Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Reiki ontwikkeling en je relatie  (gelezen 1104 keer)

NinjaToby

• Lid
Reiki ontwikkeling en je relatie
« Gepost op: juli 26, 2017, 04:15:24 pm »

Hallo allemaal!   :zwaai:

Ik ben Johanna een vrouw van 29 en sinds 3 weken ingewijd in Reiki 1.  :yahoo:
Mijn Reiki 1 initiatie heeft best wel wat emoties/blokkades losgemaakt tot nu toe. Het waren een paar confronterende weken waarbij oud zeer naar boven kwam maar ik ook goede inzichten heb gekregen. Tot nu toe geeft Reiki mij ook veel rust als ik mijzelf behandel.

Mijn Reiki Master vertelde dat ik rustig de tijd moet nemen om Reiki te leren kennen.
Ze vertelde ook dat ze het afraadt om Reiki 2 of 3 te doen als je partner geen Reiki heeft.
Dit omdat je dan qua ontwikkeling te ver van elkaar af komt te staan. Wat uiteindelijk kan resulteren in het uit elkaar gaan. (haar letterlijke woorden)
Dit was voor mij een enorme trigger omdat ik te maken heb met oude pijn op het gebied van verlatingsangst.

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in spiritualiteit en wil hier graag mee verder.
Het lijkt mij prachtig om een opleiding te doen tot Holistisch Therapeut. In eerste instantie niet zozeer met het idee om een praktijk op te zetten maar meer om mijzelf te ontwikkelen. En wie weet wat het mij daarna brengt. Volg het pad waar je enthousiast van wordt, toch?
Nou is het zo dat deze opleiding Reiki 2 vereist en je daarna binnen een jaar Reiki Master wordt.
Ik lees overal dat je toch minimaal een paar jaar Reiki moet hebben voordat je over het masterschap kan gaan denken.
Vandaar ook dat ik er nu toch nog maar niet aan begin want dat is wel heel snel.

Maar mijn vraag is eigenlijk..  Hoe zien jullie dat? Een relatie hebben met een partner die geen Reiki heeft? Is het echt zo'n "gevaar" voor je relatie?
Of heeft mijn Reiki Master wat overdreven? Mijn partner staat er wel enigszins open voor. Hij vindt het fijn als ik hem behandel maar meer ook niet.

De opmerking van mijn Reiki Master houdt mij tegen om een verdere Reiki 2 of master te doen in de toekomst..   :huh:
 :gassho2:

Menno

• Forumcafé barman
  • Geslacht: Man
  • Goooodmorning life!
Re: Reiki ontwikkeling en je relatie
« Reactie #1 Gepost op: juli 26, 2017, 06:38:13 pm »

Wat een stierenpoep!
Ik krijg een heel naar gevoel als ik dit lees.
Reiki 2 zou dus een wig tussen jou en je partner kunnen drijven als de partner geen Reiki heeft?
"Omdat jouw ontwikkeling sneller gaat".
Kortom, jij wordt te slim voor je partner.
Hoe denigrerend!
Ik vind het nog een belediging voor je partner ook.

Wel, laat ik je vertellen dat ik ook Reiki 2 heb en het enige dat mijn vrouw met Reiki heeft is dat ik haar behandel.
Oh ja, de muziek vindt ze ook mooi.
En we zijn niet van plan uit elkaar te gaan, neem dat maar van mij aan.
Dat heet samenleven: inspelen op veranderingen in je leven en daar samen uit komen en mee verder gaan.
Zo ontwikkelt zich ieder op zijn eigen wijze.

Ik begrijp ook niet zo goed wat die master wilde bereiken met die opmerking.
Moet je partner nu ook gaan Reikien, ofzo?
Of moeten jullie bij voorbaat uit elkaar?
Ik vind het maar raar.

Lekker gaan Reiki 2-en als je er aan toe bent.
Als jij en je partner uit elkaar zouden gaan, zou dat toch wel gebeurd zijn.
Met of zonder Reiki.
(Persoonlijk zou ik wel overwegen Reiki 2 bij een andere Master te gaan doen.
Ik heb 1 en 2 ook bij verschillende masters gedaan).

