Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: Variatie in leefregels  (gelezen 3949 keer)

Frank

• Administrator
  • Geslacht: Man
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
Re: Variatie in leefregels
« Reactie #15 Gepost op: januari 02, 2014, 08:49:08 pm »

Hai,

Inderdaad een leuke vraag.
En zoveel verschillen. Sommige klein, andere groot.

Allereerst wil ik graag zeggen dat ik ze niet zie als regels.
Zo zijn ze in mijn beleving ook niet bedoeld door Usui-sensei.
Het zijn meer aanbevelingen, richtlijnen; die je helpen om bewust te worden en een gelukkig(er) leven te leiden.

Bovenal heeft Usui-sensei de Gokai bedoeld als mantra.
In de oorspronkelijke Japanse klanken vormen de Gokai een mantra, met een heel eigen effect. Usui-sensei zelf heeft ook aangeraden in een document om ze zowel 's morgens als 's avonds te reciteren.

Als onderdeel van mijn eigen pad op het gebied van de meer oorspronkelijke spirituele leer van Usui heb ik zelf de Gokai ook vertaald, gebruikmakend van mijn beperkte kennis van de kanji en de mogelijkheid de grammatica en betekenis van de afzonderlijke en samengestelde kanji op te zoeken.
Uiteraard heb ik het vergeleken met de versies van Chris Marsh, Frans & Bronwen Stiene, Inamoto, Doi, Petter.
Dit is waar ik op uitkwam:

Alleen voor vandaag..
.. word niet boos
.. wees niet bezorgd
.. wees dankbaar
.. wees ijverig in je werk/je bezigheden (waarbij het kanji voor "werk/bezigheden" refereert aan karma, oorzaak en gevolg. Het hele principe gaat over zuiverheid van handelen)
.. wees vriendelijk tegen mensen

Voor mij zijn ze geen regels, geboden of verboden. Wel principes, richtlijnen. Zaken waarnaar ik mij/mijn leven naar tracht te richten.
Én dus als mantra.

Het hangt heel erg van de persoon en diens aard, geschiedenis en spirituele ontwikkeling af of het makkelijk of moeilijk is (in z'n geheel of een specifiek onderdeel).
Ikzelf maak me van nature niet snel boos of bezorgd, bijvoorbeeld.

Als mantra gebruik ik de Gokai dus ook. Niet per se iedere dag.
Soms in meditatie, soms na meditatie en soms buiten meditatie om (op straat bijvoorbeeld) als ik voel dat het effect van de mantra gewenst is.

Ook ik ken momenten waarop ik boze (wel zeer zeldzaam) of zorgende gevoelens ervaar, stress of frustratie. Maar ik word dan vrij snel bewust van wat ik ervaar, wat ik doe, waar het vandaan komt etc.
De Gokai zijn daarin een manier om bewust te worden en vervolgens ook bewust de vervolgstappen te kiezen.
En ik heb ervaren dat zodra je bewust bent van de oorzaak van negatieve gevoelens, de negatieve gevoelens al afnemen in kracht.

Het is een middel om bij jezelf te blijven, bewust te worden van wat je wilt, wat je doet, wat je voelt en wat je nodig hebt om je balans te houden.

Ik sta op en ga slapen met de leefregels als 'gebed'. Ik doe dit in het Japans.

Wauw, mooi!  :aahw:

*Gasshō*
Frank
Pagina's: 1 [2]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.051 seconden met 23 queries.