Log in of registreer jezelf.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Geavanceerd zoeken  
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Reiki boeken  (gelezen 5859 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TheoVr

  • Lid
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 335
  • It is a long and winding road.
Reiki boeken
« Gepost op: mei 24, 2010, 02:57:52 pm »

Ik ben begonnen met het verzamelen van (voornamelijk) Nederlandstalige boeken over Reiki.
Dit vooral omdat ik zelf graag lees over onderwerpen waar ik me voor interesseer en omdat ik hierdoor veel kan leren.
Ook is dit voor mij de manier om kennis te maken met de uiteenlopende standpunten en zienswijzen (stromingen zo je wilt) die er m.b.t. Reiki in de wereld heersen, buiten datgene wat ik van mijn master heb meegekregen en wat ik op dit forum lees.

Daarnaast wil ik die boeken ook uitlenen aan geinteresseerde mensen die deelnemen aan onze oefenavonden.
Omdat het al snel in de papieren loopt wil ik de meeste boeken 2e hands kopen, ik kijk dus nu regelmatig op marktplaats en Bol.com :)
Daarnaast heb ik bij diverse uitgeverijen al de lijsten met uitgaven over Reiki "opgehaald", zodat ik wel een beetje weet wat er op de markt is.

Het begin is er al..
Ik heb inmiddels al 10 boeken.

Het is mij wel opgevallen dat de meeste boeken al redelijk gedateerd zijn, is dat ook jullie indruk?
Nou denk ik niet dat dat erg veel uitmaakt, als je je maar realiseert in welke tijdgeest een boek is geschreven.

Ik lees op dit moment Reiki de universele  levensenergie van Bodo J. Baginsky en Shalila Sharamon (Duitse uitgave in 1985).
Een leuk en leerzaam boek, eenvoudig geschreven en het leest makkelijk weg.
Het taalgeburik van de vertaler is wel wat ouderwets, maar de vertaling is dan ook van 1993.
Kent iemand van jullie dit boek en zo ja wat vind je ervan (ik start hiervoor een nieuw topic om reacties tot dit boek te beperken en het overzichtelijk te houden?

Nu wil ik ook graag van jullie weten welk boek over Reiki, dat jullie gelezen hebben, spreekt je het meest aan en waarom?
Misschien kan dit het begin zijn van boekbesprekingen over Reiki boeken?

Alvast bedankt voor je reactie (ennuh, als iemand van jullie eens de boekenkast gaat opruimen of gewoon van Reiki boeken af wil tegen en redelijke prijs, laat het me even weten s.v.p.).

Met warme groet.

TheoV


Gelogd
It is a long and winding road.

Roosje

  • Actief Master
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 852
Re: Reiki boeken
« Reactie #1 Gepost op: mei 24, 2010, 09:40:59 pm »

Hoi,
Welke boeken heb jij?
Ja ik vind er ook een heleboel redelijk gedateerd. En ook behoorlijk achterhaald vertaal dogmatisch.
Wij hebben er een paar jaar geleden een paar weggegooid. Niet naar de kringloop gebracht want ik wilde niet dat iemand zo op deze manier zou kennismaken met Reiki, maar bij het oud papier gedaan. Van Walter Lúbeck geloof ik.

De boeken die ik als laatste heb gelezen dat is het boek van Frans en Bronwen Stiene en 'Alles over Reiki' van Pamela Miles. Die twee zijn vrij recent. Ik vond die van Miles erg mooi omdat zij wél een reikimaster is 'van de oude alliance-stempel' maar op een heel open manier over Reiki spreekt en vooral omdat zij veel schrijft over reiki in ziekenhuizen. Wist je dat in de VS en in mindere mate in UK, Australië, Zuid-Afrika speciale afdelingen bestaan waar mensen Reiki geven. Bij donor-organen, Chemokuren, in de eerste hulp, noem maar op!

groetjes Titia
Gelogd
In lak'ech ('Ik ben jou en jij bent mij')