Sorry dat ik zo direct ben, maar mijn nekhaartjes gingen nogal overeind staan van dit bericht.

Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

NinjaToby

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: juli 26, 2017, 06:50:35 pm »

Bedankt Menno voor je reactie. Mijn Reiki Master heeft 25 jaar ervaring met Reiki en is naar mijn weten heel integer. Wat ze nog meer zei was dat door Reiki je trillingsgetal/vibratie omhoog gaat. Die van je partner kan dat soms niet bijbenen waardoor het dus problemen kan geven. Het komt er dus inderdaad op neer dat je door Reiki een hoger bewustzijn krijgt en je partner achterblijft. Bij Reiki 1 was dit verschil nog niet zo groot zei ze.
Blij om te horen dat jij er anders over denkt. Ben benieuwd naar nog meer meningen. Want dit remt mij in mijn enthousiasme en dat vind ik erg jammer.

Dancing Cloud

• Lid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: juli 26, 2017, 06:58:37 pm »

Tjonge wat een broodje aap verhaal van je reikimaster.
Natuurlijk groei je met reiki.
Je compassie naar waar je partner is groeit ook , nee dus je hoeft nog niet te scheiden en nee je partner hoeft geen reiki te gaan doen.
Ik heb vele jaren reiki cursussen gegeven en heb dat nooit als voorwaarde voorgeschreven.

Please gebruik je gezond verstand!
Dancing Cloud
Liefde, Wijsheid, Kracht

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #4 Gepost op: juli 26, 2017, 07:20:34 pm »

Ik hoop echt dat ik jou of je Master niet beledig,  Johanna, maar ik vind dat een beetje David Koresh (sekteleider uit de jaren' 70) geklets.
Alleen zij die ook doen wat wij doen krijgen een hoger bewustzijn.
Misschien hebben onze partners wel op een andere manier een hoger bewustzijn bereikt en hebben ze Reiki helemaal niet nodig om goed in hun vel te zitten.
Heeft je Master dáár wel eens aan gedacht?
Met dit soort opmerkingen wordt de kiem gelegd tot het voelen van verhevenheid.
En dát,  lieve Johanna, is killing voor welke relatie dan ook.
« Laatst bewerkt op: juli 26, 2017, 07:32:22 pm door Menno »

Dancing Cloud

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: juli 26, 2017, 07:25:00 pm »

Mee eens Menno, wie zijn wij om te claimen dat we in een hogere trilling zitten, de ander kan al een heel ander zielsontwikkeling hebben gehad.

Johanna vooral doorgaan met reiki!

Dancing Cloud
Liefde, Wijsheid, Kracht

Pola

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: juli 27, 2017, 09:09:00 am »

Raar verhaal en nog nooit gehoord.
Ieder mens is uniek,ook zijn/haar ontwikkeling, trillingsniveau enz.
Wat is er mooier dan 2 mensen die van elkaar houden en elkaar respecteren.
Elkaar de ruimte geven qua ontwikkeling op elk gebied.
Bij jou is dat nu reiki. Mooi.
Ben al heel veel jaren reiki-master. (niet meer praktiserend). Mijn partner  hield zich daar verre van. Behandelde gewoon vanuit huis. Ging prima samen.
Advies: geniet van je reiki 1 en als je denkt dat je eraan toe bent ga je voor 2.
Zou een gesprek aangaan met je master. Heeft ze het niet goed uitgelegd of jij misschien verkeerd opgepakt?
Neem aan dat je naar de oefenavonden gaat, kun je het daar ook over hebben.
Suc6.

lydia

• Actief Master
    • Lydia en Reiki
« Reactie #7 Gepost op: juli 27, 2017, 11:32:31 am »

Hallo Johanna,  :zwaai:
Ook ik heb de behoefte om op je verhaal te reageren.

