen naar " Het hiernamaals " ... tenminste zo heb ik het toch begrepen, en heb hier ook niet te minste problemen mee ..

Toch meen ik dat men met de " Ziel " het " Bewustzijn " bedoelde, maar er een totaal andere betekenis aan gegeven.

" Bewustzijn "  is géén onveranderlijke entiteit, trouwens iets dat onveranderlijk is bestaat niet eens.
Het bewustzijn waar ik het over had, is dat bewustzijn dat " incarneerd " van het ene levende voelende wezen naar het volgende, dit bewustzijn is net zoals alles onderhevig aan de wet van oorzaak en gevolg, en in dit geval afhankelijk van mijn handelingen.
Met deze handelingen bedoel ik dan ook alle handelingen ... bv: denken en spreken zijn ook handelingen.

:gassho2:

pol
De pessimisten zoeken achter iedere mogelijkheid een moeilijkheid
De optimisten achter iedere moeilijkheid een mogelijkheid.

Nyncke

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
    • Werk in Uitvoering
« Reactie #46 Gepost op: februari 25, 2013, 06:24:27 pm »

Nu dit topic een tijdje loopt is het misschien interessant om te kijken naar van wie deze stelling eigenlijk komt.

Van de, tot nu toe, 9 stemmen zijn 8 het er niet volledig mee eens, waaronder ikzelf.

Deze stelling komt van: Hawayo Takata.

Op verschillende momenten is van haar bekend dat ze dit letterlijk zei en onderdeel was van de lessen die ze gaf. Er is zelfs een geluidsopname waarin ze dit zegt en ook in het recent ontdekte verslag van de hoorzitting van de commissie over veroudering zegt ze iets soortgelijks.

Ik vind het interessant om over na te denken.
Zouden we tegenwoordig misschien zeggen dat Takata ongelijk had? Of dat het genuanceerder ligt dan hoe ze het toen zei?

*Gasshō*
Frank

Ik denk dat de zienswijze zoals die toen was gegroeid is.
Dat de zegswijze een andere lading heeft gekregen.

Maar ik denk dat de masters die door haar zijn opgeleid daar misschien nog wel het duidelijkste een antwoord op zouden kunnen geven.
Ik geloof in een leven voor de dood.

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
« Reactie #47 Gepost op: februari 25, 2013, 06:42:21 pm »

Maar interessant gegeven toch, weten dat Takata dit zo onderwees. Vind je niet?
Ik vind het erg interessant ^.^

In haar ogen kan je met Reiki naar de oorzaak en bij het aanpakken van de oorzaak verwijder je het effect.

De verstoring van de harmonie vindt plaats in het bewustzijn op het vlak van de informatie en vertoont zich alleen maar in het lichaam.

Alleen in het lichaam?
Volgens mij kan je verstoring van harmonie prima ook in de energie waarnemen.
Dat is althans wat ik doe als ik een behandeling geef.. ik kijk naar de plekken waar er een 'verstoring' is.

Soms is een ziekte al eerder in de energie dan in het lichaam.

Verstoring van harmonie kan volgens mij veel oorzaken hebben. Sommige liggen wat mij betreft op geestelijk niveau (emoties, overtuigingen e.d.) en sommigen zijn inherent aan het feit dat we hier op aarde leven (genetische aanleg bijvoorbeeld - dat zie ik niet als een oorzaak in bewustzijn).

Als wij samen dansen (niet dat ik dat nu kan overigens, het blijft een voorbeeld :P ) en - omdat ik toch al wat onkundig ben - ik trek je in een rare beweging waardoor je met je rug ergens op terecht komt. Je raakt verlamd.

Jij hebt dan de fysieke schade of hebt daardoor de ziekte opgelopen.
Ligt de oorzaak voor jou dan nog steeds in jouw bewustzijn? Of heeft het een heel down-to-earth fysieke reden?

*Gasshō*
Frank

Nyncke

• Lid
    • Werk in Uitvoering
« Reactie #48 Gepost op: februari 25, 2013, 08:03:18 pm »

Interesant maar, grote maar....

Ik weet natuurlijk ook wat ik heb geleerd wel, ben ik dan de 5de generatie na haar.
En wat er van tapes zijn en wat over haar wordt vertelt:

namelijk dat ze onderwees: practice, practice, practice en dat altijd is blijven doen.
Het zelf onderzoek waar ze grote nadruk op heeft gelegd.