TheoVr

  • Lid
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 335
  • It is a long and winding road.
Re: Reiki boeken
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2010, 10:33:19 am »

Hallo allemaal, (antwoord op Roosjes vraag ;)

Ik ga eens zoeken naar de boeken waar jij het over hebt gehad :)
Van Frans en Brownen Stiene zijn er meerdere zie ik. Die voeg ik ff toe aan mijn verlanglijstje.
Zijn wel Engels toch? Het boek van Pamela Miles stond al op mijn lijstje ;)

De boeken die ik inmiddels heb;

-Reiki en Edelstenen, Ursula Klinger Raatz
-Reiki de kosmische levenskracht, Dr. Paula Horan
-Ervaringen met Reiki, Brigitte Ziegler
-Reiki de Kosmische energie,Bodo J Baginsky en Shalila Sharamon **
-Het oorspronkelijke Reiki Handboek, Dr. Mikao Usui en Frank Arjva Petter **
-Reiki helende handen voor meer harmonie, Tanmaya Honervogt **
-Reiki groeiboekje, Arie Luijerink
-Reiki de 2e graad,Arie Luijerink en Marian van Staveren
-Reiki de 2e graad , Eckhart Warnecke
-The joy of Reiki, Nalin Nirula en Renoo Nirula

** Deze heb ik inmiddels gelezen.

Ik ben benieuwd wat jullie mening is over deze boeken en ben ook nog steeds benieuwd naar de boeken die jullie aanbevelen.

Overigens ben ik bekend met het feit dat in de USA er niet meer zo rigide met Reiki wordt omgegaan en dat er veel plaatsen zijn waar het een officiele aanvulling op de reguliere zorg is.
Wellicht komt dat hier ook nog. Moeten we er alleen wel met z'n allen voor zorgen dat dat niet aleen voor de "elite" is. Ik bedoel; het moet dan natuurlijk niet alleen voor mensen van de Alliance enzo openstaan.

Met warme groet

Theo
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2010, 11:18:10 am door TheoV »
Gelogd
It is a long and winding road.

Roosje

  • Actief Master
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 852
Re: Reiki boeken
« Reactie #3 Gepost op: mei 29, 2010, 01:57:30 pm »

Hey,
Reiki volgens de Japanse traditie, het boek van Bronwen en Frans Stiene, is in 't Nederlands. Zij hebben trouwens ook niet overal gelijk, er staan wel mooie oefeningen in, dat zeker!

Ik heb door al die boeken door te bladeren of te lezen al heel wat naast me neergelegd hahahaha....

Ja die groeiboekjes van Arie Luijerink etc. van Alliance mensen van de eerste orde. Heb ik gekregen van mijn 'afvallige' reikimaster bij I en II, zij had zich afgewend van de Alliance vanwege de dogma's en hoge prijzen. Die boekjes heb ik trouwens nog in de kast staan, = nostalgie.

Een aantal weken geleden heb ik het boek: De mooiste Reikitechnieken, van Petter en Lubeck in mijn handen geduwd gekregen door een cursiste. Mocht ik van haar lezen. Maar ik heb het direct weer dichtgeklapt want ik vind dit broodschrijverij. Dat is wat ik ben he dus kan me voorstellen dat iedereen verder heel veel aan die boek heeft, maar ik heb en bén  ;) reiki sinds 1994 en ik vind het herhalen van wat er al was.

We hebben 'Het ABC van Reiki, van Els Valkenburg, van haar gekregen omdat Cor bij haar Reiki II heeft gevolgd. Ik denk een geweldig boek en aanrader voor onzekere beginners (of gevorderden als je onzeker bent gebleven  :p) Al je vragen worden beantwoord als je ze niet zelf kunt beantwoorden. Ik ben het zo nu en dan niet met haar eens, heb het doorgekeken maar kijk er nooit meer in.