Ik ben 25 jaar met Reiki bezig, waarvan 22 jaar master. Mijn man heeft een jaar na mij zijn Reiki 1 gedaan. Maar ik heb en had soms het idee:"wie is hier nu de master?". Hij had zoveel inzichten e.d.
Ik herken het verhaal van je master, maar ben van mening dat Reiki je juist kan helpen om je relatie goed te houden. Natuurlijk is het van belang om veel met elkaar te (blijven) praten en elkaars pad te respecteren, zonder elkaar over te halen om hetzelfde te doen.

Iets anders wat mij triggerde en waar ik graag op wil reageren:
Ook zonder opleiding Holistisch therapeut kun je, volgens mijn ervaring, "alleen" met Reiki jezelf prima ontwikkelen. Bovendien vind ik het nogal vreemd om van leerlingen te verwachten/eisen dat zij binnen een door de opleiding voorgeschreven tijdsperiode de verschillende Reiki-graden "halen". Iedereen is uniek en Reiki-groei laat zich niet dwingen.  ;)

Mijn advies: ga fijn bezig zijn met je Reiki 1 en kijk wat het je allemaal brengt zonder nu al te denken aan het vervolg.
Ik wens je mooie ervaringen toe !
Reiki-groetjes van Lydia  :gassho2:
Alles loopt zoals het lopen moet.
www.lydia-en-reiki.nl

NinjaToby

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: juli 27, 2017, 02:04:26 pm »

Bedankt voor jullie reacties.
Haar opmerking voelde voor mij niet goed, maar ben blij te horen dat het dus niet alleen aan mijn "trigger" ligt. Ik heb het niet verkeerd begrepen want ze heeft dit zelfs meerdere keren aangehaald. Ik zal ook nog even een medecursist vragen hoe zij dit heeft opgevat.

Wat betreft de opleiding Holistisch Therapeut.. ik ben zeer geboeid door alles wat met "energie, helen, innerlijk werk en spiritualiteit" te maken heeft. Ik lees hier heel veel over thuis maar voel de behoefte om dit samen met anderen te leren en te delen. Vandaar dat deze opleiding mij zo leuk lijkt. Boekenkennis is mooi maar natuurlijk niet het echte werk.
Deze opleiding wil ik ook niet doen met het idee om therapeut te worden. Dit is ook geen voorwaarde, je kan dit ook volgen om jezelf te ontwikkelen. Maar na 1 jaar word je Reiki Master inderdaad. En dat vind ik zelf ook erg snel. Ik heb daarom besloten om het nog even te parkeren.

Maar goed om te horen dat jullie je relatie niet hebben verbroken door Reiki.. hahah...
 :p :yahoo:

Esther

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: juli 27, 2017, 05:41:36 pm »

Hoi Johanna, welkom op het forum!
Bij mij zei mijn master ook zoiets, over de mogelijkheid om uit elkaar te groeien. Maar ik had meteen het gevoel dat als je gewoon met elkaar blijft praten dat je met elkaar meegroeit, net zoals zou gebeuren als een van de twee niet een Reikicursus zou gaan doen. Inmiddels zijn we 10 jaar verder, ik ben 10 jaar geleden ingewijd in Reiki II. Voor mijn man is het een ver van zijn bedshow, heeft er niets mee, maar het is tussen ons geen enkel issue. We zijn nog steeds dezelfde goede maatjes als daarvoor. Eigenlijk zelfs beter, omdat ik de afgelopen 10 jaar veel aan mezelf heb gewerkt en geduldiger ben en daardoor heel anders in het leven sta dan ik gedaan zou hebben als ik geen Reiki had gedaan. Dus de veranderingen zijn er wel degelijk, maar zijn positief, ook voor onze relatie.
En een cursus waarbij tijdslimieten gesteld worden, hmmmm, ik weet het niet, lijkt me dat er gekeken moet worden naar je persoonlijke ontwikkeling. Het is niet iets waar een schema op geplakt kan worden volgens mij.
Tell me, what is it you plan to do
with your one wild and precious life?  - Mary Oliver

Frank

• Administrator
    • Usui-reiki-ryōhō.nl
« Reactie #10 Gepost op: juli 29, 2017, 05:44:41 pm »

Ze vertelde ook dat ze het afraadt om Reiki 2 of 3 te doen als je partner geen Reiki heeft.
Dit omdat je dan qua ontwikkeling te ver van elkaar af komt te staan. Wat uiteindelijk kan resulteren in het uit elkaar gaan. (haar letterlijke woorden)

Onzin. Echt grote onzin. Normaal gesproken doe ik graag mijn best heel genuanceerde teksten te typen, maar dit kan ik alleen ongenuanceerd onzin noemen.
Ik ben het eens met de mensen die al in het topic gereageerd hebben.