Ze was zelf doodziek toen ze Reiki leerde.
Daarna was ze genezen en heeft nog vele, vele jaren geleefd.
Misschien heeft ze dat ervaren als de ooraak wegnemen, maar ik vind het erg lastig om, iemand die zelf niet meer leeft, haar preciese duidingen, daarvan aan te geven.

De enigen die daar dichtbij kunnen komen zijn naar mijn mening: de masters die zij heeft opgeleid, voor mij is het zonder verdere uitleg, lastig.

« Laatst bewerkt op: februari 25, 2013, 08:05:13 pm door Nyncke »
Ik geloof in een leven voor de dood.

Aponi

• Lid
    • Indian Butterfly
« Reactie #49 Gepost op: februari 25, 2013, 10:12:54 pm »

Maar interessant gegeven toch, weten dat Takata dit zo onderwees. Vind je niet?
Ik vind het erg interessant ^.^

In haar ogen kan je met Reiki naar de oorzaak en bij het aanpakken van de oorzaak verwijder je het effect.

Ik ben het met haar eens.  ^^
Ondanks dat ik niet aan reiki doe, maar magnetiseer (iets wat Usui in mijn optiek zelf ook deed). ;)

Maakt wat betreft de stelling niets uit uiteraard.   :D

De verstoring van de harmonie vindt plaats in het bewustzijn op het vlak van de informatie en vertoont zich alleen maar in het lichaam.

Alleen in het lichaam?
Volgens mij kan je verstoring van harmonie prima ook in de energie waarnemen.
Dat is althans wat ik doe als ik een behandeling geef.. ik kijk naar de plekken waar er een 'verstoring' is.

Soms is een ziekte al eerder in de energie dan in het lichaam.

Ai, ik merk dat mijn tekst anders te lezen is dan ik hem bedoel.
Ik bedoel niet “alleen maar” in het lichaam.
Maar het vertoont zich “alleen maar” (in het lichaam).
Kwestie van klemtoon.
Kun je me volgen?

De verstoring zit dus van oorsprong ergens anders (bewustzijn/energie).
Dat is niet soms, dat is altijd in mijn optiek.

Verstoring van harmonie kan volgens mij veel oorzaken hebben. Sommige liggen wat mij betreft op geestelijk niveau (emoties, overtuigingen e.d.) en sommigen zijn inherent aan het feit dat we hier op aarde leven (genetische aanleg bijvoorbeeld - dat zie ik niet als een oorzaak in bewustzijn).

Genetische aanleg, bijvoorbeeld, is inderdaad een moeilijke.
Dat is niet iets wat enkel vanuit je eigen bewustzijn voortkomt, maar vanuit het gezamelijke bewustzijn van de (ziele)familie waarin je geboren bent.
Ergens is bij een van je voor-, voor-, voor-ouders iets voorgevallen wat het begin heeft gemaakt van de genetische afwijking die doorgegeven wordt via het DNA, geslacht op geslacht.
Bij je behandeling is het zaak dat je energetisch teruggaat via deze lijn, naar de oorsprong.

Als wij samen dansen (niet dat ik dat nu kan overigens, het blijft een voorbeeld :P ) en - omdat ik toch al wat onkundig ben - ik trek je in een rare beweging waardoor je met je rug ergens op terecht komt. Je raakt verlamd.

Jij hebt dan de fysieke schade of hebt daardoor de ziekte opgelopen.
Ligt de oorzaak voor jou dan nog steeds in jouw bewustzijn? Of heeft het een heel down-to-earth fysieke reden?

Op zielsniveau (bewustzijn) heb ik dan inderdaad deze situatie aangetrokken (let wel: niet op bewust mensniveau, zou er niet voor kiezen als mens!!!), zo zie ik dat.
Dat ik ervoor koos met jou te gaan dansen, werd me ingegeven vanuit het bewustzijn.
Ik had ook kunnen kiezen iets anders te gaan doen die dag, dan liep ik daarna nog vrolijk rond.

:gassho2:
Aponi
« Laatst bewerkt op: februari 25, 2013, 10:31:48 pm door Aponi »

Nicola Inanna Romme

• Lid
  • Atlas Reiki, verbinding met je levenskracht
    • Atlas Reiki, persoonlijke begeleiding voor hooggevoelige ondernemende vrouwen
« Reactie #50 Gepost op: oktober 21, 2014, 11:15:20 am »

Het si al een poos geleden. Enz ag dat ik nog niet gereageerd heb. 

