Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Reiki aanbieden...  (gelezen 1386 keer)

Heerda

• Lid
  • Geslacht: Man
Reiki aanbieden...
« Gepost op: oktober 24, 2015, 11:44:54 am »

Door mijn enthousiasme ben ik te gauw geneigd Reiki aan te bieden. Of ongevraagd actief te vertellen over mijn 'geweldige' ervaringen.  Ik vraag mij af in hoeverre ik mij terughoudend moet opstellen dus alleen Reiki geven als daar nadrukkelijk om gevraagd wordt. Hoe gaan jullie daar mee om?

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
Re: Reiki aanbieden...
« Reactie #1 Gepost op: oktober 24, 2015, 03:58:25 pm »

Tja, altijd moeilijk.
Ik heb eigenlijk, op mijn gezin na, nooit meegemaakt dat iemand zei: "Ja, graag. Doe maar."
En als ze het wel zeiden gingen ze naar iemand anders.
(Kan ook iets over mij zeggen.... :D)

In elk geval is te pas en te onpas over Reiki beginnen net zo irritant als eender wat ook waar je gepassioneerd over bent.
Over je pasgeboren kind vertellen willen de mensen nog wel eens uit beleefdheid uitzitten.
Je hobby wordt al moeilijker (of het moet een gedeelde hobby zijn)
Of zou je het werkelijk leuk vinden als ik hier een uitgebreid verhaal over basgitaren, modelbootjes of de bagger ga zitten  neerkalken?
En als je dan óók nog over zoiets engs en zweverigs als Reiki begint.... (vind ik niet, vindt de goegemeente)

Ook het aanbieden is een vak apart.
Want waar ligt de grens tussen aanbieden en opdringen?
Aanbieden is goed, opdringen nooit.
Stel dat iemand na je aanbod zegt: "Hmm, dank je voor het aanbod, maar ik denk niet dat het iets voor me is."
En je reageert met iets als: "Zelf weten, niets moet, maar ik wéét dat het werkt". (ofzo) dring je mijns inziens al op.

Er is denk ik geen eenduidig antwoord op je vraag te geven.
Het staat of valt met hoe de persoon tegenover je is.

Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

Dick Zuiderduin

• Lid
    • Reikicentrum "Anahata"
« Reactie #2 Gepost op: oktober 24, 2015, 06:54:15 pm »

Beste Heerda,
Het hangt van de persoon af of je je enthousiasme over Reiki kunt delen. Tis een kwestie van voelen.
Aanbieden is een heel ander verhaal.
Ook hier geldt voelen.
Maar terughoudendheid is hier wel op zijn plaats.
Als je in een gesprek voelt dat jouw medemens stoeit met zichzelf en openstaat voor alternatieve oplossingen mag je heel voorzichtig maar dan ook heel voorzichtig reiki ter sprake brengen.
Afhankelijk van de reactie mag je dan een behandeling in alle vrijblijvendheid  subtiel aanbieden.
Tis mijn beleving en ervaring.
De mens mag zelf kiezen in alle vrijheid zonder enige verplichting en opdringen is not done.
Veel succes op jouw reikipad wens ik je van harte toe.
Eigenlijk nalezend zeg ik hetzelfde als Menno maar dan in andere bewoordingen.
Als ik reageer lees ik niet eerst de reacties omdat ik mijn reactie zuiver en zonder beïnvloeding wil geven
Groet
Dick
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2015, 06:56:35 pm door Dick Zuiderduin »
Heling gaat verder dan genezing

Menno

• Forumcafé barman
  • Goooodmorning life!
« Reactie #3 Gepost op: oktober 24, 2015, 08:23:07 pm »

En da' s alleen maar goed.
Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen.

Frank

• Administrator
    • Usui-reiki-ryōhō.nl
« Reactie #4 Gepost op: oktober 24, 2015, 10:36:01 pm »

Hai Heerda,

Goh, ja, dat is een interessante balans.
Het kan lastig zijn om een goede balans te vinden tussen enthousiast vertellen en anderen irriteren of iets op te dringen.

We zijn altijd onszelf, maar we gedragen ons bij iedereen net ietsje anders. Dat is normaal. Het hangt van degene waar je mee praat af in welke mate je enthousiast kunt of wilt zijn. Je stelt je af op het contact dat je met iemand hebt en de persoonlijkheid of persoonlijkheden waar je mee te maken hebt.
Sommige mensen vinden het geweldig om alle verhalen te horen, anderen moeten er niets van weten. Bij weer anderen ligt het er ergens tussenin.

Is er een specifieke ervaring of realisatie die aanleiding is voor je vraag in dit topic?

Over het algemeen vertel ik er erg weinig over aan anderen. Aan vrienden wil ik nog wel eens wat vertellen, die zijn ook geïnteresseerd in mijn persoonlijke pad (of ze nou wel of niet iets met spiritualiteit hebben ^.^ ). Met collega's heb ik het er zelden over.

Vroeger was ik erg verbaal over mijn beleving van spiritualiteit aan familie en vrienden. Nu niet zo meer.
Hoe meer ik mediteer en ervaar, hoe stiller ik word. Hoe meer ik ervaar hoe minder woorden er toe doen en hoe minder ik er over hoef te spreken. Hoe meer ik ervaar hoe minder woorden er bestaan om goed te kunnen beschrijven wat ik ervaar. Het is zoveel meer een interne beleving geworden.

Heeeeel af en toe bied ik een behandeling aan, of liever nog wat hulp bij meditatie. Maar dat doe ik dan liefst één keer. Daarna is het aan de ander om te beslissen of het er over te hebben. Ze weten wel dat ze bij me terecht kunnen als het nodig is of als ze het willen.

Door mijn enthousiasme ben ik te gauw geneigd Reiki aan te bieden.

Wat is te gauw? En waar heb je dat aan gemerkt?

Wat je kunt doen is de ander vragen of ze vinden dat je er teveel over praat.

*Gasshō*
Frank

Heerda

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: oktober 25, 2015, 10:58:53 am »

Die natuurlijke terughoudendheid is een eigenschap waarin ik niet uitmunt, zeg maar empathie.

Frank

• Administrator
    • Usui-reiki-ryōhō.nl
« Reactie #6 Gepost op: oktober 25, 2015, 01:37:19 pm »

Enthousiasme, terughoudendheid en empathie zijn denk ik wel drie verschillende dingen.
Maar je reactie is wel een beetje kort om je goed van dienst te kunnen zijn (voor mij althans).
Ik hoop dat je iets hebt aan de berichten in dit topic ^.^

Heerda

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: oktober 26, 2015, 11:57:42 am »

Ik heb er van geleerd... Dank.
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.123 seconden met 26 queries.