Mijn vriend heeft weinig met Reiki en meditatie. Hij heeft geen enkele interesse in het beoefenen ervan. Hij laat me wel in mijn waarde en gunt me mijn ervaringen en gunt me om er anderen in les te geven. En hoewel hij het zelf niet beoefent en dat ook niet wil, heeft hij in het verleden al wel eens gevraagd wat ik bijvoorbeeld vond van de energie in een bepaalde ruimte of in een gebouw.
Zo zijn er ook dingen waar hij in geïnteresseerd is of die hij graag doet, waar ik niet per se voor mezelf in geïnteresseerd ben of die ik zelf niet zou doen. Maar ik houd van hem en ben geïnteresseerd in wat hem beweegt, wat hem bezighoudt, dus ik kijk en vraag er graag naar.
Ik denk dat dat belangrijk is in een relatie. Je hoeft niet dezelfde hobby's of interesses te hebben, zolang je elkaar maar in elkaars waarde laat en geïnteresseerd bent in elkaar.

Ander voorbeeld; een leerlinge van mij heeft een man die spiritualiteit absolute onzin vindt (hij houdt zich bezig met exacte vakken). Maar hij houdt van haar en laat haar in haar waarde, vindt het prima dat ze naar cursussen gaat of dat ze bij hen thuis bepaalde spirituele activiteiten organiseert.

Wat wél kan, is dat door een bepaalde persoonlijke ontwikkeling je uit elkaar groeit. Misschien kom je er door je eigen groei achter dat de relatie je niet geeft wat je nodig hebt. Misschien kom je er achter dat je altijd al in een ongezonde relatie hebt gezeten en voor jezelf moet kiezen en er geen plaats meer is voor de ander.
Maar het probleem is dan eerder dat je niet met elkaar mee kunt groeien en dat er onderling onbegrip en onvrede ontstaat. Of het inzicht dat het er eigenlijk altijd al iets mis was maar je dat niet kon of durfde zien.

Die problemen worden niet veroorzaakt door je persoonlijke ontwikkeling, en al zeker niet door Reiki of een specifieke Reiki graad, maar het kan wel onderliggende problemen blootleggen die er al langere tijd waren.

Wat ze nog meer zei was dat door Reiki je trillingsgetal/vibratie omhoog gaat. Die van je partner kan dat soms niet bijbenen waardoor het dus problemen kan geven. Het komt er dus inderdaad op neer dat je door Reiki een hoger bewustzijn krijgt

Daar is ook wat nuance nodig, naar mijn idee. Een hoger bewustzijn ontstaat veelal door je eigen beoefening, door zoveel mogelijk met de energie bezig te zijn, door het te integreren in je leven, door de Reiki principes een onderdeel te maken van je leven, door te mediteren, door inzichten op te doen en die te integreren en dat soort dingen.
Een inwijding -geeft- geen hoger bewustzijn. Ja, je energie wordt wel even 'opgetilt' voor het moment, maar als je vervolgens niets meer doet met dat wat je geleerd hebt dan zakt je energie en je bewustzijn weer terug naar een niveau dat lijkt op wat er voor de inwijding was. Echte ontwikkeling ontstaat en beklijft enkel door je eigen acties en voortgang.

