@Pola ik denk dat je die oorzaak ergens anders moet zoeken in je voorbeelden..
Met een oogziekte hetzelfde, oog weghalen, net zo slecht zien.
In dit voorbeeld zie je "het oog" als de oorzaak van "slecht zien".
Maar is dat wel de oorzaak?
Afhankelijk van hoe slecht iemand ziet...
Mogelijke oorzaken zijn: oververmoeidheid, afgesloten bloedvat, een netvlies dat loslaat, probleem in de hersenen..
En misschien is er een diepere oorzaak. De oververmoeidheid zou een psychische oorzaak kunnen hebben.
Als je die psychische oorzaak wegneemt is er geen reden meer voor oververmoeidheid en ook geen reden meer voor het slechte zien en volgens de stelling zou dan het volledige zicht terugkeren.
Het voorbeeld van niet goed kunnen lopen kan je op een zelfde manier benaderen. Waarom kan er niet goed gelopen worden, wat is daarvan de oorzaak? Volgens de stelling zou je de oorzaak (afgesloten bloedvat, teveel ingespannen, verkeerde houding (houding kan ook weer verschillende oorzaken hebben, zoals stress) etc.) weg kunnen halen, waardoor het effect (slecht lopen) verdwijnt.
Ik ben het zelf overigens ook maar gedeeltelijk met de stelling eens.
Wel denk ik dat door het verwijderen van de oorzaak heel veel goeds kan gebeuren en er zeker de weg naar genezing of heelheid ingezet kan worden. Maar aanleg voor een ziekte neem je er niet mee weg en ook kunnen de gevolgen op een gegeven moment zoveel schade hebben toegebracht dat er nog veel van de schade overblijft als de oorzaak eenmaal weg is.