Ik heb 'Reiki, heel jezelf en anderen' van Brigitte Müller en Horst Günther, het eerste boek dat ik heb gekocht over Reiki toen ik daar net mee was begonnen. Ook van de oude stempel, maar zo enthousiast en liefdevol geschreven, met tips hoe energie te geven aan dieren, baby's, stervensbegeleiding, planten, mineralen, voedsel en dranken dat ik deze niet weg doe en als je tussen de oudere reikiboeken deze tegenkomt in de bib, het best de moeite waard is hem te lezen. De waarschuwingen om vooral geen reiki te doen bij mensen die niet lid zijn van de Alliance, achterin het boek, sja ach zij wisten ook niet beter....

We hebben ook nog een boek van Frank Petter (en dr. Usui   ::) staat erbij), ik weet niet meer hoe het heet maar volgens mij is het boek eerder van Hayashi en Petter. Is uitgeleend en heb er nauwelijks in gelezen. Oh ik zie bij jouw lijstje hem staan: het oorspronkelijke reiki-handboek. Ja ik denk dan: hoe durft-ie  :lol: ....

Het boek van Diane Stein daar heb ik in 't verleden ook veel plezier in gehad om te lezen. Dat was weer eens heel iets anders dan al die andere daarvoor. Alleen daarom al! Ook zij heeft trouwens niet altijd gelijk  :p

En dan dus Pamela Miles, ook de moeite waard. Heel makkelijk geschreven en informatief, vond het leuk om te lezen en meestal vind ik dat níet bij Reiki-boeken! Ik lees veel spirituele boeken maar niet over Reiki.

Ik heb al jaren geleden bemerkt bij mijzelf dat ik uit mijn eigen kracht wordt getrokken als ik al die overtuigingen van anderen in boeken lees, en dat ik er meer aan heb om na een bepaalde basis zelf aan de slag te gaan, te overdenken, te bemediteren, te dóen...en dan voelen kan hoe het zit.

Als ik die hele lijst zou lezen van jou zou ik denk ik tureluurs worden? Als ik jou was zou ik daar heel rustig mee aan de slag gaan als je ze persé wilt lezen of in ieder geval je niet van de wijs laten brengen want je hebt je eigen wijs-heid  :yes:

warme groetjes
Titia

Gelogd
In lak'ech ('Ik ben jou en jij bent mij')

Frank

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.549
    • Hikari-reiki.nl (Usui Reiki Ryōhō in Groningen)
Re: Reiki boeken
« Reactie #4 Gepost op: mei 29, 2010, 05:52:31 pm »

Hai,

Mooie bijdrage Titia.

Boeken over Reiki..
Tja, wat zal ik er eens over zeggen?

Er zijn er zoveel.

Tegenwoordig, als iemand me vraagt of ik een boek kan aanraden.. dan zou ik in eerste instantie eigenlijk "nee" willen zeggen.
Er zijn volgens mij geen boeken die 100% accurate informatie geven.

Toch, er zijn wel twee boeken die ik van redelijk goede kwaliteit vindt. Het zijn er maar twee en nog eens van dezelfde auteurs ook.
"The Japanese Art of Reiki" en "The Reiki Sourcebook" van Frans & Bronwen Stiene. (Die eerste is inderdaad in het Nederlands te krijgen "Reiki volgens de Japanse traditie".)

Maar ondanks dat, moet ik wel echt zeggen dat ze -naar mijn gevoel- teveel concessies doen in hun eigen praktijk richting de Westerse snel-snel mentaliteit.. en daardoor gaan ze weer iets verder van de oorsprong af staan.. waar ze nu juist zo dicht bij zouden willen staan.

Dan nog, van alles de twee beste boeken die ik ken.
Ze zijn ook redelijk up-to-date en geven een mooi beeld van de Reiki-geschiedenis.