Trouwens, een bepaalde Reiki graad zegt in de meeste gevallen helemaal niets over iemands spirituele ontwikkeling of bewustzijn. In de tijd van Usui was dat wel zo, omdat er streng werd gelet op of de leerling wel toe was aan de volgende stap. Van de honderden leerlingen van Usui zijn er maar 22 geweest die zo ver kwamen dat ze er les in konden geven, dus kun je nagaan.
Maar tegenwoordig wordt er niet altijd echt op gelet. Mensen kunnen vaak een cursus volgen als ze zichzelf er aan toe vinden, in plaats van dat de leraar kijkt of je er aan toe bent. Er worden tegenwoordig veel cursussen in een weekendje gegeven. Je kunt in erg korte tijd 'master' worden.

Waarom vertel ik dit? Omdat graad niet altijd iets zegt over ontwikkeling of iemands kunde. Er zijn mensen die een Reiki 1 cursus gevolgd hebben die qua energie en bewustzijn veel 'verder' ontwikkeld zijn dan iemand die een Reiki 3 inwijding heeft gehad.
En dat komt onder andere omdat ontwikkeling in energie en bewustzijn vooral te maken heeft met je eigen inzet, hoeveel tijd je in oefening en beoefening stopt, hoe je met de Reiki principes omgaat etc.
Niet de inwijding maakt het verschil, maar jij als persoon en wat jij doet met wat je geleerd hebt. Iemand zou in theorie met de juiste toewijding en inspanning alles uit Reiki I kunnen halen, zonder dat er andere technieken nodig zijn. Er is zoveel te ontdekken puur door heel veel met de energie bezig te zijn. De energie kan je alles leren. Je hoeft 'alleen maar' naar binnen te keren.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

*Gasshō*
Frank

vdboor

• Lid
  • Behandelaar Reiki en White Time healing
    • Healing in Practice
« Reactie #11 Gepost op: augustus 08, 2017, 06:39:26 pm »

Ik kan alleen maar beamen wat hierboven al zo mooi gezegd is.

Mijn vrouw was ook zeer nuchter, en enigszins afwijzend toen ik Reiki 2 ging doen. Het heeft meer dan een jaar geduurd voordat ze een behandeling toeliet en stond daarna met stomheid geslagen. Dwing niets af, laat iemand in zijn/haar waarde en respecteer tegelijk jouw eigen ruimte. Wees Reiki, het is je voorbeeld hier! Waardering hoe iemand is en met elkaar meegroeien zijn veel belangrijker dan of je partner ook hetzelfde als jou doet.

Inmiddels heeft mijn vrouw zelf de voordelen ervan ervaren, koos ze onverwachts na een eigen crisismoment om ook een cursus te doen en denken we inmiddels zelfs over een gezamenlijke praktijk waarin haar kennis als maatschappelijk werker past. Kun je nagaan :-)
Open jezelf en laat maar stromen
https://healinginpractice.nl/

F.W.

• Lid
  • Praktijk Feeling Well
    • Massage / Reiki  / Shambhala praktijk Feeling-Well
« Reactie #12 Gepost op: augustus 09, 2017, 02:38:58 pm »

Mijn mening is geen mening te hebben over andere Masters, omdat iedereen die Master kiest die bij hem past.
Door mijn mening te geven kan ik dus de leerling schofferen in zijn gevoel en zoektocht.

En mocht het zo zijn dat ik tijdens cursus geven onzin ga uitkramen hoop ik dat de kosmos ingrijpt en
ik geen leerlingen meer mag krijgen.

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #13 Gepost op: augustus 10, 2017, 11:44:39 am »

Dat is heel nobel van je, FW, maar "opinions are like assholes. Everybody has one". (Clint Eastwood als Dirty Harry in The Dead Pool (1988))
Je uit hem alleen niet.
Althans niet in zoveel woorden.

Maar je zinnetje: "En mocht het zo zijn dat ik tijdens cursus geven onzin ga uitkramen zegt toch wel wat. ;)

reikiguru538

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: maart 23, 2020, 07:34:10 pm »

Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, wanneer jouw partner niet aan reiki doet.
Hij staat er wel voor open en dat is het belangrijkste.
Ik zou je niet laten tegenhouden door jouw partner en gewoon door blijven gaan met het beoefenen van reiki.
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.098 seconden met 26 queries.