Citaat
"Als iets niet valt uit te leggen heb je eigenlijk niets te zeggen toch?"

Hier ben ik het helemaal niet mee eens. Als je iets niet uit kunt leggen, omdat het niet in woorden te vatten is, wil het niet zeggen dat je niets iets in te brengen. Of dat je helemaal niets te zeggen zou hebben.

Het een kan niet uit het ander geconcludeerd worden . En het is  helemaal niet wat ik zeg.
Wat ik aanhaalde was niet mijn idee over vrijheid van keuze.
Maar over dat Het Grote Mysterie, of Godin, of het Universum - waar wij deel van zijn -  niet te bevatten en uit te leggen is. Dat is mijn mening.

Dick gebiedt:
Citaat
"Leg mij met alle respect uit wat de invloed van je ziel van invloed is op het ontstaan van ziektes, lichamelijk of mentaal. Ik citeer je: Waar is iemand mee gebaat als ie ziek is, of iets ergs haar/hem overkomen is?
Hoe kunnen we ons eigen leven, en die van anderen draaglijker, humaner maken?
Op welk niveau kies je wat?  Ik ben benieuwd naar je antwoorden. Groetjes Dick"

Ik noem dat "Dick gebiedt" omdat Dick's toon hier mij raakt. Er lijkt mij iets opgedragen te worden. Dat voelt niet fijn. Dit wil ik niet Dick.

"
Citaat
de invloed van je ziel van invloed is op het ontstaan van ziektes, lichamelijk of mentaal. "

Er lijkt sprake van een misverstand. Ik geef juist aan dat dat echt mijn petje te boven gaat om oorzaak en gevolg eenduidig aan te geven.

" Ik citeer je: Waar is iemand mee gebaat als ie ziek is, of iets ergs haar/hem overkomen is?"
Ik ken voorbeelden van mensen waarbij een ziekte louterend heeft gewerkt. Dat iemand voor het eerst van zijn of haar leven toegelaten heeft dat iemand hem helpt, dat je het niet alleen kunt bv.

Ik ken een voorbeeld, mijzelf, van het plotselinge verliezen van mijn zwangere zusje door een ongeluk. 19 jaar geleden nu. Dat kun je erg noemen. Of het ergste wat er is. Of wat dan ook. Heeft dit live changing event mij nu verruineert of heeft het me kracht gegeven?

Zoals je ziet werp ik alleen iets op. Wie weet zet het je ana het denken of voelen. Dit waren zo mijn overpeinzingen.

Nicola Inanna Romme

• Lid
  • Atlas Reiki, verbinding met je levenskracht
    • Atlas Reiki, persoonlijke begeleiding voor hooggevoelige ondernemende vrouwen
« Reactie #51 Gepost op: oktober 21, 2014, 11:36:21 am »

Wat denk ik dat Takata bedoelde met:
Citaat
Verwijder de oorzaak en er zal geen effect zijn

Laten we vooropstellen:
    • Reiki is geen agressieve en binnendringende methode
    • Reiki brengt balans op alle lagen
    • Reiki geeft een boost aan het zelfherstellende vermogen

Waarom noem ik deze veronderstellingen?

Omdat je zou kunnen gaan denken dat Takata bedoelde dat Reiki iets weg zou nemen.

Ik denk niet dat Reiki iets wegneemt. Reiki doet dat namelijk niet. En tegelijkertijd  kun je zeggen dat na een reiki sessie, of na een een reeks reiki behandelingen, er iets weg is ,wat eerst wel in de weg zat.

Wat is wel mijn ervaring ( ik heb de afgelopen 14 jaar duizenden professionele reikibehandelingen gegeven) dat mensen die een, of een reeks reiki sessie's aangaan, bepaalde inzichten krijgen. Er iets in hun bewustzijn komt.

Meestal is iemand gekomen met een specifieke klacht. En op een gegeven moment noemt iemand dat zij of hij zich iets herinnert , dat ze zich ooit iets voorgenomen heeft, of iets voorgevallen is. En dit in bewustzijn komen is een grote stap vooruit naar klachtenvrij worden.

En dat met klachten, in slechte gezondheid leven is wellicht wat Takata bedoelde met 'effect'.

Maar het is gissen wat zij er mee bedoelde

:hart:

liefs Nicola

[/list]
Pagina's: 1 2 3 [4]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.107 seconden met 25 queries.