Titia haalt het al even aan... het "Oorspronkelijke Reiki handboek van Dr. Mikao Usui".
Dit boek is inmiddels wat gedateerd. Bron voor dit boek is de "Usui Reiki Ryoho Hikkei", dat staat ook in het boek zelf. Het wordt voorgesteld alsof dit een handboek was/is dat door Usui-sensei geschreven is. Dat is níet waar.
De Reiki Ryoho Hikkei is een 68-pagina's tellend document (verdeeld in vier secties) dat door de 6e voorzitter van de Usui Reiki Ryoho Gakkai is samengesteld voor het 50-jarig jubileum van de vereniging en daarom is het niet direct afkomstig van Usui.

Het is zeer waarschijnlijk dat de sectie met al die handposities ('the healing guide') door Hayashi is samengesteld, omdat Hayashi dokter was en erg geïnteresseerd was in de handoplegging. Usui-sensei's onderwijs was, zo claimen leerlingen van Usui-sensei, nooit gefocust op handoplegging.

Bovendien was Usui-sensei géén dokter/doctor voor zover er bekend is.
Het rare is dat Petter dat samen met zijn co-auteurs van het boek "Reiki Kompendium" heeft ontdekt.


Maar goed...
Theo, ik begrijp de behoefte aan leesvoer erg goed. Ik heb zelf ook redelijk wat boeken en teksten verslonden. Maar het is allemaal zo veel, en veel daarvan heeft de potentie om je af te leiden van het pad waar je eigenlijk mee bezig bent (hoewel het aan de andere kant ook best weer een stimulans kan zijn). Er zijn zoveel verschillende meningen en visies.
Ik zou niemand zomaar aanraden om zich in boeken/teksten te storten. Al die theoretische kennis kan op een gegeven moment een blokkade vormen in je ervaringen en afhankelijk van persoon tot persoon is het moeilijk om dat zomaar even los te laten. Het hebben van theoretische kennis kan een degelijke, diepgaande en oprechte ervaring in de weg staan. Het kan er ook voor zorgen dat je 'geest' zelf een bepaalde ervaring gaat creëren en dat het op een gegeven moment wel lijkt en voelt alsof je een bepaalde ervaring hebt, maar dat dit weinig meer is dan een creatie van de geest.
Het is makkelijk om te zeggen natuurlijk allemaal.. en om het echt te begrijpen moet je het denk ik zelf ervaren. Ikzelf heb het in ieder geval meegemaakt zo'n twee jaar geleden.. hoe theoretische kennis je kan blokkeren. Misschien heb je er wat aan, doe er mee (of niet) wat je wilt.. *hier* staat het verhaal van toen.


'K hoop dat je iets aan deze reactie hebt.

*Gasshō*
Frank
Gelogd

TheoVr

  • Lid
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 335
  • It is a long and winding road.
Re: Reiki boeken
« Reactie #5 Gepost op: mei 31, 2010, 01:12:11 pm »

Titia en Frank,

Bedankt voor jullie reacties.
Een paar van de boeken die jullie noemen staan nog op mijn verlanglijst.

En ik zal alle boeken die ik voor redelijke prijzen kan bemactigen wel kopen en waarschijnlijk ook weleens lezen, in ieder geval doorbladeren. Ik stort me altijd volovergave op theoretische kennis bij nieuwe hobbies.
Nou wil ik Reiki niet zomaar een nieuwe hobby noemen want het is veel meer voor me, maar ik wil er wel veel over weten.

Ik ben niet bang dat ik geblokkeerd zal raken Frank, want daar let ik wel goed op.
Bij mij is het vaak juist zo dat ik door de mening van anderen beter in staat ben mijn eigen mening onder woorden te brengen.
Dan weet ik meestal ook waarom ik het niet eens ben met die mening.

En daarbij.... ik deponeer dan hier nog eens wat en krijg dan en reactie uit de hedendaagse praktijk vanuit de realiteit en dat helpt ook altijd.

Met warme groet.

TheoV
Gelogd
It is a long and winding road.
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Pagina opgebouwd in 0.097 seconden met 27 queries.